Πίτερ Οικονομίδης: Ο Ελληνας του Στιβ Τζομπς!

Η ζωή του Πίτερ Οικονομίδη θα μπορούσε άνετα να είναι ένα μυθιστόρημα που εκτυλίσσεται από τη Νότια Αφρική, το Χονγκ-Κονγκ, το Μεξικό μέχρι τη Νέα Υόρκη και την Αθήνα, πασπαλισμένο με μπόλικη διαφημιστική χρυσόσκονη, επιτελικές θέσεις σε κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρίες του κόσμου και φυσικά μια συνεργασία που δεν ξέχασε ποτέ..


Ο Πίτερ συνάντησε για πρώτη φορά τον Στιβ Τζομπς, τον Αύγουστο του 1997 στα γραφεία της Apple στην Καλιφόρνια. Η εταιρία δεν πήγαινε καλά και ο ιδιοφυής Τζομπς είχε επιστρέψει για να την σώσει. Ο Πίτερ Οικονομίδης θυμάται ότι πήγε στο ραντεβού με dress code που παρέπεμπε στις προτιμήσεις του ιδρυτή της Apple.


«Πέταξα από τη Νέα Υόρκη φορώντας t-shirt, τζιν και αθλητικά. Όταν όμως μπήκα στο γραφείο του διαπίστωσα ότι μάλλον είχα ντυθεί πολύ επίσημα. Ο Στιβ φορούσε σορτσάκι και ήταν ξυπόλητος!»


Τώρα είναι ο υπεύθυνος για την καμπάνια «Give Greece a chance» που έτρεξε το περασμένο Σαββατοκύριακο σε κορυφαίες εφημερίδες της Ευρώπης με ολοσέλιδες καταχωρήσεις, αποδεικνύοντας ότι η ευφυΐα δεν τον εγκατέλειψε ποτέ.



Ο Πίτερ Οικονομίδης πολλά χρόνια πριν στα γραφεία της McCann Erricson


«Ο Τζομπς κι εγώ»
Όταν το 1996 ο Πίτερ Οικονομίδης αποφάσισε να αφήσει την Νο 1 τότε διαφημιστική εταιρία στον κόσμο για να πάει σε μια πιο μικρή εταιρία, πολλοί μπορεί να τον είπαν τρελό. Η TBWA βρισκόταν τότε στην δέκατη θέση, αλλά η φιλοσοφία της και οι καμπάνιες της είχαν συζητηθεί και είχαν αποσπάσει πολύ θετικά σχόλια.

Αφήνοντας τη McCann Erickson o Ελληνας που είχε γεννηθεί στην Νότια Αφρική, δεν φανταζόταν ότι ένα χρόνο αργότερα θα συναντούσε τον περίφημο Στιβ Τζομπς, ο οποίος επέστρεψε για να σώσει την εταιρία που είχε δημιουργήσει.


«Οταν γύρισε ο Τζομπς η εταιρία ήταν έτοιμη να κλείσει. Τα μηχανήματα ήταν πανάκριβα και πολύ αργά και δεν υπήρχε λόγος για κάποιον να αγοράσει έναν από τους υπολογιστές της». Εκείνη την περίοδο η μετοχή της Apple είχε πέντε δολάρια και ο πρώτος άνθρωπος που επιστράτευσε ήταν ο Λι Κλόου, η ιδιοφυία πίσω από τις διαφημίσεις της εταιρίας του.


Αμέσως μετά ανέλαβε την νέα καμπάνια μόνο για την Αμερική η TBWA και ο Πίτερ Οικονομίδης σαν επικεφαλής client service για όλο τον κόσμο πέταξε από τη Νέα Υόρκη στην Καλιφόρνια.



Με κολλητό του στη Νέα Υόρκη όπου ο Πίτερ έζησε αρκετές ξέφρενες νύχτες


«Ο Τζομπς σηκώθηκε από το γραφείο του, ήρθε προς το μέρος μου, μου πιάνει το χέρι και με κοιτάει στα μάτια για αρκετά δευτερόλεπτα. Ήταν ο τρόπος του να σε δεχτεί ή να σε απορρίψει. Μετά αρχίσαμε να μιλάμε για τέσσερις περίπου ώρες, με αποκλειστικό θέμα το όραμά του, να αφήσει το σημάδι του στο σύμπαν».


Αφού έφαγαν σούσι με το αφεντικό της Apple, ο Τζομπς είπε στον Οικονομίδη αν θα μπορούσε να παρουσιάσει ένα δίκτυο που θα μπορούσε να δουλεύει με την Apple, ένα πολύ μεγάλο δίκτυο για να διανέμει τα προϊόντα της.


«Ήθελε την προσωπική επαφή και αμφέβαλλε αρχικά αν η TBWA θα μπορούσε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του. Ήταν μια πρόκληση για μένα να τον πείσω ότι μπορούσαμε να το κάνουμε».


Τα κατάφερε και η καμπάνια με τον τίτλο «Apple: Think different» χτύπησε σαν τυφώνας που σαρώνει τα πάντα στο πέρασμά του, με πρωταγωνιστές στο περίφημο σποτ από τον Αϊνστάιν και τη Μαρία Κάλλας μέχρι τον Τζον Λένον και τον Τσάρλι Τσάπλιν.


Συνάντησε ξανά τον Τζομπς τα επόμενα χρόνια, πάντα για δουλειά και πάντα στην Καλιφόρνια. «Στον Στιβ δεν άρεσαν οι μετακινήσεις, Ήθελε να είναι πάντα στο γραφείο του, να μπορεί όπως μου είχε πει να δουλεύει από το γκαράζ του. Αυτό έκανε μέχρι ημέρα που ανακοίνωσε ότι σταματάει».

 
Από τους γερανούς στη διαφήμιση
Αν ρωτήσεις τον Πίτερ Οικονομίδη τι ήθελε να γίνει στην ζωή του δεν θα σου απαντήσει διαφημιστής. «Αυτό που ήθελα πραγματικά να σπουδάσω ήταν αρχιτεκτονική, αλλά ο πατέρας μου ήταν αντίθετος με αυτό».

Γεννημένος το 1953 στο Γιοχάνεσμπουργκ, μεγάλωσε μέσα στο κλίμα του απαρτχάιντ, ζώντας πολύ άνετα και χωρίς να μάθει ποτέ ελληνικά, με ένα πατέρα που κατόρθωσε με πολύ δουλειά να στήσει μια μικρή αυτοκρατορία, κατασκευάζοντας βαριά βιομηχανικά μηχανήματα, όπως τεράστιους γερανούς.


«Ήταν πολύ άξιος άνθρωπος ο πατέρας μου» λέει ο ίδιος «μόνο που ήθελε να συνεχίσω εγώ τη δουλειά. Άντεξα μαζί του μόλις έξι μήνες, όταν ήμουνα είκοσι δύο χρονών. Μετά δούλεψα για λίγο στο διαφημιστικό τμήμα της Pepsi και ακολούθως μπήκα στην διαφήμιση, ξεκινώντας από την McCann Erickson στο Γιοχάνεσμπουργκ».




Φωτογραφίες από το προσωπικό αρχείο του Πίτερ Οικονομίδη


Στην συγκεκριμένη εταιρία θα μείνει σχεδόν για μια εικοσιπενταετία ταξιδεύοντας ανά τον κόσμο με πρώτο σταθμό της πορείας του τα γραφεία της McCann στο Χονγκ-Κονγκ.


Το τηλεφώνημα που έλαβε μια μέρα στο γραφείο του από τα κεντρικά γραφεία της Νέας Υόρκης, ήταν η αρχή για τον ερχομό του στην Ελλάδα, όπου ανέλαβε διευθύνων σύμβουλος.


«Έμεινα στην Ελλάδα από το 1983 μέχρι το 1991. Ήταν μια πολύ λαμπερή περίοδος για την εταιρία και πιστεύω ότι δημιούργησε σχολή στον χώρο της διαφήμισης. Είχαμε πάρει το πρώτο βραβείο στο διαφημιστικό φεστιβάλ στις Κάννες, για την ασπρόμαυρη ταινία του Campari, στην οποία ήταν κόκκινο μόνο το ποτό. ¨Ηταν η πρώτη φορά που πήρε βραβείο ελληνική διαφήμιση».


Φεύγοντας από την Ελλάδα, ο Πίτερ δεν φαντάζεται ότι κάποτε θα ξαναγυρίσει πίσω για να εγκατασταθεί μόνιμα στην Αθήνα.

Οι επιτελικές θέσεις, η Coca Cola και η απαγωγή!
Το Μεξικό δεν είχε καμία σχέση με την Ελλάδα, όπως και ο Πίτερ Οικονομίδης με τους συμβατικούς διαφημιστές. Απέφευγε όπως ο διάβολος το λιβάνι τις γραβάτες, ενώ τα κουστούμια δεν ήταν το καλύτερό του, αν και τα υιοθετούσε στα μίτινγκς με το διοικητικό συμβούλιο της εταιρίας στα κεντρικά της Νέας Υόρκης.

Μια πόλη που λάτρεψε και πέρασε αξέχαστες στιγμές, έχοντας πλέον την θέση του προέδρου της McCann στο Μεξικό κα τη Λατινική Αμερική, με συνεχή ταξίδια που επίσης δεν ήταν το καλύτερό του.


Μια από τις κορυφαίες στιγμές του στη Νέα Υόρκη ήταν όταν του ανατέθηκε ο παγκόσμιος διαφημιστικός λογαριασμός της Coca Cola, ύψους τότε ενός δισεκατομμυρίου οχτακοσίων εκατομμυρίων δολαρίων, ως διευθυντής client service σε όλο τον κόσμο. Οταν του λέω ότι κάποιοι από τον χώρο σήμερα τον θεωρούν «καμένο» από καταχρήσεις χαμογελάει αινιγματικά και δεν αρνείται να παραδεχθεί ότι έχει κάνει χρήση ναρκωτικών.


«Δεν είναι κάτι για το οποίο είμαι περήφανος, αλλά στο Μεξικό η μαριχουάνα ήταν σαν τσιγάρο και η κόκα κυκλοφορούσε παντού, όπως και στη Νέα Υόρκη. Λες να είμαι ο μόνος που δοκίμασα; Αν θυμάσαι καλά τα 90’ς ήταν η δεκαετία της υπερβολής και τα στελέχη των εταιριών, οι χρηματιστές και οι πλούσιοι είχαν αγαπημένο χόμπι να σερβίρουν σε διάφορα πάρτι κόκα σαν επιδόρπιο» μου επισημαίνει.




Ευτυχισμένες στιγμές με τη δεύτερη σύζυγό του


Στο Μεξικό έζησε και μια συγκλονιστική περιπέτεια, όταν απήχθη για τρεις ώρες από έναν άγνωστο, φεύγοντας από μια δεξίωση. «Οδηγούσα ένα αυτοκίνητο-πρόκληση για το Μεξικό και την φτώχεια που επικρατούσε εκεί. Ήταν μια τεράστια Κάντιλακ-ήταν πελάτης μας- είχα διώξει τον οδηγό μου και σε ένα φανάρι μπήκαν μέσα δύο άγνωστοι, ο ένας με πιστόλι».


Για κακή του τύχη ο Πίτερ δεν είχε λεφτά στο πορτοφόλι του, ενώ οι πιστωτικές του κάρτες ήταν όλες αμερικάνικες και όπως είπε στον επίδοξο απαγωγέα δεν είχε τη δυνατότητα να σηκώσει χρήματα από κάποιο ATM.


Τον πίστεψαν και μετά από ατέλειωτες βόλτες, φτάνοντας έξω από το Four Seasons δεν δίστασε να κάνει έναν ελιγμό, να φρενάρει απότομα και μετά να πεταχτεί έξω από το αυτοκίνητο.


Έτρεξε στο λόμπι, οι απαγωγείς του έφυγαν και εκείνη τη νύχτα που δεν θα ξεχάσει ποτέ, ο έλληνας διαφημιστής αποφάσισε να φύγει από το Μεξικό.

 
Οι δύο γάμοι και η επιστροφή στην Ελλάδα.
Πνεύμα ασυμβίβαστο, ο Πίτερ Οικονομίδης παντρεύτηκε δύο φορές στην ζωή του. Την πρώτη με την καλλονή Νίκι Μόρις, σε ένα γάμο που κράτησε μόλις οχτώ μήνες και τελείωσε άδοξα. Η δεύτερη φορά που ανέβηκε τα σκαλιά της εκκλησίας αποδείχτηκε σαφώς πιο ανθεκτική, αφού ο γάμος του άντεξε τέσσερα χρόνια.

«Μάλλον δεν μου πάει ο γάμος. Το δοκίμασα δύο φορές, δεν νομίζω ότι θα πάω για τρίτη» μου λέει χαμογελώντας, ο Ελληνας που επέστρεψε για τα καλά πλέον στην Ελλάδα και άνοιξε την δική του εταιρία με την επωνυμία Felix BNI.

Ταξίδεψε τόσο πολύ που σιχάθηκε τα αεροπλάνα. «Όταν στη McCann είχαμε να χειριστούμε τον λογαριασμό της Coca Cola σε παγκόσμιο επίπεδο, ζούσα κυριολεκτικά μέσα στα αεροπλάνα. Φαντάσου ότι εκείνα τα χρόνια είχα συμπληρώσει πάνω από ενάμιση εκατομμύριο μίλια πτήσης. Θυμάμαι μια φορά ότι πέταξα από τη Νέα Υόρκη στο Τόκιο για ένα μίτινγκ που κράτησε τρεις ώρες και μετά επέστρεψα πάλι πίσω. Πώς να κρατήσεις έναν γάμο με τέτοια ζωή;»

«Μάλλον δεν μου πάει ο γάμος. Το δοκίμασα δύο φορές, δεν νομίζω ότι θα πάω για τρίτη»


Του αρέσει πολύ η θάλασσα, γι’ αυτό επέλεξε ένα σπίτι στην Καστέλλα, το οποίο πάντως θα αφήσει σύντομα για να μετακομίσει στην Γλυφάδα, όπου ελπίζει να μείνει για πάντα.


Πάντως θα ξαναμπεί σε αεροπλάνο, αφού τον Δεκέμβριο είναι πρόεδρος στο Marketing Directors Forum που θα γίνεις την Τουρκία, το οποίο αναμένεται να παρακολουθήσουν πάνω από χίλια πεντακόσια άτομα.


«Νιώθω περίεργα που θα πάω στην Τουρκία, αφού οι παππούδες μου έφυγαν κυνηγημένοι από εκεί, αλλά παράλληλα νοιώθω και μια ικανοποίηση που θα είμαι πρόεδρος στο μεγαλύτερο event που έχει να κάνει με το μάρκετινγκ εκεί»


Στα 59 του χρόνια ο Πίτερ Οικονομίδης, εξακολουθεί να είναι ένας άνθρωπος που ψάχνεται, έχοντας ζήσει μια ζωή με αμέτρητες παρουσιάσεις, χιλιάδες μήτινγκ και πολλά ξενύχτια, δημιουργικά και μη. Μάλλον εξακολουθεί να σκέφτεται διαφορετικά…



Στιγμιότυπο από ομιλία του στο Μεξικό



Με την πρώτη σύζυγό του Νίκι Μόρις έξω από τα γραφεία της γνωστής διαφημιστικής

ΠΗΓΗ 

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...