Στα τάρταρα η εμπιστοσύνη των Ελλήνων προς τα ΜΜΕ

 Δεν πληρώνουν για online συνδρομές • Προτιμούν Διαδίκτυο και social media από εφημερίδες και ραδιόφωνα • Στην 36η θέση από τις 38 χώρες η Ελλάδα στο δείκτη εμπιστοσύνης
Την ολοένα και μικρότερη εμπιστοσύνη των Ελλήνων στα μέσα ενημέρωσης καταγράφει νέα έρευνα του Ινστιτούτου Reuters του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Η μελέτη καταγράφει την τάση των πολιτών να μην πληρώνουν για online συνδρομές και να προτιμούν διαφορετικές πηγές ενημέρωσης.
Οι χρήστες στη χώρα μας χρησιμοποιούν περίπου περισσότερες από πέντε online ειδησεογραφικές πηγές την εβδομάδα για την ενημέρωσή τους, αριθμός που είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος ανάμεσα στις 38 χώρες που κάλυψε η έρευνα.

Πλουραλισμός, αλλά και έλλειψη εμπιστοσύνης

Σύμφωνα με τη συνοδευτική έκθεση, αυτό δείχνει μία διάθεση πλουραλισμού, όμως ο κατάλογος των δημοφιλέστερων ιστότοπων περιλαμβάνει ιστοσελίδες και ιστολόγια που αρκετές φορές καταφεύγουν σε επικίνδυνες συνωμοσιολογικές θεωρίες.
Πάνω από εννέα στους δέκα Έλληνες χρήστες (το 92%), κάπως λιγότεροι έναντι του 2016 (96%), ενημερώνονται για τις ειδήσεις μέσω διαδικτύου. Το 68% βλέπουν ειδήσεις στην τηλεόραση (έναντι 66% το 2016) και το 24% διαβάζει ειδήσεις στις εφημερίδες (έναντι 31% το 2016).
Μειωτική τάση παρουσιάζει η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για ενημερωτικούς λόγους, όμως το ποσοστό παραμένει ιδιαίτερα υψηλό. Πάνω από τα δύο τρίτα των Ελλήνων (67%) χρησιμοποιούν το Facebook και άλλα social media ως ειδησεογραφική πηγή, έναντι 74% το 2016. Με άλλα λόγια, μέσα στα τελευταία χρόνια (2016-2019) φαίνεται μια πτωτική τάση στην ενημέρωση των Ελλήνων τόσο από ηλεκτρονικά όσο και από έντυπα μέσα, ενώ η τηλεόραση είναι η μόνη που κέρδισε ελαφρώς έδαφος.
Αναφορικά με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το 20% των Ελλήνων (32% σε όσους είναι έως 35 ετών) χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως τη βασική ή την αποκλειστική πηγή για την ενημέρωσή του. Στην κορυφή των προτιμήσεων βρίσκονται το Facebook (58%) και το YouTube (36%), ενώ οι Έλληνες χρησιμοποιούν ολοένα συχνότερα τις διάφορες εφαρμογές ανταλλαγής online μηνυμάτων (messaging apps) για να ανταλλάξουν ειδήσεις και να τις σχολιάσουν (το 46% μοιράζονται τις ειδήσεις και το 31% τις σχολιάζουν). Το 25% των χρηστών χρησιμοποιούν για τις ειδήσεις το Messenger του Facebook, το 17% το Viber (το μεγαλύτερο ποσοστό μεταξύ των 38 χωρών) και το 12% το Twitter.

Τα πιο δημοφιλή μέσα 

Το Ινστιτούτο Reuters καταγράφει πως οι πιο δημοφιλείς ιστότοποι για ενημέρωση είναι: Newsbomb.gr (34%), Dikaiologitika.gr (30%), Skai.gr (25%), News247.gr (25%), in.gr (24%), Newsit.gr (22%), mixanitouxronou.gr (19%), Newsbeast.gr (19%), Protothema.gr (18%), CCN Greece (17%), Kathimerini.gr (17%), Zougla.gr (17%), ERT.gr (17%), iefimerida.gr (16%) και Enikos.gr (16%).
Όσον αφορά την εβδομαδιαία ενημέρωση από τηλεοράσεις και ραδιόφωνα, προηγούνται ο ΣΚΑΙ (54%), ο ΑΝΤ1 (45%), ο Alpha (44%), το Star (35%), η ΕΡΤ (33%) και το Open (27%). Στις εφημερίδες προηγείται η Καθημερινή (17%) και έπονται Πρώτο Θέμα (16%), Βήμα (12%), Τα Νέα (11%) και Εφημερίδα των Συντακτών (10%). Το 10% των Ελλήνων απάντησαν ότι ενημερώνονται από το BBC και το 9% από το CNN.
Για πρώτη φορά το 2019, σχεδόν δύο στους τρεις Έλληνες (65%) ενημερώθηκαν για τις ειδήσεις από το «έξυπνο» κινητό τους τηλέφωνο, όσοι και από τον υπολογιστή τους. Μόνο το 7% πληρώνουν για online πρόσβαση σε ειδήσεις, ενώ το 36% ακούνε έστω ένα podcast το μήνα.

Στα τάρταρα η εμπιστοσύνη

Από τους συμμετέχοντες στην έρευνα μόνο το 27% απαντά πως έχει εμπιστοσύνη γενικά στις ειδήσεις και η Ελλάδα κατατάσσεται στην 36η θέση ανάμεσα στις 38 χώρες.
Μόλις το 33% εμπιστεύονται τις ειδήσεις που οι ίδιοι διαβάζουν, το 35% εμπιστεύονται τις ειδήσεις που βρίσκουν μέσω αναζήτησης στο διαδίκτυο και το 22% τις ειδήσεις που διαβάζουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Εν ολίγοις, οι Έλληνες -καλώς ή κακώς- έχουν σοβαρό και γενικευμένο πρόβλημα εμπιστοσύνης απέναντι στα μέσα ενημέρωσης. Στην κορυφή της αξιοπιστίας βαθμολογείται η Καθημερινή και ακολουθούν κατά σειρά η Real, ο Alpha, o ANT1, το Βήμα και το in.gr.
Ο ερευνητής Αντώνης Καλογερόπουλος του Ινστιτούτου Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, υπεύθυνος για τη μελέτη στην Ελλάδα, επισήμανε ότι η online αγορά μέσων ενημέρωσης στην Ελλάδα είναι άκρως κατακερματισμένη, η αγορά έντυπων ΜΜΕ συνεχίζει να βρίσκεται σε δραματική κρίση (καθώς ένας μεγάλος όγκος ειδήσεων βρίσκεται δωρεάν διαθέσιμος στο Ίντερνετ), ενώ η τηλεοπτική αγορά περνά μια φάση διαρθρωτικών αλλαγών. Επισημαίνει επίσης ότι η αφθονία ΜΜΕ στην Ελλάδα οφείλεται και στις προσπάθειες μερικών επιχειρηματιών να επηρεάσουν την πολιτική ατζέντα ή να αποκομίσουν κέρδη από την κρατική διαφήμιση.
Με πληροφορίες από: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...