Η υπόθεση κακοποίησης της νεαρής τραγουδίστριας από τον ίδιο της τον
παραγωγό, πήρε τεράστιες διαστάσεις, ανοίγοντας ένα παραθυράκι στον
σκοτεινό κόσμο της μουσικής βιομηχανίας και αναδεικνύοντας την αποτυχία
του αμερικανικού νομικού συστήματος να προστατεύσει τις γυναίκες από
τους βιαστές τους.
.
Άντε και δεν το είχες ακούσει. Αποκλείεται να μην έχεις ακούσει ποτέ αυτό, ειδικά αν είσαι γονιός, αφού είχε κάνει θραύση στα παιδικά πάρτι και όχι μόνο, αν σκεφτείς ότι είναι ένα από τα singles που πούλησαν περισσότερο στην ιστορία της πώλησης των digital singles. Πόσα; Περί τα 14 εκατομμύρια "κομμάτια". Μόνο την πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας, είχαν "φύγει" 610.000 digital units. Επιπροσθέτως, για εννέα εβδομάδες ήταν στο Billboard Hot 100 -όχι όπου κι όπου, αλλά στο Νο1.
Η
δικαστική διαμάχη της Αμερικανίδας τραγουδίστριας-συνθέτριας Kesha
εναντίον του παραγωγού της, Dr. Luke και της εταιρίας που ελέγχει τα
καλλιτεχνικά της δικαιώματα,
έχει εξελιχθεί σε κάτι πολύ μεγαλύτερο στις
ΗΠΑ. Έγινε η ιστορία μιας νέας γυναίκας που ήταν για χρόνια θύμα
κακοποίησης και τόλμησε να τα βάλει με έναν επιχειρηματικό κολοσσό και
έναν πολύ επιτυχημένο άνδρα, για να βρει το δίκιο της. Και αναφερόμαστε
στη χώρα που το 20% των άστεγων γυναικών, έχουν προσδιορίσει ως το λόγο
που έμειναν στο δρόμο την ενδοοικογενειακή βία. Κατ' αρχάς, να
γνωριστούμε. Ή για την ακρίβεια, να σας συστήσουμε τους πρωταγωνιστές
της ιστορίας.
Η Kesha Rose Sebert, γνωστή ως Ke$ha, που
μετά το έκανε Kesha, είναι 28 χρόνων, εξ Αμερικής, τραγουδίστρια,
συνθέτρια και ράπερ. Το 2005, σε ηλικία 18 χρόνων είχε υπογράψει
συμβόλαιο δημιουργίας οκτώ άλμπουμ με την Kemosabe Records, ιδιοκτησίας
του Dr. Luke -ο οποίος τον Νοέμβριο του 2011 την έκανε κομμάτι της Sony
Music Entertainment, με τη συμφωνία να αφορά τις δικές του παραγωγές,
αλλά και άλλες που άνηκαν εξ ολοκλήρου στην πολυεθνική. Η νεαρή κοπέλα
έγινε γνωστή το 2009, μέσω της συνεργασίας της με τον Flo Rida, για το
"Right Round". Έλα που δεν το ξέρεις.
.
Εν πάση περιπτώσει, το πρώτο της άλμπουμ με τίτλο
Animal είχε γίνει Νο1 στις ΗΠΑ, ενώ δυο single του είχαν φτάσει επίσης
στην κορυφή. Κάτι ανάλογο έγινε και με το δεύτερο άλμπουμ με τίτλο
Warrior, που κυκλοφόρησε το 2012. Από το ντεμπούτο της, μέχρι τη σήμερον
ημέρα είχε προταθεί για περισσότερα από 50 βραβεία και πήρε σπίτι τα
13. Οι πωλήσεις της έχουν ξεπεράσει τα 33 εκατομμύρια άλμπουμ στις ΗΠΑ
και τα 60 εκατομμύρια παγκοσμίως. Πάμε τώρα και στον κατηγορούμενο.
Ο Dr. Luke γεννήθηκε ως Lukasz Sebastian
Gottwald πριν 42 χρόνια. Φοίτησε για δυο χρόνια στο Manhattan School of
Music και η επαγγελματική του καριέρα, ως μουσικού ξεκίνησε από το
Saturday Night Live (από τις μακροβιότερες και πιο επιτυχημένες
τηλεοπτικές εκπομπές σάτιρας της αμερικανικής τηλεόρασης). Το 1997 έγινε
ο πρώτος κιθαρίστας στην μπάντα της εκπομπής και έμεινε εκεί έως το
2007. Στο μεσοδιάστημα έκανε και άλλα. Είχε αναλάβει, ως παραγωγός, τα
remixes καλλιτεχνών όπως ο Bon Jovi και ο Gravediggaz. Το 2004 έγινε ο
παραγωγός της Kelly Clarkson, στο τραγούδι "Since U been gone", μαζί με
τον Σουηδό (υπερ)παραγωγό άλμπουμ, Max Martin. Ο τελευταίος έγινε ο
μέντορας του Dr. Luke, που δούλεψε με τους Pink, Avril Lavigne, Katy
Perry, B.o.B, Britney Spears, Nicki Minaj, Rihanna, T.I., Flo Rida,
Miley Cyrus, Jessie J, Juicy J, Ne-Yo, Shakira και Pitbull. Έτσι, έγινε
ένας από τους καλύτερους παραγωγούς, στη λίστα του Billboard για τη
δεκαετία του 2000. Τιμήθηκε με βραβεία από την American Society of
Composers, Authors and Publishers, ενώ ήταν υποψήφιος για "καλύτερος
παραγωγός της χρονιάς στην κατηγορία non classical", στα Grammys' του
2011.
Οι δυο τους, λοιπόν, είχαν συνθέσει ένα
επιτυχημένο -βάσει των αριθμών- δίδυμο και ο Dr. Luke ήταν ο παραγωγός
και των πέντε άλμπουμ της Kesha. Ώσπου το 2012 προέκυψε το πρώτο
θεματάκι. Στη δεύτερη ολοκληρωμένη δουλειά της καλλιτέχνιδος, υπήρχε ένα
τραγούδι με τίτλο "Die Young", το οποίο αποκλείστηκε από όλους τους
ραδιοφωνικούς σταθμούς, διότι είχε προκύψει ένα πολύ σοβαρό συμβάν: η
δολοφονική επίθεση 20χρονου στο δημοτικό σχολείο Sandy Hook, όπου
πυροβόλησε εναντίον 20 παιδιών ηλικίας 6 και 7 χρόνων και έξι ενήλικες
υπαλλήλους του δημοτικού σχολείου. Προηγουμένως, ο Adam Lanza (ο θύτης)
είχε δολοφονήσει τη μητέρα του και αφότου ολοκλήρωσε, αυτοκτόνησε. Αυτή η
υπόθεση ήταν η πιο θανατηφόρα, σε επίπεδο μαζικής δολοφονίας σε
σχολείο, στην ιστορία των ΗΠΑ.
Τότε, η Kesha είχε εξηγήσει μέσω του
προσωπικού της λογαριασμού στο Twitter πως ο Dr. Luke την πίεσε να
ερμηνεύσει το στίχο που έλεγε "ας βγάλουμε ό,τι μπορούμε περισσότερο από
τη νύχτα, γιατί θα πεθάνουμε νέοι". Λίγο αργότερα, διευκρίνισε με post
στην ιστοσελίδα της ότι το "με πίεσε" δεν είναι η σωστή λέξη. "Είχα
κάποιες ανησυχίες ως προς τη φράση 'πεθαίνω νέος' στο ρεφρέν, όταν
γράφαμε τους στίχους. Κυρίως γιατί οι περισσότεροι από τους φαν μου
είναι νέοι και αυτός ήταν ο λόγος που είχα γράψει τόσες πολλές version
του συγκεκριμένου τραγουδιού". Οι αναρίθμητοι οπαδοί της έκαναν
αυτομάτως τον Dr. Luke φωτογραφία, την οποία τοποθέτησαν στο κέντρο του
dart board -ευρύτερα γνωστό ως "βελάκια".
Το πρώτο #freekesha ήταν -τελικά- προφητικό
Τον Σεπτέμβριο του 2013, η Rebecca Pimmel,
εκ των πιο δραστήριων φαν της Kesha, είχε δημιουργήσει μια online
αίτηση/αναφορά που ζητούσε από τους... συντρόφους της να "ελευθερώσουν"
την αγαπημένη τους καλλιτέχνιδα από τη συμφωνία των 8 άλμπουμ που είχε
υπογράψει με τον Dr. Luke. Στο έγγραφο, η φαν κατηγορούσε τον παραγωγό
πως εμποδίζει τη δημιουργική εξέλιξη του ειδώλου της "και της
συμπεριφέρεται σαν να είναι μαριονέτα, βάζοντας την να κάνει πράγματα
που δεν θέλει και μοιραία κάνοντας κακό στην καριέρα της. "Ως φαν της
ανησυχούμε πως σύντομα θα χάσει το ενδιαφέρον που έχει για τη μουσική,
αφού θα κουραστεί να παίζει το παιχνίδι της βιομηχανίας και έτσι θα
σταματήσει να κυκλοφορεί δουλειές της". Είχε προηγηθεί η παραγωγή και η
προβολή του ντοκιμαντέρ για τη ζωή της, με τίτλο "My Crazy Beautiful
Life", στο οποίο η Kesha παραδεχόταν ότι δεν είχε τον απόλυτο
δημιουργικό έλεγχο των άλμπουμ της. Αυτή ήταν η πρώτη φορά στην ιστορία,
που φαν είχαν διαδηλώσει υπέρ της "απελευθέρωσης" μιας μεγάλου
βεληνεκούς καλλιτέχνιδας από τον πιο επιτυχημένο παραγωγό του
"παιχνιδιού", με την αναφορά να μαζεύει 1250 υπογραφές.
Στις 6 Ιανουαρίου του 2014, η Kesha εισήχθη
σε κέντρο αποτοξίνωσης στο Σικάγο, γιατί αντιμετώπιζε συμπτώματα
νευρικής ανορεξίας. Την παραμονή της εισαγωγής της, ενημέρωσε με επίσημο
δελτίο Τύπου τους φαν της πως "για τις 30 προσεχείς ημέρες θα είμαι μη διαθέσιμη".
Η μητέρα της τραγουδίστριας -και πρώην συνθέτρια- Pebe Sebert, έδωσε
συνέντευξη στο People, όπου είπε πως οι σύμβουλοι της κόρης της την
πίεζαν να χάσει κιλά και της είχαν δημιουργήσει πρόβλημα. Στο
"κατηγορητήριο" υπήρχε και η φράση "έχεις γίνει σαν γαμ... ψυγείο" του Dr. Luke προς τη συνεργάτιδα του. "Έκανε
γυμναστική και δίαιτα, έκανε ό,τι μπορούσε, αλλά ποτέ δεν ήταν αρκετό.
Και τότε έγινε βουλιμική. Ξεκίνησε διατροφή 14 ημερών με χυμούς, για
αποτοξίνωση και τότε εκείνος της είπε 'επιτέλους ξεφορτώθηκες το βάρος
σου. Όλοι μιλούσαμε για αυτό'. Τότε ένιωσε πως δεν μπορεί να εμπιστευτεί
κανέναν".
Το αμερικανικό περιοδικό είχε ζητήσει και την άποψη του παραγωγού. Είπε πως όλα είναι ψέματα και πρόσθεσε "είναι
ατυχές το γεγονός ότι σε μια στιγμή που η Kesha υποφέρει και προσπαθεί
να γίνει ξανά υγιής, η μητέρα της διαλέγει αυτήν την προσέγγιση, στην
επικοινωνία της με τα ΜΜΕ. Έχω στηρίξει την Kesha και της εύχομαι να
γίνει γρήγορα καλά". Η αποθεραπεία διήρκεσε δυο μήνες και τον
Σεπτέμβριο του ίδιου έτους μίλησε η ίδια για το πρόβλημα της, στο Elle
UK. Μεταξύ πολλών άλλων, είπε ότι "η πρώτη μου μέρα στο κέντρο ήταν αυτή που φοβήθηκα πιο πολύ από ποτέ. Ήμουν πολύ ευάλωτη" και για όσους την κατηγορούσαν πως είχε μπει στο κέντρο, γιατί διασκέδαζε ξέφρενα μέχρι πρωίας, διευκρίνισε πως "το
μικρό 'βρώμικο' μυστικό που έχω, είναι πως είμαι απίστευτα υπεύθυνη και
θεωρούσα ότι το να είμαι όσο πιο αδύνατη μπορούσα, θα ήμουν ΟΚ.
Προσπαθούσα να ανταποκριθώ στις μη ρεαλιστικές επιταγές της μουσικής
βιομηχανίας και έγινα πολύ επικριτική για το σώμα μου. Τελικά, το
κακοποιούσα. Είχα γίνει "θύμα" όσων παρανοϊκών σχολίων δημοσιεύονταν στο
Internet για εμένα -τα οποία ήταν τόσα που τα είχα πιστέψει". Επί της ενδεχόμενης πίεσης που της ασκούσε ο παραγωγός της, δεν είπε κουβέντα. Τότε. Είπε αργότερα.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου