Στο ανακαινισμένο Μουσείο Θεοφίλου στη Μυτιλήνη επιστρέφουν αύριο,
Τετάρτη 7 Μαΐου, από την Αθήνα, συντηρημένοι, 40 από τους 51 πίνακες του
μεγάλου λαϊκού ζωγράφου, Θεόφιλου Χατζημιχαήλ.
Οι υπόλοιποι 11 θα παραμείνουν στα εργαστήρια συντήρησης του υπουργείου Πολιτισμού, αφού οι αλλοιώσεις και οι φθορές - εξαιτίας μυκητιάσεων και μικροοργανισμών, σύμφωνα με την έκθεση της αρμόδιας ομάδας συντηρητών, είναι σημαντικές και χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή. Η επιστροφή τους θα ολοκληρωθεί στα τέλη καλοκαιριού.
Το Μουσείο Θεοφίλου στη Βαρειά της Μυτιλήνης, μετά την επισκευή του και τον εκσυγχρονισμό θέρμανσης και φωτισμού μέσω ΕΣΠΑ, πληροί πλέον όλες τις προϋποθέσεις ώστε να μην υπάρχουν στο μέλλον τέτοιου είδους φθορές στους πίνακες εξαιτίας κακών ενδογενών περιβαλλοντικών συνθηκών.
Η ιστορία
Το
Μουσείο ανεγέρθηκε το έτος 1964 σε ένα προάστιο της Μυτιλήνης, τη
Βαρειά, εκεί όπου γεννήθηκε και πέρασε τα παιδικά του χρόνια ο λαϊκός
ζωγράφος, με έξοδα του Μυτιληνιού, φημισμένου καλλιτεχνικού εκδότη στο
Παρίσι, Στρατή Ελευθεριάδη (Teriade). Το 1965, ο Teriade το δώρισε στο
Δήμο της Μυτιλήνης μαζί με 86 πίνακες του Θεόφιλου, από την ιδιωτική του
συλλογή, και από τότε λειτουργεί ως Δημοτικό Μουσείο.
Το κτήριο είναι κτισμένο με μυτιληνιά πέτρα σε χρώμα ροδί, που ταιριάζει απόλυτα με τον απέραντο ελαιώνα που το περιβάλλει. Αποτελείται από τέσσερις συνεχόμενες αίθουσες, μέσα στις οποίες υπάρχουν 86 ζωγραφικοί πίνακες του Θεόφιλου. Τα θέματα των έργων είναι παρμένα από την ιστορία, την μυθολογία αλλά και την λαογραφία. Αναπαριστούν, επίσης, σκηνές από την καθημερινή ζωή, ενδυμασίες, τοπία κ.ά.. naftemporiki.gr
Αξιόλογοι Έλληνες ζωγράφοι της περιόδου 1850 - 1950, οι οποίοι δεν έτυχαν ευρύτερης δημοσιότητας ή, ίσως, δεν την επεδίωξαν, πρωταγωνιστούν μέσα από τα έργα τους στο λεύκωμα, με τίτλο «Έλληνες ζωγράφοι: στο φως του χθες στη σκιά του σήμερα» (Greek painters: exploring the light eluding the limelight).
Το λεύκωμα παρουσιάζεται από το Διοικητικό Συμβούλιο του Ιδρύματος Παναγιώτη και Έφης Μιχελή, σε μία εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, σήμερα, Τετάρτη 7 Μαΐου, στις 7 το απόγευμα, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
Για την έκδοση θα μιλήσουν ο ζωγράφος και Ακαδημαϊκός Παναγιώτης Τέτσης, ο οποίος έχει προλογίσει και το βιβλίο, η γλύπτρια Ναταλία Μελά, ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, Άγγελος Δεληβορριάς, η ιστορικός τέχνης Έφη Ανδρεάδη και οι συγγραφείς Μιχαήλ Δουλγερίδης και Αθηνά Ρηγάτου.
Σημαντικά έργα, δυσπρόσιτα στο κοινό
Στόχος της δίγλωσσης αυτής έκδοσης (ελληνικά και αγγλικά) είναι η προβολή έργων αξιόλογων Ελλήνων ζωγράφων της περιόδου 1850 - 1950, οι οποίοι έμειναν στη σκιά και το σημαντικότατο έργο τους, διασκορπισμένο σε μικρές ή μεγαλύτερες ιδιωτικές συλλογές και στα «άδυτα» της Εθνικής μας Πινακοθήκης, είναι πλέον δυσπρόσιτο στο κοινό. Στο λεύκωμα, παρουσιάζονται περισσότερα από 100 έργα 62 ζωγράφων, χωρισμένα σε τρεις κατηγορίες τοπίων: θαλασσογραφίες, σπίτια και οικισμοί, τοπιογραφίες, ενώ δεν περιλαμβάνονται προσωπογραφίες και νεκρές φύσεις. Η απουσία έργων των κορυφαίων Ελλήνων ζωγράφων της περιόδου εκείνης οφείλεται στο ότι το έργο τους είναι ήδη γνωστό και προβεβλημένο, καθώς έχει μελετηθεί και
αξιολογηθεί πολλές φορές από κριτικούς της τέχνης.
Ένα συμπαγές άθροισμα
Όπως σημειώνει ο ζωγράφος Παναγιώτης Τέτσης στον πρόλογο του βιβλίου: «…Υπάρχει σεβαστός αριθμός καλλιτεχνών, που έχουν έργο άξιο ιδιαίτερης προσοχής, έργο γεμάτο αγάπη και πάθος, για το οποίο, στην εποχή τους, έχαιραν αναγνωρίσεως. Σήμερα, τόσο η έλλειψη, η στενότητα χώρου στην Εθνική Στέγη, όσο και οι νεώτερες και νεότατες κατευθύνσεις στην Τέχνη, έχουν παραγκωνίσει αυτούς τους δημιουργούς, με αποτέλεσμα να είναι στη σκιά, αγνοημένοι, ώσπου κάποια στιγμή, κάποιος νεώτερος ιστορικός τέχνης να ανασύρει κάποιον παραγνωρισμένο και να τον φέρει στο φως.
Και όμως, όλοι τούτοι οι καλλιτέχνες, που εργάσθηκαν με αφοσίωση στην Τέχνη, είναι εκείνοι, που σχηματίζουν τη φυσιογνωμία της Τέχνης στη χώρα μας. Αυτοί οι λησμονημένοι, μαζί με τους εξέχοντες αστέρες. Δεν πρέπει να υποτιμάμε όσους έχουν κάνει και δώσει έργο, που οικοδομεί το πνευματικό κεφάλαιό μας, φτάνει να έχουμε θέληση να τους βγάλουμε από την αφάνεια, επιλέγοντας τα καλύτερα έργα τους. Όλοι μαζί οι καλλιτέχνες είναι ένα συμπαγές άθροισμα, σαν μια οροσειρά που φτάνει σε πυραμίδα με κάποιους Ολύμπους, αλλά και με άλλες ψηλές κορυφές πλάι τους…».
Πληροφορίες
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Αίθουσα ΜC2 (επίπεδο Ν. Σκαλκώτας): Βασ. Σοφίας και Κόκκαλη, Αμπελόκηποι - Αθήνα, τηλ.: 210 7282333. naftemporiki.gr
Οι υπόλοιποι 11 θα παραμείνουν στα εργαστήρια συντήρησης του υπουργείου Πολιτισμού, αφού οι αλλοιώσεις και οι φθορές - εξαιτίας μυκητιάσεων και μικροοργανισμών, σύμφωνα με την έκθεση της αρμόδιας ομάδας συντηρητών, είναι σημαντικές και χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή. Η επιστροφή τους θα ολοκληρωθεί στα τέλη καλοκαιριού.
Το Μουσείο Θεοφίλου στη Βαρειά της Μυτιλήνης, μετά την επισκευή του και τον εκσυγχρονισμό θέρμανσης και φωτισμού μέσω ΕΣΠΑ, πληροί πλέον όλες τις προϋποθέσεις ώστε να μην υπάρχουν στο μέλλον τέτοιου είδους φθορές στους πίνακες εξαιτίας κακών ενδογενών περιβαλλοντικών συνθηκών.
Η ιστορία
Το κτήριο είναι κτισμένο με μυτιληνιά πέτρα σε χρώμα ροδί, που ταιριάζει απόλυτα με τον απέραντο ελαιώνα που το περιβάλλει. Αποτελείται από τέσσερις συνεχόμενες αίθουσες, μέσα στις οποίες υπάρχουν 86 ζωγραφικοί πίνακες του Θεόφιλου. Τα θέματα των έργων είναι παρμένα από την ιστορία, την μυθολογία αλλά και την λαογραφία. Αναπαριστούν, επίσης, σκηνές από την καθημερινή ζωή, ενδυμασίες, τοπία κ.ά.. naftemporiki.gr
Φωτεινοί ζωγράφοι που έμειναν στη σκιά
Το λεύκωμα «Έλληνες ζωγράφοι» παρουσιάζεται στο Μέγαρο Μουσικής ΑθηνώνΑξιόλογοι Έλληνες ζωγράφοι της περιόδου 1850 - 1950, οι οποίοι δεν έτυχαν ευρύτερης δημοσιότητας ή, ίσως, δεν την επεδίωξαν, πρωταγωνιστούν μέσα από τα έργα τους στο λεύκωμα, με τίτλο «Έλληνες ζωγράφοι: στο φως του χθες στη σκιά του σήμερα» (Greek painters: exploring the light eluding the limelight).
Το λεύκωμα παρουσιάζεται από το Διοικητικό Συμβούλιο του Ιδρύματος Παναγιώτη και Έφης Μιχελή, σε μία εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, σήμερα, Τετάρτη 7 Μαΐου, στις 7 το απόγευμα, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
Για την έκδοση θα μιλήσουν ο ζωγράφος και Ακαδημαϊκός Παναγιώτης Τέτσης, ο οποίος έχει προλογίσει και το βιβλίο, η γλύπτρια Ναταλία Μελά, ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, Άγγελος Δεληβορριάς, η ιστορικός τέχνης Έφη Ανδρεάδη και οι συγγραφείς Μιχαήλ Δουλγερίδης και Αθηνά Ρηγάτου.
Γεώργιος Προκοπίου (1876 - 1940) Αθάνατα στον Αρδηττό.
Στόχος της δίγλωσσης αυτής έκδοσης (ελληνικά και αγγλικά) είναι η προβολή έργων αξιόλογων Ελλήνων ζωγράφων της περιόδου 1850 - 1950, οι οποίοι έμειναν στη σκιά και το σημαντικότατο έργο τους, διασκορπισμένο σε μικρές ή μεγαλύτερες ιδιωτικές συλλογές και στα «άδυτα» της Εθνικής μας Πινακοθήκης, είναι πλέον δυσπρόσιτο στο κοινό. Στο λεύκωμα, παρουσιάζονται περισσότερα από 100 έργα 62 ζωγράφων, χωρισμένα σε τρεις κατηγορίες τοπίων: θαλασσογραφίες, σπίτια και οικισμοί, τοπιογραφίες, ενώ δεν περιλαμβάνονται προσωπογραφίες και νεκρές φύσεις. Η απουσία έργων των κορυφαίων Ελλήνων ζωγράφων της περιόδου εκείνης οφείλεται στο ότι το έργο τους είναι ήδη γνωστό και προβεβλημένο, καθώς έχει μελετηθεί και
Βάλιας Σεμερτζίδης, Σπίτια, λάδι σε μουσαμά, 56,5 x 44, 5 εκ. Ιδιωτική συλλογή.
Ένα συμπαγές άθροισμα
Όπως σημειώνει ο ζωγράφος Παναγιώτης Τέτσης στον πρόλογο του βιβλίου: «…Υπάρχει σεβαστός αριθμός καλλιτεχνών, που έχουν έργο άξιο ιδιαίτερης προσοχής, έργο γεμάτο αγάπη και πάθος, για το οποίο, στην εποχή τους, έχαιραν αναγνωρίσεως. Σήμερα, τόσο η έλλειψη, η στενότητα χώρου στην Εθνική Στέγη, όσο και οι νεώτερες και νεότατες κατευθύνσεις στην Τέχνη, έχουν παραγκωνίσει αυτούς τους δημιουργούς, με αποτέλεσμα να είναι στη σκιά, αγνοημένοι, ώσπου κάποια στιγμή, κάποιος νεώτερος ιστορικός τέχνης να ανασύρει κάποιον παραγνωρισμένο και να τον φέρει στο φως.
Και όμως, όλοι τούτοι οι καλλιτέχνες, που εργάσθηκαν με αφοσίωση στην Τέχνη, είναι εκείνοι, που σχηματίζουν τη φυσιογνωμία της Τέχνης στη χώρα μας. Αυτοί οι λησμονημένοι, μαζί με τους εξέχοντες αστέρες. Δεν πρέπει να υποτιμάμε όσους έχουν κάνει και δώσει έργο, που οικοδομεί το πνευματικό κεφάλαιό μας, φτάνει να έχουμε θέληση να τους βγάλουμε από την αφάνεια, επιλέγοντας τα καλύτερα έργα τους. Όλοι μαζί οι καλλιτέχνες είναι ένα συμπαγές άθροισμα, σαν μια οροσειρά που φτάνει σε πυραμίδα με κάποιους Ολύμπους, αλλά και με άλλες ψηλές κορυφές πλάι τους…».
Πληροφορίες
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Αίθουσα ΜC2 (επίπεδο Ν. Σκαλκώτας): Βασ. Σοφίας και Κόκκαλη, Αμπελόκηποι - Αθήνα, τηλ.: 210 7282333. naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου