Fawaz Gruosi: Το ένστικτο της δημιουργίας.

Χαρισματικός σχεδιαστής, διορατικός επιχειρηματίας, περιζήτητος κοσμηματοπώλης, αναγνωρισμένος ωρολογοποιός. Ιδιότητες που συναντιούνται στο πρόσωπο του ιδρυτή και ιδιοκτήτη του οίκου De Grisogono και έχουν ως κοινό σημείο αναφοράς το εξής ένα: Πάθος για δημιουργία.
.   Από τον Χαράλαμπο Νικόπουλο
Γεννήθηκε το 1952 στη Φλωρεντία και στην ηλικία των 18 ετών ξεκίνησε να εργάζεται ως πωλητής σε κοσμηματοπωλείο. Η συγκεκριμένη εργασία δεν ήταν επιλογή του· είχε, απλά, ανάγκη για μια δουλειά. Γρήγορα, όμως, κατάλαβε ότι ήταν γεννημένος για αυτήν. Στα 25 του μετακόμισε στο Λονδίνο, όπου εργάστηκε πάλι σε κοσμηματοπωλείο, και στα 30 του έρχεται η πρώτη μεγάλη στιγμή: Εγινε αντιπρόσωπος του οίκου Harry Winston στη Σαουδική Αραβία.
Τρία χρόνια μετά, επέστρεψε στην Ευρώπη για να εργαστεί για τον οίκο Bulgari. Παρέμεινε εκεί για οκτώ χρόνια και το 1993 αποφάσισε να υλοποιήσει το όνειρό του. Ιδρυσε τον οίκο De Grisogono και μέσα σε περίπου μία δεκαετία είχε κατορθώσει να αναγνωρίζεται ως ένας από τους πιο δυναμικά ανερχόμενους οίκους, με ένα στυλ που έκοβε την ανάσα τόσο από την άποψη της σχεδίασης όσο και των εξεζητημένων, ασυνήθιστων υλικών.
Αδιαπραγμάτευτος στο θέμα της καινοτομίας, δημιούργησε τάσεις, λάνσαρε πρώτος το δέρμα σαλαχιού και τα μαύρα διαμάντια ?οι κοσμηματοπώληδες τα απέρριπταν μετά βδελυγμίας μέχρι τότε... και κατάφερε να δημιουργεί τόσο χαρακτηριστικά κομμάτια που να γίνονται αναγνωρίσιμα από την πρώτη ματιά.
Είστε κοσμηματοπώλης, σχεδιαστής, γεμολόγος και ωρολογοποιός. Πώς καταφέρνετε να είστε επιτυχημένος σε όλους αυτούς τους τομείς και τι αισθάνεστε περισσότερο ότι είστε;
Δαχτυλίδι από τη συλλογή Black Diamond Collections. Λευκόχρυσος 18 καρατίων με μικρά λευκά διαμάντια και το μαύρο διαμάντι που λάνσαρε πρώτος ο οίκος De Grisogono.
Δαχτυλίδι από τη συλλογή Black Diamond Collections. Λευκόχρυσος 18 καρατίων με μικρά λευκά διαμάντια και το μαύρο διαμάντι που λάνσαρε πρώτος ο οίκος De Grisogono.
Αισθάνομαι ως ένας δημιουργός ο οποίος έχει τους οπαδούς του, και αυτοί είναι όσοι τους αρέσουν οι δημιουργίες μου και έχουν κάνει τον οίκο De Grisogono διεθνώς γνωστό και επιτυχημένο. Οσον αφορά το πώς τα καταφέρνω, η απάντηση είναι η σκληρή δουλειά. Μερικές φορές ακόμη και οι 24 ώρες μιας ημέρας δεν είναι αρκετές. Αρκεί να σκεφτείτε ότι ασχολούμαι με όλους τους τομείς της επιχείρησης. Είμαστε μια νέα σχετικά εταιρεία η οποία απαρτίζεται από ανθρώπους που εργάζονται σε ομάδες προκειμένου να δημιουργήσουν τα τέλεια κοσμήματα και τα τέλεια ρολόγια, να χαράξουν και να κόψουν τους τέλειους πολύτιμους λίθους.
Αναζητείτε τάσεις τις οποίες αναπτύσσετε ή προσπαθείτε να τις δημιουργείτε εσείς ο ίδιος;
Θα έλεγα ότι δεν αναζητούμε τάσεις πάνω στις οποίες θα βασιστούμε για να προχωρήσουμε. Ο σκοπός μου είναι να δημιουργούμε εμείς τις τάσεις και να ακολουθεί το κοινό υιοθετώντας τες. Η δύναμή μας είναι να είμαστε αντιεμπορικοί. Αξιοποιώ το πάθος και το ένστικτό μου. Αν ακολουθούσα τις συμβουλές του κάθε γνώστη της κοσμηματοποιίας και της ωρολογοποιίας, σίγουρα δεν θα μου παίρνατε συνέντευξη σήμερα. Η δημιουργικότητα και η τόλμη είναι τα όπλα μας, όπως επίσης και η ανεξαρτησία. Δεν χρειάζεται να δικαιολογούμαστε επειδή αποφασίσαμε να λανσάρουμε το τάδε προϊόν ούτε να κάνουμε έρευνες αγοράς για να δούμε τι θέλει το κοινό. Ισως ακούγεται σαν απερισκεψία, για εμάς όμως η ελευθερία της δημιουργίας είναι το μυστικό.
Τι σκεφτόσασταν όταν εισαγάγατε πρώτος τα μαύρα διαμάντια;
Νιώσατε ποτέ ότι μπορεί και να μην τα καταφέρνατε, εμπορικά, τελικά; Είναι αυτό που σας είπα πριν για τις τάσεις. Οταν ξεκίνησα, όλοι θεωρούσαν ότι αυτό θα αποδεικνυόταν μια καταστροφική κίνηση για τον οίκο και ότι αυτές οι «άσχημες μαύρες πέτρες» ποτέ δεν θα γίνονταν μόδα. Τελικά συνέβη το αντίθετο: Οχι μόνον είχαν επιτυχία, αλλά πολλοί σχεδιαστές κοσμημάτων με αντέγραψαν. Το ίδιο συνέβη και με το δέρμα του σαλαχιού (galuchat). Το χρησιμοποίησα πρώτος και τώρα κοιτάξτε τι έχει γίνει. Εχει αντιγραφεί από όλους όσοι ασχολούνται με τη βιομηχανία της μόδας.
Τι χαρακτηρίζεται σήμερα μοντέρνο στην κοσμηματοποιία;
Δεν θα ονόμαζα ποτέ μοντέρνο ένα κόσμημα, γιατί η δημιουργία του αποσκοπεί στο να καταστεί κλασικό, να μείνει διαχρονικό. Βέβαια, οι λίθοι, τα υλικά και τα χρώματα δημιουργούν κατά καιρούς μόδες και τάσεις. Εγώ με τις δημιουργίες μου προσπαθώ να δημιουργήσω το διαφορετικό. Τώρα, αν αυτό θεωρείται μοντέρνο...
Η καριέρα σας έχει στον πυρήνα της τη σύνθεση ετερόκλητων, ακόμη και φθηνών υλικών, όπως το δέρμα σαλαχιού. Τι είναι αυτό που σας καθοδηγεί; Θα μπορούσε να είναι η μεσογειακή σας καταγωγή;
Το δέρμα του σαλαχιού δεν είναι ακριβώς ένα φτηνό υλικό· απλά το χρησιμοποίησα εγώ πρώτος, το «ανακάλυψα». Αντλώ ιδέες από οπουδήποτε. Ασφαλώς και οι μεσογειακές ρίζες μου παίζουν έναν κρίσιμο ρόλο, αλλά δεν ευθύνονται μόνον αυτές. Ταξιδεύω πολύ και παντού και έτσι έχω την ευκαιρία να τροφοδοτώ την έμπνευσή μου από διαφορετικές χώρες και κουλτούρες.
Μιλήσατε πριν για το ότι σας αντιγράφουν άλλοι σχεδιαστές. Πώς το αντιμετωπίζετε;
Είναι κάτι που δεν μπορείς να αποφύγεις. Το καλό για μένα είναι ότι οι δημιουργίες μου είναι πρωτότυπες και αυθεντικές, κάτι που κάνει την αντιγραφή του λίγο πιο δύσκολη και αργή χρονικά.
Ξεκινήσατε με κοσμήματα και στη συνέχεια στραφήκατε στην ωρολογοποιία. Πώς έγινε αυτό, αλήθεια;
Ηθελα το κοσμηματοπωλείο μου να έχει και μερικά ρολόγια, ώστε το αγοραστικό ενδιαφέρον να είναι μεγαλύτερο. Αυτή ήταν η πρώτη σκέψη, η αφορμή. Αλλά δεν έγινε μονάχα με εμπορικό πνεύμα. Απόδειξη, οι καινοτομίες που παρουσιάσαμε όπως με το Meccanico, το πρώτο μηχανικό ρολόι που συνδυάζει αναλογική και ψηφιακή ένδειξη ώρας.
Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον; Τι άλλο θα θέλατε να κάνετε;
Θα ήθελα να σχεδιάσω μια σειρά ρούχων για γυναίκες. Μπορεί να μείνει απλώς ένα όνειρο, μπορεί και να το κατορθώσω μια μέρα.
Σας έχει απασχολήσει η οικονομική κρίση; Ή είναι κάτι που αφορά μόνο τα μεσαία και χαμηλά στρώματα, δεν πλήττει δηλαδή τους πελάτες σας, που εξ ορισμού είναι ευκατάστατοι;
Από την οικονομική κρίση όλοι έχουν πληγεί. Δεν αφορά μόνον τους ανθρώπους των χαμηλών ή των μεσαίων στρωμάτων. Η δυσπραγία αγγίζει και τα υψηλά στρώματα και είναι κάτι που το βλέπουμε. Ελπίζω αυτό να τελειώσει σύντομα και να δημιουργηθούν ελπίδες για ένα καλύτερο μέλλον.
Είναι η ελληνική αγορά μια καλή αγορά για τον οίκο σας;
Είναι μια πολύ καλή αγορά και συνεχώς βελτιώνεται. Εχει προοπτικές. Αλλωστε θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που οι συλλογές μου αντιπροσωπεύονται από τον οίκο Kessaris. Δεν χρειάζεται να να κάνουμε έρευνες αγοράς για να δούμε τι θέλει το κοινό. Για εμάς, η ελευθερία της δημιουργίας είναι το μυστικό.
Timeline
1993: Ανοίγει μαζί με δύο συνεταίρους την πρώτη boutique De Grisogono στη Γενεύη. Επειτα από δύο χρόνια, η εταιρεία περνάει αποκλειστικά στα χέρια του.
1996: Φέρνει τα μαύρα διαμάντια στο προσκήνιο.2000: Παρουσιάζει την πρώτη του συλλογή ρολογιών στην έκθεση της Βασιλείας. Ως σήμερα έχει παρουσιάσει 20 και πλέον συλλογές ρολογιών.
2002: Ο όμιλος Chopard αποκτά το 49% των μετοχών της εταιρείας. Το 2007 ο Gruosi θα εξαγοράσει το μερίδιο αυτό και η εταιρεία θα περάσει στην ιδιοκτησία του κατά 100%.
2010: Ο οίκος έχει σήμερα 17 boutiques σε όλον τον κόσμο -μεταξύ των οποίων σε Παρίσι, Ρώμη, Νέα Υόρκη, Μόσχα, Τόκιο, Λονδίνο, Γκστάαντ, Ρώμη και Γενεύη.

Πηγή   

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...