Διεθνής διασυρμός: «Οδύσσεια» ντροπής για Ελλάδα – Ρεζιλίκι για απλήρωτες διεθνείς παραγωγές του ΕΚΚΟΜΕΔ

 Στον αέρα παραγωγές εκατομμυρίων, οργή από τη βιομηχανία του θεάματος!

Σε αχαρτογράφητα νερά, λόγω καθυστερήσεων πληρωμών, πλέουν η «Οδύσσεια», η «Μαρία» και άλλες διεθνείς παραγωγές στην Ελλάδα, σύμφωνα με το Variety
Μετά την ολοκλήρωση ενός τριών εβδομάδων γυρίσματος στην Ελλάδα νωρίτερα φέτος, οι Matt Damon, Tom Holland, Zendaya και το υπόλοιπο λαμπερό καστ της «Οδύσσειας» του Christopher Nolan αναχώρησαν για τη Σικελία – τον επόμενο σταθμό της διεθνούς υπερπαραγωγής της Universal, βασισμένης στο ομηρικό έπος.
Οι Έλληνες επαγγελματίες του κινηματογράφου, ωστόσο, εκφράζουν την αγωνία τους μήπως και άλλες διεθνείς παραγωγές ετοιμάζονται να εγκαταλείψουν τη χώρα.
Έναν χρόνο μετά την ανακοίνωση της ελληνικής κυβέρνησης για αναδιοργάνωση του τομέα με τη δημιουργία του νέου οργανισμού Creative Greece, πηγές αναφέρουν ότι το σύστημα παραμένει σε χαώδη κατάσταση, με εκκρεμείς πληρωμές προς δεκάδες παραγωγές να ξεπερνούν συνολικά τα 100 εκατ. ευρώ.
«Υπάρχουν πελάτες που έχουν πάρει δάνεια. Οι τράπεζες περιμένουν τα λεφτά τους», δηλώνει ο Κώστας Κεφαλάς, επικεφαλής παραγωγής στη Faliro House, η οποία παρείχε υπηρεσίες παραγωγής για την «Οδύσσεια» στην Ελλάδα.
«Οι ξένοι παραγωγοί γίνονται πλέον δύσπιστοι. Υπάρχουν όλο και περισσότερα ερωτήματα.»
Ο οργανισμός Creative Greece (γνωστός και ως ΕΚΚΟΜΕΔ) δημιουργήθηκε για να εξορθολογίσει τη λειτουργία του εγχώριου οπτικοακουστικού τομέα.
Αντί γι’ αυτό, σύμφωνα με πηγές, αντιμετωπίζει όλο και περισσότερα γραφειοκρατικά εμπόδια, ενώ η αγωνία για το πότε θα πληρωθούν οι παραγωγές –και οι διεθνείς εταίροι τους– εντείνεται.
«Ξέραμε ότι θα είναι μια πολύπλοκη διαδικασία, αλλά τα πράγματα πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο», λέει ο Γιώργος Καρνάβας της εταιρείας παραγωγής Heretic, η οποία συμμετείχε στην παραγωγή του επερχόμενου δράματος The Birthday Party με τον Γουίλεμ Νταφόε.
Ο Καρνάβας συμμερίζεται την ανησυχία ότι ο κλάδος κινδυνεύει να χάσει το «κεφάλαιο εμπιστοσύνης» που έχτιζε επί χρόνια με τους ξένους παραγωγούς.
«Αυτό που χτίζεται με κόπο και χρόνο μπορεί εύκολα να καταρρεύσει. Αυτή τη στιγμή πληρώνουμε το τίμημα μιας κακοδιαχειριζόμενης μετάβασης από την κυβέρνηση και τα υπουργεία.»
Στο περσινό Φεστιβάλ Βενετίας, Έλληνες αξιωματούχοι πανηγύριζαν στην πρεμιέρα της ταινίας Maria του Pablo Larain, με την Angelina Jolie στον ρόλο της Μαρίας Κάλλας – μιας από τις πιο αναγνωρίσιμες πολιτιστικές προσωπικότητες της σύγχρονης Ελλάδας.
Ωστόσο, όπως αποκάλυψε το Variety αυτή την εβδομάδα, οι παραγωγοί της ταινίας απέστειλαν δριμύτατη επιστολή προς το ελληνικό υπουργείο Οικονομικών και το ΕΚΚΟΜΕΔ, ζητώντας απαντήσεις για περίπου 350.000 ευρώ σε ανεξόφλητες αιτήσεις επιστροφής δαπανών από τα γυρίσματα του φθινοπώρου του 2023.
Από τις τέσσερις χώρες που φιλοξένησαν την παραγωγή και παρείχαν κίνητρα, μόνο η Ελλάδα δεν έχει καταβάλει ακόμη την προβλεπόμενη επιστροφή.

Γραφειοκρατικές δυσκολίες

Μιλώντας στο Variety κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ Καννών, ο διευθύνων σύμβουλος του Creative Greece, Λεωνίδας Χριστόπουλος, παραδέχθηκε ότι υπήρξαν γραφειοκρατικές δυσκολίες από την ίδρυση του οργανισμού, ενώ σημείωσε πως τα ποσά που έχουν καταβληθεί το τελευταίο έτος ήταν «λιγότερα απ’ ό,τι αναμέναμε».
Ωστόσο, ο Χριστόπουλος δήλωσε ότι οι πληρωμές αναμένεται να ξαναρχίσουν έως τις αρχές Ιουνίου και πρόσθεσε ότι «το μεγαλύτερο μέρος των εκκρεμοτήτων θα έχει διευθετηθεί έως το τέλος του έτους».
Επιφανειακά, το πρόγραμμα επιστροφής δαπανών 40% της Ελλάδας έχει σημειώσει μεγάλη επιτυχία.
Από το 2018, έχει προσελκύσει δεκάδες διεθνείς παραγωγές υψηλού προφίλ, μεταξύ των οποίων η «Οδύσσεια» του Nolan, η βιβλική σειρά House of David της Amazon Prime Video και το The Return του Ουμπέρτο Παζολίνι, εμπνευσμένο από τον Όμηρο, με τους Juliette Binoche και Reif Fiennes.
Χαρακτηρίζοντας τις δυσκολίες της τελευταίας χρονιάς ως «μεταβατική φάση», ο Χριστόπουλος επιμένει ότι το νέο σύστημα θα συμβάλει τελικά στη δημιουργία ενός «πολύ σταθερού τοπίου χρηματοδότησης για τα επόμενα πέντε χρόνια».
Προς τιμήν της, η ελληνική κυβέρνηση έχει επιδείξει ευελιξία προκειμένου να ξεμπλοκάρει τη γραφειοκρατία.
Τον περασμένο Μάιο ανέστειλε προσωρινά το πρόγραμμα έως την 1η Οκτωβρίου για να απορροφήσει τον όγκο των εκκρεμών αιτήσεων.
Όταν δεν κατάφερε να τηρήσει αυτή την προθεσμία, πέρασε νέο μέτρο που επιτρέπει την αναδρομική επιλεξιμότητα εξόδων για το τέλος του 2024 και τις αρχές του 2025.
Αυτό επέτρεψε στην «Οδύσσεια» αλλά και στην πρώτη αγγλόφωνη ταινία του Ρομέν Γαβρά, Sacrifice – με τους Chris Evans, Anya Taylor-Joy και Salma Hayek – να ανακτήσουν εκατομμύρια ευρώ σε έξοδα παραγωγής και προπαραγωγής.
Όπως λέει ο Χριστόπουλος: «Όταν το φταίξιμο είναι της διοίκησης, οφείλουμε να στηρίξουμε όσο περισσότερο γίνεται αυτούς που μας εμπιστεύτηκαν.»
Παρά τη δυσαρέσκεια, οι Έλληνες παραγωγοί παραμένουν αισιόδοξοι ότι το σύστημα σύντομα θα λειτουργεί ξανά ομαλά, με τον Κεφαλά της Faliro House να δηλώνει: «Είμαι αισιόδοξος, ακριβώς επειδή υπάρχει πολιτική βούληση.»
«Πρέπει να φροντίσουμε τα προβλήματα», λέει, «γιατί ο κόσμος θέλει να γυρίζει στην Ελλάδα.» σημειώνεται στο Variety…
555_11.JPG
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...