Τέλος στις προσδοκίες της τοπικής κοινωνίας της Κρήτης για υπογειοποίηση των καλωδίων στη Γραμμή Μεταφοράς Υψηλής Τάσης 150 kV που θα συνδέσει τον υποσταθμό στα Νεροκούρου Χανίων με τον υποσταθμό της Δαμάστας Ηρακλείου βάζει η υφυπουργός Ενέργειας κυρία Αλεξανδρα Σδούκου. Η διασύνδεση προβλέπεται να γίνει με την εγκατάσταση 269 πυλώνων.
Το συγκεκριμένο έργο και η όδευση, όπως έχει σχεδιαστεί από τον ΑΔΜΗΕ, είναι απολύτως απαραίτητο να γίνει ανέφερε η υφυπουργός, επισημαίνοντας ότι αποτελεί ένα νευραλγικής σημασίας έργο, ένα έργο – ασπίδα που θα προστατεύει το νησί από τον ενός μερικού ή ολικού μπλακάουτ. Επιπλέον, σύμφωνα με την κ. Σδούκου το συγκεκριμένο έργο ισχυροποιεί την ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ της Δυτικής Κρήτης και του υπόλοιπου νησιού, συμβάλλοντας έτσι στο να ξεπεραστούν προβλήματα ασφαλούς τροφοδοσίας. «Χρειαζόμαστε ένα περισσότερο θωρακισμένο ηλεκτρικό δίκτυο στην Κρήτη για τη βιομηχανική και την τουριστική ανάπτυξη», σημείωσε.
Αναφερόμενη στα επιμέρους ζήτημα που αφορούν στην υπογειοποίηση των καλωδίων, παρέθεσε την άποψη των τεχνικών, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η υπογειοποίηση δεν είναι εφικτή γιατί θα οδηγήσει σε μια αύξηση των τάσεων στο ηλεκτρικό σύστημα της Κρήτης. «Οι τεχνικοί και οι αρμόδιοι που διαχειρίζονται το ενεργειακό σύστημα της χώρας και της Κρήτης λένε ότι μπαίνει σε κίνδυνο η ορθή λειτουργία του εξοπλισμού του νησιού και του συστήματος. Θα είχαμε μια πολύ μεγάλη καθυστέρηση. Από την αρχή, όλες οι άδειες, νέα χάραξη, συντονισμός μεταξύ φορέων… με ότι αρνητικές συνέπειες έχει για την σταθερότητα του δικτύου του νησιού», υπογράμμισε.
Εννέα φορές πάνω το κόστος της υπογειοποίησης
Επίσης, η υφυπουργός σημείωσε ότι σε περίπτωση βλάβης στο υπόγειο
καλώδιο είναι αρκετά πιο χρονοβόρα η διαδικασία επισκευής και αυτό
δημιουργεί μία σοβαρή όχληση, επίσης στο οδικό δίκτυο. Τέλος, εξίσου
σημαντικό ζήτημα είναι η αύξηση σε δυσθεώρητα μεγέθη του κόστους
υλοποίησης. «Το κόστος εναέριας γραμμής, αυτό που έχει σχεδιαστεί,
κοστίζει 235.000 ευρώ το χιλιόμετρο, ενώ το κόστος της υπόγειας κοστίζει δύο εκατομμύρια ευρώ το χιλιόμετρο. Είναι εννέα φορές πάνω.
Όταν υπάρχει η δυνατότητα υλοποίησης ενός έργου με το μικρότερο δυνατό κόστος, για να μην είναι εις βάρος του Έλληνα καταναλωτή και τεχνικά έχεις αρκετές δυσκολίες υλοποίησης της δεύτερης εναλλακτικής ή της τρίτης εναλλακτικής, νομίζω ότι αυτό από μόνο του δίνει την απάντηση στο για ποιο λόγο ο Διαχειριστής προτίμησε να σχεδιάσει με τον τρόπο που σχεδίασε. Έχουν γίνει βεβαίως και κάποιες βελτιώσεις, έπειτα από αίτημα των φορέων εκεί και των τοπικών αρχών και εδώ είμαστε να δούμε και τι άλλο χρειάζεται πάνω σε αυτή την κατεύθυνση», τόνισε η κυρία Σδούκου.
Ο σχεδιασμός του ΑΔΜΗΕ για το συγκεκριμένο έργο είναι, σύμφωνα με την υφυπουργό ο βέλτιστος, γι’ αυτό και έχει λάβει όλες τις αδειοδοτήσεις. «Το αν έχει επιπτώσεις ή όχι στα περιβαλλοντικά -κρίνεται άλλωστε αυτή τη στιγμή που είναι σε εξέλιξη η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων- γίνεται διαβούλευση, γνωμοδοτούν όλοι οι φορείς, οι πολίτες, λαμβάνονται υπόψη τα σχόλια και έτσι εκδίδεται στο τέλος η απόφαση περιβαλλοντικών όρων», ανέφερε.
Σύγχρονο ενεργειακό σύστημα
Η υφυπουργός μίλησε και για την κατάσταση του ηλεκτρικού συστήματος στην Κρήτη
σήμερα. «Η Κρήτη αντιστοιχεί στο ένα δέκατο του μέγιστου φορτίου
ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας. Είναι ένα σύστημα, το οποίο βασίζεται
ουσιαστικά σε τρία πεπαλαιωμένα εργοστάσια που λειτουργούν με μαζούτ και
κάθε σεζόν είμαστε αναγκασμένοι να ενισχύουμε με φορητές μονάδες, που
νοικιάζουμε, για να είμαστε οριακά ασφαλείς για να αντέξουμε αυτήν την
αυξημένη ζήτηση, τη ζήτηση σε ένα νησί που είναι η
ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού. Το 2023 υποδέχτηκε τέσσερα
εκατομμύρια τουρίστες», τόνισε η κ. Σδούκου.
Επιπλέον, κάνοντας αναφορά στις ρυπογόνες μονάδες, επεσήμανε ότι «είναι υποχρέωσή μας να φτιάξουμε το ενεργειακό σύστημα του νησιού με έναν τρόπο ώστε να είναι σύγχρονο και αξιόπιστο». Αναφερόμενη ειδικά στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, μίλησε για τις εγκατεστημένες μεγάλες και κρίσιμες ενεργειακά μονάδες, μονάδες που έχουν ζητήσει ήδη επαύξηση ισχύος, για τις στρατιωτικές βάσεις, το αεροδρόμιο, το Πολυτεχνείο, τη μονάδα επεξεργασίας λυμάτων που απαιτούν παραπάνω ενέργεια, συνδυαστικά και με την οικονομική ανάπτυξη.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου