Διαβάστε περισσότερα στο www.worldenergynews.gr
www.bankingnews.gr
Συγκεκριμένα τάσσεται υπέρ της άρσης της κοινωνικοποίησης του 50% του κόστους της Ρεβυθούσας υποστηρίζοντας ότι συγκεκριμένο μέτρο είχε θεσπιστεί όταν το υγροποιημένο φυσικό αέριο αποτελούσε το 15% των εισαγωγών αερίου και στόχος του ήταν να δώσει κίνητρο για εισαγωγές LNG. Σήμερα, τονίζει η εταιρία, το ποσοστό του υγροποιημένου φυσικού αερίου στο μίγμα αερίου ξεπερνάει το 50%, αφού η τιμή του LNG είναι κατά πολύ ανταγωνιστικότερη σε σχέση με το αέριο αγωγού.
Πέραν αυτού η Motor Oil κάνει αναφορά σε υπερκέρδη της τάξης των 60 εκατ ευρώ
που είχε ο ΔΕΣΦΑ στις δημοπρασίες χρονοθυρίδων ΥΦΑ για τα έτη
2023-2027. Όπως εξηγεί λόγω της αυξημένης συμμετοχής οι τιμές στις
οποίες έκλεισαν οι δημοπρασίες ήταν σημαντικά
υψηλότερες από την τιμή αναφοράς και ειδικά για τα έτη 2023-2024 ο ΔΕΣΦΑ
εισέπραξε 60 εκατ. περισσότερα από τη βασική τιμή της δημοπρασίας.
Σύμφωνα
με τη Motor Oil τα υπερκέρδη αυτά θα πρέπει να επιμεριστούν στους
χρήστες και όχι να παραμείνουν στην ευχέρεια του ΔΕΣΦΑ, ενώ τονίζει ότι η
πρόταση του ΔΕΣΦΑ για κοινωνικοποίηση στο 50% σε συνδυασμό με το
αυξημένο κόστος των δημοπρασιών δείχνει την τάση του να επικεντρώνεται στη διασφάλιση κέρδους.
Η Motor Oil υποστηρίζει ότι στη σημερινή ελληνική αγορά το συγκεκριμένο μέτρο μόνο στρεβλώσεις δημιουργεί και προτείνει ότι σε περίπτωση που η ΡΑΑΕΥ κάνει δεκτό το αίτημα του ΔΕΣΦΑ για λόγους ασφάλειας
εφοδιασμού της χώρας σε ενδεχόμενη διακοπή του ρωσικού αερίου, το ίδιο
ποσοστό κοινωνικοποίησης να εφαρμοστεί σε όλα τα ανταγωνιστικά LNG terminal που θα συνδεθούν στο σύστημα ώστε να μην δημιουργούνται ζητήματα αθέμιτου ανταγωνισμού.
Η πρόταση για το FSU
Το δεύτερο ζήτημα που θίγει η Motor Oil είναι η πρόταση για μίσθωση ή μονιμοποίησης του FSU
την οποία χαρακτηρίζει ως λάθος αφού η συγκεκριμένη επένδυση έχει
αξιολογηθεί εκ του αποτελέσματος ως μια ακριβή και αχρείαστη επένδυση
που κόστισε 80 εκατ ευρώ. Και μάλιστα παρά το γεγονός ότι παράγοντες της
ελληνικής αγοράς υποστηρίζουν ότι τα στρατηγικά αποθέματα
φυσικού αερίου θα μπορούσαν να διατηρηθούν και στις υπόλοιπες τρεις
δεξαμενές της Ρεβυθούσας. Η εταιρία ζητεί να αφαιρεθεί κάθε αναφορά του
FSU ως δαπάνη στον Κανονισμό Τιμολόγησης και στη Μεθοδολογία Καθορισμού του Επιτρεπόμενου Εσόδου.
Επίσης η Motor Oil διαφωνεί με την προτεινόμενη “postage stamp”
μεθοδολογία για τον καθορισμό των χρεώσεων δυναμικότητας αφού όπως
υποστηρίζει επιβαρύνει αδικαιολόγητα τα σημεία εισόδου στο νότιο τμήμα
του ΕΣΦΑ (Αγία Τριάδα και το μελλοντικό σημείο Διώρυγα Gas) σε όφελος
των Βορείων σημείων εισόδου όπως η Αμφιτρίτη του FSRU της
Αλεξανδρούπολης. Αντιπροτείνει να διατηρηθεί η μεθοδολογία “capacity weighted distance” προκειμένου να διατηρηθεί το υψηλότερο κόστος στο τμήμα του ΕΣΦΑ που λειτουργεί για εξαγωγές.
Το τέταρτο σημείο που θίγει η Motor Oil αφορά τα νέα έργα που προβλέπονται στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης,
το κόστος των οποίων ανακτάται όπως επισημαίνει πρωτίστως από τους
Έλληνες καταναλωτές. Η εταιρία διαπιστώνει τεράστιες αυξήσεις σε
προϋπολογισμούς έργων πάνω από το 50% χωρίς να δικαιολογούνται από τις αυξήσεις των υλικών. Θεωρεί ότι η διαδικασία
αυτή πρέπει να γίνει διαφανής τόσο στο μέρος του σχεδιασμού όσο και στο
μέρος της προμήθειας και εκτέλεσης. Μόνο έτσι, όπως λέει θα
εξασφαλιστεί ότι ο διαχειριστής θα λαμβάνει αποφάσεις ως συνετός
διαχειριστής προς όφελος του καταναλωτή και όχι σαν επενδυτής που έχει ως στόχο την αύξηση του κόστους και της απόδοσης των κεφαλαίων του.
Υπενθυμίζεται ότι το πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ περιλαμβάνει έργα συνολικής αξίας 1,27 δις ευρώ.
Το κόστος του είναι κατά 55% υψηλότερo σε σχέση με το προηγούμενο
πρόγραμμα ανάπτυξης, ενώ σε κάποια έργα οι αυξήσεις προϋπολογισμού
φθάνουν και το 100%.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου