Γυμνόστηθη διαμαρτυρία κατά του Euro από φεμινίστριες της Femen

Από τη στιγμή που η Εκτελεστική Επιτροπή της UEFA «έδωσε» τη διοργάνωση της τελικής φάσης του Euro 2012 στην Ουκρανία και στην Πολωνία αρκετά φρύδια σηκώθηκαν με απορία για το πώς θα μπορούσε να επιτύχει το εγχείρημα της συνδιοργάνωσης από δύο μεγάλες γεωγραφικά χώρες. Εχοντας φθάσει στα μισά του διαδρομής προς τον τελικό του 14ου Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος, η διαπίστωση επιβεβαιώνεται. Ενώ το ποδοσφαιρικό επίπεδο της διοργάνωσης είναι αρκετά υψηλό - και κυρίως ανταγωνιστικό ως τώρα, με εκπληκτικό ρυθμό, πλούσιo σε φάσεις, γκολ και εναλλαγές συναισθημάτων -, κάτι στο οποίο βοηθά το ανοιξιάτικο κλίμα και οι προσεγμένοι αγωνιστικοί χώροι, εκτός γηπέδων εξελίσσονται δύο διαφορετικές διοργανώσεις: άλλη στην Πολωνία και άλλη στην Ουκρανία! Επιπλέον δεν είναι λίγα τα τριτοκοσμικά φαινόμενα που έχουν καταστρέψει το προφίλ των διοργανωτών...


Στη σαφώς πιο εξευρωπαϊσμένη Πολωνία τα εκτός γηπέδων προβλήματα εστιάζονται στην (μη) αντιμετώπιση των χούλιγκαν και λοιπών ταραξιών. Επεισόδια μεταξύ Ιρλανδών και Κροατών στο Πόζναν και εκτεταμένα επεισόδια μεταξύ Ρώσων και Πολωνών στη Βαρσοβία έφεραν τον χουλιγκανισμό στο προσκήνιο.
Στην Ουκρανία τα προβλήματα είναι διαφορετικά. Αρχικά ήταν πολιτικής υφής και είχαν να κάνουν με το μποϊκοτάζ υψηλών προσκεκλημένων που διαμαρτύρονταν για τις συνθήκες κράτησης της πρώην πρωθυπουργού της χώρας Γιούλια Τιμοσένκο. Αυτό βέβαια ελάχιστα απασχολεί τους φιλάθλους που ταξίδεψαν στη χώρα της πρώην Σοβιετικής Ενωσης και οι οποίοι καλούνται να πληρώσουν εξωπραγματικά ποσά για μια διανυκτέρευση!
Διαδρομές για βαλάντια τουριστών...
Καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι αρκετοί ποδοσφαιρόφιλοι επέλεξαν να μείνουν στην Πολωνία και να ταξιδεύουν αυθημερόν στην Ουκρανία για τους αγώνες των ομάδων τους. Βέβαια με αυτόν τον τρόπο μπλέκουν είτε στους κακοτράχαλους δρόμους είτε στο αργό σιδηροδρομικό δίκτυο. Πάντως οι Ουκρανοί εγκαινίασαν κάποια καινούργια τρένα της εταιρείας - σπόνσορα του Euro 2012 - Hyundai, τα οποία κάνουν τις διαδρομές στον μισό χρόνο. Βέβαια οι τιμές μιας διαδρομής από το Κίεβο στο Λβιβ, για παράδειγμα, ξεκινούν από 30 ευρώ και, δεδομένου ότι ο μέσος μισθός στην Ουκρανία δεν ξεπερνά τα 200 ευρώ, γίνεται κατανοητό ότι χρησιμοποιούνται σχεδόν αποκλειστικά από τουρίστες. Το εκπληκτικό είναι ότι ακόμη και αυτά τα τρένα έχουν τέτοιον (κακό) προγραμματισμό που φθάνουν στις πόλεις των αγώνων μισή ώρα μετά την έναρξη των ματς!
Υπάρχουν κάποιοι «ήρωες» που καλύπτουν την τελική φάση του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος ταξιδεύοντας ανάμεσα στην Πολωνία και στην Ουκρανία. Οι εμπειρίες τους μοιάζουν, τρόπον τινά, με εκείνες του ιταλού εξερευνητή... Μάρκο Πόλο. «Αν πάρεις λάθος στροφή, που δεν υπάρχει περίπτωση να μην πάρεις αφού κάποια στιγμή όλοι θα διαβάσουν λάθος τις πινακίδες που είναι μόνο στα κυριλικά, θα βρεθείς σε χωματόδρομους και θα χρειαστείς τουλάχιστον μία - δύο ώρες για να ξαναβρείς τη σωστή πορεία σου. Αν είσαι τυχερός... Οι υποδομές είναι προσοβιετικής εποχής, αλλά οι τιμές Ηλυσίων Πεδίων. Ακόμη και το νερό το πληρώνεις χρυσάφι» είπε μιλώντας στο «Βήμα» ο δημοσιογράφος της πολωνικής εφημερίδας «Rzeczpospolita» Πάβελ Βίλκοβιτς.
Πάντως οι Ουκρανοί απολαμβάνουν μέχρι στιγμής μια πρωτοφανή ομοψυχία. Εχουν αφήσει τις πολιτικές διαφορές στην άκρη και ζουν το όνειρο, στο οποίο πρωταγωνιστούν ο θρυλικός προπονητής της εθνικής ομάδας της χώρας Ολεγκ Μπλαχίν και ο σύγχρονος ήρωας Αντρέι Σεφτσένκο. Ακόμη και το γεγονός ότι επιτρέπουν τις διαμαρτυρίες στους δρόμους και στα Fanzone για τη φυλακισμένη Τιμοσένκο, οι οποίες αν δεν ήταν σε εξέλιξη το Euro 2012 θα διαλύονταν από τα όργανα της τάξης, δείχνει ότι οι ουκρανοί διοργανωτές προσπαθούν να φορέσουν ένα «ευρωπαϊκό» προσωπείο. Τουλάχιστον σε όποιους τομείς μπορούν...
Το τηλεοπτικό «μακιγιάζ» της UEFA
Αρκετά μακριά από την πραγματικότητα είναι και οι περισσότερες εικόνες που φθάνουν στους τηλεοπτικούς δέκτες. Πολύχρωμες, ζωντανές και πάνω απ' όλα ειρηνικές. Αυτές «επιτρέπεται» να μοιραστούν στον πλανήτη, ασχέτως αν δεν έχουν καμία σχέση με όσα πραγματικά συμβαίνουν στα γήπεδα. Για παράδειγμα, στην αναμέτρηση της Κροατίας με το Εϊρε ένας εισβολέας μπήκε στον αγωνιστικό χώρο και έφθασε ως τους πάγκους των δύο ομάδων φιλώντας τον ομοσπονδιακό τεχνικό της Κροατίας Σλάβεν Μπίλιτς, ωστόσο αυτή η εικόνα δεν μεταδόθηκε ποτέ τηλεοπτικά.
Η εταιρεία παραγωγής που συνεργάζεται με την UEFA φροντίζει να μην «πληγωθεί» το προφίλ της ομοσπονδίας. Το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα ποδοσφαίρου δεν είναι μια απλή αθλητική διοργάνωση, αλλά μια γιγάντια διαφημιστική πλατφόρμα. Το υλικό που καταγράφουν 32 κάμερες σε κάθε γήπεδο ξεδιαλέγουν πέντε σκηνοθέτες, οι οποίοι έχουν και τον τελευταίο λόγο για τις εικόνες που θα φθάσουν στα σπίτια των τηλεθεατών αλλά, κυρίως, για εκείνες που θα «κοπούν».
Οπως και στο χορτάρι, έτσι και στο τηλεοπτικό «παιχνίδι» υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες: Πότε και πόσο συχνά θα μεταδίδονται replay, πόσες φορές θα ζουμάρει ο φακός σε όμορφες παρουσίες από τις εξέδρες, ποιες φάσεις θα μεταδίδονται από τις κάμερες που είναι κρεμασμένες στις οροφές των σταδίων και ποιες από τις πανοραμικές κάμερες. Τίποτε δεν έχει αφεθεί στην τύχη, επιβεβαιώνοντας ότι το ποδόσφαιρο έχει πάψει εδώ και καιρό να είναι απλώς ένα παιχνίδι. 

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...