Το The Wall ζωντανεύει σήμερα στο ΟΑΚΑ- -Οι πύλες ανοίγουν στις 17:30.

Ο Ρότζερ Γουότερς για μια και μοναδική εμφάνιση στην Αθήνα – Ποιος είναι ο συνιδρυτής των Pink Floyd που έγραφε τους στίχους του «Τhe Wall» που σφράγισαν τη ροκ σκηνή σε ταβερνάκια στη Μαρίνα Ζέας
Τετραφωνικός ήχος, ένα αεροπλάνο που πέφτει, πυροτεχνήματα, γιγάντιες φουσκωτές μαριονέτες και πολλά ειδικά εφέ είναι μερικά από τα υλικά που επιστρατεύει ο Ρότζερ Γουότερς των Pink Floyd για να παρουσιάσει σήμερα στην Αθήνα το μεγαλοπρεπές σόου του The Wall.


Το οπτικοακουστικό του αριστούργημα, που περιγράφει την αποξένωση και μετάλλαξη του ατόμου, θα αναπαραχθεί στην ολότητα του με την βοήθεια της πλήρης μπάντας του και μιας εξέχουσας παραγωγής. Το The Wall αποτελεί μια από τις πιο επιτυχημένες περιοδείες στην ιστορία της rock μουσικής με 192 παραστάσεις και 3,3 εκατομμύρια θεατές σε όλο τον κόσμο.
Η φετινή περιοδεία, εκτός από το ΟΑΚΑ, θα πραγματοποιηθεί σε 25 μεγαλοπρεπή στάδια όπως το Wembley του Λονδίνου, το Stade de France στο Παρίσι, το Ολυμπιακό Στάδιο της Ρώμης, το Αmsterdam Arena και το Ολυμπιακό Στάδιο του Βερολίνου.

Οι πόρτες σήμερα ανοίγουν στις 17:30, το πρώτο μέρος του σόου διάρκειας μιας ώρας θα ξεκινήσει στις 21:30, θα ακολουθήσει 25λεπτο διάλειμμα από τις 22:30 έως τις 22:55 και η συναυλία θα ολοκληρωθεί στις 23:55. Σημειώνεται ότι τα parking του σταδίου θα είναι κλειστά ενώ απαγορεύεται η χρήση φωτογραφικής μηχανής και βιντεοκάμερας.



Με σανδάλια και Προσωκρατικούς στην Κρήτη 
Ηταν στη δεκαετία του ’60 όταν ο Γουότερς γυρόφερνε στα χωριά της Κρήτης και στις φτωχικές γειτονιές του Πειραιά φορώντας σανδάλια και έχοντας υπό μάλης ένα πολυδιαβασμένο εγχειρίδιο για τη φιλοσοφία των Προσωκρατικών. Τότε, χωρίς μία στην τσέπη αλλά με έναν φλογερό έρωτα για το απέραντο γαλάζιο και τη χώρα που έθρεψε τη φιλοσοφία των πολυαγαπημένων του Ιώνων φιλοσόφων, ο νεαρός Ρότζερ είχε αρχίσει να οραματίζεται ένα μουσικό σχέδιο που θα ξεπερνούσε τα απλά χιτάκια και θα έμπαινε για τα καλά στις καρδιές του ανήσυχου κοινού. Θα στόχευε, όπως οι αρχαίοι φιλόσοφοι, σε κάτι αναλλοίωτο, μοναδικό και υψηλό, ικανό να αντισταθεί στη φθαρτότητα των χρόνων που θα ακολουθούσαν. Θα έσπαγε -με λίγα λόγια- τον τοίχο και θα ευαγγελιζόταν έναν διαφορετικό τρόπο να γράφεις τραγούδια, σχεδιάζοντάς τα ως concept.

   
Ηταν επομένως στην Ελλάδα που επήλθε στον Γουότερς, σαν σε άλλο Αρχιμήδη, η επιφοίτηση. Εγραφε μανιωδώς στίχους σε χαρτιά από τις ελληνικές ταβέρνες, μελετούσε Μυθολογία, μιλούσε με τον απλό κόσμο που τον έβαζε άδολα στο σπίτι του, διακηρύττοντας παντού ότι οι χίπηδες δεν χρειάζονται άλλη ελευθερία - αρκεί να γνωρίσουν την ελληνική αγάπη. Επιστρέφοντας στην παγωμένη Βρετανία, ήταν λογικό να θελήσει να μοιραστεί μέρος των ιδεών του με τους τότε συνενόχους του Σιντ Μπάρετ, Νικ Μέισον και Ρίτσαρντ Ράιτ, επιμένοντας ότι αν θέλουν να δουν την αλήθεια, πρέπει να πάνε στην Ελλάδα. Κατ’ ουσίαν επρόκειτο για μια ομάδα φοιτητών από την Καλών Τεχνών και το Πολυτεχνείο του Λονδίνου, που ήξεραν ότι η μεγάλη τέχνη θέλει κάτι από επιστημονικό-αληθινό-μεταφυσικό για να ξεπεράσει το βαρετό μοτίβο της απλής ρομαντικής ερμηνείας που είχαν λανσάρει τα παιδιά των λουλουδιών. Ως γνήσιος μαρξιστής και εγγονός μεταλλωρύχου -εξ ου και το μεγάλο του μίσος για τη Θάτσερ-, ο Γουότερς εισάγει τη χαρά της επιστήμης στη μουσική, την ηλεκτρονική ακρίβεια, την αποθέωση της τεχνολογίας, αυτό που ο Μαρξ ήθελε να φέρει ως απελευθέρωση στην καθημερινή ζωή (εξάλλου ακόμη και το διάσημο άσμα «Wish you were here» δεν είναι ένα ρομαντικό τραγούδι, αλλά ένα ανοιχτό σχόλιο στη θεωρία περί αλλοτρίωσης του Μαρξ). Το πολιτικό στοιχείο και οι στίχοι που προτρέπουν στην ανατροπή δεν εγκατέλειψαν ποτέ το έργο του Γουότερς – ίσα-ίσα έγιναν το σήμα κατατεθέν του.

   

Βουτιά στην ενέργεια της Ακρόπολης 
Γι’ αυτό και τα τραγούδια των Pink Floyd που ο ίδιος συνέθεσε μαζί με τους τότε συμφοιτητές του είχαν ισχυρές πολιτικές υποδηλώσεις. Η Ελλάδα πρωταγωνιστεί σε πολλά από αυτά ακόμη και όταν δεν είναι πρόδηλο, φτάνοντας να περιλαμβάνει ακόμη και τον φιλόσοφο Παρμενίδη. Σε ένα ακόμη ταξίδι του στην Ελλάδα, στις αρχές της δεκαετίας του ’70, πείθει τα υπόλοιπα μέλη του συγκροτήματος να ανέβουν την Ακρόπολη και να αφουγκραστούν τις αιώνιες φωνές των φιλοσόφων ή να επισκεφτούν την Αρχαία Ολυμπία για να νιώσουν έντονα την ενέργειά της. Γι’ αυτό όταν ο Γουότερς επιμένει ότι «πρέπει να διαβάζουμε πάντα Αριστοτέλη και Πλάτωνα και να ασπαζόμαστε την ιδέα ότι όλοι οι άνθρωποι είμαστε ικανοί για κάτι παραπάνω από το να πιστεύουμε ότι πρέπει να αρπάζουμε ό,τι μπορούμε και να το κρατάμε για τον εαυτό μας, χωρίς να μας ενδιαφέρουν τα δεινά των συνανθρώπων μας» δεν παρασύρεται από την περίσσεια των λόγων του, αλλά ουσιαστικά περιγράφει ολόκληρο το σύμπαν των τραγουδιών του. Προϋπόθεση, βέβαια, για τον ίδιο προκειμένου να ασπαστεί κάποιος τέτοιου είδους υψηλή τέχνη είναι κάτι που έμαθε από την οικογένεια του: «Να είμαστε μορφωμένοι». Οπότε, ακολουθώντας τη ρήση «Ουδείς εκών κακός» (κανείς δεν είναι κακός με τη θέλησή του αλλά από άγνοια) του αγαπημένου του Σωκράτη, θεωρεί ότι «για να συμμετάσχεις σε οποιαδήποτε Χρυσή Αυγή πρέπει να είσαι αμόρφωτος». Η ταυτότητα του Γουότερς απηχεί Ελλάδα ακόμη κι όταν το όνομα της χώρας απουσιάζει.

   

Κι όμως, ο «νερουλάς» έγραψε το «The Wall» στο Πασαλιμάνι!
Αδικα επομένως η Χρυσή Αυγή τον κατηγόρησε ότι «δεν πρέπει να έχει διαβάσει ποτέ Αριστοτέλη ή Πλάτωνα στη ζωή του» ή ότι δεν ξέρει πού αναφέρεται. Ακόμη και αν είναι απλώς ένας «νερουλάς» (από το Γουότερς) ή ένας «που(ρόκερ)», όπως τον θέλει το σχετικό κείμενο που κοινοποίησε η ακροδεξιά οργάνωση, δείχνει να μην ξεχνάει τις εφηβικές ή νεανικές του εμμονές - ούτε τη χώρα του. Εξάλλου στο τριπ των φιλοσοφικών του αναζητή¬σεων έβαλε και όλη την ομάδα των Pink Floyd, που μετακόμιζαν κυριολεκτικά σύσσωμοι τα καλοκαίρια στη χώρα μας μετά την πτώση της δικτατορίας. Εδώ μάλιστα λέγεται ότι εμπνεύστηκαν τα περισσότερα τραγούδια από το άλμπουμ «The Wall», ανάμεσα σε βράδια με κασόνια μπίρες στη μαρίνα Ζέας, στον Πειραιά. Αρχικά μαζεύονταν σε μια ταβέρνα, συζητούσαν και ανάμεσα σε παρεΐστικους αστεϊσμούς συνέθεταν μερικά από τα τραγούδια που έμελλε να αλλάξουν ολόκληρη την πορεία της σύγχρονης μουσικής σκηνής. Μάλιστα εκείνη την εποχή το μέλος του συγκροτήματος Ρίτσαρντ Ράιτ έτυχε να γνωρίσει μια Ελληνίδα, για τα μάτια της οποίας άφησε την πρώτη γυναίκα του και μετακόμισε μόνιμα στην Κεφαλονιά! Ακόμη λοιπόν κι αν αποχώρησε από το γκρουπ επειδή διαφώνησε με τον Γουότερς, κράτησε επαφή μαζί του συνθέτοντας διάφορα τραγούδια, ένα από τα οποία έχει τον ελληνικό τίτλο «Castellorizon».




Σε αυτά τα φαντασιακά, ονειρικά ταξίδια καθώς φαίνεται η Ελλάδα είχε για τα μέλη των Pink Floyd μια σημαίνουσα θέση.  Από την πλευρά της, η άγουρη συναυλιακά Ελλάδα είδε κυριολεκτικά τον τοίχο να πέφτει στην ιστορική συναυλία του διάσημου συγκροτήματος μία δεκαετία μετά το καλοκαίρι στο Πασαλιμάνι, τον Μάιο του 1989 - για πολλούς η καλύτερη συναυλία που έχει δοθεί ποτέ στη χώρα. Σίγουρα πάντως η πολυπληθέστερη, αφού συγκέντρωσε 110.000 κόσμο, ρεκόρ που δεν έχει ακόμη καταρριφθεί από κανέναν καλλιτέχνη. Ηταν τότε που οι Ελληνες ήρθαν για πρώτη φορά σε επαφή με την εκτυφλωτική λάμψη των λέιζερ καθώς έπεφταν οι πρώτοι ήχοι από το διάσημο «Shine on you crazy diamond», που είδαν το τεράστιο γουρούνι-μπαλόνι να ίπταται πάνω από τα κεφάλια τους (την επονομαζόμενη Algie από το εξώφυλλο του «Animals», με σαφή επιρροή από τη «Φάρμα των ζωών» του Οργουελ και αντίστοιχες πολιτικές υποδηλώσεις), ή που χάζεψαν με τα κρεβάτια και άλλα αντικείμενα που δεν σταμάτησαν να αιωρούνται πάνω από τη σκηνή.

Οι Pink Floyd μπορεί να μην ξαναήρθαν ως ολοκληρωμένο σχήμα, αφού μετά το 1995 και με τη θριαμβευτική κυκλοφορία του «Pulse» δίνουν τέρμα στην κοινή τους -έστω και προβληματική και με μπόλικους καβγάδες- πορεία. Ηρθε, ωστόσο, ο πάντοτε φιλέλληνας Ρότζερ Γουότερς, που τα τελευταία χρόνια γίνεται τακτικός επισκέπτης της Ελλάδας και οι συναυλίες του είναι πάντοτε sold out. Και αυτό είναι δικαιολογημένο, αφού ποτέ δεν πρόδωσε το επίπεδο της περφόρμανς, μετατρέποντας κάθε του εμφάνιση σε υπερπαραγωγή, σε ένα ολόκληρο concept που σκοπό έχει να αποδώσει κάτι από το δικό του όραμα και αυτό του συγκροτήματος, που ακόμη μένει ζωντανό στις μουσικές συνειδήσεις. Αλλωστε έχει καταφέρει να κρατήσει άσβεστη την ψυχή των Pink Floyd από τότε που έπαιζαν ως άσημη μπάντα στο γνωστό κλαμπ «UFO» -όνομα και πράμα-του Λονδίνου μέχρι σήμερα που ο ίδιος βαδίζει σόλο, αφήνοντας πίσω του το φάντασμα του Σιντ Τζάρεντ, τις ψυχοτρόπες ουσίες, μια σειρά μυθιστορηματικά γεγονότα, τρεις γάμους (η μία σύζυγός του αποδήμησε εις Κύριον), μια πανέμορφη κόρη-γνωστό μοντέλο και άπειρες πονεμένες ιστορίες.




Υπόσχεται δραματικό σόου
Παρά τις περιπέτειες, κράτησε ωστόσο ζωντανή την κεντρική ιδεολογία που ήθελε τους Pink Floyd να ξεπερνάνε τα κοινά συναυλιακά μέτρα και στεγανά. Αυτό υπόσχεται να κάνει και τώρα o Γουότερς, ετοιμάζοντας μια εντυπωσιακή συναυλία με τετραφωνικό ήχο, ένα αεροπλάνο που θα πέφτει, πυροτεχνήματα, γιγάντιες μαριονέτες, πυροτεχνήματα και τις γνωστές εκπλήξεις. Hδη δηλώνει τρομερά ενθουσιασμένος που επιστρέφει στη χώρα μας, ενώ αποκαλύπτει ότι έχει επανασχεδιάσει το σόου με ακόμη πιο εντυπωσιακό τρόπο. «Το αποτέλεσμα είναι ακόμη πιο συγκινητικό και δραματικό από ποτέ. Η συγκεκριμένη παραγωγή δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί 40 χρόνια πριν. Δεν θα μπορούσαμε να επιτύχουμε ικανοποιητικά τη συναισθηματική, μουσική και θεατρική απόδοση του έργου. Με τη βοήθεια όμως της σύγχρονης τεχνολογίας αυτό είναι εφικτό», τονίζει, προκαταβάλλοντας κάπως το αποτέλεσμα. Οι Ελληνες θεατές, από διαφορετικές γενιές, θα είναι εκεί αποδεικνύοντας ότι υπάρχει κάτι που δεν γνωρίζει ούτε όρια, ούτε χρόνια: η ίδια η μουσική.




πηγη

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...