Πώς συμπεριφέρεται ένα προσθιοκίνητο, ένα πισωκίνητο και ένα τετρακίνητο όχημα στο χιόνι; Τι θα πρέπει να ξέρουμε;
Οι περισσότεροι Έλληνες οδηγοί, ιδίως οι κάτοικοι των μεγάλων αστικών κέντρων, σπανίως έχουμε την ευκαιρία να έρθουμε σε επαφή με το χιόνι.
Επειδή όμως είναι κρίμα να μπορούμε να ταξιδέψουμε σε κάποια τοποθεσία που μπορεί να μας χαρίσει όμορφες στιγμές και αντί να χαρούμε να ελλοχεύει σε κάθε στροφή ο κίνδυνος ατυχήματος, καλό θα ήταν να φροντίσουμε να προετοιμαστούμε για κάθε ενδεχόμενο. Κι από τη στιγμή που κάποιος πάρει την απόφαση να ανέβει στα βουνά, στα χιόνια, ας έχει τουλάχιστον μαζί του αλυσίδες.
Κι όχι μόνο!!! Ιδού τα... βασικά για την οδήγηση στα χιόνια...
Κίνηση με προσθιοκίνητο στα χιόνια
Στις ευθείες, το προσθιοκίνητο αυτοκίνητο συμπεριφέρεται καλύτερα από ένα πισωκίνητο, λόγω του αυξημένου βάρους που έχει στον εμπρόσθιο άξονα. Όμως, σε ανηφορικό δρόμο το αυτοκίνητο πιθανότατα θα γλιστράει. Αυτό συμβαίνει γιατί, λόγω της κλίσης του δρόμου, το βάρος του αυτοκινήτου μεταβιβάζεται προς τα πίσω, με αποτέλεσμα να ελαχιστοποιείται η απαραίτητη πρόσφυση στους κινητήριους τροχούς. Στην περίπτωση αυτή, καλό είναι να κινηθείτε με την όπισθεν. Σε κατηφόρα θα πρέπει να επιλέξετε 1η σχέση στο κιβώτιο και να σηκώσετε λίγες σκάλες το χειρόφρενο, ώστε να φρενάρουν ομαλά οι πίσω τροχοί.
Κίνηση με πισωκίνητο στα χιόνια
Στις ευθείες, το πισωκίνητο όχημα παρουσιάζει αστάθεια και χρειάζεται επιπλέον προσοχή σε σχέση με το προσθιοκίνητο. Όσον αφορά στις ανηφόρες και στις κατηφόρες, ισχύουν τα αντίθετα από ό,τι στα προσθιοκίνητα. Στις ανηφόρες η κατανομή του βάρους στο πίσω μέρος ευνοεί το αυτοκίνητο. Αντίθετα, στις κατηφόρες οι πίσω τροχοί δεν έχουν το βάρος που χρειάζονται, ώστε να πατάνε καλά και να διατηρούν την πρόσφυση. Η λύση είναι να τοποθετήσετε κάποιο βαρύ αντικείμενο στο χώρο αποσκευών, ώστε το βάρος που ασκείται στον πίσω άξονα και στη συνέχεια στους πίσω τροχούς να είναι μεγαλύτερο.
Κίνηση με τετρακίνητο
Τα οχήματα που έχουν κίνηση και στους τέσσερις τροχούς παρουσιάζουν φυσικά καλύτερη συμπεριφορά στο χιόνι. Αυτό, βέβαια, δε σημαίνει ότι μπορούμε να υπερβούμε τα όρια και να οδηγήσουμε με φυσιολογικούς ρυθμούς. Σε περίπτωση που χρειαστεί, τοποθετούμε αλυσίδες, κατά προτίμηση στους εμπρόσθιους τροχούς, όπου και ενεργεί το σύστημα διεύθυνσης.
Πολλά από τα τροχαία ατυχήματα έχουν άμεση σχέση με τη θέση οδήγησης. Η σωματική κούραση που μπορεί να προέλθει από πολύωρη οδήγηση, σε συνδυασμό με την έλλειψη ορατότητας λόγω κακής στάσης του σώματος, αυξάνει τις πιθανότητες ατυχήματος.
Το κυριότερο αίτιο του Συνδρόμου Συνεχούς Οδήγησης (ΣΣΟ) είναι η κακή στάση κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι πολλοί οδηγοί κινδυνεύουν από μακροχρόνιους τραυματισμούς μυών και αρθρώσεων (αυχεναλγίες, κεφαλαλγίες, πόνους σε ώμους, αγκώνες, καρπούς, σπονδυλική στήλη, ισχία, γόνατα, πέλματα) μόνο και μόνο επειδή δεν διορθώνουν απλώς το κάθισμά τους.
Υπάρχουν τέσσερα απλά τεστ που μπορούμε να κάνουμε για να διαπιστώσουμε αν το αυτοκίνητο που θα αγοράσουμε είναι άνετο στην οδήγηση:
- ΤΕΣΤ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
Ενώνουμε τα δύο χέρια μας και τα τεντώνουμε ευθεία μπροστά μας. Αυτά πρέπει να έρθουν στο κέντρο του τιμονιού. Αν το τιμόνι δεν είναι στο κέντρο, ο οδηγός τείνει να περιστρέφει το κορμί για να ισορροπήσει τη θέση του τιμονιού, με αποτέλεσμα να έχουμε μακροπρόθεσμα προβλήματα στη μέση (οσφυϊκή μοίρα).
- ΤΕΣΤ ΤΗΣ ΓΡΟΘΙΑΣ
Κάντε γροθιά το δεξί σας χέρι και τοποθετήστε το πάνω από το κεφάλι. Θα πρέπει να χωράει άνετα ανάμεσα στο κεφάλι και στην οροφή του αυτοκινήτου. Αν χωράει μετά δυσκολίας, τότε ο χώρος είναι ανεπαρκής. Αυτό έχει ως συνέπεια ο οδηγός να βουλιάζει στο κάθισμα για να εξοικονομήσει χώρο, με αποτέλεσμα να ασκεί πίεση στη σπονδυλική στήλη και στους γοφούς.
- ΤΕΣΤ ΚΑΤΟΨΗΣ
Εχοντας τα δυο χέρια στο τιμόνι, κοιτάξτε τα πόδια σας. Θα πρέπει να μπορείτε να δείτε το ίδιο και τα δύο. Συχνά, το ένα πόδι φαίνεται περισσότερο από το άλλο γιατί υπάρχει περιστροφή του ώμου σε σχέση με τη λεκάνη.
- ΤΕΣΤ ΤΟΥ ΔΕΞΙΟΥ ΠΟΔΙΟΥ
Αφού οδηγήσουμε για λίγη ώρα, κοιτάμε -όπως στο τεστ κάτοψης- το δεξί μας πόδι. Είναι πιο ψηλά από το αριστερό ή έχει έρθει προς το κάθισμα; Είναι σε ευθεία γραμμή με τον μηρό ή έχει έρθει προς το κέντρο του αυτοκινήτου;
Η ΣΩΣΤΗ ΘΕΣΗ ΟΔΗΓΗΣΗΣ
• Η πλάτη του καθίσματος πρέπει να είναι σε όρθια στάση, γέρνοντας ελάχιστα προς τα πίσω. Η μέση σας (οσφυϊκή μοίρα) θα πρέπει να βρίσκεται σε επαφή με το κατώτατο σημείο της πλάτης του καθίσματος.
• Το προσκέφαλο πρέπει να τοποθετηθεί σε τέτοια θέση ώστε το κέντρο του να βρίσκεται στο ύψος των ματιών. Αν είναι πολύ χαμηλά, μπορεί να αποβεί μοιραίο σε ένα ατύχημα.
• Οταν μπαίνετε στο αυτοκίνητο, πρώτα καθίστε και μετά βάλτε τα πόδια. Οταν βγαίνετε, τραβήξτε τη θέση πίσω, βγάλτε τα πόδια και μετά το υπόλοιπο σώμα.
• Οταν οδηγείτε, μην κρατάτε το αριστερό πέλμα στον αέρα πάνω από τον συμπλέκτη. Ξεκουράστε το στην ειδική θέση (footrest) που υπάρχει.
• Κρατήστε το τιμόνι με τους αγκώνες ελαφρά λυγισμένους και μη σκύβετε μπροστά (η πλάτη σας να εφάπτεται με αυτή του καθίσματος).
• Η απόσταση από το τιμόνι θα πρέπει να είναι το λιγότερο 30 εκατοστά από το σώμα σας.
• Οι εναλλαγές του δεξιού ποδιού από το γκάζι στο φρένο και αντίθετα θα πρέπει να γίνονται χωρίς η φτέρνα να ξεκολλάει από το πάτωμα του αυτοκινήτου.
• Το ύψος του τιμονιού θα πρέπει να είναι τόσο ώστε να χωρούν τα χέρια ανάμεσα σε αυτό και τους μηρούς.
• Τα πέλματα θα πρέπει να βρίσκονται σε γωνία 90 μοιρών σε σχέση με τη γάμπα.
• Το ύψος του καθίσματος θα πρέπει να είναι τέτοιο ώστε όταν εναλλάσσουμε τα πόδια μας στα πεντάλ, οι μηροί να ανασηκώνονται ελάχιστα από το κάθισμα.
Ο κ. Απόστολος Μελέτης είναι οστεοπαθητικός, απόφοιτος του Πανεπιστημίου Γουεστμίνστερ του Λονδίνου, B.Sc. (Hons), D.O., MGRO και μέλος του Ελληνικού και Ευρωπαϊκού Συλλόγου Οστεοπαθητικών, τηλ:. 210 9955905.
Η λειτουργία που σχετίζεται με την έξοδο, προσφέρει στους χρήστες τη δυνατότητα:
▪ να ορίσουν την περιοχή και το χώρο όπου θα βγουν,
▪ να ειδοποιήσουν μέσω Facebook τους φίλους τους και να ορίσουν τον «Οδηγό της παρέας»,
▪ να υπολογίσουν την ποσότητα αλκοόλ που έχουν καταναλώσει με βάση τον σωματότυπό τους και να βρουν ταξί ή ξενοδοχείο κοντά στο μέρος όπου διασκεδάζουν στην περίπτωση που ο οδηγός έχει καταναλώσει αλκοόλ.
Σχετικά με την προετοιμασία για το ταξίδι, η εφαρμογή:
▪ παρέχει λίστα υπενθύμισης για τον έλεγχο οχήματος πριν την αναχώρηση,
▪ δείχνει στον οδηγό τη διαδρομή που θα ακολουθήσει,
▪ προσφέρει λειτουργία ηχητικής υπενθύμισης για ξεκούραση σε τακτά χρονικά διαστήματα και
▪ υπενθυμίζει τις ενδεδειγμένες αποστάσεις ασφαλείας οχημάτων μέσα από έναν ειδικό προσομοιωτή.
Η Ασφαλής Οδήγηση απευθύνεται σε οδηγούς, μοτοσικλετιστές και επιβάτες, ενώ είναι διαθέσιμη χωρίς κόστος στα ηλεκτρονικά καταστήματα της Apple και της Google.
Για περισσότερες πληροφορίες και για να κατεβάσετε την εφαρμογή, μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της ΑΧΑ: http://www.axa.gr/el/axa/mobileapps/
πηγη
Οι περισσότεροι Έλληνες οδηγοί, ιδίως οι κάτοικοι των μεγάλων αστικών κέντρων, σπανίως έχουμε την ευκαιρία να έρθουμε σε επαφή με το χιόνι.
Επειδή όμως είναι κρίμα να μπορούμε να ταξιδέψουμε σε κάποια τοποθεσία που μπορεί να μας χαρίσει όμορφες στιγμές και αντί να χαρούμε να ελλοχεύει σε κάθε στροφή ο κίνδυνος ατυχήματος, καλό θα ήταν να φροντίσουμε να προετοιμαστούμε για κάθε ενδεχόμενο. Κι από τη στιγμή που κάποιος πάρει την απόφαση να ανέβει στα βουνά, στα χιόνια, ας έχει τουλάχιστον μαζί του αλυσίδες.
Κι όχι μόνο!!! Ιδού τα... βασικά για την οδήγηση στα χιόνια...
Κίνηση με προσθιοκίνητο στα χιόνια
Στις ευθείες, το προσθιοκίνητο αυτοκίνητο συμπεριφέρεται καλύτερα από ένα πισωκίνητο, λόγω του αυξημένου βάρους που έχει στον εμπρόσθιο άξονα. Όμως, σε ανηφορικό δρόμο το αυτοκίνητο πιθανότατα θα γλιστράει. Αυτό συμβαίνει γιατί, λόγω της κλίσης του δρόμου, το βάρος του αυτοκινήτου μεταβιβάζεται προς τα πίσω, με αποτέλεσμα να ελαχιστοποιείται η απαραίτητη πρόσφυση στους κινητήριους τροχούς. Στην περίπτωση αυτή, καλό είναι να κινηθείτε με την όπισθεν. Σε κατηφόρα θα πρέπει να επιλέξετε 1η σχέση στο κιβώτιο και να σηκώσετε λίγες σκάλες το χειρόφρενο, ώστε να φρενάρουν ομαλά οι πίσω τροχοί.
Κίνηση με πισωκίνητο στα χιόνια
Στις ευθείες, το πισωκίνητο όχημα παρουσιάζει αστάθεια και χρειάζεται επιπλέον προσοχή σε σχέση με το προσθιοκίνητο. Όσον αφορά στις ανηφόρες και στις κατηφόρες, ισχύουν τα αντίθετα από ό,τι στα προσθιοκίνητα. Στις ανηφόρες η κατανομή του βάρους στο πίσω μέρος ευνοεί το αυτοκίνητο. Αντίθετα, στις κατηφόρες οι πίσω τροχοί δεν έχουν το βάρος που χρειάζονται, ώστε να πατάνε καλά και να διατηρούν την πρόσφυση. Η λύση είναι να τοποθετήσετε κάποιο βαρύ αντικείμενο στο χώρο αποσκευών, ώστε το βάρος που ασκείται στον πίσω άξονα και στη συνέχεια στους πίσω τροχούς να είναι μεγαλύτερο.
Κίνηση με τετρακίνητο
Τα οχήματα που έχουν κίνηση και στους τέσσερις τροχούς παρουσιάζουν φυσικά καλύτερη συμπεριφορά στο χιόνι. Αυτό, βέβαια, δε σημαίνει ότι μπορούμε να υπερβούμε τα όρια και να οδηγήσουμε με φυσιολογικούς ρυθμούς. Σε περίπτωση που χρειαστεί, τοποθετούμε αλυσίδες, κατά προτίμηση στους εμπρόσθιους τροχούς, όπου και ενεργεί το σύστημα διεύθυνσης.
Ποια είναι η σωστή θέση οδήγησης
Πόσοι από εμάς γνωρίζουμε ότι σχεδόν το 50% των οδηγών υποφέρει από το Σύνδρομο Συνεχούς Οδήγησης;
Του οστεοπαθητικού Αποστόλη ΜελέτηΠολλά από τα τροχαία ατυχήματα έχουν άμεση σχέση με τη θέση οδήγησης. Η σωματική κούραση που μπορεί να προέλθει από πολύωρη οδήγηση, σε συνδυασμό με την έλλειψη ορατότητας λόγω κακής στάσης του σώματος, αυξάνει τις πιθανότητες ατυχήματος.
Το κυριότερο αίτιο του Συνδρόμου Συνεχούς Οδήγησης (ΣΣΟ) είναι η κακή στάση κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι πολλοί οδηγοί κινδυνεύουν από μακροχρόνιους τραυματισμούς μυών και αρθρώσεων (αυχεναλγίες, κεφαλαλγίες, πόνους σε ώμους, αγκώνες, καρπούς, σπονδυλική στήλη, ισχία, γόνατα, πέλματα) μόνο και μόνο επειδή δεν διορθώνουν απλώς το κάθισμά τους.
Υπάρχουν τέσσερα απλά τεστ που μπορούμε να κάνουμε για να διαπιστώσουμε αν το αυτοκίνητο που θα αγοράσουμε είναι άνετο στην οδήγηση:
- ΤΕΣΤ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
Ενώνουμε τα δύο χέρια μας και τα τεντώνουμε ευθεία μπροστά μας. Αυτά πρέπει να έρθουν στο κέντρο του τιμονιού. Αν το τιμόνι δεν είναι στο κέντρο, ο οδηγός τείνει να περιστρέφει το κορμί για να ισορροπήσει τη θέση του τιμονιού, με αποτέλεσμα να έχουμε μακροπρόθεσμα προβλήματα στη μέση (οσφυϊκή μοίρα).
- ΤΕΣΤ ΤΗΣ ΓΡΟΘΙΑΣ
Κάντε γροθιά το δεξί σας χέρι και τοποθετήστε το πάνω από το κεφάλι. Θα πρέπει να χωράει άνετα ανάμεσα στο κεφάλι και στην οροφή του αυτοκινήτου. Αν χωράει μετά δυσκολίας, τότε ο χώρος είναι ανεπαρκής. Αυτό έχει ως συνέπεια ο οδηγός να βουλιάζει στο κάθισμα για να εξοικονομήσει χώρο, με αποτέλεσμα να ασκεί πίεση στη σπονδυλική στήλη και στους γοφούς.
- ΤΕΣΤ ΚΑΤΟΨΗΣ
Εχοντας τα δυο χέρια στο τιμόνι, κοιτάξτε τα πόδια σας. Θα πρέπει να μπορείτε να δείτε το ίδιο και τα δύο. Συχνά, το ένα πόδι φαίνεται περισσότερο από το άλλο γιατί υπάρχει περιστροφή του ώμου σε σχέση με τη λεκάνη.
- ΤΕΣΤ ΤΟΥ ΔΕΞΙΟΥ ΠΟΔΙΟΥ
Αφού οδηγήσουμε για λίγη ώρα, κοιτάμε -όπως στο τεστ κάτοψης- το δεξί μας πόδι. Είναι πιο ψηλά από το αριστερό ή έχει έρθει προς το κάθισμα; Είναι σε ευθεία γραμμή με τον μηρό ή έχει έρθει προς το κέντρο του αυτοκινήτου;
Η ΣΩΣΤΗ ΘΕΣΗ ΟΔΗΓΗΣΗΣ
• Η πλάτη του καθίσματος πρέπει να είναι σε όρθια στάση, γέρνοντας ελάχιστα προς τα πίσω. Η μέση σας (οσφυϊκή μοίρα) θα πρέπει να βρίσκεται σε επαφή με το κατώτατο σημείο της πλάτης του καθίσματος.
• Το προσκέφαλο πρέπει να τοποθετηθεί σε τέτοια θέση ώστε το κέντρο του να βρίσκεται στο ύψος των ματιών. Αν είναι πολύ χαμηλά, μπορεί να αποβεί μοιραίο σε ένα ατύχημα.
• Οταν μπαίνετε στο αυτοκίνητο, πρώτα καθίστε και μετά βάλτε τα πόδια. Οταν βγαίνετε, τραβήξτε τη θέση πίσω, βγάλτε τα πόδια και μετά το υπόλοιπο σώμα.
• Οταν οδηγείτε, μην κρατάτε το αριστερό πέλμα στον αέρα πάνω από τον συμπλέκτη. Ξεκουράστε το στην ειδική θέση (footrest) που υπάρχει.
• Κρατήστε το τιμόνι με τους αγκώνες ελαφρά λυγισμένους και μη σκύβετε μπροστά (η πλάτη σας να εφάπτεται με αυτή του καθίσματος).
• Η απόσταση από το τιμόνι θα πρέπει να είναι το λιγότερο 30 εκατοστά από το σώμα σας.
• Οι εναλλαγές του δεξιού ποδιού από το γκάζι στο φρένο και αντίθετα θα πρέπει να γίνονται χωρίς η φτέρνα να ξεκολλάει από το πάτωμα του αυτοκινήτου.
• Το ύψος του τιμονιού θα πρέπει να είναι τόσο ώστε να χωρούν τα χέρια ανάμεσα σε αυτό και τους μηρούς.
• Τα πέλματα θα πρέπει να βρίσκονται σε γωνία 90 μοιρών σε σχέση με τη γάμπα.
• Το ύψος του καθίσματος θα πρέπει να είναι τέτοιο ώστε όταν εναλλάσσουμε τα πόδια μας στα πεντάλ, οι μηροί να ανασηκώνονται ελάχιστα από το κάθισμα.
Ο κ. Απόστολος Μελέτης είναι οστεοπαθητικός, απόφοιτος του Πανεπιστημίου Γουεστμίνστερ του Λονδίνου, B.Sc. (Hons), D.O., MGRO και μέλος του Ελληνικού και Ευρωπαϊκού Συλλόγου Οστεοπαθητικών, τηλ:. 210 9955905.
Μία εφαρμογή για "Ασφαλή Οδήγηση"
Νέα εφαρμογή δίπλα σου για όλες τις βραδινές εξόδους
Η ΑΧΑ δημιούργησε τη νέα εφαρμογή Ασφαλής Οδήγηση για κινητά τηλέφωνα (smartphones), η οποία έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο της στρατηγικής της Εταιρείας για την πρόληψη σχετικά με τη μείωση των κινδύνων και μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό σύμμαχο για όλους τους οδηγούς. Οι βασικές της λειτουργίες αφορούν σε:Η λειτουργία που σχετίζεται με την έξοδο, προσφέρει στους χρήστες τη δυνατότητα:
▪ να ορίσουν την περιοχή και το χώρο όπου θα βγουν,
▪ να ειδοποιήσουν μέσω Facebook τους φίλους τους και να ορίσουν τον «Οδηγό της παρέας»,
▪ να υπολογίσουν την ποσότητα αλκοόλ που έχουν καταναλώσει με βάση τον σωματότυπό τους και να βρουν ταξί ή ξενοδοχείο κοντά στο μέρος όπου διασκεδάζουν στην περίπτωση που ο οδηγός έχει καταναλώσει αλκοόλ.
Σχετικά με την προετοιμασία για το ταξίδι, η εφαρμογή:
▪ παρέχει λίστα υπενθύμισης για τον έλεγχο οχήματος πριν την αναχώρηση,
▪ δείχνει στον οδηγό τη διαδρομή που θα ακολουθήσει,
▪ προσφέρει λειτουργία ηχητικής υπενθύμισης για ξεκούραση σε τακτά χρονικά διαστήματα και
▪ υπενθυμίζει τις ενδεδειγμένες αποστάσεις ασφαλείας οχημάτων μέσα από έναν ειδικό προσομοιωτή.
Η Ασφαλής Οδήγηση απευθύνεται σε οδηγούς, μοτοσικλετιστές και επιβάτες, ενώ είναι διαθέσιμη χωρίς κόστος στα ηλεκτρονικά καταστήματα της Apple και της Google.
Για περισσότερες πληροφορίες και για να κατεβάσετε την εφαρμογή, μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της ΑΧΑ: http://www.axa.gr/el/axa/mobileapps/
πηγη
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου