Το Ντιτρόιτ είναι πλέον η μεγαλύτερη πόλη των ΗΠΑ που κήρυξε ποτέ πτώχευση. Για πολλά χρόνια η πόλη αυτή «πάλευε» να τα βγάλει πέρα με τα χρέη της και προσπαθούσε να πληρώσει τους λογαριασμούς της με δανεικά χρήματα, αγωνιζόμενη να παράσχει έστω τις πιο βασικές υπηρεσίες στους κατοίκους της.
Στη δεκαετία του 1950 ο πληθυσμός του Ντιτρόιτ αυξήθηκε θεαματικά και έφτασε τα 1,8 εκατομμύρια ανθρώπους, οι περισσότεροι από τους οποίους έφτασαν εκεί υπό το δέλεαρ των καλά αμειβομένων θέσεων εργασίας στην αγορά της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Αργότερα μέσα στην ίδια δεκαετία, ο πληθυσμός μέσα στο κέντρο της πόλης άρχισε να μειώνεται, διότι οι επιχειρήσεις μετέφεραν την έδρα τους στα περίχωρα, με αποτέλεσμα πολλοί εργαζόμενοι να τις ακολουθήσουν, καθώς δημιουργήθηκαν νέες θέσεις εργασίας με καλύτερες τότε προοπτικές.
Η μεγάλη πτώση και ίσως η χαριστική βολή για την ευημερία του Ντιτρόιτ σημειώθηκε στα χρόνια ανάμεσα στο 2000 και το 2010, καθώς η πτωχευμένη σήμερα πόλη μέσα στο διάστημα αυτό έχασε το ένα τέταρτο των κατοίκων της, ήτοι 250.000! Σήμερα μάλιστα, ο πληθυσμός «παλεύει» να παραμείνει πάνω από 700.000 κατοίκους.
Για πολλά χρόνια, δεκάδες χιλιάδες κτίρια κατοικιών, παρέμειναν ακατοίκητα και άδεια, με αποτέλεσμα αυτή η πόλη που κάποτε έζησε την απόλυτη ανάπτυξη, σήμερα να θυμίζει μια πόλη - «φάντασμα» και όχι το πάλαι πότε κέντρο της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Η χρεοκοπία, λοιπόν, δεν ήταν κάτι που οι κάτοικοι δε φοβόντουσαν και που δε συζητούσαν ανοιχτά στους δρόμους. Ακόμη και ένας απλός τουρίστας μπορούσε να αντιληφθεί τις αρρυθμίες στους παλμούς αυτής της ρημαγμένης, εγκαταλελειμμένης και ζοφερής πόλης που σήμερα παλεύει να κρατηθεί στη ζωή, έστω και με μέσα τεχνητής υποστήριξης...
Δείτε φωτογραφίες από την πόλη - «φάντασμα» του Ντιτρόιτ
Δείτε μέσα από ένα εκπληκτικό φωτομοντάζ πώς κατέληξε να είναι σήμερα ένα σχολείο - πρότυπο:
Αναμφίβολα το αυτοκίνητο είναι ένας από τους βασικότερους πυλώνες πολλών οικονομιών, κρατών και πόλεων...
Από το αυτοκίνητο, είτε ως παραγωγή, είτε ως μεταπώληση, στηρίζονται πάμπολλες οικονομίες στον πλανήτη και ζουν από αυτό εκατομμύρια άνθρωποι.Για του λόγου το αληθές, στη χώρα μας, όταν οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων άγγιζαν τις 280.000 ετησίως -αριθμός φυσιολογικός για τα πληθυσμιακά δεδομένα της χώρας μας (δεν ήταν όμως φυσιολογικές οι κατηγορίες των αυτοκινήτων- πολλά SUV-πολυτελή κλπ)- τα δημοσιονομικά έσοδα, ΜΟΝΟ από τις πωλήσεις, άγγιζαν το 1 δις ευρώ το χρόνο.
Το ποσό αυτό βέβαια υπερδιπλασιάζεται αν συνυπολογιστεί και η χρήση. Και αν για την Ελλάδα, που δεν παράγει αυτοκίνητα, βλέπαμε (κάποτε) τέτοια νούμερα, είναι εύκολο να σκεφτεί κανείς το τι συμβαίνει με τις χώρες-πόλεις που παράγουν αυτοκίνητα.
Το Ντιτρόιτ λοιπόν είναι μία από αυτές. Σε αυτή την πόλη κατασκευαζόταν σχεδόν το 80% των πωληθέντων αυτοκινήτων στην Αμερικανική Ήπειρο. Εκεί έχουν τις μεγαλύτερες παραγωγικές μονάδες οι GM, Chrysler, Ford. Η Αμερικανική κρίση του 2007, που συρρίκνωσε σχεδόν κατά 60% την παραγωγή, κατέστρεψε αυτή την Αμερικανική αυτοκινητούπολη. Οι χιλιάδες απολύσεις από τα εργοστάσια, οδήγησαν σχεδόν το 60% των κατοίκων της να μετακινηθεί σε άλλες Αμερικανικές πόλεις. Ο πληθυσμός της σήμερα είναι στις 700.000, ενώ πριν περίπου 15 χρόνια ξεπερνούσε το 1.500.000.
Το Ντιτρόιτ, εδώ και μία πενταετία, έχει μετατραπεί σε νεκρή πόλη. Αυτό παραδέχτηκε ουσιαστικά και ο Κλίντ Ιστγουντ σε μια διαφήμιση που έφτιαξε για την Ιταλική πλέον Chrysler (εξαγοράστηκε κατά την κρίση από την Fiat ) και η οποία πρωτοπροβλήθηκε στον τελικό του πρωταθλήματος του αμερικάνικου φούτμπολ, το Super Bowl.
Ουσιαστικά ο Ιστγουντ έφτιαξε μια διαφήμιση-αποτίμηση της κατάστασης στις ΗΠΑ, κάνοντας μια παρομοίωση του ημιχρόνου του μεγάλου τελικού με το «ημίχρονο» στο οποίο βρίσκεται τώρα η χώρα του. Αναφέρεται βέβαια στην οικονομική κρίση που είναι ακόμα παρούσα στις ΗΠΑ και απλώς… αναπαύεται, μέχρι να ξεκινήσει το δεύτερο ημίχρονο.
Ο Ιστγουντ θυμίζει στον Αμερικανό ότι μπορεί να υπάρχουν ελπίδα διάθεση επιβίωσης, αλλά τα πράγματα είναι ακόμα κρίσιμα. Κάνει λόγο και για την αυτοκινητούπολη του Ντιτρόιτ που χτυπήθηκε περισσότερο από όλες από την οικονομική κρίση. «Αυτή η χώρα δε θα πέσει απλά με μια γροθιά.
Σηκωνόμαστε, κι όταν σταθούμε ξανά όρθιοι ο κόσμος θα ακούσει τον βρυχηθμό του κινητήρα μας. Ναι, είναι ημίχρονο στην Αμερική και το δεύτερο μισό του αγώνα ξεκινάει». Ελα όμως που τελικά και το δεύτερο μισό του αγώνα για το Ντιτρόιτ δε είχε το αποτέλεσμα που θα ήθελαν οι Αμερικανοί…
Δείτε το video της διαφήμισης:
Αίτηση πτώχευσης κατέθεσε το Ντιτρόιτ
Ο μεγαλύτερος δήμος των ΗΠΑ που χρεοκοπεί - Στα 18 δισ. δολάρια το χρέος - Απλήρωτοι επί μήνες ήταν οι δημοτικοί υπάλληλοι - Ο Ομπάμα «παρακολουθεί στενά την κατάσταση»
Αίτηση πτώχευσης στο Ομοσπονδιακό Δικαστήριο κατέθεσε την Πέμπτη η πόλη του Ντιτρόιτ, σύμφωνα με τα αμερικανικά δίκτυα, που επικαλούνται δικαστικές πηγές.Το χρέος του δήμου, που παλεύει εδώ και καιρό με το «φάντασμα» της χρεοκοπίας, ανέρχεται σε 18 δισ. δολάρια. Και όπως αποδεικνύεται τελικά, παρά τις προσπάθειες του δήμου, δεν κατάφερε να αναστρέψει την κατάσταση, προκαλώντας σοκ στις ΗΠΑ, αφού είναι η μεγαλύτερη αμερικανική πόλη που χρεοκοπεί.
Είναι χαρακτηριστικό πως πολλές από τις δομές του δήμου έχουν σταματήσει να λειτουργούν, όπως η φύλαξη πάρκων, οι δημόσιες συγκοινωνίες και οι υπηρεσίες καθαριότητες, ενώ οι δημοτικοί υπάλληλοι είναι καιρό απλήρωτοι.
Την είδηση ότι το Ντιτρόιτ πρόκειται να καταθέσει αίτηση πτώχευσης ανέδειξε η εφημερίδα Detroit Free Press, αποκαλύπτοντας δικαστικό έγγραφο.
Μετά από αυτή την εξέλιξη, θα ξεκινήσει σύμφωνα με τον νόμο η περίοδος προστασίας του Ντιτρόιτ από τους δανειστές, και η οποία θα διαρκέσει από έναν έως τρεις μήνες.
Το άλλοτε «κόσμημα» της αυτοκινητοβιομηχανίας έχασε το μισό πληθυσμό του μέσα σε διάστημα 60 ετών. Σταδιακά, οι μεγάλοι όμιλοι εγκατέλειψαν την πόλη, επιφέροντας σκληρό πλήγμα στην οικονομία της.
«Αυτό αποτελεί ένα δύσκολο βήμα, αλλά είναι η μόνη βιώσιμη λύση για την αντιμετώπιση του προβλήματος που υφίσταται εδώ και έξι δεκαετίες», δήλωσε ο κυβερνήτης του Μίτσιγκαν, Ρικ Σνάιντερ και πρόσθεσε ότι τα δημοσιονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει το Ντιτρόιτ είχαν αγνοηθεί για πολύ καιρό.
Ο Σνάιντερ δήλωσε επίσης ότι η απόφαση αυτή σημαίνει ότι μόνο οι βασικές υπηρεσίες θα είναι διαθέσιμες στους κατοίκους της πόλης, ενώ πρόσθεσε ότι θα ξεκινήσει η διαδικασία να μπει το Ντιτρόιτ σε μια σταθερή οικονομική τροχιά. Το Ντιτρόιτ έχει πληθυσμό 700.000 κατοίκων, καταλαμβάνοντας την 18η θέση των μεγαλύτερων πόλεων των ΗΠΑ. Πριν από μερικές δεκαετίες αποτελούσε την τέταρτη μεγαλύτερη πόλη των Ηνωμένων Πολιτειών αφού ο πληθυσμός της ξεπερνούσε τους 2 εκατομμύρια κατοίκους.
Με ενδιαφέρον και αγωνία αναμένεται στο μεταξύ η αντίδραση των αγορών στην είδηση για την αίτηση πτώχευσης που κατέθεσε το Ντιτρόιτ, και ειδικά το πώς θα αντιδράσουν οι επενδυτές στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.
«Ο Ομπάμα παρακολουθεί στενά την κατάσταση»
Όπως ανακοίνωσε ο Λευκός Οίκος, ο αμερικανός πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα, παρακολουθεί στενά με τους ανώτερους συμβούλους του την κατάσταση στο Ντιντρόιτ.
«Ενώ οι ηγέτες του Μίτσιγκαν και οι πιστωτές της πόλης αντιλαμβάνονται ότι πρέπει να βρεθεί μία λύση στη σοβαρή οικονομική κατάσταση του Ντιτρόιτ, εμείς παραμένουμε προσηλωμένοι στη συνέχιση μιας ισχυρής εταιρικής σχέσης με την πόλη, καθώς αυτή προσπαθεί να ανακτήσει τις δυνάμεις της, να ανακάμψει και να διατηρήσει τη θέση της ως μία από τις μεγαλύτερες πόλεις της Αμερικής», δήλωσε η Έιμι Μπράντετζ, εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου. πηγη
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου