Η Βρετανία αποσύρει τα Eurofighters από την υπηρεσία: Ο ανταγωνισμός για τα F-35 αφήνει τα αεροσκάφη ολοένα και πιο απαρχαιωμένα

 Το Βρετανικό Υπουργείο Άμυνας επιβεβαίωσε τα σχέδια για την έναρξη της απόσυρσης των μαχητικών αεροσκαφών Eurofighter από την υπηρεσία, καθώς και τα στοιχεία για την προγραμματισμένη απόσυρση των αεροσκαφών. Η Υπουργός Άμυνας Maria Eagle επιβεβαίωσε ότι τα πρώτα Eurofighters που αποκτήθηκαν, το αεροσκάφος Tranche 1, θα αποσυρθούν έως το 2027, ακολουθούμενη από την απόσυρση τόσο των αεροσκαφών Tranche 2 όσο και Tranche 3 έως το 2040. Πρόσθεσε ότι οι Βρετανικές Ένοπλες Δυνάμεις δεν διέθεταν αεροσκάφη Tranche 3A. Παρόλο που προηγουμένως αναμενόταν ότι το Υπουργείο Άμυνας θα έκανε παραγγελίες για μαχητικά Tranche 4 ή Tranche 5, αυτό δεν υλοποιήθηκε ποτέ, κυρίως λόγω της ιεράρχησης των προμηθειών νεότερων μαχητικών stealth πέμπτης γενιάς F-35A και F-35B από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Το Eurofighter αναπτύχθηκε από κοινού από τέσσερις χώρες-εταίρους, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γερμανίας, της Ισπανίας και της Ιταλίας, με και τα τέσσερα κράτη να αντιμετωπίζουν πιέσεις από την τοπική βιομηχανία να κάνουν περαιτέρω παραγγελίες παρά το σημαντικά μεγαλύτερο μαχητικό δυναμικό που προσφέρει το F-35A σε συγκρίσιμο κόστος. Eurofighter και F-35 σε Σχηματισμό

Eurofighter και F-35 σε Σχηματισμό


Εξετάζοντας περαιτέρω τα σχέδια απόσυρσης του Eurofighter από την υπηρεσία, ο Υπουργός Eagle δήλωσε: 26 από τα 30 αεροσκάφη Tranche 1 Typhoon έχουν αποσυρθεί από την 1η Ιουλίου 2025. Αυτό ισοδυναμεί με το 87% του στόλου Tranche 1. Τα υπόλοιπα μαχητικά Tranche 1 πρόκειται να αποσυρθούν από την υπηρεσία εντός των επόμενων δύο ετών. Σημείωσε ότι μόνο τέσσερα αεροσκάφη Tranche 1 βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε υπηρεσία, καθώς και 67 αεροσκάφη Tranche 2 και 40 αεροσκάφη Tranche 3, φτάνοντας συνολικά τα 111. Δημοσιεύματα τον Νοέμβριο του 2024 ανέφεραν ότι το Υπουργείο Άμυνας είχε λάβει απόφαση να προμηθευτεί το F-35 αντί του Eurofighter, με έναν ανώνυμο Βρετανό αξιωματούχο να μιλάει στο τοπικό μέσο ενημέρωσης Jane’s να δηλώνει σχετικά με τις προγραμματισμένες αγορές: «Έχουμε ενεργό ρόλο και στα δύο στρατόπεδα [του F-35 και του Eurofighter], και για την RAF [Βασιλική Πολεμική Αεροπορία] βλέπω ακράδαντα ότι το F-35 είναι το σημείο στο οποίο εξετάζουμε την προσθήκη μαχητικής μάζας». «Είμαστε δεσμευμένοι σε μια περαιτέρω αγορά [του F-35], οπότε εκεί ακριβώς κοιτάμε». Στη συνέχεια, τον Ιούνιο του 2025, επιβεβαιώθηκε ότι παράλληλα με τις συνεχιζόμενες παραγγελίες για το F-35B, το Υπουργείο Άμυνας θα χρηματοδοτούσε για πρώτη φορά την προμήθεια μαχητικών F-35A.


Eurofighter

Eurofighter


Εκτός από μια μικρή πώληση 12 μαχητικών στην Αυστρία τη δεκαετία του 2000, το πρόγραμμα Eurofighter δεν κατάφερε να εξασφαλίσει συμβόλαια εκτός της περιοχής του Κόλπου, με το αεροσκάφος να χάνει κάθε διαγωνισμό στον οποίο ανταγωνίστηκε το F-35, από τη Νότια Κορέα και τη Σιγκαπούρη έως τη Φινλανδία και το Βέλγιο. Το βρετανικό Υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε τον Ιούλιο ότι υποστήριζε ενεργά τις προσπάθειες εξαγωγής του Eurofighter, κάτι που ήταν ζωτικής σημασίας για να διατηρηθεί ανοιχτή μια γραμμή παραγωγής για το αεροσκάφος στο Warton. Ο Υπουργός Άμυνας Eagle παρατήρησε τότε ότι, με τις προσδοκίες για περαιτέρω παραγγελίες για τον εξοπλισμό της Βρετανικής Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας να έχουν απογοητευτεί, οι εξαγωγές ήταν ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση της παραγωγής. Αυτές οι προσπάθειες αναμένεται να επικεντρωθούν σε μεγάλο βαθμό σε χώρες που, για πολιτικούς λόγους, δεν μπορούν να προμηθευτούν το F-35, ιδίως χώρες του αραβικού κόσμου και Τουρκία.


Παρόλο που ορισμένα προηγμένα μαχητικά τέταρτης γενιάς, όπως το αμερικανικό F-15EX και το κινεζικό J-16, παρέμειναν ιδιαίτερα ανταγωνιστικά στην εποχή της πέμπτης γενιάς, το μαχητικό δυναμικό του Eurofighter είναι πολύ πιο περιορισμένο. Μέχρι το 2019, τα αεροσκάφη παρεμποδίζονταν από τη συνεχή εξάρτηση από ένα μηχανικά σαρωμένο ραντάρ συστοιχίας, το οποίο θεωρούνταν από καιρό παρωχημένο, καθώς οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Ρωσία και άλλοι μεγάλοι παραγωγοί άρχισαν να μετατρέπουν την παραγωγή μαχητικών σε χρήση ηλεκτρονικά σαρωμένων ραντάρ συστοιχίας δεκαετίες πριν. Το Eurofighter και το σουηδικό Gripen ήταν τα τελευταία προγράμματα στον κόσμο που εγκατέλειψαν τα μηχανικά σαρωμένα ραντάρ συστοιχίας. Σε σύγκριση με το F-15EX ή το J-16, το Eurofighter περιορίζεται από τη μεταφορά πολύ μικρότερου ραντάρ και φορτίου όπλων, και από την σημαντικά πιο περιορισμένη απόδοση πτήσης του, συμπεριλαμβανομένου πολύ χαμηλότερου επιχειρησιακού υψομέτρου και μικρότερης εμβέλειας. Οι αναφορές για την απόδοση του αεροσκάφους σε προσομοιωμένες ασκήσεις μάχης αέρος-αέρος έχουν δείξει σταθερά σοβαρούς περιορισμούς, σε έντονη αντίθεση με τις αναφερόμενες ασκήσεις του F-35. εξαιρετική απόδοση.

Ακολουθήστε το @MilitaryWatchM

The British Ministry of Defence has confirmed plans to begin withdrawing Eurofighter combat jets from service, as well as figures for planned scrapping o the aircraft. Defence Minister Maria Eagle confirmed that the first Eurofighters procured, the Tranche 1 aircraft, would be retired by 2027, followed by the retirement of both Tranche 2 and Tranche 3 aircraft by 2040. She added that the British Armed Forces fielded no Tranche 3A aircraft. Although it was previously expected that the Ministry of Defence would place orders for Tranche 4 or Tranche 5 fighters, this never materialised, largely due to the prioritisation of procurements of newer F-35A and F-35B fifth generation stealth fighters from the United States. The Eurofighter was jointly developed by four partner countries including the United Kingdom, Germany, Spain and Italy, with all four states facing pressure from local industry to place further orders despite the significantly greater combat potential offered by the F-35A at a comparable cost. 

Eurofighter and F-35s in Formation
Eurofighter and F-35s in Formation

Further elaborating on plans to withdraw the Eurofighter from service, Minister Eagle stated: 26 of the 30 Tranche 1 Typhoon aircraft have been scrapped as of 1 July 2025; this equates to 87% of the Tranche 1 fleet.” The remaining Tranche 1 fighters are to leave service within the next two years. She noted that only four Tranche 1 aircraft are currently in service, as well as 67 Tranche 2 and 40 Tranche 3 aircraft, for a total of 111. Reports in November 2024 indicated that a decision had been reached by the Ministry of Defence to procure the F-35 rather than the Eurofighter, with an unnamed British official speaking to local media outlet Jane’s stating regarding planned purchases: "We have a foot in both [the F-35 and Eurofighter] camps, and for the RAF [Royal Air Force] I very much see that the F-35 is where we are looking at to add combat mass. We are committed to an onward buy [of the F-35], so that is where we are looking." It was subsequently confirmed in June 2025 that alongside continued orders for the F-35B, the Ministry of Defence would for the first time finance the procurement of F-35A fighters.

Eurofighter
Eurofighter

Other than a small sale of 12 fighters to Austria in the 2000s, the Eurofighter program has failed to gain any contracts outside the Gulf region, with the aircraft losing every tender in which it has competed against the F-35, from South Korea and Singapore to Finland and Belgium. The British Ministry of Defence in July announced that it was actively supporting efforts to export the Eurofighter, which was vital to keep a production line for the aircraft open in Warton. Defence Minister Eagle observed at the time that with expectations for further orders to equip the British Royal Air Force having been disappointed, exports were vital to sustaining production. These efforts are expected to be heavily focused on countries which, for political reasons, cannot procure the F-35, in particular countries in the Arab world and Turkey.

Eurofighter (top) and Russian-Built Su-30
Eurofighter (top) and Russian-Built Su-30

Although a number of advanced fourth generation fighters such as the American F-15EX and Chinese J-16 have remained highly competitive into the fifth generation era, the Eurofighter’s combat potential is far more limited. The aircraft were until 2019 hampered by continued reliance on a mechanically scanned array radar, which was considered long since obsolete as the United States, Russia and other major producers began to transition fighter production to use electronically scanned array radars decades prior. The Eurofighter and the Swedish Gripen were the last programs in the world to transition away from mechanically scanned array radars. Compared to the F-15EX or J-16, the Eurofighter is restricted by its carriage of a much smaller radar and weapons payload, and by its significantly more constrained flight performance including a much lower operational altitude and shorter range. Reports on the aircraft’s performance in simulated air-to-air combat exercises have consistently indicated serious limitations, contrasting sharply with the F-35’s reported stellar performance.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...