Πώς το εντυπωσιακό
πλήγμα των Ουκρανών στη Σιβηρία, η επιχείρηση «Ιστός της Αράχνης»
αποδεικνύεται ένα τρομερό φιάσκο και μία απίστευτη ειρωνεία της
ιστορίας.
Η Υπηρεσία Ασφαλείας της Ουκρανίας, ή γνωστή SBU, ισχυρίζεται πως κατάφερε να καταστρέψει πολλά ρωσικά στρατηγικά βομβαρδιστικά Tu-95 σε μια τολμηρή επίθεση με drones την 1η Ιουνίου 2025.
Το εντυπωσιακό είναι πως πολλά από τα αυτά τα βομβαρδιστικά τα απέκτησε η Ρωσία από την Ουκρανία και το Καζακστάν μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης το 1991.
Η Ουκρανία ξεκίνησε τις επιθέσεις στο πλαίσιο της επιχείρησης «Ιστός Αράχνης» χρησιμοποιώντας 117 drones (FPV) που εισήχθησαν λαθραία στη Ρωσία, κρυμμένα σε ξύλινα κοντέινερ με τηλεχειριζόμενες στέγες τοποθετημένες σε φορτηγά.
Αυτά τα φορτηγά, που οδηγούνταν από άτομα που φέρεται να μην γνώριζαν το φορτίο που μετέφεραν και ήταν τοποθετημένα κοντά στις αεροπορικές βάσεις-στόχους.
Την καθορισμένη ώρα, οι στέγες των κοντέινερ άνοιξαν με τηλεχειριστήριο και τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη εκτοξεύτηκαν για να χτυπήσουν τους στόχους τους.
Η SBU στόχευσε ταυτόχρονα τέσσερις ρωσικές στρατιωτικές αεροπορικές βάσεις: Belaya, Diaghilev, Olenya και Ivanovo.
Ο στόχος αυτής της σχολαστικά σχεδιασμένης επιχείρησης ήταν να προκληθεί ζημιά ή καταστροφή των βομβαρδιστικών αεροσκαφών μεγάλου βεληνεκούς της Ρωσίας που χρησιμοποιούνταν τακτικά για την εκτέλεση αεροπορικών επιθέσεων εναντίον ουκρανικών πόλεων.
Μετά την επίθεση, η SBU ισχυρίστηκε ότι οι επιθέσεις προκάλεσαν ζημιές ή καταστροφές 41 αεροσκαφών, συμπεριλαμβανομένων των στρατηγικών βομβαρδιστικών Tu-95, Tu-22M3 και Tu-160 με πυρηνικές κεφαλές.
«7 δισεκατομμύρια δολάρια: Αυτό είναι το εκτιμώμενο κόστος της στρατηγικής αεροπορίας του εχθρού, η οποία επλήγη σήμερα ως αποτέλεσμα της ειδικής επιχείρησης της SBU», ανέφερε η υπηρεσία ασφαλείας σε μια ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ο Ουκρανός blogger Igor Sushko ανέφερε απώλειες τουλάχιστον 18 Tu-95 και Tu-22, καθώς και 2 A-50 AWACS, αριθμοί που δεν έχουν επιβεβαιωθεί.

Τα βομβαρδιστικά που χτυπήθηκαν ήταν ουκρανικά!
Τα στρατηγικά βομβαρδιστικά Tu-95, συμβολικά για τη ρωσική αεροπορία, έχουν μακρά ιστορία που συνδέεται με την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης το 1991.
Μετά τη διάλυση, η Ουκρανία και το Καζακστάν κληρονόμησαν σημαντικό αριθμό αυτών των βομβαρδιστικών.
Περισσότερα από 100 η Ουκρανία και σχεδόν 40 το Καζακστάν.
Η Ρωσία, όμως, μετά το σοκ της απώλειας αυτών των κρίσιμων όπλων, έπρεπε να βρει τρόπους να αναπληρώσει τον στόλο της.
Η Ουκρανία, αντιμετωπίζοντας οικονομικές δυσκολίες, παρέδωσε μεγάλο μέρος αυτών των βομβαρδιστικών στη Ρωσία ως πληρωμή για φυσικό αέριο. Στο Καζακστάν, σύμφωνα με δημοσιεύματα, η Μόσχα εκμεταλλεύτηκε την απειρία και τη «χαλαρότητα» της χώρας, ανταλλάσσοντας ή ουσιαστικά κατάσχοντας αεροσκάφη με τρόπο που χαρακτηρίστηκε από πολλούς ως «απατηλός».
Αυτή η τακτική επέτρεψε στη Ρωσία να επανεντάξει στο οπλοστάσιό της τα Tu-95, τα οποία αργότερα χρησιμοποιήθηκαν κατά της Ουκρανίας — σε μία εντυπωσιακή ειρωνεία της ιστορίας.

Πώς εξασφάλισε η Ρωσία τα βομβαρδιστικά Tu-95;
Στις 25 Δεκεμβρίου 1991, ο τότε Σοβιετικός πρόεδρος Mikhail Gorbachev παραιτήθηκε από τη θέση του και η σημαία με το σφυροδρέπανο της Σοβιετικής Ένωσης στο Κρεμλίνο υπεστάλη.
Η ημέρα εκείνη σηματοδότησε την κατάρρευση της κομμουνιστικής Σοβιετικής Ένωσης, η οποία είχε ευδοκιμήσει για δεκαετίες στο ανατολικοευρωπαϊκό μπλοκ, στην Κεντρική Ασία και πέρα από αυτήν.
Μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης, πολλά πρώην σοβιετικά κράτη που είχαν πλέον γίνει ανεξάρτητα πήραν τον σοβιετικό στρατιωτικό εξοπλισμό και τα πυρομαχικά ως κληρονομιά.
Δεδομένου ότι η κατανομή του εξοπλισμού δεν έγινε με συγκεκριμένη σειρά, η Ρωσία έλαβε έναν πολύ μικρό αριθμό ορισμένων κρίσιμων αεροσκαφών που θα καθόριζαν την πορεία του στρατού της στη συνέχεια. Καταρχάς, πήρε έναν μικρό αριθμό στρατηγικών βομβαρδιστικών.
Ορισμένα άλλα σοβιετικά κράτη κληρονόμησαν στρατιωτικό εξοπλισμό, πυρομαχικά ή τεχνολογία που τελικά αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν. Για παράδειγμα, στις 5 Δεκεμβρίου 1994, η Ουκρανία παραχώρησε το σημαντικό απόθεμα πυρηνικών όπλων της με αντάλλαγμα την παροχή εγγυήσεων ασφαλείας από ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο και Ρωσία.
Οι τελευταίες πυρηνικές κεφαλές παραδόθηκαν στη Ρωσία μέχρι τον Ιούλιο του 1996.
Οι ΗΠΑ πλήρωσαν στην Ουκρανία περίπου μισό δισεκατομμύριο δολάρια για να βοηθήσουν την προσπάθεια.
Μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, η Ουκρανία κληρονόμησε επίσης περίπου 102 στρατηγικά βομβαρδιστικά: 23 Tu-95MS, 19 Tu-160 και περισσότερα από 60 Tu-22M3.
Αλλά όταν συμφώνησε να εγκαταλείψει τα πυρηνικά όπλα, συμφώνησε επίσης να διαλύσει ή να αποσυναρμολογήσει την πλειονότητα αυτών των βομβαρδιστικών.
Τα υπόλοιπα βομβαρδιστικά τελικά παραδόθηκαν στη Ρωσία επειδή η Ουκρανία αντιμετώπισε προκλήσεις στη συντήρηση και τη λειτουργία αυτών των στρατηγικών βομβαρδιστικών λόγω οικονομικών περιορισμών, έλλειψης ανταλλακτικών και γεωπολιτικών πιέσεων.
Αυτή ήταν μια εποχή που η Ουκρανία χρειαζόταν φυσικό αέριο και η Ρωσία βομβαρδιστικά.
Το τελευταίο στρατηγικό βομβαρδιστικό Tu-95MS φέρεται να κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο αεροσκαφών Kuybyshev τον Φεβρουάριο του 1992.
Η δυνατότητα της Ρωσίας να παράγει τέτοια στρατηγικά αεροσκάφη στη συνέχεια χάθηκε λόγω οικονομικών δυσκολιών.

Βομβαρδιστικά για ...φυσικό αέριο
Στο παρελθόν, η Ρωσία διέθετε επτά εκπαιδευτικά αεροσκάφη Tu-95K, 45 παλαιότερα Tu-95 K-22 και περίπου 22 έως 27 βομβαρδιστικά Tu-95 MS.
Επομένως, για να αντιμετωπίσει το έλλειμμα, η Ρωσία αποφάσισε να αποκτήσει βομβαρδιστικά από άλλα πρώην σοβιετικά κράτη που τα είχαν κληρονομήσει.
Μεταξύ 1999 και 2000, το Κίεβο μεταβίβασε Tu-95 και Tu-160 ως μερικές πληρωμές για χρέη φυσικού αερίου, μαζί με 575 πυραύλους Kh-55.
Αυτά ήταν τα πιο λειτουργικά αεροσκάφη και ενσωματώθηκαν γρήγορα στην πολεμική αεροπορία της Ρωσίας.
Κατά ειρωνικό τρόπο, αυτά αργότερα έγιναν τα βομβαρδιστικά που εξαπέλυσαν καταστροφικές πυραυλικές επιθέσεις στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με τα ουκρανικά μέσα ενημέρωσης, το Καζακστάν, το οποίο ήταν στενός σύμμαχος της Ρωσίας, ήταν μια άλλη χώρα που είχε κληρονομήσει τα στρατηγικά βομβαρδιστικά που ήθελε η Ρωσία. Απέκτησε, παραδόξως, τον μεγαλύτερο στόλο βομβαρδιστικών Tu-95MS μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης.
Από αυτά, 27 ήταν Tu-95MS-16 και 13 Tu-95MS-6.
Πώς η Ρωσία πήρε στρατηγικά βομβαρδιστικά από το Καζακστάν
Όλα τα βομβαρδιστικά του Καζακστάν βρίσκονταν στην πλέον ανενεργή αεροπορική βάση Semipalatinsk-2 με την 79η Μεραρχία Αεροπορίας Βαρέων Βομβαρδιστικών.
Ωστόσο, ούτε η μεραρχία ούτε οι πόροι της ήταν πλήρως υπό τον έλεγχο της νεοσύστατης κυβέρνησης του Καζακστάν.
Εδώ, σύμφωνα με τα ουκρανικά μέσα ενημέρωσης, η Ρωσία είδε ένα παράθυρο ευκαιρίας.
Στην ουσία, η Ρωσία εκμεταλλεύτηκε την απειρία του Καζακστάν και την νωθρότητα των πρωτοκόλλων κοινής εκπαίδευσης πτήσεων από τη σοβιετική εποχή.
Ενώ η Σοβιετική Ένωση ήταν πλέον παρελθόν, τα πληρώματα βομβαρδιστικών Ρωσίας - Καζακστάν συνέχισαν να πετούν μαζί μεταξύ Semipalatinsk-2 και της Αεροπορικής Βάσης Ukrainka, της μεγαλύτερης στρατηγικής αεροπορικής βάσης μεγάλου βεληνεκούς της Ρωσίας στην Άπω Ανατολή.
Σύμφωνα με μια εκδοχή των γεγονότων, οι Ρώσοι αντικατέστησαν τα βομβαρδιστικά Tu-95MS του Καζακστάν που προσγειώθηκαν στην Ukrainka με παλαιότερα Tu-95K στο πλαίσιο αυτών των κοινών πτήσεων.
Τα πληρώματα του Καζακστάν, τα οποία είτε δεν γνώριζαν είτε ήταν συνένοχα, κατέστησαν δυνατή την ανταλλαγή.
www.bankingnews.gr
Η Υπηρεσία Ασφαλείας της Ουκρανίας, ή γνωστή SBU, ισχυρίζεται πως κατάφερε να καταστρέψει πολλά ρωσικά στρατηγικά βομβαρδιστικά Tu-95 σε μια τολμηρή επίθεση με drones την 1η Ιουνίου 2025.
Το εντυπωσιακό είναι πως πολλά από τα αυτά τα βομβαρδιστικά τα απέκτησε η Ρωσία από την Ουκρανία και το Καζακστάν μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης το 1991.
Η Ουκρανία ξεκίνησε τις επιθέσεις στο πλαίσιο της επιχείρησης «Ιστός Αράχνης» χρησιμοποιώντας 117 drones (FPV) που εισήχθησαν λαθραία στη Ρωσία, κρυμμένα σε ξύλινα κοντέινερ με τηλεχειριζόμενες στέγες τοποθετημένες σε φορτηγά.
Αυτά τα φορτηγά, που οδηγούνταν από άτομα που φέρεται να μην γνώριζαν το φορτίο που μετέφεραν και ήταν τοποθετημένα κοντά στις αεροπορικές βάσεις-στόχους.
Την καθορισμένη ώρα, οι στέγες των κοντέινερ άνοιξαν με τηλεχειριστήριο και τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη εκτοξεύτηκαν για να χτυπήσουν τους στόχους τους.
Η SBU στόχευσε ταυτόχρονα τέσσερις ρωσικές στρατιωτικές αεροπορικές βάσεις: Belaya, Diaghilev, Olenya και Ivanovo.
Ο στόχος αυτής της σχολαστικά σχεδιασμένης επιχείρησης ήταν να προκληθεί ζημιά ή καταστροφή των βομβαρδιστικών αεροσκαφών μεγάλου βεληνεκούς της Ρωσίας που χρησιμοποιούνταν τακτικά για την εκτέλεση αεροπορικών επιθέσεων εναντίον ουκρανικών πόλεων.
Μετά την επίθεση, η SBU ισχυρίστηκε ότι οι επιθέσεις προκάλεσαν ζημιές ή καταστροφές 41 αεροσκαφών, συμπεριλαμβανομένων των στρατηγικών βομβαρδιστικών Tu-95, Tu-22M3 και Tu-160 με πυρηνικές κεφαλές.
«7 δισεκατομμύρια δολάρια: Αυτό είναι το εκτιμώμενο κόστος της στρατηγικής αεροπορίας του εχθρού, η οποία επλήγη σήμερα ως αποτέλεσμα της ειδικής επιχείρησης της SBU», ανέφερε η υπηρεσία ασφαλείας σε μια ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ο Ουκρανός blogger Igor Sushko ανέφερε απώλειες τουλάχιστον 18 Tu-95 και Tu-22, καθώς και 2 A-50 AWACS, αριθμοί που δεν έχουν επιβεβαιωθεί.

Τα βομβαρδιστικά που χτυπήθηκαν ήταν ουκρανικά!
Τα στρατηγικά βομβαρδιστικά Tu-95, συμβολικά για τη ρωσική αεροπορία, έχουν μακρά ιστορία που συνδέεται με την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης το 1991.
Μετά τη διάλυση, η Ουκρανία και το Καζακστάν κληρονόμησαν σημαντικό αριθμό αυτών των βομβαρδιστικών.
Περισσότερα από 100 η Ουκρανία και σχεδόν 40 το Καζακστάν.
Η Ρωσία, όμως, μετά το σοκ της απώλειας αυτών των κρίσιμων όπλων, έπρεπε να βρει τρόπους να αναπληρώσει τον στόλο της.
Η Ουκρανία, αντιμετωπίζοντας οικονομικές δυσκολίες, παρέδωσε μεγάλο μέρος αυτών των βομβαρδιστικών στη Ρωσία ως πληρωμή για φυσικό αέριο. Στο Καζακστάν, σύμφωνα με δημοσιεύματα, η Μόσχα εκμεταλλεύτηκε την απειρία και τη «χαλαρότητα» της χώρας, ανταλλάσσοντας ή ουσιαστικά κατάσχοντας αεροσκάφη με τρόπο που χαρακτηρίστηκε από πολλούς ως «απατηλός».
Αυτή η τακτική επέτρεψε στη Ρωσία να επανεντάξει στο οπλοστάσιό της τα Tu-95, τα οποία αργότερα χρησιμοποιήθηκαν κατά της Ουκρανίας — σε μία εντυπωσιακή ειρωνεία της ιστορίας.

Πώς εξασφάλισε η Ρωσία τα βομβαρδιστικά Tu-95;
Στις 25 Δεκεμβρίου 1991, ο τότε Σοβιετικός πρόεδρος Mikhail Gorbachev παραιτήθηκε από τη θέση του και η σημαία με το σφυροδρέπανο της Σοβιετικής Ένωσης στο Κρεμλίνο υπεστάλη.
Η ημέρα εκείνη σηματοδότησε την κατάρρευση της κομμουνιστικής Σοβιετικής Ένωσης, η οποία είχε ευδοκιμήσει για δεκαετίες στο ανατολικοευρωπαϊκό μπλοκ, στην Κεντρική Ασία και πέρα από αυτήν.
Μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης, πολλά πρώην σοβιετικά κράτη που είχαν πλέον γίνει ανεξάρτητα πήραν τον σοβιετικό στρατιωτικό εξοπλισμό και τα πυρομαχικά ως κληρονομιά.
Δεδομένου ότι η κατανομή του εξοπλισμού δεν έγινε με συγκεκριμένη σειρά, η Ρωσία έλαβε έναν πολύ μικρό αριθμό ορισμένων κρίσιμων αεροσκαφών που θα καθόριζαν την πορεία του στρατού της στη συνέχεια. Καταρχάς, πήρε έναν μικρό αριθμό στρατηγικών βομβαρδιστικών.
Ορισμένα άλλα σοβιετικά κράτη κληρονόμησαν στρατιωτικό εξοπλισμό, πυρομαχικά ή τεχνολογία που τελικά αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν. Για παράδειγμα, στις 5 Δεκεμβρίου 1994, η Ουκρανία παραχώρησε το σημαντικό απόθεμα πυρηνικών όπλων της με αντάλλαγμα την παροχή εγγυήσεων ασφαλείας από ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο και Ρωσία.
Οι τελευταίες πυρηνικές κεφαλές παραδόθηκαν στη Ρωσία μέχρι τον Ιούλιο του 1996.
Οι ΗΠΑ πλήρωσαν στην Ουκρανία περίπου μισό δισεκατομμύριο δολάρια για να βοηθήσουν την προσπάθεια.
Μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, η Ουκρανία κληρονόμησε επίσης περίπου 102 στρατηγικά βομβαρδιστικά: 23 Tu-95MS, 19 Tu-160 και περισσότερα από 60 Tu-22M3.
Αλλά όταν συμφώνησε να εγκαταλείψει τα πυρηνικά όπλα, συμφώνησε επίσης να διαλύσει ή να αποσυναρμολογήσει την πλειονότητα αυτών των βομβαρδιστικών.
Τα υπόλοιπα βομβαρδιστικά τελικά παραδόθηκαν στη Ρωσία επειδή η Ουκρανία αντιμετώπισε προκλήσεις στη συντήρηση και τη λειτουργία αυτών των στρατηγικών βομβαρδιστικών λόγω οικονομικών περιορισμών, έλλειψης ανταλλακτικών και γεωπολιτικών πιέσεων.
Αυτή ήταν μια εποχή που η Ουκρανία χρειαζόταν φυσικό αέριο και η Ρωσία βομβαρδιστικά.
Το τελευταίο στρατηγικό βομβαρδιστικό Tu-95MS φέρεται να κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο αεροσκαφών Kuybyshev τον Φεβρουάριο του 1992.
Η δυνατότητα της Ρωσίας να παράγει τέτοια στρατηγικά αεροσκάφη στη συνέχεια χάθηκε λόγω οικονομικών δυσκολιών.

Βομβαρδιστικά για ...φυσικό αέριο
Στο παρελθόν, η Ρωσία διέθετε επτά εκπαιδευτικά αεροσκάφη Tu-95K, 45 παλαιότερα Tu-95 K-22 και περίπου 22 έως 27 βομβαρδιστικά Tu-95 MS.
Επομένως, για να αντιμετωπίσει το έλλειμμα, η Ρωσία αποφάσισε να αποκτήσει βομβαρδιστικά από άλλα πρώην σοβιετικά κράτη που τα είχαν κληρονομήσει.
Μεταξύ 1999 και 2000, το Κίεβο μεταβίβασε Tu-95 και Tu-160 ως μερικές πληρωμές για χρέη φυσικού αερίου, μαζί με 575 πυραύλους Kh-55.
Αυτά ήταν τα πιο λειτουργικά αεροσκάφη και ενσωματώθηκαν γρήγορα στην πολεμική αεροπορία της Ρωσίας.
Κατά ειρωνικό τρόπο, αυτά αργότερα έγιναν τα βομβαρδιστικά που εξαπέλυσαν καταστροφικές πυραυλικές επιθέσεις στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με τα ουκρανικά μέσα ενημέρωσης, το Καζακστάν, το οποίο ήταν στενός σύμμαχος της Ρωσίας, ήταν μια άλλη χώρα που είχε κληρονομήσει τα στρατηγικά βομβαρδιστικά που ήθελε η Ρωσία. Απέκτησε, παραδόξως, τον μεγαλύτερο στόλο βομβαρδιστικών Tu-95MS μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης.
Από αυτά, 27 ήταν Tu-95MS-16 και 13 Tu-95MS-6.
Πώς η Ρωσία πήρε στρατηγικά βομβαρδιστικά από το Καζακστάν
Όλα τα βομβαρδιστικά του Καζακστάν βρίσκονταν στην πλέον ανενεργή αεροπορική βάση Semipalatinsk-2 με την 79η Μεραρχία Αεροπορίας Βαρέων Βομβαρδιστικών.
Ωστόσο, ούτε η μεραρχία ούτε οι πόροι της ήταν πλήρως υπό τον έλεγχο της νεοσύστατης κυβέρνησης του Καζακστάν.
Εδώ, σύμφωνα με τα ουκρανικά μέσα ενημέρωσης, η Ρωσία είδε ένα παράθυρο ευκαιρίας.
Στην ουσία, η Ρωσία εκμεταλλεύτηκε την απειρία του Καζακστάν και την νωθρότητα των πρωτοκόλλων κοινής εκπαίδευσης πτήσεων από τη σοβιετική εποχή.
Ενώ η Σοβιετική Ένωση ήταν πλέον παρελθόν, τα πληρώματα βομβαρδιστικών Ρωσίας - Καζακστάν συνέχισαν να πετούν μαζί μεταξύ Semipalatinsk-2 και της Αεροπορικής Βάσης Ukrainka, της μεγαλύτερης στρατηγικής αεροπορικής βάσης μεγάλου βεληνεκούς της Ρωσίας στην Άπω Ανατολή.
Σύμφωνα με μια εκδοχή των γεγονότων, οι Ρώσοι αντικατέστησαν τα βομβαρδιστικά Tu-95MS του Καζακστάν που προσγειώθηκαν στην Ukrainka με παλαιότερα Tu-95K στο πλαίσιο αυτών των κοινών πτήσεων.
Τα πληρώματα του Καζακστάν, τα οποία είτε δεν γνώριζαν είτε ήταν συνένοχα, κατέστησαν δυνατή την ανταλλαγή.
www.bankingnews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου