Την αποστολή για ιδιωτικοποίηση των αστικών λεωφορείων φαίνεται ότι έχει αναλάβει να φέρει εις πέρας ο κατάλληλος άνθρωπος. Πρόκειται για τον Στέφανο Αγιάσογλου, τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΟΣΥ από το 2020 μέχρι και σήμερα, ο οποίος διαθέτει τόσο την εμπειρία όσο και το σχετικό… όραμα, ενώ παράλληλα φαίνεται ότι λατρεύει να συμμετέχει και να μιλά σε συνέδρια, τα οποία ωστόσο χρηματοδοτεί ως χορηγός, συνήθως, ο οργανισμός. Είναι ο άνθρωπος που επί ημερών του ως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού την περίοδο 2013-2016 «σχεδιάστηκε η περίμετρος και υλοποιήθηκε η αποκρατικοποίηση του σιδηροδρομικού συστήματος – συμπεριλαμβανομένης και αυτής της ΕΕΣΣΤΥ ΑΕ», όπως αναφέρεται στο βιογραφικό του. «Ήταν υπεύθυνος για την προώθηση του οράματος για την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας» σημειώνεται σαν να πρόκειται για κάποιο επίτευγμα στην ιστοσελίδα του συνεδρίου Regional Growth Conference, όπου ήταν ομιλητής το 2024. Επίσης, ο Στέφ. Αγιάσογλου έχει διατελέσει διευθύνων σύμβουλος – γενικός διευθυντής στον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων (ΟΣΚ) για έξι χρόνια. Εκεί απέκτησε… τεράστια εμπειρία με τις περιβόητες –επί ημερών ΝΔ– συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα: Κατά τη διάρκεια της θητείας του υλοποιήθηκε ο σχεδιασμός του πρώτου έργου ΣΔΙΤ για την κατασκευή 24 σχολικών μονάδων στην Περιφέρεια Αττικής και την υλοποίηση ενός κοινού έργου κατασκευής σχολικών μονάδων διάρκειας έξι ετών με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Εν έτει 2025, όπως καταγγέλλουν εργαζόμενοι στην ΟΣΥ, αλλά και σύμφωνα με όσα προκύπτουν από την έρευνα του Documento ακόμη ένα δημόσιο αγαθό μετατρέπεται σταδιακά σε… πεδίον δόξης λαμπρόν για να κερδίζουν οι ιδιώτες και να τακτοποιούνται οι ημέτεροι. Παράλληλα, όλα συνηγορούν στο ότι αργά ή γρήγορα η «αφαίμαξη», οι δαπάνες για κάθε πιθανό και απίθανο λόγο, η υποβάθμιση του προσωπικού και η μετατροπή σε ζημιογόνο οργανισμό θα «επιβάλουν» την ιδιωτικοποίηση, μέθοδο στην οποία έχει «μάστερ» ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης (ΔΕΗ, ΟΣΕ, Ολυμπιακή, αεροδρόμια και λιμάνια).
Η μέθοδος «διαλύστε τα ΕΛΤΑ για να πωληθούν κοψοχρονιά σε ιδιωτικές επιχειρήσεις» προκαλεί τρόμο και στους εργαζόμενους της ΟΣΥ, καθώς τα τελευταία στοιχεία είναι άκρως ανησυχητικά. Οι συμβάσεις με ιδιώτες, το νέο πλαίσιο των προσλήψεων, οι «θολές» συνεργασίες με «μπλοκάκια» και οι «περίεργες» δαπάνες, όπως οι συχνές αναθέσεις συνεδρίων, προκαλούν προβληματισμό και κομβικά ερωτήματα για το παρόν και το μέλλον του οργανισμού.
Να σημειωθεί ότι τον Οκτώβριο του 2025 το Documento αποκάλυψε ότι τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ έχουν μετατραπεί σε υγειονομικές βόμβες με ευθύνη της κυβέρνησης και της διοίκησης της ΟΣΥ. Όπως προέκυψε από τη σχετική έρευνα, οι μικρής διάρκειας συμβάσεις καθαριότητας (πάνω από 200.000 ευρώ μηνιαίως) με απευθείας αναθέσεις κοστίζουν ακριβά και παράλληλα… βλάπτουν σοβαρά την υγεία εργαζομένων και επιβατών, καθώς υπάρχουν κενά διαστήματα, αρκετές ημέρες δηλαδή χωρίς να μπει σκούπα στα λεωφορεία της Αθήνας.
Καταγγελίες για «μπλοκάκια»
Σύμφωνα με νέες καταγγελίες στο Documento η «μέθοδος μπλοκάκι» αποτελεί πλέον καθημερινότητα στην ΟΣΥ, καθώς με αυτό τον τρόπο ανατίθενται «εκτελέσεις έργων» σε ιδιώτες, από δημοσιογράφους και απλούς υπαλλήλους μέχρι λογιστές και «συμβούλους». Ορισμένοι μάλιστα «δεν πατούν ποτέ το πόδι τους εδώ» λένε χαρακτηριστικά εργαζόμενοι. Οι συμβάσεις της ΟΣΥ που έχουν αναρτηθεί στη Διαύγεια και προκαλούν απορίες είναι αμέτρητες.
Για παράδειγμα, η Α.Π. η οποία λάμβανε μηνιαίως το ποσό των 2.408,28 ευρώ από 01/11/2024 μέχρι 31/10/2025. Αντικείμενό της ήταν μεταξύ άλλων «η καταγραφή όλων των εκκρεμοτήτων από όλες τις Υπηρεσίες της εταιρείας, για τις οποίες απαιτείται έγκριση Διευθύνοντος Συμβούλου και ενημέρωση Διευθύνοντος Συμβούλου σε ημερήσια βάση».
Και κάπου εδώ προκύπτει εύλογα το ερώτημα: Δεν υπάρχει προσωπικό στην ΟΣΥ για να καλύψει τις παραπάνω ανάγκες; Πάντως άνθρωποι που ξέρουν πρόσωπα και καταστάσεις στον οργανισμό κάνουν λόγο για «κολλητούς» που «τακτοποιούνται».
Επίσης, την ίδια περίοδο ο Κ.Ν. λάμβανε 1.818,84 ευρώ μηνιαίως για «έρευνα και προσδιορισμό των απαιτούμενων προϋποθέσεων για τη συμμετοχή της Εταιρείας σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα, Συγχρηματοδοτούμενα Έργα και συναφείς χρηματοδοτήσεις που αφορούν τις δημόσιες συγκοινωνίες και τις εν γένει δραστηριότητές της, συμπεριλαμβανομένου και πιλοτικών ενεργειών».
Φωτογραφικές προκηρύξεις
Την ίδια ώρα έντονος προβληματισμός επικρατεί στις τάξεις των εργαζομένων για τις τελευταίες προσλήψεις, καθώς με βάση τον πρόσφατο νόμο προβλέφθηκε η διαδικασία συνέντευξης ακόμη και για οδηγούς και τεχνίτες. Δηλαδή περιορίστηκε ο ρόλος του ΑΣΕΠ σε γνωμοδότηση επί της διακήρυξης. Να τονιστεί ότι στην προκήρυξη 01/2025 δεν υπήρχε γνωμοδότηση του ΑΣΕΠ. «Πρακτικά τα παραπάνω σημαίνουν τακτοποίηση ημετέρων μέσω συνέντευξης και φωτογραφικών προκηρύξεων» σημειώνουν στο Documento πηγές της ΟΣΥ.
«Χρυσά» συνέδρια
Εξαιρετικά μεγάλη εντύπωση προκαλεί και η «αγάπη» των ιθυνόντων της ΟΣΥ στη χορηγία, συμμετοχή και διοργάνωση συνεδρίων. Η έρευνα δείχνει ότι μόνο το 2025 δαπανήθηκαν 98.050 ευρώ και πάνω από 259.000 από το 2021 μέχρι σήμερα. Για παράδειγμα, τον περασμένο Ιούλιο αποφασίστηκε να πληρωθούν 31.000 ευρώ για χορηγία στην εταιρεία Hazlis & Rivas Communicatios που διοργάνωσε το 29th Annual Economist Government Roundtable, στο ξενοδοχείο Grand Resort Lagonissi. Στην ίδια εταιρεία πληρώθηκαν υπό τη μορφή χορηγίας και πάλι 9.500 ευρώ «για την ενίσχυση του συνεδρίου με τίτλο The Ninth Sustainability Summit for SE Europe & the Mediterranean» στο ξενοδοχείο Divani Apollon Palace & Thalasso στο Καβούρι.
Οι κακές γλώσσες στην ΟΣΥ αναφέρουν πάντως ότι «τα συνέδρια αρέσουν πολύ στον CEO μας και θέλει να συμμετέχει για να προβάλλεται».
Έδιωχναν τους ικανούς
Πάντως, για τη σύναψη εκατοντάδων συμβάσεων με εξωτερικούς συνεργάτες κομβικό ρόλο παίζει η αποψίλωση τμημάτων των ΟΣΥ το τελευταίο διάστημα, όπως για παράδειγμα το λογιστήριο. «Υπήρχαν αρκετοί καλοί λογιστές, αλλά άρχισαν να φεύγουν. Έμειναν άνθρωποι χωρίς γνώσεις» σημειώνει πηγή της ΟΣΥ στο Documento. Στην ερώτηση αναφορικά με τους λόγους αποχώρησης των ικανών λογιστών η απάντηση προκαλεί σοκ και δέος: «Εκμεταλλεύτηκαν τη λεγόμενη κινητικότητα, αλλά στην ουσία έβλεπαν ότι δεν υπήρχαν προοπτικές. Επίσης, άκουγαν ότι “αν δεν είσαι με εμάς, δεν θα προχωρήσεις”».
Κάπως έτσι άνοιξε η πόρτα για συμβάσεις σχετικά και με λογιστικές υπηρεσίες. Στις 19 Νοεμβρίου 2025 η ΟΣΥ υπέγραψε σύμβαση με την Forvis Mazars για «υπηρεσίες συμβουλευτικής υποστήριξης σε θέματα χρηματοοικονομικής πληροφόρησης του έτους 2025» με κόστος 29.760 ευρώ.
Επίσης, στις 6 Οκτωβρίου 2025 υπογράφηκε σύμβαση με τη Σκαπέρδας Σωτήριος και Σία ΕΕ αντί 18.414 ευρώ για «καταγραφή διαδικασιών παραγωγής και διενέργειας πράξεων με δημοσιονομικές συνέπειες, προσδιορισμό δικλίδων ασφαλείας περιορισμού δημοσιονομικού συνεπειών και καθορισμό διαχειριστικών δημοσιονομικών συνεπειών».
Η σύμβαση-κλειδί
Το «κλειδί» της ιδιωτικοποίησης κρύβεται στη σύμβαση για τη συντήρηση των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων. Όπως έγινε γνωστό στις 14 Νοεμβρίου κλείδωσε η «ανάθεση των υπηρεσιών προληπτικής συντήρησης των ηλεκτρικών λεωφορείων Yutong Ε12, με διάρκεια ενός έτους, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 364.000 ευρώ, πλέον του αναλογούντος ΦΠΑ, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος παράτασης». Τη συντήρηση των κινεζικών λεωφορείων ανέλαβε η Yutong Gr, που συστάθηκε το 2024 και σύμβουλος-διαχειριστής εμφανίζεται στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) ο Λιου Γκουάνγκ (Liu Guang). Το ενδιαφέρον είναι ότι στην πρόσκληση σε διαδικασία διαπραγμάτευσης, χωρίς προηγούμενη δημοσίευση προκήρυξης για την ανάθεση, η ΟΣΥ παραδέχεται ότι «οι υπηρεσίες μπορούν να παρασχεθούν μόνο από τον συγκεκριμένο οικονομικό φορέα, εξαιτίας της ανάγκης προστασίας αποκλειστικών δικαιωμάτων και της ύπαρξης τεχνικών λόγων που εμποδίζουν την ανάπτυξη ανταγωνισμού».
Στο ίδιο έγγραφο αναγράφονται ακόμη πιο σημαντικά πράγματα όπως «ο μικρός πραγματικός χρόνος εμπλοκής του τεχνικού προσωπικού των αμαξοστασίων με τα ηλεκτρικά οχήματα», «η αναμονή προσαρμογής της κείμενης νομοθεσίας λόγω απουσίας επαρκούς νομικού πλαισίου και πιστοποίησης τεχνικού προσωπικού στις ιδιαίτερες απαιτήσεις της τεχνολογίας των ηλεκτρικών οχημάτων βαρέως τύπου», «η ανάγκη ολοκλήρωσης της αναγκαίας επιπλέον εκπαίδευσης σε συνεργασία με την κατασκευάστρια εταιρεία και τους λοιπούς φορείς», καθώς και «η εξαιρετική έως σήμερα ανταπόκριση του προσωπικού της Yutong στην παρεχόμενη υπηρεσία». Εν ολίγοις, οι τεχνικοί της ΟΣΥ παρουσιάζονται ως ακατάλληλοι, προς το παρόν, για τη συντήρηση των κινεζικών λεωφορείων. «Άραγε αυτός είναι ο προάγγελος για την επόμενη ημέρα και τη σταδιακή ιδιωτικοποίηση με πρόσχημα την εξειδίκευση;» αναρωτιούνται εργαζόμενοι στον οργανισμό. Παράλληλα, σημειώνουν ότι «τελικά μόνο τυχαία δεν ήταν η πρεμούρα του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη για την κατάργηση των επίσης ηλεκτροκίνητων τρόλεϊ». Επιπλέον, θέτουν το παρακάτω ερώτημα: «Γιατί οι τεχνικοί που είχαν ειδικευτεί στη συντήρηση των τρόλεϊ δεν έλαβαν την κατάλληλη εκπαίδευση για τα επίσης ηλεκτροκίνητα Yutong;».
Οχήματα-σαπάκια;
Με καχυποψία αντιμετωπίζεται επίσης η πρόσφατη (1η Δεκεμβρίου) έγκριση άσκησης δικαιώματος εξαγοράς 93 οχημάτων, που χρησιμοποιούσε η ΟΣΥ υπό τη μορφή leasing από την περίοδο του κορονοϊού. Ο οργανισμός απέκτησε από τις εταιρείες Med Bus and Truck Center, Εθνική Leasing ΜΑΕ και Αδελφοί Σαρακάκη λεωφορεία στην τιμή των 5.950 ευρώ για κάθε 12μετρο και 7.520 ευρώ για κάθε αρθρωτό. Ωστόσο τα ερωτήματα που αιωρούνται στα αμαξοστάσια είναι αν υπάρχει πρόσβαση σε ανταλλακτικά, αν θα παραχωρηθεί η συντήρησή τους σε αναδόχους και πόσο συμφέρουσα ήταν η αγορά τους, διότι μπορεί να αποδειχτεί ζημιογόνα. «Μαθαίνουμε ότι κάποια από αυτά τα λεωφορεία δεν είναι σε καθόλου καλή κατάσταση» αναφέρουν χαρακτηριστικά στο Documento πηγές της ΟΣΥ.
Επίσης, παρά το γεγονός ότι ο οργανισμός απασχολεί δημοσιογράφους και διαθέτει τμήματα μάρκετινγκ και επικοινωνίας, κρίνεται σκόπιμη η δαπάνη χιλιάδων ευρώ για «παροχές υπηρεσιών προώθησης εταιρικής εικόνας», όπως χαρακτηρίζονται στις σχετικές συμβάσεις οι συνεργασίες με ιδιώτες. Για παράδειγμα, προκειμένου να… προμοτάρει το image της η ΟΣΥ έδωσε 6.200 ευρώ στην Max International στις 5 Σεπτεμβρίου 2025. Την ίδια ημέρα γνωστοποιήθηκε ότι πληρώθηκαν για τον ίδιο σκοπό 5.952 ευρώ στη Sabd Εκδοτική.
Ιδιώτης και για την ασφάλεια εργαζομένων
Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί στην ΟΣΥ είναι το πλαίσιο για τις μελέτες σχετικά με την ασφάλεια των εργαζομένων. Ιδιωτικές εταιρείες υπογράφουν συμβάσεις για να κάνουν αυτό που προβλέπεται ως καθήκον υπηρεσίας που υπάρχει ήδη στην ΟΣΥ. Για παράδειγμα, στις 19 Νοεμβρίου υπογράφηκε σύμβαση με την EQS Thalis συνολικής αξίας άνω των 28.000 ευρώ για «σύνταξη και επικαιροποίηση μελέτης εκτίμησης επαγγελματικού κινδύνου των αμαξοστασίων της ΟΣΥ». Σε τέτοιες περιπτώσεις είθισται η εκάστοτε εταιρεία να αντλεί στοιχεία από την αρμόδια υπηρεσία του οργανισμού και να «κάνει δικό της» το 60-70% των ήδη σχηματισμένων πορισμάτων. «Της μελέτης το κάγκελο» σημείωσαν άνθρωποι που εργάζονται στην ΟΣΥ όταν ρωτήθηκαν από το Documento για το πλήθος σχετικών συμβάσεων που αναρτώνται στη Διαύγεια και στο Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου