Σε
ισχυρή περιδίνηση λόγω της κατάρρευσης της Hanjin Shipping, της
μεγαλύτερης εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της Νότιας Κορέας
και μιας από τις μεγαλύτερες διεθνώς, βρίσκεται η Danaos Shipping του
γνωστού εφοπλιστή Γιάννη Κούστα.
Η αίτηση προστασίας από τους πιστωτές που κατέθεσε
η Hanjin στο Περιφερειακό Δικαστήριο της Σεούλ, προκάλεσε τρικυμία στη
ναυτιλία,
καίτοι τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπιζε ο κορεατικός
όμιλος ήταν γνωστά εδώ και μήνες.
Η Hanjin Shipping είχε ζητήσει από τις τράπεζες
αναδιάρθρωση του χρέους της τον περασμένο Απρίλιο στην προσπάθειά της να
αντεπεξέλθει στον περιορισμό των κερδών της, το οποίος όμως δεν έγινε
εφικτό να υλοποιηθεί. Το συνολικό χρέος της ναυτιλιακής ανέρχεται σε 5,5
δις δολάρια και πρόκειται για την μεγαλύτερη πτώχευση στην ιστορία της
αγοράς μεταφοράς container.
Η Hanjin, έβδομη μεγαλύτερη εταιρεία πλοίων
μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, διαθέτει ή έχει ναυλωμένα 141
πλοία εκ των οποίων τα 128 βρίσκονται σε λειτουργία. Οκτώ από αυτά,
ανήκουν στην ελληνικών συμφερόντων Danaos Shipping, τη ναυτιλιακή
εταιρεία του Δρ. Ιωάννη Κούστα. Τα πλοία που είναι χρονοναυλωμένα στη
Hanjin είναι τρία containerships 10.100 teu το κάθε ένα που ναυπηγήθηκαν
το 2011 και πέντε πλοία μεταφορικής ικανότητας 3.400 teu το ένα που
ναυπηγήθηκαν το 2010 και το 2011.
Η Danaos γνωστοποίησε ότι οι χρονοναυλώσεις που
συνδέονται με τα οκτώ πλοία αντιπροσωπεύουν έσοδα ύψους περίπου 560
εκατ. δολ. σε βάθους χρόνου (μέχρι και το 2023) σε ένα ανεκτέλεστο
υπόλοιπο 2,8 δισ. δολ., με βάση τα οικονομικά στοιχεία της 30ής Ιουνίου
2016, ήτοι το 20% των συμβολαιοποιημένων εσόδων του ομίλου.
Παρά τους εμφανείς προβληματισμούς που δημιουργή η
κατάρρευση της κορεατικής εταιρείας, στελέχη της ναυτιλιακής αγοράς
ανέφεραν πως η Danaos σε βάθος χρόνου θα απολέσει ένα μέρος μόνον των
560 εκατ. δολ. Και αυτό διότι τα πλοία της θα ναυλωθούν εκ νέου είτε στη
Hanjin, στο πλαίσιο του σχεδίου εξυγίανσης που δρομολογεί η Σεούλ, είτε
σε άλλη ναυτιλιακή, με χαμηλότερους βέβαια ναύλους εφόσον η αγορά είναι
«κάτω». Επίσης δεν αποκλείεται στο πλαίσιο της συμφωνίας με τη Hanjin
να εξασφαλίσει είτε μετοχές είτε ομόλογα.
Στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, πάντως, η
μετοχή της Danaos τις τελευταίες ημέρες δέχθηκε ισχυρές πιέσεις,
υποχωρώντας από τα 4,1 δολάρια στα 2,89 δολάρια μέσα σε ένα μήνα,
πλησίον του χαμηλού έτους (2,72 δολ. στις 5 Ιουλίου).
H Danaos, μια από τις μεγαλύτερες ανεξάρτητες
εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, με στόλο 55 πλοίων,
σύμφωνα με το ετήσιο δελτίο του 2015,έχει τέσσερα πλοία ναυλωμένα στην
Cosco, 12 πλοία στην CMA CGM, 13 πλοία στη Hyundai Merchant Marine
(HMM), οκτώ πλοία στη Hanjin, έξι πλοία στη Yang Ming (YML) και επτά
πλοία στη ZIM. Επίσης έχει πλοία ναυλωμένα στη ΜSC και σε άλλες μεγάλες
εταιρείες. Πέρυσι, το 28% των εσόδων της προήλθαν από την HMM, το 26%
από την CMA CGM, το 17% από τη Hanjin και το 13% από τη YML.
Ο Δρ. Ιωάννης Κούστας σπούδασε στο Εθνικό
Μετσόβειο Πολυτεχνείο και στη συνέχεια φοίτησε στο Πανεπιστήμιο Imperial
της Βρετανίας όπου απέκτησε διδακτορικό στην πληροφορική. Το 1986
ίδρυσε σε συνεργασία με τον Δημήτρη Θεοδοσίου την εταιρεία Danaos
Management Consultants που δημιούργησε το λογισμικό της ναυτιλίας,
απαραίτητο για τη λειτουργία των εταιρειών και των πλοίων. Θεωρείται ο
επιστήμονας - εφοπλιστής που έφερε την μεγάλη επανάσταση στην ελληνική
ναυτιλία με την εισαγωγή της πληροφορικής στις ελληνικές ναυτιλιακές
εταιρείες.
Η Danaos άλλαξε ρότα το 1987 όταν τα ηνία της
επιχείρησης παρέλαβε από τον πατέρα του Δημήτρη ο γιός του, Ιωάννης.
Πέτυχε να “χτίσει” έναν μεγάλο στόλο από containerships και το 2006
πραγματοποίησε την εισαγωγή της Danaos στο Χρηματιστήριο της Ν. Υόρκης,
συγκεντρώνοντας 200 εκατ.δολάρια. Έκτοτε πέτυχε να εξελιχθεί σε μια από
τις μεγαλύτερες ανεξάρτητες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον
κόσμο.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου