Μαύρα Χριστούγεννα για το λιανεμπόριο

 

Τα βασικά αιτήματα που είχε θέσει το λιανεμπόριο μετά την εμπειρίας της δίμηνης καραντίνας δεν ικανοποιήθηκαν με αποτέλεσμα σήμερα μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις να κινούνται σε ένα ακόμη πιο αβέβαιο περιβάλλον.
Πέννυ Κούτρα
08 Νοεμβρίου 2020 07:08
Με ένα, μελλοντικής εξαργύρωσης, «αντίδωρο» από την κυβέρνηση –αυτό της απελευθέρωσης λειτουργίας και τις Κυριακές - ξεκινά το δεύτερο σκληρό lockdown για τις επιχειρήσεις λιανικής, που όμως δεν μπορεί να απαλύνει το πλήγμα που δέχονται από το νέο απαγορευτικό. Αν και το διάστημα των τριών εβδομάδων είναι συντομότερο του διμήνου που προηγήθηκε, εν τούτοις οι απώλειες που θα καταγράψουν στις πωλήσεις τους, εκτιμάται ότι θα είναι πολλαπλάσιες, κυρίως λόγω εποχικότητας.
Τα βασικά αιτήματα που είχε θέσει το λιανεμπόριο μετά την εμπειρίας της δίμηνης καραντίνας δεν ικανοποιήθηκαν με αποτέλεσμα σήμερα μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις να κινούνται σε ένα ακόμη πιο αβέβαιο περιβάλλον.

Ο εξόχως εμπορικός Νοέμβριος, ο οποίος εμπεριέχει τόσο το δεκαπενθήμερο των ενδιάμεσων εκπτώσεων όσο και το θεσμό πλέον της Black Friday (27 Νοεμβρίου) ακυρώνει πλέον τις όποιες ελπίδες ανάκαμψης του τζίρου, σύμφωνα με εκπροσώπους της λιανικής, ενώ θέτει αμφιβολίες και για τον Δεκέμβριο, μήνα που παραδοσιακά πραγματοποιείται το 20% περίπου των ετήσιων πωλήσεων, καθώς οι υγειονομικές συνθήκες δεν πρόκειται να διαφοροποιηθούν θεαματικά ένα μήνα μετά.
Μετά την εμπειρία της δίμηνης καραντίνας και τα stress test της λειτουργίας μόνον μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων, οι αλυσίδες λιανικής εντόπισαν τις δυσκολίες και ξεκίνησαν προετοιμασία για μια νέα εντελώς διαφορετική λειτουργία, ιδίως τους χειμερινούς μήνες.

Ωστόσο, όπως επισημαίνουν εκπρόσωποι της αγοράς, μόνο με το εργαλείο των ηλεκτρονικών καταστημάτων και των τηλεφωνικών παραγγελιών, χωρίς τη λειτουργία του φυσικού δικτύου καταστημάτων, δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί ο στόχος διατήρησης των πωλήσεων ή έστω περιορισμού των απωλειών.

Σημειώνεται ότι ο μέσος όρος διείσδυσης του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα, υπολογίζεται στο 7% των αθροιστικών πωλήσεων, ποσοστό που αν και διαφοροποιήθηκε στην προηγούμενη καραντίνα και επέσπευσε την ωρίμανση της ηλεκτρονικής αγοράς δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να υποκαταστήσει το τζίρο που πραγματοποιείται στα καταστήματα. 
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις στην παρούσα φάση αναμένεται να χαθεί τζίρος της τάξης των 5 δις ευρώ (πέραν των απωλειών του προηγούμενου διαστήματος), που μένει να φανεί αν θα αναπληρωθεί και πως το διάστημα επαναλειτουργίας, όποτε κι αν οριστεί αυτό.

Δεν είναι τυχαία εξάλλου η εικόνα της Παρασκευής, με ουρές καταναλωτών έξω από εμπορικά καταστήματα για προμήθειες αναγκαίες αλλά και αυθόρμητες. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις το τελευταίο διήμερο επιτρεπόμενης λειτουργίας των καταστημάτων υπήρξε έκρηξη της ζήτησης, συγκρινόμενης βέβαια με ένα χαμηλό επίπεδο κατανάλωσης.
Με βάση όλα τα παραπάνω,  υπήρξε τους προηγούμενους μήνες θεσμικό αίτημα εκ μέρους του λιανεμπορίου προς το υπουργείο Ανάπτυξης, ώστε να δοθεί η δυνατότητα λειτουργίας των φυσικών καταστημάτων -χωρίς την είσοδο πελατών- ως σημεία παράδοσης εμπορευμάτων σε καταναλωτές που αγοράζουν προϊόντα είτε τηλεφωνικώς, είτε μέσω ηλεκτρονικής παραγγελίας. Στόχος ήταν να αποσυμφορηθεί η εφοδιαστική αλυσίδα και να ομαλοποιηθεί η διαδικασία παράδοσης, ωστόσο, το αίτημα αν και δεν απορρίφθηκε, εν τούτοις δεν ικανοποιήθηκε, καθώς η πολιτεία επέλεξε αυστηρούς περιορισμούς στη μετακίνηση πολιτών.

Το λιανεμπόριο είχε επίσης ζητήσει την εξαίρεση της δυνατότητας πώλησης προϊόντων (πέραν τροφίμων, καθαριστικών και γενικώς των ταχυκίνητων κατηγοριών) από τα σούπερ μάρκετ, κάνοντας λόγο για στρέβλωση του ανταγωνισμού. Σημειώνεται ότι η τελευταία πρόβλεψη τηρήθηκε στην Κύπρο με το οργανωμένο λιανεμπόριο να εξαιρεί κατά το δίμηνο lockdown προϊόντα οικιακού εξοπλισμού, ρουχισμό ή εργαλεία, ενώ αποτελεί μέτρο που τηρείται και κατά τις σημερινές συνθήκες στη Γαλλία. Σύμφωνα και πάλι με παράγοντες της αγοράς, το αίτημα προσέκρουσε στο σκεπτικό, πως ο μέσος καταναλωτής δεν μπορεί να αποκλειστεί από την εξυπηρέτηση βασικών αναγκών και άρα απορρίφθηκε.
Το μπόνους των Κυριακών
 
Ενόσω οι εμπορικές επιχειρήσεις αναμετρώνται με τις νέες συνθήκες, η κυβέρνηση προχώρησε σε νομοθετική παρέμβαση για το θέμα λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές, το οποίο αποτέλεσε σημείο τριβής επί δεκαετίες μεταξύ των εμπορικών φορέων. Οι μεγάλοι της λιανικής ζητούσαν λελογισμένη απελευθέρωση, ενώ οι μικροί απόλυτο περιορισμό και διατήρηση της αργίας, φθάνοντας μέχρι και στο ΣτΕ προκειμένου να καταστήσουν ανενεργές προηγούμενες διατάξεις και υπουργικές αποφάσεις. Ως γνωστόν, έως πρότινος υπήρχε η δυνατότητα λειτουργίας των καταστημάτων σε συγκεκριμένες περιοχές της Αττικής και σε τουριστικές περιοχές κατά το διάστημα από τον Μάιο έως τον Οκτώβριο. Το μέτρο περιείχε βεβαίως αρκετές στρεβλώσεις, και πέρυσι υπήρξε η πρώτη σχετική απόφαση από τον υπουργό Ανάπτυξης Α. Γεωργιάδη, ώστε επιτραπεί η δυνατότητα να ανοίγουν και τα μεγάλα εμπορικά κέντρα στην Ανατολική Αττική, δηλαδή το εκπτωτικό χωριό της McArthurGlen αλλά και το γειτονικό Smart Park.

Η κατάσταση περιπλεκόταν δε περισσότερο καθώς σε άλλες περιοχές της χώρας την ευθύνη για το άνοιγμα των καταστημάτων είχαν οι περιφερειάρχες. Τον περασμένο Αύγουστο και εν μέσω πανδημίας, η Περιφέρεια Αττικής αποφάσισε να επιτρέψει την προαιρετική λειτουργία των καταστημάτων στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας όλες τις Κυριακές του χρόνου. Παράλληλα, ειδικές αποφάσεις είχαν επιτρέψει τη λειτουργία καταστημάτων της αλυσίδας Jumbo σε Πάτρα και Κατερίνη. Η διαφορετική αντιμετώπιση ανά την επικράτεια ευλόγως δημιουργούσε σύγχυση και τριβές ανάμεσα στους εμπόρους, με αποτέλεσμα οι εισηγήσεις να πέφτουν βροχή από τα διαφορετικά συμφέροντα.

Πλέον με τροπολογία που εντάσσεται στο νομοσχέδιο με τίτλο «Λήψη συμπληρωματικών μέτρων για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1150 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ης Ιουνίου 2019 για την προώθηση της δίκαιης μεταχείρισης και της διαφάνειας για τους επιχειρηματικούς χρήστες επιγραμμικών υπηρεσιών διαμεσολάβησης (L 186), ρυθμίσεις για τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς, την Επιτροπή Ανταγωνισμού, τη λειτουργία της αγοράς και λοιπές διατάξεις» που κατέθεσε το υπουργείο Ανάπτυξης, τίθενται νέοι κανόνες.

Έτσι, με τη νέα πρόβλεψη του νόμου τα εμπορικά καταστήματα –ανεξαρτήτως μεγέθους- θα μπορούν να είναι ανοικτά όλες τις Κυριακές, σε τρεις τουριστικές περιοχές της χώρας. Μάλιστα, για να ισχύσει αυτό, δεν θα απαιτείται απόφαση του οικείου αντιπεριφερειάρχη όπως ισχύει έως τώρα για τη εποχική ή εξάμηνη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές, αλλά του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Η συγκεκριμένη κίνηση θα είναι πιλοτική και προβλέπεται να αξιολογηθεί, ωστόσο εκτιμάται ότι θα αποτελέσει τη βάση  για επέκταση και μονιμοποίηση της ρύθμισης. Επίσης, όλες τις Κυριακές του έτους θα μπορούν να είναι ανοικτά τα καταστήματα στις δημοτικές κοινότητες με μόνιμο πληθυσμό κάτω των 5.000 κατοίκων.

Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr.


Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: LOCKDOWNΚΟΡΟΝΟΪΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...