12 εκατ. οχήματα τον χρόνο και 6 εκατ. επιβάτες εξυπηρετεί σήμερα η
πορθμειακή γραμμή - Εσοδα 33 εκατ. ευρώ το 2009 από τα εισιτήρια
Σε
Βόρειους και Νότιους κατά τον Αμερικανικό Εμφύλιο μετατρέπει το Πέραμα
και τη Σαλαμίνα η κατασκευή της ομώνυμης υποθαλάσσιας ζεύξης, κόστους
περίπου 400 εκατ. ευρώ, που θα ενώσει χερσαία τις δύο περιοχές και θα
αντικαταστήσει τους ναύλους των φεριμπότ με διόδια. Στο υπουργείο
Υποδομών, μετά τις τέσσερις συνεχείς παρατάσεις που έχουν δοθεί για τον
διαγωνισμό, δηλώνουν ότι θα διατηρηθεί η ημερομηνία τις 20ής Μαΐου, η
οποία ορίστηκε για την εκδήλωση ενδια-φέροντος από τις ενδιαφερόμενες
εταιρείες, εκτιμώντας ότι έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για να γίνει η
ζεύξη με σύμβαση παραχώρησης. Η αισιοδοξία τους βασίζεται στην επιβατική
κίνηση της πορθμειακής γραμμής που την κατατάσσει δεύτερη σε όλη την
Ευρώπη μετά τη γραμμή Ντόβερ - Καλέ, που ενώνει ακτοπλοϊκά την Αγγλία με
τη Γαλλία. Πρόκειται για ένα «χρυσωρυχείο», γεγονός που μεταφράζεται σε
μεγάλες εισπράξεις από τα μελλοντικά διόδια που θα τοποθετηθούν και
αυτό καθιστά την παραχώρηση πολύ ελκυστική στους εργολάβους. Σύμφωνα με
τα στοιχεία του υπουργείου Υποδομών, το 2009 τα έσοδα των πλοίων από τα
εισιτήρια ανήλθαν σε 33 εκατ. ευρώ (σήμερα που η κίνηση έχει αυξηθεί
είναι πολύ περισσότερα) για μία διαδρομή περίπου 2,5 χλμ. Στο τμήμα
Ελευσίνα - Πάτρα, μήκους 200 χλμ., τα έσοδα είναι αντίστοιχα 58 εκατ.
ευρώ, κάτι που αποτελεί σαφές δείγμα του πλούσιου ταμείου του νέου
έργου.Οι αντιδράσεις για το έργο-«κοφτήριο»
Την ώρα όμως που στο Πέραμα ετοιμάζονται να ανοίξουν σαμπάνιες για τη ζεύξη, εκτιμώντας ότι θα ανακουφίσει την πόλη από τον τεράστιο κυκλοφοριακό φόρτο που δημιουργεί καθημερινά η επιβατική κίνηση από τα τακτικά δρομολόγια των πλοίων, στον Δήμο Σαλαμίνας έχουν σηκώσει μαύρες σημαίες. «Το έργο δεν μπορεί να γίνει χωρίς δημοψήφισμα και διάλογο», δηλώνει στο «business stories» o δήμαρχος του νησιού κ. Γιάννης Τσαβαρής, υποστηρίζοντας ότι γίνεται ένας σχεδιασμός που επιχειρεί να κάνει τη Σαλαμίνα τμήμα της Πελοποννήσου εν αγνοία του. «Θα μπαίνουν οι νταλίκες από το Πέραμα και θα βγαίνουν στα Μέγαρα», αναφέρει και συνεχίζει λέγοντας ότι θα γίνει διπλή ζεύξη (σε Πέραμα και Φανερωμένη, κάτι που αποκλείουν στο υπουργείο).
Εκείνες πάντως που έχουν κάθε συμφέρον να μπλοκάρουν το έργο είναι οι δύο κοινοπραξίες των πλοίων που με έναν στόλο από 10 έως 12 φεριμπότ μεταφέρουν τους επιβάτες καθημερινά. Πρόκειται για περίπου 30 οικογένειες που έχουν δημιουργήσει ένα «κοφτήριο» από τις μπίζνες στη θάλασσα. Ετησίως, μεταφέρουν 12 εκατομμύρια οχήματα και 6 εκατομμύρια επιβάτες με κόστος 8 ευρώ ανά επιβάτη και όχημα για μια απόσταση 20 λεπτών, συνιστώντας το απόλυτο μονοπώλιο για τις μετακινήσεις στο νησί.
Μάλιστα, παρά τις απανωτές καταγγελίες που έχουν γίνει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για εναρμονισμένες εμπορικές πρακτικές, η διαφορά μεταξύ των δύο κοινοπραξιών στα εισιτήρια είναι της τάξης του 1 λεπτού! Για μια τετραμελή οικογένεια με ένα Ι.Χ. το κόστος είναι 11 ευρώ όταν στο Ρίο, όπου η απόσταση είναι τριπλάσια, είναι 6,5 ευρώ! Φυσικά, τα πλοία εκτιμάται ότι θα εξακολουθήσουν να κάνουν δρομολόγια και μετά την ολοκλήρωση του έργου, όπως συνέβη αντίστοιχα με τη λειτουργία της Γέφυρας «Χαρίλαος Τρικούπης» στο Ρίο - Αντίρριο, αλλά είναι δεδομένες οι επιπτώσεις που θα έχουν στα έσοδά τους οι εν λόγω εταιρείες.
Πέραμα: «Δεν αγοράζουν από εμάς ούτε τσιγάρα»
Ο Δήμος Σαλαμίνας και συγκεκριμένα το Λιμενικό Ταμείο εισπράττει ένα τέλος επί των ναύλων, το οποίο η δημοτική αρχή αποφεύγει να αποκαλύψει, σίγουρα όμως αποτελεί ένα σημαντικό πόρο για την Αυτοδιοίκηση. Μόνο ο ΟΛΠ, σύμφωνα με τον δήμαρχο Περάματος κ. Παντελή Ζουμπούλη, εισπράττει από τα εισιτήρια των πλοίων περί τις 30.000 ευρώ τον μήνα - το 2% του τζίρου των ναύλων. «Ο δήμος μας, παρά τα συνεχή διαβήματα σε υπουργούς τα τελευταία χρόνια, δεν εισπράττει ούτε σεντ, μολονότι ο κεντρικός δρόμος της λεωφόρου Δημοκρατίας σηκώνει όλο τον φόρτο της κίνησης, με αποτέλεσμα να προκαλείται μποτιλιάρισμα μέσα στην πόλη», αναφέρει και συνεχίζει. «Ο κόσμος αυτός δεν αγοράζει από το Πέραμα ούτε τσιγάρα και έχει διαπιστωθεί ότι ακόμη και κάδοι απορριμμάτων μας έχουν κλαπεί και έχουν βρεθεί στη Σαλαμίνα»!
Ο ίδιος υποστηρίζει ότι η αδικία που υφίσταται ο Δήμος Περάματος θα αποκατασταθεί με την υποθαλάσσια ζεύξη Περάματος - Σαλαμίνας εφόσον κατασκευαστεί, όπως έχει προβλεφθεί, ένας τρίτος δρόμος που θα διέρχεται περιφερειακά από το Πέραμα, θα περνά μέσα από τον Ναύσταθμο Παλάσκα και θα καταλήγει στην αρχή της λεωφόρου Σχιστού. Με τον σχεδιασμό αυτό θα επιβληθούν διόδια και έτσι ο δήμος θα αποκτήσει έσοδα.
20 χρόνια σχεδιασμός - σε δύο χρόνια ανάδοχος
Ποιος είναι όμως ο σχεδιασμός του έργου; Οι πρώτες μελέτες για την υποθαλάσσια ζεύξη Περάματος - Σαλαμίνας έγιναν πριν από 20 χρόνια και η πρώτη δημοπράτηση σχεδιάστηκε επί υπουργίας Στέφανου Μάνου. Εκτοτε το θέμα της ζεύξης έρχεται και φεύγει από το τραπέζι, χωρίς όμως να υπάρχει σύμπνοια για την κατασκευή της. Τα τελευταία χρόνια το συγκεκριμένο έργο μπήκε στην κατάψυξη εξαιτίας της μεγάλης περιπέτειας των οδικών αξόνων. Σήμερα, όμως, θεωρείται από το υπουργείο ως η μόνη παραχώρηση από τη νέα γενιά έργων που μπορεί να προσελκύσει το ενδιαφέρον των επενδυτών.
Με βάση τον αρχικό σχεδιασμό, ο οποίος θα αποτελέσει όμως αντικείμενο διαβούλευσης, η υποθαλάσσια σήραγγα θα έχει μήκος περίπου 1,1 χλμ. και με τις οδικές προσβάσεις θα φτάσει περί τα 3 χιλιόμετρα, από τον ανισόπεδο Περάματος μέχρι τoν Α/Κ Παλουκίων. Από εκεί και πέρα θα εξαρτηθεί από τις διαθέσεις των επενδυτών εάν θα συμπεριληφθούν και τα οδικά τμήματα παράκαμψης των πόλεων Περάματος και Σαλαμίνας, μήκους περίπου 14,5 χιλιομέτρων. Το τελικό μήκος του δρόμου που θα κατασκευαστεί αναμένεται να είναι 17,5 χλμ, καθώς θα εκτείνεται από τη λεωφόρο Σχιστού - Σκαραμαγκά, με την οποία συνδέεται με ανισόπεδο κόμβο, οδεύει μέσα στην περιοχή του ναυτικού οχυρού Σκαραμαγκά και φτάνει μέχρι την περιοχή του κολυμβητηρίου Περάματος, όπου δημιουργείται κόμβος για τη σύνδεσή του με την υφιστάμενη οδό Περάματος - Κερατσινίου - Πειραιά.
Ο διαγωνισμός προγραμματίζεται να διεξαχθεί σε τρεις φάσεις: στην πρώτη θα γίνει εκδήλωση ενδιαφέροντος με την προεπιλογή έως τεσσάρων υποψηφίων. Στη δεύτερη θα διεξαχθεί ο ανταγωνιστικός διάλογος και στην τελική φάση θα γίνει η υποβολή δεσμευτικών προσφορών και η ανάδειξη αναδόχου. Η όλη διαδικασία εκτιμάται ότι θα διαρκέσει περίπου δύο χρόνια.
πηγη
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου