Η μάνα και η κόρη: δύο εκδοχές της ίδιας διαβολικής σχέσης με την
εξουσία και το χρήμα μονοπωλούν το ενδιαφέρον του παγκόσμιου κοινού γύρω
από τις ταραχές στην Ουκρανία. Ωστόσο, μένει να φανεί αν η κόρη θα
μπορέσει να συναγωνιστεί σε ίντριγκα την αδίστακτη μητέρα Τιμοσένκο
Η πρώτη είναι η 53χρονη αμφιλεγόμενη, πρώην εγκάθειρκτη, πρώην πρωθυπουργός της Ουκρανίας, η δεύτερη είναι η κατά 20 χρόνια νεότερη κόρη της. Η Γιεβγκένια έχει υποστεί και αυτή τη δική της «μετάλλαξη», καθώς από πρώην ατίθασο νιάτο και αντισυμβατική σύζυγος ενός μηχανόβιου Βρετανού ροκ σταρ, ανέλαβε καθήκοντα εκπροσώπου της μητέρας της, την οποία και υποκατέστησε διαδηλώνοντας εναντίον του καθεστώτος του Βίκτορ Γιανουκόβιτς όσο η Γιούλια ήταν κλεισμένη στη φυλακή, έχοντας καταδικαστεί για το αδίκημα της διαφθοράς. Η απελευθέρωσή της ύστερα από τρία χρόνια κράτησης ήταν μια εξαιρετικά συγκινητική στιγμή, καθώς η μία Τιμοσένκο έπεσε κλαίγοντας στην αγκαλιά της άλλης.
Η Γιεβγκένια δεν είχε σταματήσει να διαμαρτύρεται για τη φυλάκιση της μητέρας της, την οποία θεωρούσε άδικη και σκανδαλώδη, ενώ απευθυνόταν επίσης στις εξεγερμένες μάζες, μεταφέροντας τα μηνύματα της Γιούλια. Η παράξενη σχέση ανάμεσά τους, όσο κι αν θεωρείται πλέον δεδομένη για τους Ουκρανούς, δεν παύει να προξενεί αμηχανία, καθώς η Γιούλια θεωρείται εγνωσμένη περίπτωση -μολονότι δεν έχει διευκρινίσει τα επόμενα πολιτικά της βήματα-, αλλά κανείς δεν γνωρίζει ποιον ρόλο φιλοδοξεί να επιτελέσει η Γιεβγκένια στη νέα κατάσταση που διαμορφώνεται στην Ουκρανία. Επί του παρόντος, μοιάζει με κλώνο της μητέρας της, σαν να επανασυνδέθηκε ο ομφάλιος λώρος ανάμεσά τους, κάτι που υπενθυμίζει στους Ουκρανούς ότι από τη στιγμή της γέννησής της η Γιεβγκένια ζει στη σκιά της μητέρας της, επομένως είτε θα την αγαπούν επειδή είναι η κόρη της Τιμοσένκο, είτε θα τη μισούν ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο. «Είναι έξυπνη και πολύ όμορφη, αλλά δεν είναι τόσο χαρισματική όσο η μητέρα της», λέει μια δημοσιογράφος της ουκρανικής ειδησεογραφικής ιστοσελίδας korrespondent.net, τονίζοντας ότι «η Γιούλια έχει την ικανότητα να πείθει τεράστια πλήθη, η Γιεβγκένια όμως όχι».
Στον δρόμο που χάραξε η μητέρα
Η νεότερη Τιμοσένκο, η Ζένια όπως είναι το χαϊδευτικό της, διαθέτει ουκ ολίγα προσόντα. Μιλά άπταιστα αγγλικά, καθώς από τα 14 χρόνια της εστάλη από την Ουκρανία εσωτερική στο Rugby School στη Βρετανία, συνέχισε με σπουδές Πολιτικής Διακυβέρνησης στο περίφημο London School of Economics (LSE) και κατόπιν έκανε μάστερ στην Ανάλυση της Ρωσικής Κοινωνίας μετά την Πτώση του Κομμουνισμού. Πλέον έχει μάθει να ποζάρει στον φακό σε… αγωνιστικές πόζες, π.χ. για να εκφράσει την οργή της για τις απαράδεκτες συνθήκες κράτησης της μητέρας της, ενώ έχει κερδίσει τον διεθνή Τύπο κυρίως λόγω της εξωτερικής της εμφάνισης και του στυλ της. Με στενές εφαρμοστές φούστες, ψηλοτάκουνες γόβες, ίσια ξανθά μαλλιά και χωρίς ίχνος μακιγιάζ, σαγηνεύει ξένους πρωθυπουργούς, προέδρους και δημοσιογράφους μιλώντας με πάθος για την κατάσταση στη χώρα της.
Καταγοητευμένος από αυτό το ορμητικό πάθος, ο Σον Καρ, Βρετανός τραγουδιστής σε μια ροκ μπάντα ονόματι Death Valley Screamers, της έκανε πρόταση γάμου το 2005, έναν χρόνο αφότου την είχε συναντήσει στην Αίγυπτο. Ο Καρ ήταν η προσωποποίηση του μηχανόβιου στυλ, με δερμάτινα, μοτοσικλέτες Harley Davidson και αμέτρητα τατουάζ. Ηταν κατά 11 χρόνια μεγαλύτερος από τη Γιεβγκένια, εκείνη όμως λάτρευε τη μουσική του – γι’ αυτό και τον παντρεύτηκε την ίδια ακριβώς περίοδο που στην Ουκρανία ξεσπούσε η λεγόμενη «Πορτοκαλί Επανάσταση». Λόγω της σχέσης του με την κόρη της πρωθυπουργού της χώρας, ο Σον Καρ άρχισε να περιοδεύει στην πατρίδα της συζύγου του και σύντομα έγινε «ο ξένος με την ένατη ισχυρότερη επιρροή στο ουκρανικό κοινό», σύμφωνα με την εφημερίδα «Kyiv Post». Ωστόσο η μελωδία της σχέσης τους σταμάτησε απότομα, με αποτέλεσμα το ζευγάρι να πάρει διαζύγιο το 2011. Εκτοτε η Γιεβγκένια χρησιμοποιεί ξανά το πατρικό της επώνυμο Τιμοσένκο, ενώ σύντομα βρήκε παρηγοριά στην αγκαλιά του 30χρονου Αμερικανού ουκρανικής καταγωγής «αυτοκράτορα των μεσιτικών επιχειρήσεων», Αρθουρ Τσετσέτκιν. Σύμφωνα με τα ουκρανικά μέσα, η Γιεβγκένια σύντομα πρόκειται να τελέσει τον δεύτερο γάμο της με τον νέο της σύντροφο. Μάλιστα, προκειμένου να γιορτάσει τα γενέθλιά της, πρόσφατα πέρασε μαζί με τον Τσετσέτκιν λίγες ημέρες στη Ρώμη, διαμένοντας σε ξενοδοχείο πέντε αστέρων, λίγα μόνο μέτρα μακριά από την Πιάτσα ντελ Πόπολο. Για την απόφασή της να κάνει ταξίδι αναψυχής την ώρα που τα πιο αιματηρά επεισόδια των τελευταίων ετών λάμβαναν χώρα στην πλατεία Ανεξαρτησίας, δέχτηκε δριμύτατη κριτική από τους πολιτικούς αντιπάλους της μητέρας της. Μάταια οι υποστηρικτές των Τιμοσένκο αποπειράθηκαν να διασκεδάσουν τις εντυπώσεις, δικαιολογώντας το ταξίδι στην Ιταλία με αναφορές σε υποτιθέμενες συνομιλίες με πολιτικούς, στο πλαίσιο της προσπάθειας επίλυσης της ουκρανικής κρίσης.
Η «κόρη της επανάστασης»
Η νεαρή Τιμοσένκο έχει προκαλέσει επιπλέον επικρίσεις για τη χλιδή μέσα στην οποία είχε επιλέξει να ζει, εκμεταλλευόμενη την αμύθητη περιουσία της μητέρας της. Το ότι από τη μία απευθυνόταν στους διαδηλωτές του Κιέβου εξαγγέλλοντας πύρινο επαναστατικό κήρυγμα και από την άλλη κυκλοφορούσε με μια υπερπολυτελή Mercedes CLS 350 ήταν μια πρόκληση που δύσκολα μπορούσε να περάσει απαρατήρητη και ακόμη πιο δύσκολα να συγχωρεθεί. Φαίνεται όμως ότι η μοίρα της φωτογενούς και γοητευτικής Ζένια είναι να βρίσκεται μονίμως στο στόχαστρο των ΜΜΕ και όσων δεν συμπαθούν ιδιαίτερα τη μητέρα της. Προς το παρόν, πάντως, η «κόρη της επανάστασης» δείχνει να αντέχει το βάρος της μητρικής σκιάς, δίνοντας τον δικό της αγώνα. Το πιθανότερο όμως είναι εξαιτίας της εμπειρίας της στο πλευρό ενός ροκ σταρ να σιγοτραγουδάει το κομμάτι της ουκρανικής ροκ μπάντας Skryabin: «Η Ουκρανία μου βρίσκεται σε διαρκή καταστροφή».
Η σατανική Γιούλια
«Μερικές φορές καλείσαι να κάνεις πράγματα που δεν καταλήγουν σε άμεσα αποτελέσματα, αλλά προσφέρουν ενέργεια, ρομαντισμό και υψηλά ιδανικά», είχε πει η Γιούλια Τιμοσένκο πριν από περίπου έναν χρόνο, στην επέτειο για τα 199 χρόνια από τη γέννηση του εθνικού ποιητή της Ουκρανίας, Ταράς Σεβτσένκο. Εκείνη η εκδήλωση έδωσε την ευκαιρία στην Τιμοσένκο να εξαπολύσει τα πυρά της εναντίον του Βίκτορ Γιανουκόβιτς, καταγγέλλοντας ότι δεν έχει αλλάξει τίποτα στη χώρα και υποστηρίζοντας ότι η σιωπή οδηγεί στην υποτέλεια. Καλούσε τον λαό να ξεκινήσει το έργο της εκκαθάρισης στην πολιτική ζωή της Ουκρανίας, αφήνοντας τους υπόλοιπους να βυθιστούν στον βάλτο της διαφθοράς, του ολοκληρωτισμού και της άγνοιας. Τα ίδια λόγια βγαίνουν από το στόμα της και τώρα, λίγες ημέρες μετά την αποφυλάκισή της και τη στιγμή που η Ρωσία θα προσφέρει άσυλο στον πρώην πρωθυπουργό της χώρας.
Η Γιούλια Τιμοσένκο υπήρξε ηγετική φυσιογνωμία της «Πορτοκαλί Επανάστασης» του 2004, ήταν αυτή που πρόσφερε στους Ουκρανούς την ελπίδα μιας νέας πολιτικής πορείας με δημοκρατικές μεταρρυθμίσεις, σε μια χώρα όπου η διαφθορά κυριαρχούσε ανέκαθεν. Αυτή όμως η δαιμόνια και δυναμική γυναίκα, με τη χαρακτηριστική κατάξανθη πλεξούδα που έγινε το σήμα κατατεθέν της, τελικά κατάφερε να διχάσει την Ουκρανία. Δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν ότι είναι απλώς η νέα μαριονέτα του Ρώσου προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν. Μήπως η «θεά της επανάστασης», η «Ζαν ντ’ Αρκ της Ουκρανίας» κ.λπ. είναι ο διάβολος μεταμορφωμένος; Αυτό διερωτώνται διεθνή ΜΜΕ και πολλοί από τους φιλορώσους συμπολίτες της, ενώ, όπως μαρτυρά Βρετανός δημοσιογράφος στον οποίο είχε παραχωρήσει συνεντεύξεις στο παρελθόν, η Γιούλια Τιμοσένκο κρύβει ένα σατανικό μυαλό πίσω από την αιθέρια όψη της.
Σέξι, δυναμική, επιβλητική, χαρισματική όσο λίγες ηγέτιδες, δείχνει να υπερπηδά όλα τα εμπόδια που βρίσκονται στον δρόμο της.
Αρκετά ευφυής ώστε να ξέρει πώς να χρησιμοποιήσει το ακαταμάχητο σεξαπίλ της προκειμένου να κερδίσει ακόμα και τους πιο αμετακίνητους και σκληροπυρηνικούς πολιτικούς άνδρες, η 54χρονη Τιμοσένκο έριξε κάποτε στα δίχτυα της έναν πρέσβη ο οποίος ταξίδεψε μαζί της για δύο ώρες στην πρωθυπουργική της λιμουζίνα. Μέσα στο ηχομονωμένο αυτοκίνητο και πίσω από τα φιμέ παράθυρα ο διπλωμάτης έζησε, όπως εξομολογήθηκε ο ίδιος αργότερα, την πιο «επικίνδυνη σεξουαλική εμπειρία» της ζωής του.
Βέβαια, η «γάτα» μπορεί να μεταμορφωθεί σε άγρια τίγρη αν νιώσει ότι τα συμφέροντά της απειλούνται ή θέλει να κατατροπώσει τους αντιπάλους της και να αναδειχθεί νικήτρια. Η πορεία της προς την κορυφή αποδεικνύει την αποφασιστικότητά της και τη δίψα της για εξουσία: ξεκινώντας με δανεικά κεφάλαια έχτισε μια αλυσίδα υπόγειων βιντεοκλάμπ με πειρατικές κινηματογραφικές ταινίες του Χόλιγουντ. Στη συνέχεια καταπιάστηκε με υπολογιστές και ηλεκτρονικά gadgets, για να φτάσει τελικά (εκμεταλλευόμενη τη φιλία της με τον τότε πρωθυπουργό, Πάβλο Λαζαρένκο, ο οποίος είχε επίσης κατηγορηθεί για διαφθορά) να δημιουργήσει έναν κολοσσό με μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες μονοπωλίου ενέργειας. Τη δεκαετία του ’90, η Γιούλια Τιμοσένκο ήταν η «βασίλισσα του φυσικού αερίου».
Η ανάρρηση σε αυτό τον θρόνο, όμως, της στοίχισε ακριβά, όταν κατηγορήθηκε για μεταπώληση κλεμμένου φυσικού αερίου και για φοροδιαφυγή. Ακολούθησε η συνεργασία της με τον Βίκτορ Γιούσενκο, η ανάδειξή της σε πρόσωπο της «Πορτοκαλί Επανάστασης», η ανοιχτή αμφισβήτηση της νίκης του Γιανουκόβιτς, η ρήξη του συνασπισμού της με τον Γιούσενκο και η ανάπτυξη μιας φιλορωσικής γραμμής με τις ευλογίες του Πούτιν, προτού καταλήξει στη φυλακή για διαφθορά. Για την Τιμοσένκο, όμως, που πιστεύει στην αστρολογία και νομίζει ότι είναι η μετενσάρκωση της Εβίτα Περόν, η μάχη δεν σταμάτησε ούτε μέσα από το κελί.
πηγη
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου