Φρανκ Γκέρι: Ο “μύθος” της σύγχρονης αρχιτεκτονικής στο euronews Vds.

Ο εκτενής κατάλογος με μεγάλες και διεθνείς διακρίσεις του καναδοαμερικανού αρχιτέκτονα Φρανκ Γκέρι διαρκώς επεκτείνεται. Τον συναντήσαμε στο Οβιέδο της Ισπανίας, όπου βρέθηκε για να παραλάβει ένα ακόμη διεθνές βραβείο.

Στα 85 του, ο δημιουργός του Μουσείου Γκούγκενχαϊμ του Μπιλμπάο, που τον έχρισε «τον μεγαλύτερο αρχιτέκτονα που έχουμε ανάμεσά μας», εξακολουθεί να βρίσκεται σε μία δημιουργική κατάστασή του να συνεχίζει να παράγει ενδείξεις μιας ακαταπόνητης ευφυΐας.
euronews
Σας ευχαριστούμε που είστε μαζί μας στο euronews
Frank Gehry, architect
Σας ευχαριστώ
euronews
Μόλις έγιναν τα αποκαλυπτήρια ενός ακόμη εντυπωσιακού νέου Μουσείου στο Παρίσι, την ώρα που στο Πομπιντού τιμούν την συνεισφορά σας στην αρχιτεκτονική. Εδώ στο Οβιέδο σας απονεμήθηκε το βραβείο των Τεχνών του Πρίγκιπα της Αστούριας. Πως αισθάνεστε για όλα αυτά;
FG:
“Καχύποπτος. Δουλεύω πάντα έχοντας μέσα μου μία υγιή ανασφάλεια. Οπότε δεν πιστεύω σε όλα αυτά. Είναι ήσσονος σημασίας για εμένα. Δεν μπορώ να σας το εξηγήσω.”
Euronews:
Ο Γάλλος πρόεδρος περιέγραψε το ίδρυμα Louis Vuitton Fondation, ως ένα “καθεδρικό ναό του φωτός” κάποιοι άλλοι όμως αντικρίζοντας το είδαν ένα καράβι, άλλοι ένα ψάρι και άλλοι ένα σύννεφο. Τι είναι τελικά κ. Γκέρι;
FG:
Τα πάντα. Υπάρχουν αρκετές μεταφορές. Εγώ είμαι λάτρης της θάλασσας, μου αρέσει να ταξιδεύω με ιστιοπλοϊκό. Όταν λοιπόν χρησιμοποιείς γυαλί δεν μπορείς να κρεμάσεις πίνακες. Το αληθινό κτίριο έιναι στο εσωτερικό του.
Euronews: Από που εμπνέεστε για να δημιουργήσετε τόσο ιδιαίτερες κατασκευές; FG: “ Η πρώτη έμπνευση είναι το Παρίσι. Η δεύτερη είναι η ιερότητα του τόπου αυτού. Το πάρκο Jardin d’Acclimatation είναι ένα πάρκο του 19 αιώνα, εκεί όπου ξεκίνησε να παίζει ο Προύστ. Έχω ένα πελάτη, τον Bernard Arnauld, είναι κατά κάποιο τρόπο καλλιτέχνης. Έχει σπουδάσει μηχανικός, όμως μετά από πολύ δουλεία στο χώρο της μόδας ξέρει πως να προσεγγίσει τους καλλιτέχνες και όσους έχουν δημιουργική σκέψη. “ Euronews:
Μιλάτε για τον Bernard Arnauld, τον ιδιοκτήτη της LVMH. Σας εξουσιοδότησε αμέσως μετά την επίσκεψη του στο Μουσείο Gugghenheim, στο Μπιλμπάο. Πόσο σημαντικό είναι αυτό το Μουσείο για εσάς;
FG:
“Το Μπιλμπάο; Θεέ μου!Δεν μπορώ να σας το ποσοτικοποιήσω, αλλά είναι πολύ σημαντικό. Η επιρροή στην πόλη ήταν μεγάλη. Πρόκειται για μία κερδοφόρο κίνηση για όλους. Και δεν κόστισε πολλά. 80 εκ ευρώ το 1997. Από τότε φέρνει έσοδα για 17 χρόνια. Η πόλη μοιάζει διαφορετική από τότε που πρωτοήρθα. Είναι σαν να έχει ανθίσει. Είμαι πολύ χαρούμενος γι’ αυτό. Πρόκειται για θαύμα. “
Euronews: Πολλές πόλεις θα ήθελα το δικό τους “Gugghenheim…” θα μπορούσατε σαν αρχιτέκτονας…..
FG: …Δεν με έχουν προσλάβει. Προσλαμβάνουν άλλους. Δεν είναι παράδοξο αυτό και αστείο μαζί; Δεν θέλουν κάποιον σαν και εμένα, ζητούν κάτι άλλο. “ Euronews: Μπορείτε σαν καλλιτέχνης να κάνετε κάτι παρεμφερές σε μία άλλη πόλη ; Είναι εφικτό αυτό; FG:
“Δεν μπορώ να το υποσχεθώ. Έχει συμβεί όμως στο παρελθόν. Έγινε στο Disney Hall. Έγινε στο Σικάγο. Ίσως είμαι τυχερός. “
Euronews:
Τώρα θα δανειστώ μία φράση σας, είχατε πει σε ένα ντοκιμαντέρ πριν από 8 χρόνια “ Θέλω να κρυφτώ όταν γίνονται τα αποκαλυπτήρια ενός έργου μου, με τρομάζει τι μπορεί να σκέφτεται ο κόσμος”. Αυτό συμβαίνει ακόμα;
FG:
Ναι.Εάν αποστασιοποιηθώ από τον εαυτό μου βλέπω ότι εμείς οι καλλιτέχνες κάποιες φορές λειτουργούμε περίεργα και ίσως εγωκεντρικά, όταν δημιουργούμε κάτι. Μετά όμως αλλάζω. Ίσως πρόκειται για μία μορφή μετριοπάθειας. έτσι είμαι, δεν μπορώ να αλλάξω. Πάντα εργάζομαι πάνω σε ένα νέο κτίριο με μία υγιή ανάσφάλεια και πάντα δουλεύω χωρίς να είμαι σίγουρος εάν στον τέλος το αποτέλεσμα θα είναι καλό.”
Euronews: Κάποιοι περιγράφουν το ταλέντο σας σαν μία “ιδιοφυή τρέλα”. FG: “Ιδιοφυή τι; Euronews: τρέλα. FG: Τρέλα!!!! Δεν πρόκειται για τρέλα. Πρώτα από όλα είμαι άνθρωπος. Έχω ανθρώπινο DNA και δεν μπορώ να υπερβώ τους περιορισμούς που αυτό συνεπάγεται. Οι μεγάλοι καλλιτέχνες πάντα όμως χαρακτηρίζονταν τρελοί οπότε αυτό με κολακεύει.” Euronews:
Έχετε πολλά έργα στα σκαριά. Ένα νέο Gughenheim στο Abu Dhabi… Το κτίριο του Facebook στην California… Το μνημείο του The Eissenhower στην Washington… Σκεφτήκατε ποτέ να αποσυρθείτε και να συνταξιοδοτηθείτε;
FG: “Το σκέφτομαι τώρα. Θέλω να ξεκουραστώ…Δεν ξέρω όμως πως θα το κάνω. Μου αρέσει η δουλειά μου και να γνωρίζω καινούργιους ανθρώπους. Έχω μία εκπληκτική ομάδα και μία αποστολή να ενισχύσω τον ρόλο του αρχιτέκτονα στην εξίσωση. Σήμερα ο αρχιτέκτονας είναι λιγότερο σημαντικός από τον κατασκευαστή. Εγώ θέλω ο αρχιτέκτονας να τρέχει το έργο. Δουλεύω πάνω σε συγκεκριμένα προγράμματα κομπιούτερ. Όταν φτιάξαμε το μουσείο στο Μπιλμπάο, ήταν η πρώτη φορά που χρησιμοποιήσαμε τέτοιο λογισμικό και έτσι καταφέραμε να κάνουμε μεγάλη εξοικονόμηση χρημάτων. Συμπιέσαμε τα έξοδα. Έτσι δώσαμε μεγαλύτερη ευχέρεια κινήσεων στον αρχιτέκτονα. Μου έδωσε τον χώρο να λειτουργήσω όπως ήθελα και να σχεδιάσω πιο ακριβά κτίρια. Ο μόνος λόγος για να δημιουργήσεις πιο ακριβά κτίρια είναι για να τα κάνεις πιο ανθρώπινα. Τα γυάλινα κτίρια είναι ψυχρά και καθόλου φιλικά. Αυτό θέλω να το αλλάξω.”
Copyright © 2014 euronews

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...