Αλλάζει το Mozilla Firefox – Στροφή στην τεχνητή νοημοσύνη για να παραμείνει κορυφαίος browser

 Η τεχνητή νοημοσύνη έχει εισβάλει δυναμικά στον χώρο των browsers κατά τους τελευταίους μήνες, ανατρέποντας τις καθιερωμένες χρήσεις και εγείροντας πλήθος ερωτημάτων, ιδιαίτερα όσον αφορά στον αντίκτυπό της στην ασφάλεια. Μάλιστα, η OpenAI και η Perplexity έχουν λανσάρει τις δικές τους λύσεις, ενώ η Microsoft ενσωμάτωσε το Copilot στον Edge. Παράλληλα, λιγότερο γνωστοί ανταγωνιστές έχουν εισέλθει στην κατηγορία του «έξυπνου» web browser, όπως οι Arc, Opera, Brave και Dia. Σε αυτό το τοπίο, όπως επισημάνθηκε την Τρίτη (16/12), το Mozilla Firefox δεν σκοπεύει να μείνει αμέτοχο.

Έτσι, σύμφωνα με το BFMTV, υπό την ώθηση του νέου επικεφαλής της Mozilla Corporation, Anthony Enzor-Demeo, ο οποίος διαχειρίζεται την ανάπτυξη του ελεύθερου λογισμικού, η τεχνητή νοημοσύνη αναμένεται να αποτελέσει «καθοριστικό διακύβευμα» για το μέλλον του browser.

Μια αναγκαία στροφή για την επιβίωση του browser

Προσφέροντας λειτουργίες τεχνητής νοημοσύνης, το Mozilla Firefox δεν πρέπει να χάσει «αυτό που αποτελεί την ουσία του», διευκρινίζει ο Anthony Enzor-Demeo σε μια μακροσκελή ανάρτηση στο blog της εταιρείας. Επίσης, υπενθυμίζει ότι η δύναμη του εγχειρήματος του Mozilla Firefox έγκειται στον τρόπο με τον οποίο γίνεται η διαχείριση των δεδομένων των χρηστών: «Καθώς η Mozilla προχωρά, θα επικεντρωθούμε στο να γίνουμε η εταιρεία λογισμικού της εμπιστοσύνης. Αυτό δεν είναι σλόγκαν. Είναι μια κατεύθυνση που οδηγεί τον τρόπο με τον οποίο χτίζουμε και εξελισσόμαστε».

Πάντως, ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Mozilla εξηγεί ότι «οι χρήστες θέλουν ένα λογισμικό γρήγορο, σύγχρονο και ειλικρινές σε αυτό που κάνει. Θέλουν να καταλαβαίνουν τι συμβαίνει και να έχουν πραγματικές επιλογές». Μάλιστα, όπως τονίζει χαρακτηριστικά, «η Mozilla και το Firefox μπορούν να είναι αυτή η επιλογή».

Οι τρεις πυλώνες της νέας εποχής για το Mozilla Firefox

Για να επιτευχθεί αυτή η θέση που συνδυάζει την εμπιστοσύνη με την καινοτομία, τα μελλοντικά προϊόντα της εταιρείας θα βασίζονται σε τρεις άξονες.

  • Αυτονομία και ιδιωτικότητα: Ο πρώτος στόχος είναι να επιτραπεί στους χρήστες να κερδίσουν σε αυτονομία, προτείνοντας παράλληλα μια πολιτική επεξεργασίας δεδομένων «σαφή και κατανοητή», η οποία θέτει την εμπιστευτικότητα στο επίκεντρο, δίνοντας ταυτόχρονα τη δυνατότητα απενεργοποίησης όλων των λειτουργιών.
  • Διαφανές μοντέλο: Ο δεύτερος άξονας αφορά στο οικονομικό μοντέλο, «το οποίο πρέπει να ευθυγραμμίζεται με την εμπιστοσύνη», μέσω μιας «διαφανούς» νομισματοποίησης.
  • Οικοσύστημα λογισμικού: Ο τρίτος στόχος είναι να επιτρέψει στο Mozilla Firefox «να εξελιχθεί από έναν browser σε ένα ευρύτερο οικοσύστημα λογισμικού εμπιστοσύνης», εξηγεί ο Anthony Enzor-Demeo, διευκρινίζοντας τη σκέψη του: «Το Mozilla Firefox θα παραμείνει ο πυλώνας μας. Θα εξελιχθεί σε έναν σύγχρονο browser εξοπλισμένο με τεχνητή νοημοσύνη και θα υποστηρίξει ένα χαρτοφυλάκιο νέων αξιόπιστων λογισμικών και λογισμικών εμπιστοσύνης».

Η πρόοδος που θα σημειωθεί, θα αξιολογηθεί με διπλό κριτήριο – τα βήματα προόδου στην αποστολή του ιδρύματος της Mozilla, όπως ορίζεται από το μανιφέστο του, και τις επιτυχίες που θα σημειωθούν στην αγορά.

Οικονομική βιωσιμότητα και μαθήματα από το παρελθόν

Σε αυτό το πλαίσιο, η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να συμβάλει στη διαφοροποίηση των πηγών εσόδων της Mozilla, σε μια περίοδο που η εταιρεία κινδυνεύει να χάσει το συμβόλαιο που έχει υπογράψει με την Google ως «προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης».

Ωστόσο, οι προηγούμενες εμπειρίες της εταιρείας στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης δεν είχαν πάντα θετική έκβαση. Συγκεκριμένα, το καλοκαίρι του 2025, προσφέροντας τις πρώτες λειτουργίες, το Mozilla Firefox είδε την κατανάλωση πόρων (σε επίπεδο επεξεργαστή) να εκτοξεύεται, γεγονός που ανάγκασε τους μηχανικούς του να κάνουν πίσω σε μια επιλογή που ήταν ενεργοποιημένη από προεπιλογή.

«Εάν παραμείνουμε συγκεντρωμένοι, η Mozilla θα κερδίσει σε συνάφεια και ανθεκτικότητα, το Firefox θα αγγίξει νέα κοινά», προσθέτει ο Anthony Enzor-Demeo. Ακόμα, ο γενικός διευθυντής της Mozilla εξηγεί επιπλέον ότι η ανάπτυξη του browser θα αποκτήσει μεγαλύτερη ταχύτητα, σημειώνοντας: «Θα δράσουμε επειγόντως, καθώς η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει το λογισμικό (και) οι browsers γίνονται αναπόσπαστο κομμάτι της ψηφιακής ζωής».

Το Mozilla Firefox επωφελείται από το DMA

Έχοντας λανσαριστεί το 2002, το Mozilla Firefox κατάφερε κάποτε να πάρει τη θέση του Internet Explorer, πριν το μερίδιο αγοράς του μειωθεί σοβαρά καθώς ανέβαινε το Google Chrome.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Statcounter, το Mozilla Firefox αντιπροσωπεύει πλέον μόλις το 7,6% του μεριδίου αγοράς έναντι 77% για το Google Chrome. Ωστόσο, η Mozilla διαβεβαιώνει ότι ο browser της επωφελείται από μια ανάπτυξη «διψήφιου ποσοστού» στα κινητά, χάρη κυρίως στο άνοιγμα του iOS που επέβαλε το DMA (Digital Markets Act), δηλαδή ο κανονισμός για τις ψηφιακές αγορές στην Ευρώπη.

Μένει τώρα να φανεί αν όλοι οι πιστοί χρήστες του Mozilla Firefox θα ακολουθήσουν αυτή τη στρατηγική αλλαγή και αν θα δουν με καλό μάτι την έλευση της τεχνητής νοημοσύνης στον αγαπημένο τους browser.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...