- Από τη Μαρία Δεναξά, εφημερίδα «δημοκρατία»
Η σκέψη αφορά τις πτήσεις μικρών και μεσαίων αποστάσεων. Ηδη όμως ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) εξετάζει να
εφαρμοστεί το μέτρο αυτό ακόμη και στις υπερατλαντικές πτήσεις, ώστε στα μεγάλα αεροπλάνα να υπάρχει ένας και μόνο πιλότος, τουλάχιστον για ένα μέρος της πτήσης.Προς το παρόν, για τα μεγάλα εμπορικά αεροσκάφη απαιτούνται τουλάχιστον δύο πιλότοι. Ομως, κατασκευαστές όπως η Airbus και η Dassault Aviation εξετάζουν το ενδεχόμενο να υπάρχει μόνο ένας πιλότος σε ορισμένες καταστάσεις, πρόταση που αξιολογεί ο EASA. Ο ευρωπαϊκός οργανισμός συνεργάζεται με τους κατασκευαστές για να διαπιστώσει εάν οι πτήσεις με έναν μόνο πιλότο είναι εφικτές και για να προετοιμάσει τους κανόνες για την εποπτεία τους.
Ωστόσο, αρκετές ευρωπαϊκές ενώσεις πιλότων απορρίπτουν την πρόταση, επισημαίνοντας τους κινδύνους που ενέχει για την ασφάλεια. «Η συνεργασία μεταξύ δύο πιλότων σε ένα πιλοτήριο είναι η βάση για ασφαλείς πτήσεις, καθώς αποτελεί έναν καθοριστικό ανθρώπινο παράγοντα σε ένα πολύπλοκο τεχνικό περιβάλλον» τονίζει εκπρόσωπος της γερμανικής ένωσης πιλότων Vereinigiung Cockpit.
Σύμφωνα με το Bloomberg, πολλές αεροπορικές εταιρίες ασκούν πιέσεις στις ευρωπαϊκές ρυθμιστικές Αρχές ώστε να υπάρχει μόνο ένας πιλότος αντί για δύο στο πιλοτήριο μέχρι το 2027. Ο ΕASA φέρεται ότι ανταποκρίνεται θετικά. Αυτό το μέτρο, από τη μία θα μειώσει το κόστος για τις αεροπορικές εταιρίες και από την άλλη θα λύσει τα προβλήματα στελέχωσης. Ωστόσο, αποτελεί μια σημαντική έκπτωση στην ασφάλεια των επιβατών στην περίπτωση αδιαθεσίας ακόμα και θανάτου του πιλότου, εν ώρα πτήσης.
Περισσότερες από 40 χώρες, συμπεριλαμβανομένων των Γερμανίας, Ηνωμένου Βασιλείου και Νέας Ζηλανδίας, έχουν ζητήσει από τον οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών, που είναι υπεύθυνος για τον καθορισμό των αεροπορικών προτύπων, να εξετάσει αυτή την προοπτική.
Επί του παρόντος χρειάζονται τρεις έως τέσσερις πιλότοι στα αεροσκάφη για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων. Αυτοί εναλλάσσονται μεταξύ του χρόνου πτήσης και των διαλειμμάτων, έτσι ώστε στο πιλοτήριο να υπάρχει πάντα μια ομάδα δύο ατόμων.
Η τάση για μικρότερο πλήρωμα στο πιλοτήριο δεν είναι, ωστόσο, καινούργια, και έρχεται τακτικά στο προσκήνιο τα τελευταία χρόνια. Τον Ιούνιο του 2021 ο Μαρκ Ροσέ, διευθύνων σύμβουλος της Air Caraïbes και πρόεδρος της French Bee, δύο αεροπορικών εταιριών μεγάλων αποστάσεων, ανακοίνωσε ότι μελετούσε αυτό το ενδεχόμενο.
«Η απόφαση έχει ήδη ληφθεί»
«Στις πτήσεις μικρών και μεσαίων αποστάσεων η απόφαση έχει ήδη ληφθεί. Γνωρίζουμε πολύ καλά το κόστος που κρύβεται πίσω από όλα αυτά, τη μετάβαση στον ψηφιακό κόσμο, γνωρίζουμε ότι δεν μπορούμε να σταματήσουμε αυτού του είδους την εξέλιξη» δήλωσε, προτού επιβεβαιώσει ότι οι εργασίες έχουν ήδη αρχίσει για τις πτήσεις μικρών αποστάσεων της αεροπορικής εταιρίας του.
Η τεχνολογία έχει σίγουρα σημειώσει τεράστια βήματα προόδου και, εν μέρει, χάρη σε αυτές η ασφάλεια των πτήσεων βελτιώνεται χρόνο με τον χρόνο, αλλά το υψηλό επίπεδο ασφάλειας που επιτυγχάνει ο κλάδος των αερομεταφορών στηρίζεται πάνω απ’ όλα σε έναν θεμελιώδη πυλώνα: τη συνεργασία και την αμοιβαία εποπτεία μεταξύ των δύο μελών του πληρώματος.
«Αυτό το υψηλό επίπεδο ασφάλειας είναι στην πραγματικότητα άρρηκτα συνδεδεμένο με τη μόνιμη παρουσία στο πιλοτήριο δύο εκπαιδευμένων και ξεκούραστων πιλότων, σε κατάσταση επαγρύπνησης και ικανών να αναλάβουν τον έλεγχο ανά πάσα στιγμή» σύμφωνα με το Εθνικό Συνδικάτο των Γάλλων πιλότων (SNPL).
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου