Reporting by Jan Wolfe; Editing by Will Dunham
Our Standards: The Thomson Reuters Trust Principles.
ΟΥΑΣΙΝΓΚΤΟΝ, 3 Οκτωβρίου (Reuters) - Το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ συμφώνησε την Παρασκευή να ακούσει την προσφυγή της ExxonMobil, ανοίγοντας νέα καρτέλα για την εξασφάλιση αποζημίωσης από κρατικές εταιρείες της Κούβας για περιουσιακά στοιχεία πετρελαίου και φυσικού αερίου που κατασχέθηκαν το 1960 βάσει ομοσπονδιακού νόμου που επιτρέπει στους Αμερικανούς να μηνύουν ξένες εταιρείες και ιδιώτες για περιουσιακά στοιχεία που κατασχέθηκαν από την κομμουνιστική χώρα της Καραϊβικής.
Οι δικαστές εξέτασαν την έφεση της Exxon κατά της απόφασης ενός κατώτερου δικαστηρίου που υπονόμευσε τις νομικές της προσπάθειες να κερδίσει τέτοια αποζημίωση από κρατικές εταιρείες της Κούβας που φέρονται να έχουν επωφεληθεί από κλεμμένη περιουσία σε δικαστική διαμάχη επικαλούμενη έναν αμερικανικό νόμο του 1996 που ονομάζεται νόμος Helms-Burton Ac.
Το δικαστήριο εξέτασε επίσης μια παρόμοια προσφυγή από μια εταιρεία εγγεγραμμένη στο Ντέλαγουερ που κατασκεύασε λιμενικές εγκαταστάσεις στην Αβάνα που κατασχέθηκαν το 1960 από την κυβέρνηση της Κούβας για να ανακτήσει αποφάσεις 440 εκατομμυρίων δολαρίων κατά της Carnival. Η διαμάχη της Exxon σχετίζεται με την κατάσχεση από τον πρώην ηγέτη της Κούβας Φιντέλ Κάστρο όλων των περιουσιακών στοιχείων πετρελαίου και φυσικού αερίου στην Κούβα - μια ζημία που εκτιμάται σε περισσότερα από 700 εκατομμύρια δολάρια σήμερα. Η Κούβα δεν έχει καταβάλει ποτέ καμία αποζημίωση στην Exxon, αλλά ο νόμος Helms-Burton έδωσε στην πετρελαϊκή εταιρεία το δικαίωμα να ασκήσει αγωγή αποζημίωσης στα αμερικανικά δικαστήρια.
Ο νόμος Helms-Burton επιτρέπει στους Αμερικανούς υπηκόους που κατείχαν ακίνητα στην Κούβα να μηνύσουν οποιονδήποτε «εμπορεύεται περιουσία που κατασχέθηκε από την κουβανική κυβέρνηση την 1η Ιανουαρίου 1959 ή μετά». Επίσης, εξουσιοδοτεί τον πρόεδρο των ΗΠΑ να αναστείλει αυτήν τη διάταξη εάν κριθεί «απαραίτητη για τα εθνικά συμφέροντα των Ηνωμένων Πολιτειών».
Η Exxon υπέβαλε αγωγή το 2019, ζητώντας αποζημίωση από τρεις κουβανικές κρατικές εταιρείες που, όπως ισχυρίζεται, συνεχίζουν να κατέχουν και να επωφελούνται από την κλεμμένη περιουσία τους. Αυτές οι κουβανικές κρατικές εταιρείες είναι η Corporación Cimex, S.A. (Κούβα), η Corporación Cimex, S.A. (Παναμάς) και η Unión Cuba-Petróleo. Ακολούθησαν χρόνια δικαστικών διαφορών, οι οποίες επικεντρώθηκαν σε ζητήματα δικαιοδοσίας και όχι ευθύνης. Το Εφετείο των ΗΠΑ για το Περιφερειακό Δικαστήριο της Κολούμπια κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι ενάγοντες που υποβάλλουν υποθέσεις βάσει του Νόμου Helms-Burton πρέπει να πληρούν μια εξαίρεση βάσει ενός διαφορετικού νόμου των ΗΠΑ, του Νόμου περί Ασυλιών Ξένων Κυρίαρχων, ο οποίος προστατεύει τις ξένες κυβερνήσεις από αγωγές στις Ηνωμένες Πολιτείες, εκτός εάν ισχύει εξαίρεση.
Στη διαμάχη για τις εταιρείες κρουαζιέρας, η Havana Docks Corporation μήνυσε τέσσερις εταιρείες κρουαζιέρας - Carnival, Norwegian, Royal Caribbean Cruises (RCL.N)
, ανοίγει νέα σελίδα και η MSC Cruises - σε ομοσπονδιακό δικαστήριο στη Φλόριντα το 2019. Η Havana Docks κατασκεύασε προβλήτες στο λιμάνι πριν από την Κουβανική Επανάσταση της δεκαετίας του 1950 και ζητά αποζημίωση από τους φορείς εκμετάλλευσης κρουαζιέρας επειδή χρησιμοποίησαν αυτήν την περιουσία από το 2016 έως το 2019.
Λίγο μετά την άνοδό του στην εξουσία το 1959, ο Κουβανός ηγέτης Φιντέλ Κάστρο εθνικοποίησε και απαλλοτρίωσε περιουσία που κατείχαν αμερικανικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Havana Docks, η οποία είχε 99ετή παραχώρηση για την κατασκευή και λειτουργία προβλήτων στο λιμάνι της Αβάνας, η οποία χορηγήθηκε το 1934 από την κυβέρνηση της Κούβας.
Η Κούβα δεν έχει καταβάλει ποτέ καμία αποζημίωση στην Havana Docks, αλλά ο νόμος Helms-Burton έδωσε στην εταιρεία το δικαίωμα να ασκήσει αγωγή για αποζημίωση στα αμερικανικά δικαστήρια.
Ένας ομοσπονδιακός δικαστής έκρινε ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας είχαν εμπλακεί σε εμπορία ανθρώπων, έχοντας τα πλοία τους να δένουν στον τερματικό σταθμό και επέβαλε δικαστικές αποφάσεις άνω των 100 εκατομμυρίων δολαρίων εναντίον καθεμίας από τις τέσσερις.
Το 11ο Εφετείο των ΗΠΑ με έδρα την Ατλάντα απέρριψε αυτές τις αποφάσεις πέρυσι, κρίνοντας ότι η Havana Docks δεν είχε βιώσιμη αξίωση επειδή η παραχώρησή της θα είχε λήξει το 2004, πολύ πριν οι εταιρείες κρουαζιέρας χρησιμοποιήσουν τις εγκαταστάσεις.
Οι πρόεδροι των ΗΠΑ και των δύο κομμάτων επέλεξαν να αναστείλουν τον νόμο, πράγμα που σημαίνει ότι οι ιδιωτικές αγωγές δεν μπορούσαν να προχωρήσουν. Αλλά ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ήρε την αναστολή αυτή το 2019 κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του, εξαπολύοντας ένα κύμα δικαστικών διαφορών στα αμερικανικά δικαστήρια εναντίον κρατικών οντοτήτων της Κούβας και μερικών αμερικανικών εταιρειών που κατηγορήθηκαν για εμπορία κατασχεμένης περιουσίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου