«Γιατί να δούμε την Αθήνα ως εχθρό; Το Βρετανικό Μουσείο θα μπορούσε να είχε στενή σχέση με το Μουσείο της Ακρόπολης. Να δανείσει κάποια από τα εκπληκτικά γλυπτά που διαθέτει. Το θέμα θα είχε λήξει με μια ευγενή συνεργασία...» γράφει στο blog που διατηρεί στον Guardian ο Jonathan Jones
Με τίτλο «Γιατί η Βρετανία πρέπει να δώσει πίσω τα λάφυρά της» ο Jonathan Jones, δημοσιογράφος και κριτικός τέχνης, αναλύει σε άρθρο του στο blog που διατηρεί στον Guardian τους λόγους για τους οποίους τα Μάρμαρα του Παρθενώνα πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα.«Τα βρετανικά μουσεία πρέπει να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα. Ο ιμπεριαλισμός της τέχνης είναι πια νεκρός. Δεν μπορούν πλέον να διατηρούν τους θησαυρούς της τέχνης που αποκτήθηκαν πριν από πολύ καιρό κάτω από αμφίβολες συνθήκες», σημειώνει στην αρχή ο Jones για να συνεχίσει πιο επιθετικά. Ο δημοσιογράφος σημειώνει πως τα Μάρμαρα του Παρθενώνα δεν είναι τα μόνα διαφιλονικούμενα εκθέματα στο Βρετανικό Μουσείο. «Το ίδιο ισχύει και για τα γλυπτά από το Μπενίν που απήχθησαν από την Αφρική το 1897 κατόπιν μιας τιμωρητικής επιδρομής των Βρετανών. Ολοένα και περισσότερο ο κόσμος αντιλαμβάνεται πως τα μουσεία της Δύσης οικειοποιούνται τα... θαύματα του κόσμου. Στη Γαλλία, ήδη, αναπτύσσονται τέτοιες απόψεις, επομένως πρέπει κι εμείς να ακολουθήσουμε αυτό τον μοντέρνο δρόμο».
Ο Jones δε σταματάει, όμως, εδώ και σημειώνει την «επίθεση»: «Η Βρετανία έχει κακό πρόσωπο σε όλα αυτά. Η πράξη του Έλγιν να υφαρπάξει τα Μάρμαρα από τον Παρθενώνα είναι ένας λεκές στη διεθνή φήμη μας από τις αρχές του 19ου αιώνα. Ενώ ήμασταν μέχρι το 1914 μια μεγάλη ιμπεριαλιστική δύναμη, εξακολουθούμε να έχουμε μια φαρισαϊκή αντιμετώπιση για το ότι κατέχουμε έργα τέχνης του κόσμου. Δείχνουμε αποφασισμένοι να διατηρήσουμε τη λεία μας και δε θέλουμε να ανταποκριθούμε στις κριτικές που δεχόμαστε».
«Γιατί να δούμε την Αθήνα ως εχθρό; Το Βρετανικό Μουσείο θα μπορούσε να είχε στενή σχέση με το Μουσείο της Ακρόπολης. Να δανείσει κάποια από τα εκπληκτικά γλυπτά που διαθέτει. Το θέμα θα είχε λήξει με μια ευγενή συνεργασία. Το Μουσείο της Ακρόπολης αποδεικνύει πως η αποικιοκρατική σχέση με την τέχνη είναι καταδικασμένη.
Φυσικά, ο κόσμος έρχεται κατά χιλιάδες στο Βρετανικό Μουσείο και το Λούβρο, αλλά δεν υπάρχει κάποιος Θεός της Βόρειας Ευρώπης ή της Βόρειας Αμερικής, μόνο γι' αυτά. Οι αδύναμες δικαιολογίες για να διατηρούμε τα κλεμμένα Μάρμαρα γίνονται ολοένα και πιο αδύναμες. Μέχρι πότε τα μουσεία μας θα κρατήσουν την αλαζονεία μας. Η βρετανική Αυτοκρατορία έχει πεθάνει. Άρα ήρθε ο καιρός τα λάφυρα να επιστραφούν», καταλήγει το άρθρο.
πηγη
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου