Καίριο πλήγμα για την ελληνική ναυτιλία: Τέλη 1,5 εκατ. $ από ΗΠΑ σε πλοία ναυπηγημένα στην Κίνα!

 Η κυβέρνηση Τραμπ κλιμακώνει τον εμπορικό πόλεμο με την Κίνα, ανακοινώνοντας βαριά τέλη σε κινεζικά πλοία που ελλιμενίζονται σε αμερικανικά λιμάνια, σύμφωνα με το CNBC, τέλη όμως που επηρεάζουν αρνητικά και τους Έλληνες πλοιοκτήτες!

Η απόφαση, που τέθηκε σε ισχύ την Πέμπτη 17 Απριλίου 2025, προβλέπει χρεώσεις σε πλοία ναυπηγημένα στην Κίνα, ακόμα και αν ανήκουν σε Έλληνες πλοιοκτήτες, έως και 1,5 εκατομμύρια $ ανά είσοδο, ενώ πλοία κινεζικών συμφερόντων που ανήκουν σε κινεζικούς operators, όπως η Cosco, έως και 1 εκατομμύριο $, ανά είσοδο σε αμερικανικά λιμάνια.

Έτσι για  πλοία κινεζικών operators (π.χ. Cosco), χρεώνονται έως 1 εκατομμύριο δολάρια ανά είσοδο σε λιμάνι.

Για πλοία που ανήκουν σε μη κινεζικούς operators αλλά είναι ναυπηγημένα  στην Κίνα, χρεώνονται έως 1,5 εκατομμύρια δολάρια ανά είσοδο ανεξαρτήτως του ποιος είναι ο ιδιοκτήτης τους

Το CNBC αναφέρει ότι τα τέλη επιβάλλονται σε πλοία «κατασκευασμένα στην Κίνα» («Chinese-built ships»), χωρίς να διευκρινίζει αν υπάρχει εξαίρεση αν αυτά στη συνέχεια έχουν καταλήξει σε άλλο ιδιοκτήτη. Πάντως η γλώσσα που χρησιμοποιείται υποδηλώνει ότι το κριτήριο είναι η χώρα ναυπήγησης και όχι το ιστορικό ιδιοκτησίας.

Στόχος; Η αναβίωση της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας και η μείωση της κινεζικής κυριαρχίας στη διεθνή ναυτιλία.

Η Υπηρεσία Εμπορικής Αντιπροσωπείας των ΗΠΑ (USTR) δήλωσε ότι τα τέλη «θα ανατρέψουν την κινεζική κυριαρχία στις ναυπηγήσεις και θα στείλουν μήνυμα για την κατασκευή πλοίων στις ΗΠΑ».

Εξαιρούνται πλοία που μεταφέρουν χύδην φορτία όπως άνθρακας ή σιτηρά, καθώς και κενά πλοία, ενώ τα τέλη χρεώνονται μόνο μία φορά ανά ταξίδι, όχι ανά λιμάνι.

Για την Ελλάδα, που κατέχει τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο παγκοσμίως, η απόφαση είναι καμπανάκι κινδύνου. Με το 43% του ελληνικού στόλου να είναι ναυπηγημένο στην Κίνα και το 80% των νέων παραγγελιών για bulk carriers να πηγαίνει σε κινεζικά ναυπηγεία, οι Έλληνες πλοιοκτήτες κινδυνεύουν να δουν το κόστη μεταφοράς να εκτοξεύονται. Η παρουσία της Cosco στον Πειραιά περιπλέκει ακόμη πιο πολύ τα πράγματα.

Η Κίνα δεν έχει αντιδράσει ακόμα επίσημα, αλλά η απόφαση αναμένεται να πυροδοτήσει νέες εντάσεις, με τις ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρείες να εκφράζουν ανησυχίες για το κόστος.

Η κίνηση Τραμπ, που υποστηρίζεται και από Δημοκρατικούς, φέρνει ξανά στο προσκήνιο τη στρατηγική του «America First», αλλά εγείρει ερωτήματα: Θα πετύχει η αναβίωση της αμερικανικής ναυπηγικής, ή θα πληγούν οι καταναλωτές από την αύξηση των τιμών; Ένα είναι σίγουρο: Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας μόλις πήρε νέα διάσταση.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...