Η κυβέρνηση πρέπει επειγόντως να δώσει τη μάχη των ανατροπών και
των λύσεων στην καθημερινότητα του πολίτη, υπογραμμίζει ο
κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης. Επισημαίνει δε ότι όλοι, σε όλες τις πτέρυγες της Βουλής, φέρουν ευθύνη για τις κακές εικόνες που συχνά μεταδίδονται από αυτήν.
• Οι διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς κινούνται αργά, ενώ τα χρηματοδοτικά προβλήματα παραμένουν. Θα βρεθεί άμεσα λύση αμοιβαία επωφελής ή θα επαναληφθεί το έργο με τα «τελεσίγραφα» και την απειλή «ασφυξίας»;
Εχουμε συνείδηση ότι η παράταση της εκκρεμότητας πλήττει τη ρευστότητα και την πραγματική οικονομία. Σε σημαντικό βαθμό όμως η εκκρεμότητα ήταν εξ αντικειμένου αναγκαία ώστε να δρομολογηθεί η διαπραγμάτευση. Σε αυτή τη διαπραγμάτευση δεν είναι η Ελλάδα μόνη απέναντι στη Γερμανία. Θα έλεγα ότι ακόμη και μέσα στο Βερολίνο καταγράφονται διαφοροποιήσεις. Η συνάντηση κορυφής Πούτιν - Τσίπρα δείχνει ότι μπορεί να αξιοποιηθεί το γεωπολιτικό βάρος της χώρας ώστε το ταχύτερο δυνατόν να υπάρξει αμοιβαία επωφελής συμφωνία με τους θεσμούς. Οχι βεβαίως με κάθε τίμημα, όπως πιέζουν ο Σαμαράς και ο Βενιζέλος. Πρέπει να αρχίσει από τώρα η συζήτηση για τη «μεγάλη συμφωνία» σχετικά με την οικονομική ανασυγκρότηση και την ανάπτυξη της χώρας καθώς και η συναφής αναγκαία ρύθμιση-μείωση του χρέους.
• Υπάρχει στη φαρέτρα της κυβέρνησης το ενδεχόμενο εκλογών αν επέλθει η ρήξη;
Δεν είμαι οπαδός του φετιχισμού των λέξεων. Ρήξεις πρέπει να γίνουν πολλές και σε πολλαπλά επίπεδα, απέναντι σε μεγάλα συμφέροντα, εντός και εκτός της χώρας, αλλά πάντοτε μέσα στο ευρώ, σύμφωνα με τη λαϊκή εντολή που λάβαμε. Ρήξη είναι η επιβολή της δημοκρατικής νομιμότητας και η κάθαρση στον χώρο της εγχώριας διαφθοράς, διαπλοκής και φοροδιαφυγής. Τόσο τα εγχώρια συμφέροντα όσο και η παντοδύναμη τεχνο-διοικητική γραφειοκρατία στον πυρήνα του κράτους υπερασπίζονται τη λιτότητα. Ετσι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι κυβέρνηση με τη λαϊκή εντολή, αλλά δεν είναι ακόμη εξουσία. Πρέπει να βγει από τον κλοιό της παρατεινόμενης διαπραγμάτευσης και να δώσει τη μάχη των ανατροπών και των λύσεων στην καθημερινότητα του πολίτη. Επειγόντως! Η προσφυγή στις εκλογές, παρότι αποτελεί συνταγματική δυνατότητα, δεν συνιστά επιλογή μιας κυβέρνησης που διαθέτει νωπή εντολή και διευρυνόμενη λαϊκή υποστήριξη.
• Αρκετοί εγείρουν ερωτήματα για το εάν όλοι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ θα υπερψηφίσουν ορισμένες μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης. Ορισμένοι λένε ότι ο πρωθυπουργός πρέπει να διώξει τα στελέχη της Αριστερής Πλατφόρμας και τους Ανεξάρτητους Ελληνες...
Η κυβερνητική πλειοψηφία είναι συμπαγής. Ολοι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ είναι ηθικά και πολιτικά δεσμευμένοι να εφαρμόσουν πολιτικές που ανταποκρίνονται στις προγραμματικές δηλώσεις και λαμβάνονται συλλογικά. Η μνημονιακή αντιπολίτευση, απομονωμένη από τη μεγάλη λαϊκή πλειοψηφία, ονειρεύεται «αποστασίες» και καλλιεργεί σενάρια αλλοίωσης της κυβερνητικής πλειοψηφίας, με διάσπαση μάλιστα του ΣΥΡΙΖΑ και εναλλαγή συμμάχων. Πρόκειται για δόλια ρητορική που αποσκοπεί στο να συντηρήσει σενάρια «αριστερής παρένθεσης», ώστε να παρεμποδίσει το κυβερνητικό έργο και να αποκόψει την κυβέρνηση από τη λαϊκή εμπιστοσύνη.
• Η Ν.Δ. καταψήφισε την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για εξεταστική επιτροπή για τα μνημόνια, αντιτείνοντας ότι πρέπει να εξεταστεί η διαχείριση της οικονομίας από το 1981. Γιατί πρέπει να εξεταστεί η περίοδος από το 2009 μέχρι πρότινος;
Είχα την ευκαιρία στη σχετική συζήτηση στη Βουλή να εξηγήσω ότι το Μνημόνιο δεν αποτελεί μια στιγμή μέσα σε μια γραμμική πορεία της μεταπολιτευτικής ιστορίας του τόπου. Δεν είναι κάτι που μπορεί να περάσει από τον ιστορικό του μέλλοντος σε κάποια υποσημείωση, μια αναφορά σε μια παράγραφο της Ιστορίας. Είναι μια τομή που αυλακώνει την κοινωνία, την οικονομία, το έθνος, την Ιστορία της μεταπολεμικής Ελλάδας. Είναι το σημείο αντιστροφής κατακτήσεων γενεών από τον πόλεμο και τη Μεταπολίτευση. Είναι, δηλαδή, η αρχή μιας αντίστροφης πορείας απ’ αυτό που ονομάζαμε «μικρό, αλλά σημαντικό, νεοελληνικό μεταπολεμικό θαύμα». Συνεπώς μην προσπαθούμε να υποβαθμίσουμε τη μοναδικότητα της τομής που λέγεται «Μνημόνιο». Θα ήταν λάθος η συζήτηση αυτή για την αφετηρία της έρευνας να ξετυλιχθεί μέσα σε έναν λαβύρινθο πολιτικολογίας και αντιδικιών ή ακόμα περισσότερο να διαχυθεί μέσα σε έναν θολό συνθηματολογικό αντικαπιταλισμό. Οι πολίτες αξιώνουν να μάθουν την αλήθεια. Για την ακρίβεια, η αλήθεια δεν είναι μία. Και σε αυτό μπορούν να συμβάλουν κι άλλες πρωτοβουλίες όπως η Επιτροπή Λογιστικού Ελέγχου, με την οποία επιχειρείται ο προσδιορισμός του επονείδιστου μέρους του χρέους. Συναφής, αν και διαφορετική, είναι και η πρόταση της κ. Μπακογιάννη.
• Αρκετοί βάλλουν σφόδρα κατά της προέδρου της Βουλής για τις επιλογές της στις κοινοβουλευτικές συνεδριάσεις και λειτουργίες. Η Ζωή Κωνσταντοπούλου φέρει μερίδιο της ευθύνης για αυτή την κατάσταση;
Η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ, στην οποία ανήκει και η Ζωή Κωνσταντοπούλου, επιδιώκει τη δημοκρατική αναβάθμιση της Βουλής, μετά την πολύχρονη υποβάθμισή της από τον αρχηγικό δικομματισμό καθώς και την αγνόησή της από το μνημονιακό σύστημα «εκτάκτου ανάγκης». Η Ζωή υπερψηφίστηκε στην προεδρία της Βουλής από βουλευτές πολλών πολιτικών κομμάτων. Αυτή είναι μια θετική αφετηρία. Είναι χρέος της πλειοψηφίας να επιβάλλει τη δημοκρατική και αποτελεσματική λειτουργία, την επικέντρωση στην ουσία της πολιτικής. Ολοι, σε όλες τις πτέρυγες, φέρουμε ευθύνη, κι ο καθένας αναλόγως του αξιώματός του, για τις κακές εικόνες που συχνά μεταδίδονται από τη Βουλή, φαινόμενα που συντελούν στην περαιτέρω απαξίωση της Βουλής και του δημοκρατικού πολιτεύματος. Ως κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος έχω χρέος να κινούμαι συλλογικά και όχι προσωπικά, επιδιώκοντας μάλιστα συναινέσεις στις επιλογές του ΣΥΡΙΖΑ. Κι αυτό κάνω όταν, όπως στην περίπτωση της Χρυσής Αυγής, εξέφρασα τη διαφωνία του ΣΥΡΙΖΑ σε χειρισμούς της προέδρου της Βουλής.
• Ο Γιάννης Πανούσης με δημόσιες τοποθετήσεις του προκάλεσε αρκετούς «πονοκεφάλους» στην κυβέρνηση και τον ΣΥΡΙΖΑ. Εμμένετε στην άποψή σας ότι δεν είναι δουλειά των υπουργών να αρθρογραφούν, αλλά να παράγουν έργο;
Η κυβέρνηση δεν είναι ομοσπονδία υπουργών, όπως και η Κοινοβουλευτική Ομάδα δεν είναι άθροισμα συνιστωσών. Λειτουργούμε με βάση το πρόγραμμα και τους ρόλους που αναθέτει το Σύνταγμα. Οι όποιες καθυστερήσεις στο έργο των υπουργών, μέσα μάλιστα σε ένα ναρκοπέδιο μνημονιακών οχυρώσεων, είναι κατανοητές. Αλλωστε είμαστε νέοι στην ευθύνη της διακυβέρνησης, δεν γνωρίζουμε, ευτυχώς, δεν αναπαράγουμε τα χρεοκοπημένα στερεότυπα και είμαστε υποχρεωμένοι να διαπλάθουμε ένα νέο ήθος δημοκρατικής διακυβέρνησης. Αυτή η συμπεριφορά μας έχει δημιουργήσει αμηχανία στους άλλους πολιτικούς χώρους, ακόμη και στον αντιεξουσιαστικό χώρο όπου μια σχετικά μικρή ομάδα επιχειρεί να προκαλέσει, όπως αυτή έχει δηλώσει, «αναρχική προβοκάτσια». Δεν ωφελεί οι υπουργοί να είναι σχολιαστές. Εχουν όλη την πολιτική εμπιστοσύνη των βουλευτών, αλλά και τη στήριξη του πρωθυπουργού, να ενεργούν ως υπουργοί, δηλαδή με βάση τις δημοκρατικές αξίες και τους προγραμματικούς στόχους της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
πηγη
• Οι διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς κινούνται αργά, ενώ τα χρηματοδοτικά προβλήματα παραμένουν. Θα βρεθεί άμεσα λύση αμοιβαία επωφελής ή θα επαναληφθεί το έργο με τα «τελεσίγραφα» και την απειλή «ασφυξίας»;
Εχουμε συνείδηση ότι η παράταση της εκκρεμότητας πλήττει τη ρευστότητα και την πραγματική οικονομία. Σε σημαντικό βαθμό όμως η εκκρεμότητα ήταν εξ αντικειμένου αναγκαία ώστε να δρομολογηθεί η διαπραγμάτευση. Σε αυτή τη διαπραγμάτευση δεν είναι η Ελλάδα μόνη απέναντι στη Γερμανία. Θα έλεγα ότι ακόμη και μέσα στο Βερολίνο καταγράφονται διαφοροποιήσεις. Η συνάντηση κορυφής Πούτιν - Τσίπρα δείχνει ότι μπορεί να αξιοποιηθεί το γεωπολιτικό βάρος της χώρας ώστε το ταχύτερο δυνατόν να υπάρξει αμοιβαία επωφελής συμφωνία με τους θεσμούς. Οχι βεβαίως με κάθε τίμημα, όπως πιέζουν ο Σαμαράς και ο Βενιζέλος. Πρέπει να αρχίσει από τώρα η συζήτηση για τη «μεγάλη συμφωνία» σχετικά με την οικονομική ανασυγκρότηση και την ανάπτυξη της χώρας καθώς και η συναφής αναγκαία ρύθμιση-μείωση του χρέους.
• Υπάρχει στη φαρέτρα της κυβέρνησης το ενδεχόμενο εκλογών αν επέλθει η ρήξη;
Δεν είμαι οπαδός του φετιχισμού των λέξεων. Ρήξεις πρέπει να γίνουν πολλές και σε πολλαπλά επίπεδα, απέναντι σε μεγάλα συμφέροντα, εντός και εκτός της χώρας, αλλά πάντοτε μέσα στο ευρώ, σύμφωνα με τη λαϊκή εντολή που λάβαμε. Ρήξη είναι η επιβολή της δημοκρατικής νομιμότητας και η κάθαρση στον χώρο της εγχώριας διαφθοράς, διαπλοκής και φοροδιαφυγής. Τόσο τα εγχώρια συμφέροντα όσο και η παντοδύναμη τεχνο-διοικητική γραφειοκρατία στον πυρήνα του κράτους υπερασπίζονται τη λιτότητα. Ετσι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι κυβέρνηση με τη λαϊκή εντολή, αλλά δεν είναι ακόμη εξουσία. Πρέπει να βγει από τον κλοιό της παρατεινόμενης διαπραγμάτευσης και να δώσει τη μάχη των ανατροπών και των λύσεων στην καθημερινότητα του πολίτη. Επειγόντως! Η προσφυγή στις εκλογές, παρότι αποτελεί συνταγματική δυνατότητα, δεν συνιστά επιλογή μιας κυβέρνησης που διαθέτει νωπή εντολή και διευρυνόμενη λαϊκή υποστήριξη.
• Αρκετοί εγείρουν ερωτήματα για το εάν όλοι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ θα υπερψηφίσουν ορισμένες μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης. Ορισμένοι λένε ότι ο πρωθυπουργός πρέπει να διώξει τα στελέχη της Αριστερής Πλατφόρμας και τους Ανεξάρτητους Ελληνες...
Η κυβερνητική πλειοψηφία είναι συμπαγής. Ολοι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ είναι ηθικά και πολιτικά δεσμευμένοι να εφαρμόσουν πολιτικές που ανταποκρίνονται στις προγραμματικές δηλώσεις και λαμβάνονται συλλογικά. Η μνημονιακή αντιπολίτευση, απομονωμένη από τη μεγάλη λαϊκή πλειοψηφία, ονειρεύεται «αποστασίες» και καλλιεργεί σενάρια αλλοίωσης της κυβερνητικής πλειοψηφίας, με διάσπαση μάλιστα του ΣΥΡΙΖΑ και εναλλαγή συμμάχων. Πρόκειται για δόλια ρητορική που αποσκοπεί στο να συντηρήσει σενάρια «αριστερής παρένθεσης», ώστε να παρεμποδίσει το κυβερνητικό έργο και να αποκόψει την κυβέρνηση από τη λαϊκή εμπιστοσύνη.
• Η Ν.Δ. καταψήφισε την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για εξεταστική επιτροπή για τα μνημόνια, αντιτείνοντας ότι πρέπει να εξεταστεί η διαχείριση της οικονομίας από το 1981. Γιατί πρέπει να εξεταστεί η περίοδος από το 2009 μέχρι πρότινος;
Είχα την ευκαιρία στη σχετική συζήτηση στη Βουλή να εξηγήσω ότι το Μνημόνιο δεν αποτελεί μια στιγμή μέσα σε μια γραμμική πορεία της μεταπολιτευτικής ιστορίας του τόπου. Δεν είναι κάτι που μπορεί να περάσει από τον ιστορικό του μέλλοντος σε κάποια υποσημείωση, μια αναφορά σε μια παράγραφο της Ιστορίας. Είναι μια τομή που αυλακώνει την κοινωνία, την οικονομία, το έθνος, την Ιστορία της μεταπολεμικής Ελλάδας. Είναι το σημείο αντιστροφής κατακτήσεων γενεών από τον πόλεμο και τη Μεταπολίτευση. Είναι, δηλαδή, η αρχή μιας αντίστροφης πορείας απ’ αυτό που ονομάζαμε «μικρό, αλλά σημαντικό, νεοελληνικό μεταπολεμικό θαύμα». Συνεπώς μην προσπαθούμε να υποβαθμίσουμε τη μοναδικότητα της τομής που λέγεται «Μνημόνιο». Θα ήταν λάθος η συζήτηση αυτή για την αφετηρία της έρευνας να ξετυλιχθεί μέσα σε έναν λαβύρινθο πολιτικολογίας και αντιδικιών ή ακόμα περισσότερο να διαχυθεί μέσα σε έναν θολό συνθηματολογικό αντικαπιταλισμό. Οι πολίτες αξιώνουν να μάθουν την αλήθεια. Για την ακρίβεια, η αλήθεια δεν είναι μία. Και σε αυτό μπορούν να συμβάλουν κι άλλες πρωτοβουλίες όπως η Επιτροπή Λογιστικού Ελέγχου, με την οποία επιχειρείται ο προσδιορισμός του επονείδιστου μέρους του χρέους. Συναφής, αν και διαφορετική, είναι και η πρόταση της κ. Μπακογιάννη.
• Αρκετοί βάλλουν σφόδρα κατά της προέδρου της Βουλής για τις επιλογές της στις κοινοβουλευτικές συνεδριάσεις και λειτουργίες. Η Ζωή Κωνσταντοπούλου φέρει μερίδιο της ευθύνης για αυτή την κατάσταση;
Η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ, στην οποία ανήκει και η Ζωή Κωνσταντοπούλου, επιδιώκει τη δημοκρατική αναβάθμιση της Βουλής, μετά την πολύχρονη υποβάθμισή της από τον αρχηγικό δικομματισμό καθώς και την αγνόησή της από το μνημονιακό σύστημα «εκτάκτου ανάγκης». Η Ζωή υπερψηφίστηκε στην προεδρία της Βουλής από βουλευτές πολλών πολιτικών κομμάτων. Αυτή είναι μια θετική αφετηρία. Είναι χρέος της πλειοψηφίας να επιβάλλει τη δημοκρατική και αποτελεσματική λειτουργία, την επικέντρωση στην ουσία της πολιτικής. Ολοι, σε όλες τις πτέρυγες, φέρουμε ευθύνη, κι ο καθένας αναλόγως του αξιώματός του, για τις κακές εικόνες που συχνά μεταδίδονται από τη Βουλή, φαινόμενα που συντελούν στην περαιτέρω απαξίωση της Βουλής και του δημοκρατικού πολιτεύματος. Ως κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος έχω χρέος να κινούμαι συλλογικά και όχι προσωπικά, επιδιώκοντας μάλιστα συναινέσεις στις επιλογές του ΣΥΡΙΖΑ. Κι αυτό κάνω όταν, όπως στην περίπτωση της Χρυσής Αυγής, εξέφρασα τη διαφωνία του ΣΥΡΙΖΑ σε χειρισμούς της προέδρου της Βουλής.
• Ο Γιάννης Πανούσης με δημόσιες τοποθετήσεις του προκάλεσε αρκετούς «πονοκεφάλους» στην κυβέρνηση και τον ΣΥΡΙΖΑ. Εμμένετε στην άποψή σας ότι δεν είναι δουλειά των υπουργών να αρθρογραφούν, αλλά να παράγουν έργο;
Η κυβέρνηση δεν είναι ομοσπονδία υπουργών, όπως και η Κοινοβουλευτική Ομάδα δεν είναι άθροισμα συνιστωσών. Λειτουργούμε με βάση το πρόγραμμα και τους ρόλους που αναθέτει το Σύνταγμα. Οι όποιες καθυστερήσεις στο έργο των υπουργών, μέσα μάλιστα σε ένα ναρκοπέδιο μνημονιακών οχυρώσεων, είναι κατανοητές. Αλλωστε είμαστε νέοι στην ευθύνη της διακυβέρνησης, δεν γνωρίζουμε, ευτυχώς, δεν αναπαράγουμε τα χρεοκοπημένα στερεότυπα και είμαστε υποχρεωμένοι να διαπλάθουμε ένα νέο ήθος δημοκρατικής διακυβέρνησης. Αυτή η συμπεριφορά μας έχει δημιουργήσει αμηχανία στους άλλους πολιτικούς χώρους, ακόμη και στον αντιεξουσιαστικό χώρο όπου μια σχετικά μικρή ομάδα επιχειρεί να προκαλέσει, όπως αυτή έχει δηλώσει, «αναρχική προβοκάτσια». Δεν ωφελεί οι υπουργοί να είναι σχολιαστές. Εχουν όλη την πολιτική εμπιστοσύνη των βουλευτών, αλλά και τη στήριξη του πρωθυπουργού, να ενεργούν ως υπουργοί, δηλαδή με βάση τις δημοκρατικές αξίες και τους προγραμματικούς στόχους της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
πηγη
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου