Το GHOST είναι δημιούργημα της Juliet Marine Systems, η οποία το προωθεί για πώληση και χρήση από το πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ- ωστόσο, όπως υπογραμμίζεται σε σχετικό δημοσίευμα του Defense One, σε πρώτη φάση πρέπει να γίνει γρηγορότερο.
Το σκάφος, σύμφωνα με το Defense One, αποτελεί καινοτομία στον ναυτικό σχεδιασμό, καθώς δεν υπάρχει άλλο το οποίο να του μοιάζει ή να συμπεριφέρεται αντίστοιχα στο νερό (αν και σχεδιαστικά φαίνεται να παραπέμπει κάπως στα «ιπτάμενα δελφίνια). Το κύτος του στηρίζεται πάνω σε στύλους οι οποίοι καταλήγουν σε δύο κινητήρες που παραπέμπουν σε τορπίλες (tubular foils- σωληνοειδή φύλλα/ πτερύγια, σύμφωνα με την εταιρεία). Στην ουσία, αυτό που κάνουν είναι να «τραβούν» το σκάφος μπροστά αντί να το «σπρώχνουν» από πίσω, κάτι που δυσκολεύει τον εντοπισμό του.
Η βασική αρχή πίσω από το σχέδιο είναι το αποκαλούμενο «supercavitation», που έχει να κάνει με τη δημιουργία φυσαλίδων αέρα μέσα στο νερό, οι οποίες μειώνουν την τριβή καθώς το σκάφος κινείται εντός ενός υγρού περιβάλλοντος. Το supercavitation («υπερ-σπηλαίωση») είναι γνωστό ως ιδέα και τεχνολογία εδώ και πολλά χρόνια: ενδεικτικά, η Σοβιετική Ένωση είχε αναπτύξει την εξαιρετικά υψηλών ταχυτήτων τορπίλη Shkval, ενώ πρόσφατα κινέζοι επιστήμονες ανέπτυξαν μέθοδο η οποία μπορεί να ανοίγει τον δρόμο προς την κατεύθυνση του υπερηχητικού υποβρυχίου.
«Έχουμε ένα σύστημα το οποίο τραβάει αέρα μέσω του κεντρικού κύτους, μέσα από τους στύλους στα σωληνοειδή φύλλα, μέχρι ακριβώς πίσω από τις προπέλες. Ο αέρας διοχετεύεται έξω στο νερό και σχηματίζει ένα αεριώδες στρώμα αέρος και νερού μεταξύ του κύτους και της επιφανείας. Χάρη σε αυτό…επιτυγχάνουμε σημαντική μείωση στην οπισθέλκουσα τριβής, χρησιμοποιώντας την ίδια βασική κατανάλωση καυσίμου στους κινητήρες» αναφέρει στο Defense One ο Τόμας Ρίτσαρντς, στέλεχος της εταιρείας και απόστρατος ναύαρχος του αμερικανικού ναυτικού.
Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα της εταιρείας, το GHOST στην ουσία αποτελεί συνδυασμό τεχνολογιών stealth μαχητικού αεροσκάφους και επιθετικού ελικοπτέρου σε μια θαλάσσια πλατφόρμα. Παράλληλα, επισημαίνεται ότι το σκάφος θα «προικιστεί» με οπλικά συστήματα που θα είναι σε θέση να προσβάλουν πολλαπλούς στόχους ενώ κινείται με μεγάλη ταχύτητα, ενώ υπογραμμίζονται οι πιθανές πολιτικές χρήσεις του, όπως σε πλατφόρμες εξόρυξης πετρελαίου.
Το βασικό πρόβλημα του πολλά υποσχόμενου σκάφους αυτή τη στιγμή ωστόσο φαίνεται να είναι η ίδια η ταχύτητα, καθώς δεν είναι γρηγορότερο από τα αντίστοιχου ρόλου σκάφη που χρησιμοποιούνται σήμερα. Κατά τον Ρίτσαρντς, το GHOST μπορεί να πιάσει τους 30 κόμβους, με την εταιρεία να υποστηρίζει ότι αυτό επιτυγχάνεται με τη μισή διαθέσιμη ιπποδύναμη και τον στόχο να είναι οι 35 κόμβοι σε αυτή τη φάση, τη στιγμή που το Πεντάγωνο επιθυμεί 40 με 45 κόμβους την ώρα. Δεύτερο πρόβλημα είναι το κόστος, το οποίο ανέρχεται στα 10 εκατ. δολάρια ανά μονάδα, τη στιγμή που για το Mark V Special Operations Boat (SVO) είναι 3,7 εκατ. – ενώ είναι επίσης και πολύ ακριβότερο από τα φουσκωτά (RIB) που χρησιμοποιούνται για την αποστολή ομάδων SEALs σε επικίνδυνες ζώνες.
πηγηΤο σκάφος, σύμφωνα με το Defense One, αποτελεί καινοτομία στον ναυτικό σχεδιασμό, καθώς δεν υπάρχει άλλο το οποίο να του μοιάζει ή να συμπεριφέρεται αντίστοιχα στο νερό (αν και σχεδιαστικά φαίνεται να παραπέμπει κάπως στα «ιπτάμενα δελφίνια). Το κύτος του στηρίζεται πάνω σε στύλους οι οποίοι καταλήγουν σε δύο κινητήρες που παραπέμπουν σε τορπίλες (tubular foils- σωληνοειδή φύλλα/ πτερύγια, σύμφωνα με την εταιρεία). Στην ουσία, αυτό που κάνουν είναι να «τραβούν» το σκάφος μπροστά αντί να το «σπρώχνουν» από πίσω, κάτι που δυσκολεύει τον εντοπισμό του.
Η βασική αρχή πίσω από το σχέδιο είναι το αποκαλούμενο «supercavitation», που έχει να κάνει με τη δημιουργία φυσαλίδων αέρα μέσα στο νερό, οι οποίες μειώνουν την τριβή καθώς το σκάφος κινείται εντός ενός υγρού περιβάλλοντος. Το supercavitation («υπερ-σπηλαίωση») είναι γνωστό ως ιδέα και τεχνολογία εδώ και πολλά χρόνια: ενδεικτικά, η Σοβιετική Ένωση είχε αναπτύξει την εξαιρετικά υψηλών ταχυτήτων τορπίλη Shkval, ενώ πρόσφατα κινέζοι επιστήμονες ανέπτυξαν μέθοδο η οποία μπορεί να ανοίγει τον δρόμο προς την κατεύθυνση του υπερηχητικού υποβρυχίου.
«Έχουμε ένα σύστημα το οποίο τραβάει αέρα μέσω του κεντρικού κύτους, μέσα από τους στύλους στα σωληνοειδή φύλλα, μέχρι ακριβώς πίσω από τις προπέλες. Ο αέρας διοχετεύεται έξω στο νερό και σχηματίζει ένα αεριώδες στρώμα αέρος και νερού μεταξύ του κύτους και της επιφανείας. Χάρη σε αυτό…επιτυγχάνουμε σημαντική μείωση στην οπισθέλκουσα τριβής, χρησιμοποιώντας την ίδια βασική κατανάλωση καυσίμου στους κινητήρες» αναφέρει στο Defense One ο Τόμας Ρίτσαρντς, στέλεχος της εταιρείας και απόστρατος ναύαρχος του αμερικανικού ναυτικού.
Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα της εταιρείας, το GHOST στην ουσία αποτελεί συνδυασμό τεχνολογιών stealth μαχητικού αεροσκάφους και επιθετικού ελικοπτέρου σε μια θαλάσσια πλατφόρμα. Παράλληλα, επισημαίνεται ότι το σκάφος θα «προικιστεί» με οπλικά συστήματα που θα είναι σε θέση να προσβάλουν πολλαπλούς στόχους ενώ κινείται με μεγάλη ταχύτητα, ενώ υπογραμμίζονται οι πιθανές πολιτικές χρήσεις του, όπως σε πλατφόρμες εξόρυξης πετρελαίου.
Το βασικό πρόβλημα του πολλά υποσχόμενου σκάφους αυτή τη στιγμή ωστόσο φαίνεται να είναι η ίδια η ταχύτητα, καθώς δεν είναι γρηγορότερο από τα αντίστοιχου ρόλου σκάφη που χρησιμοποιούνται σήμερα. Κατά τον Ρίτσαρντς, το GHOST μπορεί να πιάσει τους 30 κόμβους, με την εταιρεία να υποστηρίζει ότι αυτό επιτυγχάνεται με τη μισή διαθέσιμη ιπποδύναμη και τον στόχο να είναι οι 35 κόμβοι σε αυτή τη φάση, τη στιγμή που το Πεντάγωνο επιθυμεί 40 με 45 κόμβους την ώρα. Δεύτερο πρόβλημα είναι το κόστος, το οποίο ανέρχεται στα 10 εκατ. δολάρια ανά μονάδα, τη στιγμή που για το Mark V Special Operations Boat (SVO) είναι 3,7 εκατ. – ενώ είναι επίσης και πολύ ακριβότερο από τα φουσκωτά (RIB) που χρησιμοποιούνται για την αποστολή ομάδων SEALs σε επικίνδυνες ζώνες.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου