DLD Τελ Αβίβ 2016: Τι ψάχνουν οι κολοσσοί της τεχνολογίας στις startups

ΙΒΜ, Google, Amazon, Intel, Microsoft είναι μόνο μερικοί από τους κολοσσούς που δίνουν ισχυρό παρόν στη διοργάνωση (Pics) 
Το Τελ Αβίβ κινείται στους ρυθμούς των startups, της τεχνολογίας, αλλά και των μεγάλων εταιρειών. Για κάποιον που μπορεί να παρακολουθεί μια τέτοια διοργάνωση, όπως το DLD 2016 για πρώτη φορά, ίσως μοιάζει λίγο περίεργο που τόσες μεγάλες εταιρείες
«συνωστίζονται» για να συμμετέχουν σε κάτι που αφορά κυρίως startups που βρίσκονται στα πρώτα στάδια της ζωής τους.
Στο Ισραήλ βρίσκεται και η Περιφερειάρχης Αττικής, Ρένα Δούρου, επικεφαλής αντιπροσωπείας προκειμένου να συμμετάσχει στο διεθνές φεστιβάλ καινοτόμου επιχειρηματικότητας
AdTech Ad
Όμως αν κάποιος εξετάσει τον τρόπο που λειτουργεί το οικοσύστημα στο Ισραήλ, ανάμεσα σε άλλα, θα καταλήξει σε μια λέξη κλειδί: «networking». Παράλληλα όλες οι μεγάλες εταιρείες εντάσεως τεχνολογίας στον κόσμο, που έχουν παρουσία για πολλά χρόνια στο Τελ Αβίβ, δίνουν σημαντικό μέρος από τον χρόνο τους στις νέες επιχειρήσεις. Ο λόγος είναι ότι ακόμα και εταιρείες όπως η Google και η Microsoft, που βρίσκονται στην καρδιά των τεχνολογικών εξελίξεων, αδυνατούν να «ελέγξουν» όλο το ταλέντο και μια αγορά που έχοντας ως βάση το διαδίκτυο και τις νέες τεχνολογίες έχει συνεχείς μεταβολές.

 
Οι σημερινοί ηγέτες της παγκόσμιας αγοράς συχνά δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν τις αλλαγές, οι οποίες μπορούν και τελικά να επηρεάζουν αρνητικά τις επιχειρήσεις τους. Καθώς ο μέσος όρος ζωής μιας επιχείρησης μειώνεται – από τα 35 χρόνια το 1980, στα 20 χρόνια το 2020 – οι επιχειρήσεις επενδύουν στη λεγόμενη «κόψη του ξυραφιού» της καινοτομίας.
Ο τρόπος που αυτό γίνεται στις περισσότερες χώρες του κόσμου είναι είτε μέσα από accelerators που αναπτύσσουν οι επιχειρήσεις στο εσωτερικό τους,  είτε από «εσωτερικά» επενδυτικά κεφάλαια, γνωστά ως CVC, ώστε να επενδύσουν σε νέες ιδέες και καινοτόμες εταιρείες.
Σε ένα από τα πάνελ του DLD συγκεντρώθηκαν εκπρόσωποι από τις εταιρείες Orange, Intel, Microsoft και Google για να εξηγήσουν ακριβώς αυτή τη στρατηγική.
 

Τι κάνουν οι accelerators

Στο Ισραήλ μόνο για το 2015 έχουν καταγραφεί 90 accelerators, πολλοί από τους οποίους είτε λειτουργούν αυτόνομα, είναι λειτουργούν στο εσωτερικό μεγάλων επιχειρήσεων και αναζητούν συνέργειες μέσα από κοινά προγράμματα.  Οι εταιρείες που συμμετέχουν σε προγράμματα «επιταχυντών» το κάνουν συνήθως για μικρό χρονικό διάστημα, όπως πέντε μήνες, και συνήθως στο τέλος της θητείας τους σε αυτούς παρουσιάζουν την πρόοδο τους και τις υπηρεσίες που προσφέρουν.
Στο Τελ Αβίβ σε κάποιους accelerators απαιτείται συνδρομή για να παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε startups και αυτό που τους διαφοροποιεί είναι τα ποσά που επενδύουν σε αυτές τις εταιρείες. Συνήθως είναι πολύ χαμηλότερα σε σχέση με τα αντίστοιχα ποσά που επενδύονται από VCs και κυμαίνονται από 10.000 – 50.000 δολάρια. Σαν «επιστροφή» για τα χρήματα και όλες τις συμβουλές και τις επαφές που παρέχουν μέσω του δικτύου τους, οι accelerators συνήθως συμμετέχουν με ένα ποσοστό στην εταιρεία που κυμαίνεται από 5 – 10%. Ακόμη κάποιοι από αυτούς τους οργανισμούς μπορούν να λειτουργήσουν και ως VC funds και σε αυτή την περίπτωση να επενδύσουν περισσότερα χρήματα σε εταιρείες.
 
Τον τελευταίο καιρό όμως στο οικοσύστημα του Ισραήλ, όπως συμβαίνει άλλωστε και παγκοσμίως, παρατηρείται το λανσάρισμα «εταιρικών accelerators». Παγκόσμιοι οργανισμοί που θέλουν να γίνουν μέρος του μαγικού κόσμου των startups και της καινοτομίας με την ελπίδα να προλάβουν, είτε και να ελέγξουν τις τελευταίες εξελίξεις στον κόσμο της τεχνολογίας, δημιουργούν τέτοιους χώρους στο εσωτερικό τους.  Εξαιτίας του μεγέθους τους και της πολυπλοκότητας στον τρόπο λειτουργίας τους, αυτοί οι οργανισμοί είναι συνήθως πιο αργοί και το να προσεγγίσουν startups που είναι πολύ πιο ευέλικτες μοιάζει να είναι η ιδανική λύση.
Οι εταιρικοί accelerators μπορούν να παρέχουν τους πόρους που έχει ανάγκη μια νέα επιχείρηση ακόμα και αν δε συμμετέχουν στη μετοχική της σύνθεση. Στην ουσία παρακολουθούν την πορεία μιας ομάδας από τα πρώτα της βήματα, και αν αυτή στη συνέχεια φέρει αποτέλεσμα είναι οι πρώτοι που έχουν «δικαίωμα» για την εξαγορά της. Αυτό που προσφέρουν εταιρείες όπως η Microsoft και η Google είναι η γνώση, το δίκτυο τους και η τεράστια βάση πελατών τους σαν κίνητρο για να εντάξουν νέους entrepreneurs στον δικό τους accelerator.
Όπως ανέφερε ο Yossi Matias αντιπρόεδρος και επικεφαλής του τμήματος έρευνας και τεχνολογίας της Google στο Ισραήλ, μέσω του campus Tel Aviv, ο κολοσσός προωθεί και υποστηρίζει startups. Πρόκειται ακριβώς για έναν εταιρικό accelerator της Google στο οποίο βρίσκουν στέγη κυρίως engineers που έχουν καλές ιδέες και θέλουν να αναπτύξουν τις δικές τους εφαρμογές. Όπως ανέφερε είναι καθήκον των μεγάλων εταιρειών να βοηθούν τις μικρές,  αφού έχουν τη δύναμη και τα μέσα να το κάνουν. Στο πλαίσιο του Campus, η Google συνεργάζεται με 55 φορείς ανάμεσα τους και άλλοι accelerators σε διάφορα events που διοργανώνει. Άλλωστε όπως όλοι οι εκπρόσωποι των εταιρειών ανέφεραν στο πάνελ, το ταλέντο μπορεί να υπάρχει «κρυμμένο» εκεί που δεν το περιμένεις.
 
Ανάμεσα σε εταιρείες που έχουν αναπτύξει εσωτερικούς «επιταχυντές» στο Ισραήλ είναι επίσης η βρετανική τράπεζα Barclays κυρίως για fintech εφαρμογές, η IBM, η Deutsche Telecom και φυσικά η Microsoft που μέσω του Microsoft Venture έβγαλε 21 εταιρείες το 2015 – «απόφοιτους» που «σήκωσαν» συνολικά 61 εκατ. δολάρια.
Φυσικά το acceleration δεν είναι για όλους. Απευθύνεται σε παθιασμένες ομάδες με ανθεκτικότητα και commitment και σε founders με υψηλούς στόχους που μπορούν να τους επιτύχουν γρήγορα. Ένας accelerator μπορεί να φέρει πολύ μεγάλη αξία, αλλά στους σωστούς ανθρώπους στον σωστό χρόνο. Εταιρείες στα πρώτα τους στάδια μπορούν να επωφεληθούν από στοχευμένο feedback από κορυφαίους ειδικούς και επενδυτές, καθώς και από παγκόσμια δικτύωση και αρχική χρηματοδότηση.
 

O ρόλος των CVC

Φυσικά οι μεγάλες εταιρείες έχουν πολλά μέσα για να χρηματοδοτήσουν εταιρείες που μπορούν να κάνουν πιο γρήγορα και αποτελεσματικά τη δουλειά για αυτούς. Πλέον εκτός από τα «παραδοσιακά» Venture Capitals, ανθίζουν τα λεγόμενα τα εταιρικά κεφάλαια καινοτόμων επιχειρήσεων νεοφυούς κεφαλαίου (corporate venture capital – CVC).
Σύμφωνα με έρευνα της EY σήμερα αγγίζουν τα 1.300, ενώ το 2015, 28 δισεκατομμύρια δολάρια από CVC διοχετεύθηκαν σε περισσότερες από 1.063 συμφωνίες , σε ένα ευρύ φάσμα κλάδων. Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από μία νέα έκθεση της ΕΥ, με τίτλο “The Innovation Paradox”, η οποία, μέσω ανάλυσης δεδομένων και διεξοδικών συνεντεύξεων με μία σειρά από διαχειριστές εταιρικών κεφαλαίων, εξετάζει την ποικιλία των στρατηγικών, των προσεγγίσεων και των μοντέλων που υιοθετούν οι ώριμες επιχειρήσεις, προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση σε δραστικά μετασχηματιστικές καινοτομίες.
Γίνεται, πλέον, σαφές ότι η καινοτομία είναι ζωτικής σημασίας στη σημερινή αγορά, ωστόσο, η μετατροπή των δραστικά μετασχηματιστικών ιδεών σε πραγματικότητα, δεν είναι πάντα το δυνατό σημείο των μεγάλων επιχειρήσεων. Οι συνθήκες που συμβάλλουν στη διαδικασία αυτή, όπως οι μικρού μεγέθους ομάδες, η κουλτούρα που ενθαρρύνει τον πειραματισμό και συγχωρεί την αποτυχία, και η τάση προς τη μη συμμόρφωση, γενικά δεν ευδοκιμούν σε ώριμες επιχειρήσεις πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων. Τα εταιρικά κεφάλαια καινοτόμων επιχειρήσεων νεοφυούς κεφαλαίου μπορούν να γίνουν το όχημα για να προσαρμοστεί μια επιχείρηση στις ανάγκες του εξωτερικού περιβάλλοντος, προκειμένου να κάνει την καινοτόμο ιδέα, πραγματικότητα.

  Όπως ανέφερε ο αναπληρωτής CEO της Orange στο DLD, Pierre Louette, η εταιρεία έχει αναπτύξει το δικό της Corporate Venture Capital για να μπορεί να διοχετεύει έξυπνα το χρήμα σε νέες ιδέες. «Οι εταιρείες που χρησιμοποιούν σωστά τα CVC, μπορούν να δώσουν μία εξαιρετικά ισχυρή ώθηση στην καινοτομία και την ανάπτυξη της επιχείρησής τους» πρόσθεσε.
Με απλά λόγια τα Corporate Venture Capitals είναι ακόμα ένα «όχημα» των μεγάλων εταιρειών στη «μάχη» τους για την ψηφιακή μετάβαση.
Δείτε τη λίστα με τα μεγαλύτερα CVC όπως τη δημοσίευσε το World Economic Forum.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:
DLD 2016: H Google ξέρει ποια είναι τα λάθη που «σκοτώνουν » τις startups
Πώς μια λάθος κίνηση της Yahoo μπορεί να καταστρέψει τη συμφωνία της με τη Verizon
Τα μoυσικά άλμπουμ με τη μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία όλων των εποχών
(ΠΗΓΗ: Fortunegreece)
 
Δημοσίευση σχολίου
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...