Καθώς τα drones καταναλωτικού χαρακτήρα και προσανατολισμού γίνονται όλο
και πιο δημοφιλή, αναμένεται να γίνει συχνό φαινόμενο η παρουσία τους
στους ουρανούς ανεπτυγμένων χωρών όπως οι ΗΠΑ.
Το σκάφος
διαθέτει μια σειρά 12 καμερών σχετικά χαμηλής ανάλυσης, που θα «κοιτούν»
σε κάθε κατεύθυνση για τον εντοπισμό των στόχων. Ένα από τα
πλεονεκτήματά του σε σχέση με τους «παρείσακτους» είναι ότι λόγω της
καταδιωκτικής του φύσης θα είναι σε θέση να «κάψει» πολλή ενέργεια μέσα
σε μικρό χρονικό διάστημα (με αποτέλεσμα υψηλότερες επιδόσεις), κάτι που
δεν ισχύει για τα κανονικά drones. Όσον αφορά στο αν είναι νόμιμο, οι
δημιουργοί του αναφέρουν «εξαρτάται από το πώς σχεδιάζετε να το
χρησιμοποιήσετε και το πού ζείτε. Το Rapere το ίδιο είναι νόμιμο».
Αεροπλάνο «πύραυλος» πιάνει 5.500 χλμ. την ώρα
Τέσσερις ώρες. Τόσος είναι ο χρόνος που θα χρειάζεται για να ταξιδέψει οπουδήποτε ανά την υφήλιο, μεταφέροντας παράλληλα 300 επιβάτες καθώς και φορτία συνολικού βάρους δεκάδων τόνων.
Ο λόγος για ένα νέο, υπό διαμόρφωση, επιβατικό αεροσκάφος το οποίο ωστόσο ομοιάζει περισσότερο σε... διαστημόπλοιο ή ακόμη και πύραυλο. Σύμφωνα με τους σχεδιαστές του, άλλωστε, αυτό θα μπορεί να φτάνει μέσα σε μόλις 15 λεπτά... ακόμη και στο Διάστημα.
Ονομάζεται «Skylon». Πετάει έως και πέντε φορές γρηγορότερα από την ταχύτητα του ήχου, αλλά δεν είναι πύραυλος. Απογειώνεται και προσγειώνεται όπως ένα τυπικό αεροπλάνο. Εχει μήκος 84 μέτρα (κοντράροντας σε μέγεθος τα «Airbus A380» και «Boeing 747») και χωρητικότητα 300 θέσεων για επιβάτες, ενώ μπορεί να μεταφέρει έως και 15 τόνους φορτίου, όπερ σημαίνει ότι κατατάσσεται στην κατηγορία των μεγάλων αεροσκαφών.
Με άλλα λόγια, τα συνδυάζει όλα (και συμφέρει): την ταχύτητα ενός πυραύλου που φτάνει στο Διάστημα, με τις «ανέσεις» και τη λειτουργικότητα-χωρητικότητα ενός αεροσκάφους που πραγματοποιεί εμπορικές πτήσεις. Οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις του «Skylon» έχουν προγραμματιστεί για το 2019, ενώ ο «Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος» (ESA) έχει ήδη δώσει το πράσινο φως για την κατασκευή του.
Βρετανικής κατασκευής
Ωστόσο, η υπερσύγχρονη μηχανή που θα επιτρέπει στο εν λόγω αεροσκάφος να σκίζει τους αιθέρες όπως κανένα άλλο είναι ήδη έτοιμη. Ονομάζεται «Sabre» («Synergetic Air-Breathing Rocket Engine»), αποτελεί δημιούργημα μιας σχετικά μικρής βρετανικής εταιρείας, της «Reaction Engines», και μόλις πριν από μερικές ημέρες έλαβε την επίσημη έγκριση του «Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος».
Οι υπεύθυνοι της «Reaction Engines» υποστηρίζουν μάλιστα ότι ο κινητήρας που δημιούργησαν αποτελεί το μεγαλύτερο βήμα που έχει πραγματοποιηθεί στον χώρο της αεροναυπηγικής... από την πρώτη μηχανή αεροσκαφών και μετά. Χάρη στον υπερσύγχρονο μηχανισμό ψύξης που διαθέτει (έναν μηχανισμό ικανό να ρίχνει τη θερμοκρασία του αέρα από τους 1.000 βαθμούς Κελσίου στους μείον 150 βαθμούς Κελσίου μέσα σε μόλις ένα εκατοστό του δευτερολέπτου), ο κινητήρας «Sabre» θα μπορεί να πιάσει ταχύτητες έως και πέντε φορές γρηγορότερες από την ταχύτητα του ήχου, ή αλλιώς διπλάσιες από εκείνες των ταχύτερων σημερινών αεροσκαφών.
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Εάν δεχθούμε ότι ο ήχος ταξιδεύει με περίπου 344 μέτρα το δευτερόλεπτο, τότε το «Skylon» θα τρέχει με περίπου 1,5 χλμ. το δευτερόλεπτο ή αλλιώς 5.500 χιλιόμετρα την ώρα, φέρνοντας πραγματική επανάσταση στον χώρο των αεροπορικών ταξιδιών. Το «κακό» είναι ότι το κόστος για την κατασκευή ενός αεροσκάφους τύπου «Skylon» είναι εξαιρετικά υψηλό. Υπολογίζεται συγκεκριμένα σε περίπου 1,1 δισ. δολ. (τιμή τετραπλάσια σε σύγκριση για παράδειγμα με εκείνη ενός Airbus A380).
Το «καλό» από την άλλη είναι ότι η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου έχει αποφασίσει να επενδύσει περί τα 90 εκατ. δολ. στο συγκεκριμένο πρότζεκτ. Οσο για τους επίδοξους επιβάτες, προτού κλείσουν εισιτήριο θα ήταν σωστό να γνωρίζουν ότι το «Skylon» δεν θα έχει παράθυρα.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΑΦΙΔΑΣ
Ωστόσο, υπάρχουν και αυτοί οι οποίοι επιδιώκουν να εκμεταλλευτούν αυτή
την τάση «ποντάροντας» στην…αντιμετώπισή της: πρόκειται για τους
δημιουργούς του Rapere, «βετεράνους» της βιομηχανίας drones, οι οποίοι
σχεδίασαν το εν λόγω αεροσκάφος, ειδικά σχεδιασμένο ως «αναχαιτιστικό/
καταδιωκτικό», για να κυνηγάει άλλα drones.
Το Rapere, το οποίο βρίσκεται στο στάδιο του σχεδιασμού, θα πετάει πάνω
από τους «παρείσακτους» και θα ρίχνει ένα «σκοινί/ κορδόνι» στους έλικές
τους, προκαλώντας τη συντριβή τους. Οι σχεδιαστές του υποστηρίζουν ότι
βρίσκονται ήδη σε διαπραγματεύσεις για τη μαζική παραγωγή του.
Όπως αναφέρουν στην ιστοσελίδα τους, δεν έχει παρατηρηθεί ακόμα
«παράδοξη» χρήση drones, ωστόσο «είναι αναπόφευκτο ότι κάτι τέτοιο θα
συμβεί, και για ανθρώπους όπως οι celebrities, όπου υπάρχουν κέρδη στην
παραβίαση της ιδιωτικότητάς τους, θα έπρεπε να υπάρχει η επιλογή
αντιμετώπισής της».
Το σκάφος θα τοποθετείται στη βάση φόρτισής του, σε εσωτερικό χώρο,
μέχρι να χρειαστεί η χρήση του: ο χρήστης το βγάζει έξω, το αφήνει στο
έδαφος και πατάει το «Go». Το Rapere θα απογειώνεται, ψάχνοντας για
άλλα drones στον ουρανό – όπως αναφέρεται, θα είναι σε θέση να
διαπιστώσει τη διαφορά ανάμεσα σε ένα πουλί και σε ένα drone, και θα
μπορεί να πετάξει πάνω από ένα άλλο αεροσκάφος εντός της εμβέλειάς του
και να το εξουδετερώσει. Μετά την αναχαίτιση, θα επιστρέφει στη βάση και
θα προσγειώνεται, όπου ο χρήστης θα το «εξοπλίζει» με νέα «πυρομαχικά»
(δηλαδή ένα νέο κορδόνι).
RAPERE
Το Rapere,
το οποίο βρίσκεται στο στάδιο του σχεδιασμού, θα πετάει πάνω από τους
«παρείσακτους» και θα ρίχνει ένα «σκοινί/ κορδόνι» στους έλικές τους,
προκαλώντας τη συντριβή τους.
Το κόστος του δεν θα είναι χαμηλό: θα αντιστοιχεί σε «επαγγελματικό
εργαλείο», καθώς «δεν θέλουμε να εξελιχθεί σε ένα παιχνίδι που θα μπορεί
να χρησιμοποιηθεί για την παρεμπόδιση της νόμιμης χρήσης drones».
Τα drones που θα μπορεί να αναχαιτίζει θα είναι τύπου ελικοπτέρου, καθώς
δεν είναι «ακόμα» σε θέση να πιάνει σκάφη σταθερών πτερύγων. «Το
σχεδιάσαμε κυρίως για την αναχαίτιση των τύπων drones που
χρησιμοποιούνται από παπαράτσι ή ηδονοβλεψίες».
Πολλαπλούς έλικες, ηλεκτροκίνηση και χαρακτηριστικά που παραπέμπουν στο
γνωστό υβριδικό αεροσκάφος V-22 Osprey (που μπορεί να απογειώνεται/
προσγειώνεται σαν ελικόπτερο και να πετάει σαν αεροπλάνο, χάρη στη
δυνατότητα περιστροφής των φτερών του) διαθέτει το GL-10 Greased
Lightning της NASA, φωτογραφία του οποίου δημοσιοποίησε χθες η
αμερικανική διαστημική υπηρεσία με την ευκαιρία της National Aviation
Day.
Eπαναστατικό αεροσκάφος - drone από τη NASA
Πολλαπλούς έλικες, ηλεκτροκίνηση και χαρακτηριστικά που παραπέμπουν στο
γνωστό υβριδικό αεροσκάφος V-22 Osprey (που μπορεί να απογειώνεται/
προσγειώνεται σαν ελικόπτερο και να πετάει σαν αεροπλάνο, χάρη στη
δυνατότητα περιστροφής των φτερών του) διαθέτει το GL-10 Greased
Lightning της NASA, φωτογραφία του οποίου δημοσιοποίησε χθες η
αμερικανική διαστημική υπηρεσία με την ευκαιρία της National Aviation
Day.
Όπως αναφέρεται στη σχετική δημοσίευση της NASA, ενδεχομένως το μέλλον
της αεροπλοΐας να έχει (και) αυτή τη μορφή: ενός αεροσκάφους με πολλούς
ηλεκτρικούς έλικες, που θα του επιτρέπουν να αιωρείται σαν ελικόπτερο
και να πετά σαν αεροπλάνο, φέρνοντας επανάσταση στον τομέα των
αερομεταφορών.
Μηχανικοί εργάζονται πάνω στο συγκεκριμένο concept στο Langley Research
Center της NASA στο Χάμπτον, και το συγκεκριμένο μη επανδρωμένο
αεροσκάφος (drone) αποτελεί ένα από τα δείγματα της δουλειάς τους. Το
GL-10, ανοίγματος φτερών λίγο άνω των τριών μέτρων, πρόσφατα
πραγματοποίησε επιτυχημένη πτήση παραμένοντας δεμένο στο έδαφος. Εντελώς
ελεύθερες δοκιμές πτήσεις έχουν προγραμματιστεί για το φθινόπωρο του
2014.
πηγη
Αεροπλάνο «πύραυλος» πιάνει 5.500 χλμ. την ώρα
Τέσσερις ώρες. Τόσος είναι ο χρόνος που θα χρειάζεται για να ταξιδέψει οπουδήποτε ανά την υφήλιο, μεταφέροντας παράλληλα 300 επιβάτες καθώς και φορτία συνολικού βάρους δεκάδων τόνων.
Ο λόγος για ένα νέο, υπό διαμόρφωση, επιβατικό αεροσκάφος το οποίο ωστόσο ομοιάζει περισσότερο σε... διαστημόπλοιο ή ακόμη και πύραυλο. Σύμφωνα με τους σχεδιαστές του, άλλωστε, αυτό θα μπορεί να φτάνει μέσα σε μόλις 15 λεπτά... ακόμη και στο Διάστημα.
Ονομάζεται «Skylon». Πετάει έως και πέντε φορές γρηγορότερα από την ταχύτητα του ήχου, αλλά δεν είναι πύραυλος. Απογειώνεται και προσγειώνεται όπως ένα τυπικό αεροπλάνο. Εχει μήκος 84 μέτρα (κοντράροντας σε μέγεθος τα «Airbus A380» και «Boeing 747») και χωρητικότητα 300 θέσεων για επιβάτες, ενώ μπορεί να μεταφέρει έως και 15 τόνους φορτίου, όπερ σημαίνει ότι κατατάσσεται στην κατηγορία των μεγάλων αεροσκαφών.
Με άλλα λόγια, τα συνδυάζει όλα (και συμφέρει): την ταχύτητα ενός πυραύλου που φτάνει στο Διάστημα, με τις «ανέσεις» και τη λειτουργικότητα-χωρητικότητα ενός αεροσκάφους που πραγματοποιεί εμπορικές πτήσεις. Οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις του «Skylon» έχουν προγραμματιστεί για το 2019, ενώ ο «Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος» (ESA) έχει ήδη δώσει το πράσινο φως για την κατασκευή του.
Βρετανικής κατασκευής
Ωστόσο, η υπερσύγχρονη μηχανή που θα επιτρέπει στο εν λόγω αεροσκάφος να σκίζει τους αιθέρες όπως κανένα άλλο είναι ήδη έτοιμη. Ονομάζεται «Sabre» («Synergetic Air-Breathing Rocket Engine»), αποτελεί δημιούργημα μιας σχετικά μικρής βρετανικής εταιρείας, της «Reaction Engines», και μόλις πριν από μερικές ημέρες έλαβε την επίσημη έγκριση του «Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος».
Οι υπεύθυνοι της «Reaction Engines» υποστηρίζουν μάλιστα ότι ο κινητήρας που δημιούργησαν αποτελεί το μεγαλύτερο βήμα που έχει πραγματοποιηθεί στον χώρο της αεροναυπηγικής... από την πρώτη μηχανή αεροσκαφών και μετά. Χάρη στον υπερσύγχρονο μηχανισμό ψύξης που διαθέτει (έναν μηχανισμό ικανό να ρίχνει τη θερμοκρασία του αέρα από τους 1.000 βαθμούς Κελσίου στους μείον 150 βαθμούς Κελσίου μέσα σε μόλις ένα εκατοστό του δευτερολέπτου), ο κινητήρας «Sabre» θα μπορεί να πιάσει ταχύτητες έως και πέντε φορές γρηγορότερες από την ταχύτητα του ήχου, ή αλλιώς διπλάσιες από εκείνες των ταχύτερων σημερινών αεροσκαφών.
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Εάν δεχθούμε ότι ο ήχος ταξιδεύει με περίπου 344 μέτρα το δευτερόλεπτο, τότε το «Skylon» θα τρέχει με περίπου 1,5 χλμ. το δευτερόλεπτο ή αλλιώς 5.500 χιλιόμετρα την ώρα, φέρνοντας πραγματική επανάσταση στον χώρο των αεροπορικών ταξιδιών. Το «κακό» είναι ότι το κόστος για την κατασκευή ενός αεροσκάφους τύπου «Skylon» είναι εξαιρετικά υψηλό. Υπολογίζεται συγκεκριμένα σε περίπου 1,1 δισ. δολ. (τιμή τετραπλάσια σε σύγκριση για παράδειγμα με εκείνη ενός Airbus A380).
Το «καλό» από την άλλη είναι ότι η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου έχει αποφασίσει να επενδύσει περί τα 90 εκατ. δολ. στο συγκεκριμένο πρότζεκτ. Οσο για τους επίδοξους επιβάτες, προτού κλείσουν εισιτήριο θα ήταν σωστό να γνωρίζουν ότι το «Skylon» δεν θα έχει παράθυρα.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΑΦΙΔΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου