Σουίτες από όπερες των Λουλί, Ραμό και Γκλουκ συναντούν νέα έργα των Κουμεντάκη, Κούκου και Παπαδημητρίου, παιγμένα με όργανα εποχής
Tρία νέα έργα του Γιώργου Κουμεντάκη, του Περικλή Κούκου και του Δημήτρη Παπαδημητρίου παρουσιάζει η Καμεράτα με όργανα εποχής..
Tρία νέα έργα του Γιώργου Κουμεντάκη, του Περικλή Κούκου και του Δημήτρη Παπαδημητρίου παρουσιάζει η Καμεράτα με όργανα εποχής
Ποια θα ήταν η αντίδραση των θρυλικών συνθετών του 18ου αιώνα αν άκουγαν στα όργανα της εποχής τους μουσική γραμμένη από το μέλλον;
Τι κοινό μπορεί να έχει το λαμπερό μπαρόκ Παρίσι του 18ου αιώνα με τη σύγχρονη ελληνική μουσική δημιουργία; Συνδυάζονται άραγε ο Λουλί με τον Γιώργο Κουμεντάκη, ο Ραμό με τον Περικλή Κούκο, ο Γκλουκ με τον Δημήτρη Παπαδημητρίου; Αυτά και άλλα πολλά καλείστε να ανακαλύψετε απόψε στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος», σε μια τολμηρή συναυλία με την Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής (σε όργανα εποχής), την πρώτη του κύκλου «Μετατροπίες» για τη νέα σεζόν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Τρεις εντυπωσιακές χορευτικές σουίτες από όπερες των Λουλί, Ραμό και Γκλουκ που παρουσιάστηκαν στη γαλλική πρωτεύουσα τη χρυσή εποχή της μπαρόκ όπερας συνδιαλέγονται μοναδικά με τρία νέα έργα που έγραψαν μέσα στο 2012, ειδικά για την Καμεράτα σε όργανα εποχής, τρεις κορυφαίοι Ελληνες συνθέτες: ο Γιώργος Κουμεντάκης, ο Περικλής Κούκος και ο Δημήτρης Παπαδημητρίου. Την Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, που ερμηνεύει σε όργανα εποχής, διευθύνει ο βραβευμένος με Echo Klassik αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου. Σε ρόλο σολίστ στο έργο του Κούκου εμφανίζεται ο διακεκριμένος Ελληνας κόντρα τενόρος Νίκος Σπανός.
Το πρόγραμμα φανερώνει τις καλλιτεχνικές ανησυχίες της ορχήστρας, καθώς συνδυάζει εντυπωσιακές χορευτικές σουίτες από σπουδαία οπερατικά έργα μεγάλων συνθετών του μπαρόκ με μουσικές τριών κορυφαίων σύγχρονων Ελλήνων συνθετών. Εργα που αν και φαινομενικά ετερόκλητα, έχουν κοινό παρονομαστή: τα όργανα εποχής της Καμεράτας. «Οι ιδιαιτερότητες των οργάνων εποχής, οι περιορισμοί τους και οι δυνατότητές τους είναι το κίνητρο για εξερεύνηση νέων ηχοχρωμάτων και νέων συνδυασμών. Δεν είναι όμως μόνο τα ηχοχρώματα που ορίζουν το ''νέο'', αλλά και η πολύτιμη γνώση του ύφους και των πρακτικών του παρελθόντος, που ανοίγουν στους μεν εκτελεστές νέους ορίζοντες ερμηνείας με συνδυασμό πολλών διαφορετικών στυλ, στους δε συνθέτες τη δυνατότητα εξερεύνησης ενός νέου ηχητικού πεδίου πέρα από τα συμβατικά πλέον σύγχρονα όργανα της ''τυπικής'' ορχήστρας» σημειώνει ο Γιώργος Πέτρου.
«Φαέθων»
Στο ξεκίνημα τη βραδιάς, η Καμεράτα ερμηνεύει τη μεγαλειώδη σουίτα μπαλέτου από την όπερα «Φαέθων» (1683) του κορυφαίου εκπροσώπου της γαλλικής μπαρόκ όπερας Ζαν-Μπατίστ Λουλί, που αναφέρεται στην πτώση του Φαέθοντα, γιου του μυθικού βασιλιά Ηλιου που έπεσε στην προσπάθειά του να οδηγήσει το άρμα του πατέρα του. Το έργο του Γιώργου Κουμεντάκη «Πέντε ακόμη βήματα μέχρι να κοιμηθείς» για ορχήστρα σε όργανα εποχής, επηρεασμένο από τη μουσική παράδοση της αγαπημένης του Κρήτης, απ' όπου και η καταγωγή του, ντύνει ένα νανούρισμα και έναν πεντοζάλη με τους ήχους ενός τσέμπαλου, ενός φορτεπιάνο, μιας θεόρβης και δύο ζευγαριών από μπαρόκ όμποε και φλάουτι τραβέρσι σε υπέροχη σολιστική συνομιλία, δημιουργώντας μια συγκινησιακά φορτισμένη ατμόσφαιρα.
Στον σημαντικότατο Γάλλο συνθέτη αλλά και σπουδαίο θεωρητικό της μουσικής της εποχής του μπαρόκ Ζαν-Φιλίπ Ραμό ανήκει η εντυπωσιακή χορευτική σουίτα από την όπερα «Les Indes Galantes». Την εξωστρέφεια της μουσικής του Ραμό «συναγωνίζεται» ο Δημήτρης Παπαδημητρίου με τις λαμπερές «Μάσκες», ένα έργο γεμάτο χορευτικές εικόνες αλλά και πολύ χιούμορ που αναμειγνύει στοιχεία της παλιάς μουσικής του 17ου και του 18ου αιώνα με ήχους από Ελλάδα, από βαλς ή από τανγκό, δημιουργώντας μια εντελώς νέα πολυσυλλεκτική μουσική εικόνα.
Μεταγενέστερος συνθέτης των Λουλί και Ραμό, ο Κρίστοφ Βίλιμπαλντ Γκλουκ χειρίζεται το δραματικό στοιχείο στις όπερές του με πιο λιτές μελωδικές γραμμές, όλο φρεσκάδα, όπως διαπιστώνει κανείς στην ερμηνεία της σουίτας μπαλέτου από την τρίπρακτη όπερα «Ιφιγένεια εν Αυλίδι». Η βραδιά θα κλείσει με το «Παιχνίδι των σκιών» από την όπερα-μπαλέτο «Ονειρο θερινής νύχτας» του Περικλή Κούκου. Η συνάφεια της μουσικής του έργου με στοιχεία αναγεννησιακά και μπαρόκ οδήγησε τον συνθέτη στη δημιουργία ενός νέου, μαγικού ηχοχρωματικού κόσμου, που αποκτά ακόμα πιο ιδιαίτερο χαρακτήρα μέσα από τη φωνή του κόντρα τενόρου Νίκου Σπανού.
ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ
akarali@pegasus.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου