Reuters. Το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ θα εξετάσει την αίτηση αποζημίωσης της Exxon από κουβανικές οντότητες

 WASHINGTON, Oct 3 (Reuters) - The U.S. Supreme Court agreed on Friday to hear ExxonMobil's , opens new tab bid to obtain compensation from Cuban state-owned firms for oil and gas assets seized in 1960 under a federal law that lets Americans sue foreign companies and individuals over property confiscated by the communist-ruled Caribbean country.

The justices took up Exxon's appeal of a lower court's ruling that undercut its legal efforts to win such compensation from Cuban state-owned companies that allegedly have profited from stolen property in litigation invoking a 1996 U.S. law called the Helms-Burton Ac

The court also took up a similar bid by a Delaware-registered company that built port facilities in Havana seized in 1960 by Cuba's government to revive $440 million in judgments against Carnival The Exxon dispute relates to former Cuban leader Fidel Castro's confiscation of all of its oil and gas assets in Cuba - a loss valued at more than $700 million today. Cuba has never paid any compensation to Exxon, but the Helms-Burton Act gave the oil company an opening to sue for damages in U.S. court.

The Helms-Burton Act allows U.S. nationals who owned property in Cuba to sue anyone who "traffics in property which was confiscated by the Cuban Government on or after January 1, 1959." It also authorizes the U.S. president to suspend that provision if deemed "necessary to the national interests of the United States."

Exxon filed a lawsuit in 2019, seeking compensation from three Cuban state-owned companies it said continue to hold and profit off their stolen property. Those Cuban state-owned companies are Corporación Cimex, S.A. (Cuba), Corporación Cimex, S.A. (Panama) and Unión Cuba-Petróleo. Years of litigation followed, focused on jurisdictional questions rather than liability.
The U.S. Court of Appeals for the District of Columbia Circuit concluded that plaintiffs bringing cases under the Helms-Burton Act must satisfy an exception under a different U.S. law, the Foreign Sovereign Immunities Act, which shields foreign governments from lawsuits in the United States unless an exception applies.

In the cruise lines dispute, Havana Docks Corporation sued four cruise lines - Carnival, Norwegian, Royal Caribbean Cruises (RCL.N)
, opens new tab and MSC Cruises - in federal court in Florida in 2019. Havana Docks built piers at the port prior to Cuban Revolution of the 1950s and is seeking compensation from the cruise operators because they used that property from 2016 to 2019.

Shortly after coming to power in 1959, Cuban leader Fidel Castro nationalized and expropriated property held by U.S. companies including Havana Docks, which had a 99-year concession for the construction and operation of piers at the port of Havana, granted in 1934 by Cuba's government.
Cuba has never paid any compensation to Havana Docks, but the Helms-Burton Act gave the company an opening to sue for damages in U.S. court.

A federal judge ruled that the cruise lines had engaged in trafficking by having their ships dock at the terminal and imposed judgments of more than $100 million against each of the four.
The Atlanta-based 11th U.S. Circuit Court of Appeals threw out those judgments last year, finding that Havana Docks did not have a viable claim because its concession would have expired in 2004, well before the cruise lines used the facilities.
U.S. presidents of both parties opted to suspend the law, meaning private lawsuits could not go forward. But President Donald Trump lifted that suspension in 2019 during his first term in office, unleashing a wave of litigation in U.S. courts against Cuban state-owned entities and a few American companies that were accused of trafficking in confiscated property.

Reporting by Jan Wolfe; Editing by Will Dunham

Our Standards: The Thomson Reuters Trust Principles.


ΟΥΑΣΙΝΓΚΤΟΝ, 3 Οκτωβρίου (Reuters) - Το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ συμφώνησε την Παρασκευή να ακούσει την προσφυγή της ExxonMobil, ανοίγοντας νέα καρτέλα για την εξασφάλιση αποζημίωσης από κρατικές εταιρείες της Κούβας για περιουσιακά στοιχεία πετρελαίου και φυσικού αερίου που κατασχέθηκαν το 1960 βάσει ομοσπονδιακού νόμου που επιτρέπει στους Αμερικανούς να μηνύουν ξένες εταιρείες και ιδιώτες για περιουσιακά στοιχεία που κατασχέθηκαν από την κομμουνιστική χώρα της Καραϊβικής.


Οι δικαστές εξέτασαν την έφεση της Exxon κατά της απόφασης ενός κατώτερου δικαστηρίου που υπονόμευσε τις νομικές της προσπάθειες να κερδίσει τέτοια αποζημίωση από κρατικές εταιρείες της Κούβας που φέρονται να έχουν επωφεληθεί από κλεμμένη περιουσία σε δικαστική διαμάχη επικαλούμενη έναν αμερικανικό νόμο του 1996 που ονομάζεται νόμος Helms-Burton Ac.


Το δικαστήριο εξέτασε επίσης μια παρόμοια προσφυγή από μια εταιρεία εγγεγραμμένη στο Ντέλαγουερ που κατασκεύασε λιμενικές εγκαταστάσεις στην Αβάνα που κατασχέθηκαν το 1960 από την κυβέρνηση της Κούβας για να ανακτήσει αποφάσεις 440 εκατομμυρίων δολαρίων κατά της Carnival. Η διαμάχη της Exxon σχετίζεται με την κατάσχεση από τον πρώην ηγέτη της Κούβας Φιντέλ Κάστρο όλων των περιουσιακών στοιχείων πετρελαίου και φυσικού αερίου στην Κούβα - μια ζημία που εκτιμάται σε περισσότερα από 700 εκατομμύρια δολάρια σήμερα. Η Κούβα δεν έχει καταβάλει ποτέ καμία αποζημίωση στην Exxon, αλλά ο νόμος Helms-Burton έδωσε στην πετρελαϊκή εταιρεία το δικαίωμα να ασκήσει αγωγή αποζημίωσης στα αμερικανικά δικαστήρια.


Ο νόμος Helms-Burton επιτρέπει στους Αμερικανούς υπηκόους που κατείχαν ακίνητα στην Κούβα να μηνύσουν οποιονδήποτε «εμπορεύεται περιουσία που κατασχέθηκε από την κουβανική κυβέρνηση την 1η Ιανουαρίου 1959 ή μετά». Επίσης, εξουσιοδοτεί τον πρόεδρο των ΗΠΑ να αναστείλει αυτήν τη διάταξη εάν κριθεί «απαραίτητη για τα εθνικά συμφέροντα των Ηνωμένων Πολιτειών».


Η Exxon υπέβαλε αγωγή το 2019, ζητώντας αποζημίωση από τρεις κουβανικές κρατικές εταιρείες που, όπως ισχυρίζεται, συνεχίζουν να κατέχουν και να επωφελούνται από την κλεμμένη περιουσία τους. Αυτές οι κουβανικές κρατικές εταιρείες είναι η Corporación Cimex, S.A. (Κούβα), η Corporación Cimex, S.A. (Παναμάς) και η Unión Cuba-Petróleo. Ακολούθησαν χρόνια δικαστικών διαφορών, οι οποίες επικεντρώθηκαν σε ζητήματα δικαιοδοσίας και όχι ευθύνης. Το Εφετείο των ΗΠΑ για το Περιφερειακό Δικαστήριο της Κολούμπια κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι ενάγοντες που υποβάλλουν υποθέσεις βάσει του Νόμου Helms-Burton πρέπει να πληρούν μια εξαίρεση βάσει ενός διαφορετικού νόμου των ΗΠΑ, του Νόμου περί Ασυλιών Ξένων Κυρίαρχων, ο οποίος προστατεύει τις ξένες κυβερνήσεις από αγωγές στις Ηνωμένες Πολιτείες, εκτός εάν ισχύει εξαίρεση.


Στη διαμάχη για τις εταιρείες κρουαζιέρας, η Havana Docks Corporation μήνυσε τέσσερις εταιρείες κρουαζιέρας - Carnival, Norwegian, Royal Caribbean Cruises (RCL.N)

, ανοίγει νέα σελίδα και η MSC Cruises - σε ομοσπονδιακό δικαστήριο στη Φλόριντα το 2019. Η Havana Docks κατασκεύασε προβλήτες στο λιμάνι πριν από την Κουβανική Επανάσταση της δεκαετίας του 1950 και ζητά αποζημίωση από τους φορείς εκμετάλλευσης κρουαζιέρας επειδή χρησιμοποίησαν αυτήν την περιουσία από το 2016 έως το 2019.


Λίγο μετά την άνοδό του στην εξουσία το 1959, ο Κουβανός ηγέτης Φιντέλ Κάστρο εθνικοποίησε και απαλλοτρίωσε περιουσία που κατείχαν αμερικανικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Havana Docks, η οποία είχε 99ετή παραχώρηση για την κατασκευή και λειτουργία προβλήτων στο λιμάνι της Αβάνας, η οποία χορηγήθηκε το 1934 από την κυβέρνηση της Κούβας.

Η Κούβα δεν έχει καταβάλει ποτέ καμία αποζημίωση στην Havana Docks, αλλά ο νόμος Helms-Burton έδωσε στην εταιρεία το δικαίωμα να ασκήσει αγωγή για αποζημίωση στα αμερικανικά δικαστήρια.


Ένας ομοσπονδιακός δικαστής έκρινε ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας είχαν εμπλακεί σε εμπορία ανθρώπων, έχοντας τα πλοία τους να δένουν στον τερματικό σταθμό και επέβαλε δικαστικές αποφάσεις άνω των 100 εκατομμυρίων δολαρίων εναντίον καθεμίας από τις τέσσερις.

Το 11ο Εφετείο των ΗΠΑ με έδρα την Ατλάντα απέρριψε αυτές τις αποφάσεις πέρυσι, κρίνοντας ότι η Havana Docks δεν είχε βιώσιμη αξίωση επειδή η παραχώρησή της θα είχε λήξει το 2004, πολύ πριν οι εταιρείες κρουαζιέρας χρησιμοποιήσουν τις εγκαταστάσεις.

Οι πρόεδροι των ΗΠΑ και των δύο κομμάτων επέλεξαν να αναστείλουν τον νόμο, πράγμα που σημαίνει ότι οι ιδιωτικές αγωγές δεν μπορούσαν να προχωρήσουν. Αλλά ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ήρε την αναστολή αυτή το 2019 κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του, εξαπολύοντας ένα κύμα δικαστικών διαφορών στα αμερικανικά δικαστήρια εναντίον κρατικών οντοτήτων της Κούβας και μερικών αμερικανικών εταιρειών που κατηγορήθηκαν για εμπορία κατασχεμένης περιουσίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...