ΜEXICO: ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΟΧΥΡΟ ΤΩΝ ΜΑΓΙΑ

“Το ταξίδι είναι το μόνο πράγμα, που ξοδεύοντας χρήματα, θα σας κάνει πιο πλούσιους”. Aσπαζόμενοι το προσφιλές απόφθεγμα των απανταχού ταξιδιωτών, βρεθήκαμε στο μακρινό Μεξικό, περιπλανώμενοι στα ερείπια των Μάγια, ανακαλύπτοντας την ιστορία τους και κολυμπώντας στις σενότε, τις φυσικές πισίνες που υπάρχουν μόνο στη χερσόνησο Γιουκατάν.
Προσγειωθήκαμε στο αεροδρόμιο του Κανκούν, παραλάβαμε το αυτοκίνητο που είχαμε νοικιάσει μέσω διαδικτύου (στην τιμή των 60 ευρώ για τέσσερις μέρες) και κατευθυνθήκαμε προς την Τουλούμ, μιάμιση περίπου ώρα από το αεροδρόμιο.
Η διαδρομή από το Κανκούν μέχρι την Τουλούμ είναι εύκολη, καθώς διασχίζεις μόνο μια ευθεία. Δεξιά και αριστερά ατελείωτοι φοίνικες και μεγάλες πινακίδες που διαφημίζουν όλα αυτά που αξίζει να δει ένας ταξιδιώτης, καθώς και υπερπολυτελή ξενοδοχειακά συγκροτήματα, όπου πρέπει να διαθέσεις μια μικρή περιουσία για να μείνεις, εκτός αν βρεις κάποια προσφορά.
Και κάπως έτσι φτάσαμε στο δικό μας ξενοδοχείο. Ένα κατάλυμα αρκετά προσιτό για το μέσο Έλληνα και παράλληλα ιδιαίτερα ικανοποιητικό για την τιμή του, ιδανικό για άνετο ύπνο και ξεκούραση πριν ξεκινήσει η περιπέτειά μας στον πολιτισμό των Μάγια.

ΤΣΙΤΣΕΝ ΙΤΖΑ: ΞΥΠΝΩΝΤΑΣ ΤΟ ΘΕΟ ΤΟΥ ΦΤΕΡΩΤΟΥ ΦΙΔΙΟΥ

Αφού πήραμε το πρωινό μας και εφοδιαστήκαμε με το απαραίτητο αντηλιακό, ξεκινήσαμε για τον αρχαιολογικό χώρο της Τσιτσέν Ίτζα, δύο ώρες οδήγησης από την Τουλούμ. Η Τσιτσέν Ίτζα ήταν μία από τις μεγαλύτερες πόλεις των Μάγια, με μεγάλη οικονομική δύναμη στο απόγειό της. Τα αρχαιολογικά στοιχεία, όπως τα στοιχεία πυρκαγιάς σε διάφορες σημαντικές δομές και αρχιτεκτονικά συγκροτήματα, υποδεικνύουν ότι η κατάρρευση της πόλης ήταν βίαιη. Ο αρχαιολογικός χώρος, με είσοδο περίπου 12 ευρώ το άτομο, περιλαμβάνει πολλά ωραία πέτρινα κτίρια, τα οποία συνδέονται μεταξύ τους με ένα σύστημα λιθόστρωτων μονοπατιών, που ονομάζονται sacbeob. Οι αρχαιολόγοι έχουν εντοπίσει περισσότερα από 80 τέτοια μονοπάτια, που εκτείνονται προς κάθε κατεύθυνση της πόλης. Αυτό όμως που οι περισσότεροι έχουν στο μυαλό τους, όταν ακούν για το Τσιτσέν Ίτζα, είναι η πυραμίδα.
Πρόκειται για το ναό της θεότητας του φτερωτού φιδιού Κουκουλκάν, ο οποίος δεσπόζει στο κέντρο του αρχαιολογικού χώρου, γνωστός και ως "Κάστρο". Χτισμένος μεταξύ του 9ου και 12ου αιώνα π.Χ., αποτελείται από μια σειρά σκαλοπατιών στις τέσσερις πλευρές του, που οδηγούν στην κορυφή. Κάθε πλευρά έχει 91 σκαλοπάτια, τα οποία, όταν προστεθούν μαζί και με την τελική πλατφόρμα στην κορυφή του ναού, κάνουν άθροισμα 365, όσες είναι οι μέρες του ημερολογίου Haab των Μάγια. Γλυπτά του φτερωτού φιδιού υπάρχουν κατά μήκος των πλευρών του βόρειου κιγκλιδώματος. Η δομή έχει ύψος 24 μέτρα, συν άλλα 6 μέτρα που είναι το ύψος του ναού. Το πλάτος της τετράγωνης βάσης είναι 55,3 μέτρα. Κατά τη διάρκεια των ισημεριών της άνοιξης και του φθινοπώρου, καθώς ο απογευματινός ήλιος χτυπά την βορειοδυτική γωνία της πυραμίδας μια σειρά τριγωνικών σκιών δημιουργούν την ψευδαίσθηση ενός φτερωτού φιδιού, που σέρνεται στην πυραμίδα.
Στη θέα της πυραμίδας Κουκουλκάν τα φλας των φωτογραφικών μηχανών πήραν φωτιά… Καθώς όμως βγάζαμε φωτογραφίες, την προσοχή μας απέσπασαν κάποιοι μακρινοί και απροσδιόριστοι ήχοι. Ένας ξεναγός, καθισμένος σε συγκεκριμένο σημείο απέναντι από την πυραμίδα, χτυπούσε παλαμάκια και ο ήχος έβγαινε μέσα από την πυραμίδα. Το ίδιο γινόταν όταν φώναζε “όλα” τρεις φορές. Η ηχώ έκανε τους θορύβους του ξεναγού να μοιάζουν με κραυγές πουλιών ή ιαχές των Μάγια, δημιουργώντας μια μοναδική ατμόσφαιρα.

Περπατώντας κατόπιν στον υπόλοιπο χώρο, παρατηρήσαμε τις μεξικανικές σαύρες που κυκλοφορούσαν ανάμεσά μας και ψωνίσαμε διάφορα σουβενίρ από τους μικροπωλητές, καθώς οι τιμές -όπως αποδείχτηκε εκ των υστέρων- ήταν αρκετά πιο χαμηλές από το κέντρο της Τουλούμ και της Κανκούν.

ΤΑ ΘΑΥΜΑΤΑ ΣΕΝΟΤΕ

Στη χερσόνησο Γιουκατάν βρίσκεται ένα από τα πιο όμορφα θαύματα της φύσης, οι φυσικές πισίνες σενότε. Ο όρος προέρχεται από τη λέξη των Μάγια τζονότ, που σημαίνει “σπηλιά με νερό”. Σπηλαιολόγοι και δύτες έχουν κατά καιρούς προσπαθήσει να εξερευνήσουν τις σενότε αλλά σε πολλές περιπτώσεις δεν κατάφεραν να φτάσουν στον πυθμένα λόγω του μεγάλου βάθους τους. Γύρω από τις σενότε δημιουργήθηκαν πόλεις και τελετουργικά κέντρα των Μάγια, καθώς αποτελούσαν σημαντική πηγή νερού και θεωρούνταν η κατοικία του θεού της βροχής Τσακ. Πλέον, οι σενότε αποτελούν κορυφαία τουριστική επιλογή για όσους βρεθούν στη χερσόνησο Γιουκατάν.

Έτσι κι εμείς, σπεύσαμε να επισκεφθούμε τη σενότε Ικ Κιλ, που βρίσκεται κοντά στο Τσιτσέν Ιτζά. Το θέαμα πραγματικά σε συναρπάζει καθώς πρόκειται για μια στρογγυλή τρύπα μέσα στη γη γεμάτη με νερό. Τα σκούρα νερά στα σημεία που δεν φωτίζονται από τον ήλιο δεν αποτρέπουν τους επισκέπτες να βουτήξουν και να κολυμπήσουν. Το συναίσθημα είναι κάπως περίεργο, αλλά αξίζει να το δοκιμάσεις. Άλλωστε, σε πολλά σημεία της σενότε είναι τοποθετημένα σκοινιά για να ξεκουράζονται οι κολυμβητές.
 Φεύγοντας από τη σενότε Ικ Κιλ, κατευθυνθήκαμε προς το XPLOR, ένα πάρκο παιχνιδιών αδρεναλίνης, που επίσης επιλέγουν αρκετοί τουρίστες από όλο τον κόσμο. Είχαμε φροντίσει να κλείσουμε τα εισιτήρια μέσω διαδικτύου προκειμένου να αξιοποιήσουμε την online προσφορά, καθώς η αγορά στο ταμείο κοστίζει αρκετά παραπάνω. Το εισιτήριο περιλαμβάνει απεριόριστη χρήση των παιχνιδιών και φαγητό από το μπουφέ. Πραγματικά καλή εμπειρία για τους τολμηρούς.

ΤΟΥΛΟΥΜ: ΟΧΥΡΩΜΕΝΗ ΟΜΟΡΦΙΑ

Πρόκειται για μια περιτειχισμένη πόλη της προ-κολομβιανής εποχής που χρησίμευε ως ένα σημαντικό λιμάνι για την πόλη Κόμπα. Η οχυρωμένη Τουλούμ ήταν μια από τις τελευταίες πόλεις που χτίστηκαν και κατοικήθηκαν από τους Μάγια. Βρέθηκε στο απόγειό της μεταξύ του 13ου και του 15ου αιώνα και κατάφερε να επιβιώσει για περίπου 70 χρόνια χωρίς την ισπανική κατοχή. Μάλιστα, είναι μια από τις καλύτερα διατηρημένες περιοχές των Μάγια που διασώζονται μέχρι σήμερα και αποτελεί δημοφιλή τοποθεσία για τους τουρίστες παγκοσμίως. Οι χιλιάδες επισκέπτες έρχονται τόσο για να επισκεφθούν τον αρχαιολογικό χώρο όσο και για να απολαύσουν τα τιρκουάζ νερά της Καραϊβικής. Τα ερείπια της αρχαίας πόλης βρίσκονται μέσα σε ένα εθνικό πάρκο, στο οποίο μπορείτε να φτάσετε είτε με τα πόδια (περίπου 20 λεπτά) είτε με ένα ανοιχτό τρενάκι (για τους τουρίστες), που στοιχίζει σχεδόν 1 ευρώ (κατ’ άτομο μετ επιστροφής) . Εμείς επιλέξαμε τον δεύτερο τρόπο γιατί, πραγματικά, η ζέστη, ακόμη και στις εννέα το πρωί ήταν ανυπόφορη.

Αφού βγάλαμε τις απαραίτητες φωτογραφίες, ξεναγηθήκαμε στους ναούς και είδαμε από κάποια απόσταση το "Ελ Καστίγιο" (σήμα κατατεθέν της Τουλούμ), κατεβήκαμε στην παραλία με τα τιρκουάζ νερά και τη λευκή άμμο και κάναμε μία σύντομη βουτιά. Στη συγκεκριμένη παραλία, η πρόσβαση είναι εφικτή μόνο αν πληρώσεις το αντίτιμο για τον αρχαιολογικό χώρο.

Αφού δροσιστήκαμε, επιστρέψαμε με το τρενάκι και περιπλανηθήκαμε στην αγορά της Τουλούμ. Οι υψηλές τιμές σε δολάρια (τα μέρη αυτά επισκέπτονται πολλοί Αμερικάνοι) επιβάλλουν το παζάρι πριν από κάθε αγορά.
Κι επειδή μία σενότε δεν είναι αρκετή, σειρά είχε η σενότε Gran, ιδανική για όσους προτιμούν το σνόρκελινγκ. Τέτοια είναι η διαύγεια του νερού που μπορείτε να δείτε τα ψάρια και τις χελώνες να κολυμπούν χωρίς να χρειαστεί να βουτήξετε με εξοπλισμό.
...
Για το μεσημεριανό φαγητό αποφύγαμε τα τουριστικά μέρη και επιλέξαμε ένα παραδοσιακό μεξικάνικο εστιατόριο, από αυτά που μπορείς να παρατηρήσεις τις Μεξικάνικες μαγείρισσες να σου μαγειρεύουν και να σε ρωτούν αν σου αρέσει το φαγητό. Φάγαμε τοπικές σπεσιαλιτέ και ήπιαμε φυσικούς χυμούς με συνολικό κόστος περίπου 8 ευρώ.
Στη συνέχεια, κατευθυνθήκαμε σε μία από τις καλύτερες παραλίες του Μεξικού, την Πλάγια ελ Παρέσο. Επιλέξαμε δύο κρεβάτια με ομπρέλα (πληρώνοντας περίπου 12 ευρώ και εξασφαλίζοντας δωρεάν το πάρκινγκ) και απολαύσαμε το συγκλονιστικό θέαμα: λευκή άμμος, φοίνικες και το τιρκουάζ νερά.
Μετά από ένα διάλειμμα περίπου τριών ωρών στην Πλάγια ελ Παρέσο, σειρά είχε η Πλάγια ντελ Καρμεν, τουριστικό θέρετρο που προσελκύει κυρίως Αμερικανούς. Διασχίσαμε την 5η λεωφόρο, κατά μήκος της οποίας εκτείνονται μπαρ, εστιατόρια, εμπορικά καταστήματα και μαγαζιά με σουβενίρ, με τιμές (πάντα) σε δολάρια. Κουρασμένοι από τη γεμάτη μέρα, κατευθυνθήκαμε προς την Κανκούν, όπου και θα διανυκτερεύαμε. Μετά από περίπου μια ώρα φτάσαμε στο νέο κατάλυμά μας, μέσα στη “hotel zotenera” της Κανκούν, με θέα τη λιμνοθάλασσα.

ισλα μουχερεσ: στο νησι των γυναικων

Το επόμενο πρωινό κατευθυνθήκαμε στο λιμάνι του Gran Puerto, από όπου επιβιβαστήκαμε στο φέρρυ με προορισμό το νησάκι Ίσλα Μουχέρες, που σημαίνει Το Νησί των Γυναικών. Η διαδρομή διήρκεσε περίπου 15 λεπτά. Από το συγκεκριμένο λιμάνι που φτάνεις είτε με αυτοκίνητο είτε με κάποιο ταξί, εξυπηρετούνται γραμμές για το νησί μέχρι τις 23:00 ενώ αν κάποιος πάει στο Ίσλα Μουχέρες από τη “hotel zotenera”, θα πρέπει να φύγει με το πλοίο των 17:00. Και πραγματικά αξίζει κανείς να μείνει στο Νησί των Γυναικών όσο περισσότερο μπορεί.
 Το Ίσλα Μουχέρες λέγεται ότι πήρε το όνομά του από τους Ισπανούς που άφηναν τις αγαπημένες τους στο νησί για να τις προστατέψουν. Από εκεί διοργανώνονται εκδρομές για το υποβρύχιο μουσείο αγαλμάτων “MUSA”. Παράλληλα μπορεί κανείς να νοικιάσει ένα golf car για μία ώρα προκειμένου να διασχίσει το νησί, που έχει μόλις 7 χιλιόμετρα μήκος. Μόλις παραδώσαμε το golf car, πήγαμε στην πασίγνωστη Playa Norte, για να απολαύσουμε μία ακόμη βουτιά σε μια από τις πιο ωραίες παραλίες της Καραϊβικής. Δυστυχώς, κάπου στις 19:00 έπρεπε να εγκαταλείψουμε αυτό το όμορφο νησί για να γυρίσουμε στο Κανκούν και να ετοιμάσουμε τα πράγματά μας, καθώς το πρωί είχαμε την πτήση της επιστροφής. Φύγαμε με μια γλυκιά ανάμνηση και μια υπόσχεση: Όταν τα οικονομικά μας το επιτρέψουν, να ξανάρθουμε, γιατί πραγματικά, αν είστε λάτρεις των ταξιδιών, η χερσόνησος του Γιουκατάν συνδυάζει τα πάντα: ιστορία, πολιτισμό, φύση και μοναδικές παραλίες.

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ

• Παρά το γεγονός ότι το Μεξικό μαστίζεται από εγκληματικότητα και καρτέλ ναρκωτικών, στη χερσόνησο του Γιουκατάν θα νιώσετε αρκετά ασφαλείς, καθώς παντού κυκλοφορούν περιπολικά με αστυνομικούς.
  • Κολυμπήστε στις σενότε, γιατί είναι κάτι που δεν θα βρείτε αλλού στον κόσμο.
  • Μην ξεχάσετε το αντηλιακό με υψηλό δείκτη προστασίας, γιατί ο ήλιος στην Καραϊβική είναι πραγματικά καυτός.
  • Κάντε αρκετά παζάρια στα καταστήματα με σουβενίρ.
  • Κλείστε, όσο πιο νωρίς γίνεται, αεροπορικά και διαμονή, γιατί θα πετύχετε πολύ καλές τιμές.