Η θρυλική πίστα της Μόντσα αποτελεί την επιτομή του μηχανοκίνητου
αθλητισμού για την Ιταλία. Όχι άδικα ονομάζεται ναός της ταχύτητας
καθότι η μέση ωριαία ταχύτητα ενός γύρου με μονοθέσιο F1 αγγίζει τα
250km/h.
Τέτοιος ρυθμός απλά δεν υπάρχει σε άλλη πίστα του πρωταθλήματος.
Το Ιταλικό GP φιλοξενείται στην πίστα της Μόντσα από το 1950 ανελλιπώς
και φέτος θα διεξαχθεί εκεί για 63η φορά. Μόνο μια φορά το 1980
φιλοξενήθηκε στην πίστα της Ίμολα. Η πίστα της Μόντσα βρίσκεται στα περίχωρα του Μιλάνου μέσα στο Μητροπολιτικό Πάρκο της Μόντσα. Πρόκειται για μια μοναδική τοποθεσία με πλούσια αγωνιστική ιστορία. Περπατώντας το απίθανο αυτό πάρκο βλέπεις ποδηλάτες, ιππείς, δρομείς πολλά ζώα αλλά και οικογένειες να απολαμβάνουν τη βόλτα τους. Στήνοντας αυτί έχεις την αίσθηση ότι ακούς τα V12 των Ferrari, των Auto Union και των Alfa Romeo να βιάζουν την ησυχία που κυριαρχεί σήμερα στο παλιό οβάλ κομμάτι της πίστας.
Η Μόντσα μαζί με το Σπα, το Μονακό και το Σίλβερστον αποτελούν την τετράδα παλιών ιστορικών διαδρομών της F1. Ο Έντσο Φεράρι ιδρυτής της Scuderia Ferrari έλεγε αναφερόμενος στο Ιταλικό GP: «Πρέπει να έχουμε μια καινοτομία, κάτι νέο στα μονοθέσια μας ώστε να διεκδικήσουμε τη νίκη για τον κόσμο». Πράγματι τα κόκκινα μονοθέσια έχουν κερδίσει 17 φορές εντός έδρας από το 1950 έως σήμερα. Η νίκη της Ferrari προκαλεί ντελίριο ενθουσιασμού στους τιφόζι που κατακλύζουν την μεγάλη ευθεία εκκίνησης τερματισμού και δημιουργούν μια μοναδική ατμόσφαιρα στην απονομή.
Το παλιό οβάλ τμήμα της ιστορικής πίστας στο πάρκο της Μόντσα.
Η Μόντσα έχει κάτι μαγικό, φάνηκε ότι εκεί «χτυπά» η καρδιά της Ferrari το 1988 λίγες μέρες μετά το θάνατο του Φεράρι, όταν ο Μπέργκερ με την Ferrari F87-88c έσπασε το σερί νικών της McLaren των Προστ – Σένα που εκείνη τη χρονιά κέρδισαν όλους τους υπόλοιπους αγώνες (15 στους 16). Έχοντας ζήσει εκεί ως απεσταλμένος του Alpha για την περιγραφή του αγώνα την τελευταία νίκη της Ferrari το 2010 με τον Αλόνσο καταθέτω πως πρόκειται για κάτι μοναδικό. Πολυνίκης στη συγκεκριμένη διαδρομή είναι ο Μ.Σουμάχερ. Ο άτυχος Γερμανός πρωταθλητής που δίνει την υπέρτατη μάχη για τη ζωή μετά τον τραυματισμό του στο σκι πέρυσι τα Χριστούγεννα έχει κερδίσει στη Μόντσα 5 φορές. Η πρώτη του νίκη ήρθε εκεί στην πρώτη του χρονιά στο Μαρανέλο το 1996. Ήταν η στιγμή που μπήκε στην καρδιά των τιφόζι. Ακολούθησαν οι νίκες το 1998, 2000, 2003, 2006. Στην τελευταία ανακοίνωσε και την απόφασή του ν' αποχωρήσει από την ενεργό δράση για πρώτη φορά στο τέλος του 2006. Συνολικά οι Ferrari έχουν κερδίσει 18 φορές στη Μόντσα σε 64 GP από το 1950 έως σήμερα. Τελευταία τους νίκη ήταν με τον Αλόνσο το 2010.
Ειδικά φέτος με τις μονάδες ισχύος να κυριαρχούν και τις αεροδυναμικές αντιστάσεις να είναι πιο χαμηλές η μέση ωριαία ταχύτητα αναμένεται να ξεπεράσει τα 250km/h και η τελική τα 360km/h με τα μονοθέσια να παρουσιάζουν τάσεις απογείωσης. Ο Γάλλος πρώην οδηγός F1, Ζαν Αλεζί θυμάται: «Στη Μόντσα κυριαρχεί αυτός που βρίσκει τον καλύτερο τρόπο να διαχειριστεί τις υψηλές τελικές ταχύτητες που βρίσκονται εγγύτερα στα 400km/h παρά στα 300km/h. Για να επιτύχει κανείς την υψηλότερη δυνατή τελική ταχύτητα, πρέπει να έχει τις ελάχιστες δυνατές αντιστάσεις. Οπότε η κύρια δουλειά του οδηγού είναι να προσέχει τα πίσω ελαστικά. Για να το πετύχει αυτό χρειάζεται ένα σετάρισμα που προσφέρει καλή πρόσφυση στην έξοδο των σικέιν. Σε αντίθετη περίπτωση η φθορά στα πίσω ελαστικά είναι υπέρμετρη και αυτό αυξάνει τις αποστάσεις φρεναρίσματος, επηρεάζοντας αρνητικά το χρόνο ενός γύρου. Δεν είναι όμως μόνο αυτά, σε τόσο υψηλές ταχύτητες νιώθεις το μονοθέσιο να έχει τάση απογείωσης. Είναι κάτι που συμβαίνει μόνο στη Μόντσα κάποιες φορές είναι δύσκολο να κρατήσεις σε ίσια πορεία το μονοθέσιο στις μεγάλες ευθείες».
Φέτος έχει γίνει μεγάλη συζήτηση για την αλλαγή στο εξωτερικό της διάσημης Παραμπόλικα. Η τελευταία στροφή πριν την ευθεία εκκίνησης τερματισμού που τα μονοθέσια μπαίνουν με 180km/h και βγαίνουν με 220km/h έχει ένα μοναδικό χαρακτήρα. Για να γίνει πιο ασφαλής οι οργανωτές αποφάσισαν να ασφαλτοστρώσουν την αμμοπαγίδα ώστε να είναι πιο εύκολο για έναν οδηγό ν' ανακτήσει τον έλεγχο αν βρεθεί εκτός πίστας. Υπήρξαν κάποιες φωνές για αλλοίωση του χαρακτήρα της στροφής που πιστεύουν πως τώρα οι οδηγοί θα πιέζουν πιο πολύ καθώς ένα λάθος εκεί δε θα είναι καταστροφικό. Ο Μάσα όμως έχει αντίθετη άποψη: "Δεν άλλαξαν την Παραμπόλικα, την αμμοπαγίδα έστρωσαν άσφαλτο. Δεν έχει αλλάξει η στροφή, όποιοι πατούν εκτός ορίων θα υπόκεινται σε ποινή".
Οι Ferrari βρίσκονται εντός έδρας και οι τιφόζι απαιτούν νίκη και μόνο. Δύσκολα όμως θα συμβεί κάτι τέτοιο φέτος όπως παραδέχτηκε και ο αγωνιστικός διευθυντής της ομάδας Μάρκο Ματιάτσι. Σε μια πίστα δυναμόμετρο όπου παίζει κυρίαρχο ρόλο η απόδοση της μονάδας ισχύος φαντάζει απίθανο να κερδίσουν οι Ferrari τις Mercedes. Στη Scuderia έχουν να πανηγυρίσουν νίκη από το Ισπανικό GP πέρυσι, ενώ στον προηγούμενο αγώνα στο Βέλγιο δεν υπήρχε κόκκινο μονοθέσιο στο βάθρο.
Οι τιφόζι δημιουργούν φανταστική ατμόσφαιρα στη Μόντσα.
Όσον αφορά τώρα στη μάχη του τίτλου Χάμιλτον και Ρόσμπεργκ συμφώνησαν ότι διαφωνούν για το τι συνέβη στη σύγκρουσή τους στο Βέλγιο. Ο Ρόσμπεργκ που προηγείται με 29 βαθμούς διαφορά υποχρεώθηκε να ζητήσει συγνώμη από την ομάδα και το Χάμιλτον και μένει να δούμε ποια θα είναι η αντίδρασή του στην πίστα την Κυριακή. Ειδικά αν οι δυο τους βρεθούν στην πρώτη σειρά της εκκίνησης και στριμωχτούν με 300km/h στα φρένα για την πρώτη στροφή.
Μιλώντας για τον αγώνα της Κυριακής ο περσινός νικητής Σεμπάστιαν Φέτελ σημείωσε μεταξύ άλλων: «Η Ιταλία προσφέρει πολλά. Καλό φαγητό, όμορφα μέρη και συχνά βλέπεις στις παραλίες της Γερμανούς να κάνουν διακοπές. Πέρασα πολύ χρόνο εκεί στα χρόνια που έκανα καρτ και έχω κρατήσει πολλούς φίλους από εκείνη την εποχή αλλά φυσικά και από το πέρασμά μου από την Toro Rosso. H μήκους 5.793 μέτρων πίστα της Μόντσα έχει σημεία βίαιης επιβράδυνσης, καταπονεί πολύ τα φρένα ενώ υπάρχουν μεγάλα φορτία πιέσεων και στα ελαστικά, ειδικά σε γρήγορες στροφές όπως η Μεγάλη Στροφή και η Παραμπόλικα. Είναι πολύ δύσκολο να κάνεις τον τέλειο γύρο στη Mόντσα, γιατί είναι σχεδόν αδύνατο να περάσεις απ’ όλες τις καμπές και όλα τα κερμπ, ακριβώς όπως θες».
Ο Φέτελ στη Μόντσα το 2008 έγινε ο νεότερος νικητής στην ιστορία της Formula 1, οδηγώντας για λογαριασμό της Scuderia Toro Rosso. Θρίαμβος που επαναλήφθηκε το 2011 με την RB7 και πέρυσι με την RB9.
Από την πλευρά του ο νικητής του προηγούμενου αγώνα και τρίτος στη βαθμολογία του πρωταθλήματος Ντάνιελ Ρικιάρντο συμπλήρωσε: «Η μεγαλύτερη πρόκληση στη Μόντσα, είναι τα σημεία φρεναρίσματος. Το πρώτο σικέιν είναι ιδανικό παράδειγμα: το προσεγγίζεις με την υψηλότερη ταχύτητα που αναπτύσσουν τα μονοθέσια της F1 όλο το χρόνο και φρενάρεις για μία από τις πιο αργές στροφές όλης της σεζόν! Επιπρόσθετα, πρέπει να στρίψεις με ελάχιστο αεροδυναμικό φορτίο, με αποτέλεσμα το μονοθέσιο να γλιστράει και να βραδύνει. Δεν έχεις την πολυτέλεια του μπλοκαρίσματος των τροχών αλλά παράλληλα, δεν πρέπει να χάσεις χρόνο πατώντας πρόωρα τα φρένα. Πρέπει να διατηρείς συνεχώς την αυτοσυγκέντρωσή σου. Δεν μου αρέσουν οι μεγάλες ευθείες. Συνήθως τις βαριέμαι σε σχέση με το να επιτίθεμαι σε διαδοχικές απαιτητικές καμπές. Όμως η Μόντσα αποτελεί εξαίρεση. Υπάρχει κάτι που κάνει τους χτύπους της καρδιάς να αυξάνονται ενώ διασχίζεις το δάσος, μπροστά σε τόσο μεγάλο κοινό. Μπορεί να υποστηρίζουν ένθερμα τη Ferrari αλλά στο παρελθόν έχουν υπάρξει γενναιόδωροι απέναντί μου. Ελπίζω να έχω την ευκαιρία να βρεθώ στο βάθρο για να ζήσω αυτή την εμπειρία».
Όσον αφορά στα ελαστικά η Pirelli έχει επιλέξει τη μέση και τη σκληρή γόμα. Η Μόντσα είναι ο εντός έδρας αγώνας για την Pirelli καθώς απέχει μόλις μισή ώρα με το αυτοκίνητο, από τα κεντρικά της εταιρείας στο Μιλάνο, εκεί όπου σχεδιάζονται τα φετινά ελαστικά της F1. Στην πίστα αυτή ασκούνται υψηλά πλευρικά φορτία ειδικά στις διάσημες γρήγορες καμπές που έχει, όπως η Παραμπόλικα. Επίσης υπάρχουν πολύ υψηλές απαιτήσεις στο διαμήκη άξονα κατά την επιβράδυνση αλλά και όπου απαιτείται μέγιστη πρόσφυση. Αυτό είναι ιδιαίτερα έντονο στη Μόντσα καθώς οι μεγάλες ευθείες καταλήγουν σε αργά σικέιν. Πέρα από τις δυνάμεις που ασκούνται στα ελαστικά, ο σκελετός τους καταπονείται έντονα και από τα υψηλά κερμπ, τα οποία είναι ένα από τα χαρακτηριστικά της Ιταλικής πίστας. Οι οδηγοί πατούν πάνω στα κερμπ στην προσπάθεια να βρουν την ταχύτερη αγωνιστική γραμμή και τα ελαστικά παίζουν ρόλο ανάρτησης απορροφώντας μέρος της σύγκρουσης με το κερμπ. Φέτος η αεροδυναμική απόδοση των μονοθεσίων περιορίστηκε λόγω κανονισμών αυτό έχει ως συνέπεια οι ταχύτητες διέλευσης από τις στροφές να είναι χαμηλότερες αλλά στην ευθεία αναμένεται να σημειωθούν οι υψηλότερες τελικές που έχουμε δει φέτος, πιθανόν θα ξεπεράσουν τα 360km/h.
Ο αγωνιστικός διευθυντής της Ιταλικής εταιρείας κατασκευής ελαστικών Πωλ Χέμπερι ανέφερε: «Το να αγωνιζόμαστε στην έδρα μας ευχαριστεί και μας κάνει περήφανους ιδιαίτερα επειδή πολλοί από τους εργαζόμενους στην εταιρεία που δεν ταξιδεύουν στους αγώνες, έρχονται για μια και μόνη φορά να δουν τα ελαστικά μας σε δράση. Επιπλέον ο εντός έδρας αγώνας μας, διεξάγεται σε μια από τις πιο απαιτητικές πίστες της χρονιάς για τα ελαστικά. Αυτό συμβαίνει λόγω της πολύ γρήγορης χάραξης της πίστας, η Μόντσα είναι γνωστή ως ναός της ταχύτητας. Γενικότερα όσο πιο γρήγορη μια πίστα τόσο περισσότερο πιέζει τα ελαστικά λόγω της θερμότητας που αναπτύσσεται από την εφαρμογή υψηλών φορτίων. Τα μονοθέσια έχουν μειωμένες κλίσεις στις αεροτομές στη Μόντσα ώστε να πετυχαίνουν την υψηλότερη δυνατή τελική ταχύτητα στις ευθείες. Αυτό έχει άμεσο αντίκτυπο στα ελαστικά καθώς λόγω μειωμένης κάθετης δύναμης τα μονοθέσια γλιστρούν περισσότερο οπότε το ρίσκο να μπλοκάρουν οι τροχοί στη φάση της πέδησης είναι μεγαλύτερο. Αυτό είναι καθοριστικός παράγοντας στη Μόντσα καθώς τα μπλοκαρίσματα προκαλούν παραμορφώσεις στα ελαστικά μολονότι η σχεδίαση της δομής και οι φετινές γόμες μειώνουν σε μεγάλο βαθμό την δημιουργία παραμορφώσεων που πλέον εμφανίζονται πιο σπάνια απ’ ότι παλιότερα».
Περίπου στο 75% της πίστας στη Μόντσα τα μονοθέσια κινούνται με τέρμα γκάζι, αλλά υπάρχουν και μερικά σημεία με δυνατά φρεναρίσματα. Πλησιάζοντας το πρώτο σικέιν, τα μονοθέσια φρενάρουν από 340 χλμ / ώρα στα 80 χλμ / ώρα σε 150 m. Πέρα από τις ευθείες με τέρμα γκάζι υπάρχουν και κάποιες πολύ γρήγορες στροφές: οι πιλότοι υπόκεινται σε πλευρική επιτάχυνση 3,7G όπως η Παραμπόλικα. Τα τρία σημεία που καταπονούν ιδιαίτερα τα ελαστικά στη Mόντσα είναι το πρώτο σικέιν (που χαρακτηρίζεται από δυνατό φρενάρισμα), η Ασκάρι (με γρήγορες αλλαγές κατεύθυνσης) και η διάσημη Παραμπόλικα: μία μεγάλη και ανοιχτή στροφή που παράγει μεγάλες πλευρικές δυνάμεις.
Συνήθως η θερμοκρασία περιβάλλοντος είναι υψηλή στη Μόντσα. Στο παρελθόν έχει όμως βρέξει κιόλας, όπως συνέβη πέρυσι ακριβώς πριν την εκκίνηση. Οι οδηγοί έχουν στα μονοθέσια ελάχιστες κλίσεις στις αεροτομές ώστε να επιτυγχάνουν τις υψηλότερες δυνατές τελικές ταχύτητες στην ευθεία, αυτό είναι το κλειδί στην επίτευξη ενός γρήγορου γύρου. Όμως έχει ως συνέπεια ν’ απαιτείται από τα ελαστικά η παροχή όλης της μηχανικής πρόσφυσης που χρειάζονται τα μονοθέσια όταν στρίβουν.
Η στρατηγική που χρησιμοποίησε πέρυσι ο νικητής Σεμπάστιαν Φέτελ με τη Red Bull ήταν αυτή, της μιας αλλαγής ελαστικών. Ο Γερμανός εκκίνησε με τη μέση γόμα και έβαλε την σκληρή στον 23ο γύρο. Ο Αλόνσο με ίδια στρατηγική κατάφερε να τερματίσει 2ος παρότι εκκινούσε από την 5η θέση. Αυτό έδωσε χαρά στους τιφόζι που δύσκολα θα πανηγυρίσουν φέτος την παρουσία μιας Ferrari στο βάρθο.
Στην τηλεόραση!
Ο τελευταίος αγώνας επί Ευρωπαϊκού εδάφους θα μεταδοθεί απευθείας από τον Alpha και τον ΟΤΕ στις 15:00. Όσον αφορά στον Alpha μια ώρα νωρίτερα θα ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση «F1 Countdown» στο στούντιο. Πέρα από τα καλύτερα στιγμιότυπα των κατατακτήριων δοκιμών, μπορείτε να δείτε ενδιαφέροντα θέματα για τη F1 και το αυτοκίνητο. Η κάμερα του Alpha μπήκε στο άβατο της Pirelli, στο κέντρο Έρευνας και Εξέλιξης στο Μιλάνο όπου σχεδιάζονται τα ελαστικά της F1. Ο Φερνάντο Αλόνσο μιλά για τον εαυτό του σε μια μοναδική συνέντευξη. Το πρωτάθλημα Formula E με ηλεκτρικά μονοθέσια ξεκινά. Ο Ρόσμπεργκ εξηγεί τι συνέβη στο Σπα…
Τόσο η εκπομπή όσο και ο αγώνας μεταδίνονται επίσης απευθείας στο www.alphatv.gr/live μέσω live streaming. Στην παρουσίαση της εκπομπής και στο σχολιασμό του αγώνα πλαισιώνουν τον Τάκη Πουρναράκη οι Νίκος Κατσαρός, Πάνος Σεϊτανίδης και Τάκης Τρακουσέλλης.
F1 Countdown: 14:10
Race: 15:00
GP Ιταλίας, 13ος αγώνας
|
Μήκος πίστας: 5793km
|
Γύροι: 53
|
Απόσταση: 306.720km
|
Ρεκόρ γύρου: 1:21.046 (Μπαρικέλο, Ferrari, 2004)
|
Αριθμός στροφών: 11 (4 αριστερές, 7 δεξιές)
|
Μέση ωριαία ταχύτητα
γύρου: 245km/h
|
Σημεία DRS: 2 ζώνες
|
Στιγμιότυπο από την περσινή εκκίνηση, στην πρώτη σειρά βρίσκονται οι Red Bull των Φέτελ και Γουέμπερ.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου