Ενώ η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ με τη στήριξη ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-Ποταμίου
ψηφίζει νέα μέτρα λιτότητας ως προάγγελο του τρίτου σκληρού Μνημονίου,
τα οποία θα επιβαρύνουν για μία ακόμη φορά τον ελληνικό λαό, οι Έλληνες
εφοπλιστές καταστρώνουν σχέδια για το πώς θα αποφύγουν ξανά να πληρώσουν
το μερίδιό τους για τη διάσωση της ελληνικής οικονομίας.
Μία από τις –πολλές πλέον- προεκλογικές διακηρύξεις του ΣΥΡΙΖΑ οι οποίες περιμένουν στη σειρά για την υλοποίησή τους, είναι η φορολόγηση των Ελλήνων εφοπλιστών με τρόπο τέτοιο ώστε να εξασφαλίζεται η ισονομία και η δίκαιη κατανομή των φορολογικών βαρών.
Δυστυχώς, αντί η κυβέρνηση να έχει ήδη λάβει τις αναγκαίες
πρωτοβουλίες, ήρθαν οι δανειστές να επιβάλουν την αύξηση της φορολογίας
των Ελλήνων πλοιοκτητών και την κατάργηση της φορολογικής ασυλίας που
απολαμβάνουν εδώ και δεκαετίες. Οι αντίστοιχες ρυθμίσεις θα αποτελούν
μέρος της Συμφωνίας που θα υπογράψει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με τους
δανειστές, με βάση τις δεσμεύσεις της στη Σύνοδο Κορυφής της 12ης
Ιουλίου.
Το θέμα αναδεικνύει η «Wall Street Journal», η οποία αναφέρει στο σχετικό δημοσίευμα: «Με εντολή των διεθνών δανειστών, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ συμφώνησε να αυξήσει τους φόρους του επί μακρόν προστατευμένου τομέα – σε τέτοιο βαθμό που οι φοροαπαλλαγές προστατεύονται από το Σύνταγμα. Η (ναυτιλιακή) βιομηχανία κυριαρχείται από ένα μικρό κύκλο οικογενειακών επιχειρήσεων, οι οποίες ελέγχουν σχεδόν το ένα πέμπτο του παγκόσμιου στόλου –γεγονός που θεωρούνταν πηγή εθνικής υπερηφάνειας. Ωστόσο, τα πρόσφατα χρόνια της οικονομικής κρίσης τροφοδότησαν μία βαθιά καχυποψία μεταξύ πολλών Ελλήνων, ότι οι μεγαλοπαράγοντες της ναυτιλίας με το υψηλό επίπεδο διαβίωσης δεν έχουν πληρώσει το μερίδιό τους δίκαια».
Αυτό που έχει συμφωνήσει η ελληνική κυβέρνηση με τους δανειστές, είναι να αυξήσει τη φορολογία στο τονάζ και να επιβάλει ένα είδος ετήσιου φόρου, ο οποίος θα βασίζεται στη χωρητικότητα των πλοίων. Πρόκειται για μέτρο που εφαρμόζεται με παρόμοια μορφή σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Επίσης, σύμφωνα με τα συμφωνηθέντα στη Σύνοδο Κορυφής, η ελληνική κυβέρνηση έχει δεσμευθεί ότι θα καταργήσει σταδιακά μια σειρά από τις 56 φοροαπαλλαγές των Ελλήνων εφοπλιστών.
Οι λεπτομέρειες ακόμη δεν έχουν γίνει γνωστές, καθώς κυβερνητικοί κύκλοι αφήνουν να εννοηθεί ότι το ακριβές ύψος του φόρου – ο οποίος αναμένεται να μην είναι μικρός- θα ανακοινωθεί αφού υπάρξουν διαβουλεύσεις με τους εφοπλιστές.
Παρόλα αυτά, η εφοπλιστική κοινότητα έχει ξεκινήσει ήδη τις απειλές. «Αν υπάρξει αλλαγή στο φορολογικό και νομικό καθεστώς με το οποίο λειτουργεί η ναυτιλία στην Ελλάδα, τότε σίγουρα θα υπάρξει μία μαζική έξοδος από τους πλοιοκτήτες. Αυτό θα κάνω και εγώ» δηλώνει στη Wall Street Journal ο Μιχάλης Βοδούρογλου, επικεφαλής ενός στόλου 25 πλοίων ξηρού φορτίου και μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Οι εταιρείες του Box Ships και Paragon Shipping είναι εισηγμένες στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Morgan Stanley, η κρίση στην ελληνική οικονομία, τόσο τα προηγούμενα χρόνια όσο και τώρα με την επιβολή capital controls, δεν έχει επηρεάσει την ποντοπόρο ναυτιλία και τις εταιρείες των Ελλήνων εφοπλιστών, οι οποίες είναι εισηγμένες σε ξένα χρηματιστήρια και δη στη Wall Street. Χαρακτηριστικό είναι ότι την Παρασκευή 10 Ιουλίου και ενώ είχαν επιβληθεί τα capital controls και η διαπραγμάτευση για την παραμονή της χώρας στην Ευρωζώνη βρισκόταν στην κόψη του ξυραφιού, η αξία των μετοχών 24 ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών που είναι εισηγμένες στις αγορές των ΗΠΑ παρέμεινε τελείως ανεπηρέαστη. Το γεγονός αυτό αποδεικνύει την ευρωστία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων ελληνικών συμφερόντων, η οποία θα επηρεαστεί σε τελευταία ανάλυση ελάχιστα, από την αύξηση της φορολόγησής τους στην Ελλάδα. Παρόλα αυτά, δηλώνουν έτοιμοι να δραπετεύσουν προς φορολογικούς παραδείσους και να ενισχύσουν τα νηολόγια άλλων χωρών.
Το θέμα αναδεικνύει η «Wall Street Journal», η οποία αναφέρει στο σχετικό δημοσίευμα: «Με εντολή των διεθνών δανειστών, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ συμφώνησε να αυξήσει τους φόρους του επί μακρόν προστατευμένου τομέα – σε τέτοιο βαθμό που οι φοροαπαλλαγές προστατεύονται από το Σύνταγμα. Η (ναυτιλιακή) βιομηχανία κυριαρχείται από ένα μικρό κύκλο οικογενειακών επιχειρήσεων, οι οποίες ελέγχουν σχεδόν το ένα πέμπτο του παγκόσμιου στόλου –γεγονός που θεωρούνταν πηγή εθνικής υπερηφάνειας. Ωστόσο, τα πρόσφατα χρόνια της οικονομικής κρίσης τροφοδότησαν μία βαθιά καχυποψία μεταξύ πολλών Ελλήνων, ότι οι μεγαλοπαράγοντες της ναυτιλίας με το υψηλό επίπεδο διαβίωσης δεν έχουν πληρώσει το μερίδιό τους δίκαια».
Αυτό που έχει συμφωνήσει η ελληνική κυβέρνηση με τους δανειστές, είναι να αυξήσει τη φορολογία στο τονάζ και να επιβάλει ένα είδος ετήσιου φόρου, ο οποίος θα βασίζεται στη χωρητικότητα των πλοίων. Πρόκειται για μέτρο που εφαρμόζεται με παρόμοια μορφή σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Επίσης, σύμφωνα με τα συμφωνηθέντα στη Σύνοδο Κορυφής, η ελληνική κυβέρνηση έχει δεσμευθεί ότι θα καταργήσει σταδιακά μια σειρά από τις 56 φοροαπαλλαγές των Ελλήνων εφοπλιστών.
Οι λεπτομέρειες ακόμη δεν έχουν γίνει γνωστές, καθώς κυβερνητικοί κύκλοι αφήνουν να εννοηθεί ότι το ακριβές ύψος του φόρου – ο οποίος αναμένεται να μην είναι μικρός- θα ανακοινωθεί αφού υπάρξουν διαβουλεύσεις με τους εφοπλιστές.
Παρόλα αυτά, η εφοπλιστική κοινότητα έχει ξεκινήσει ήδη τις απειλές. «Αν υπάρξει αλλαγή στο φορολογικό και νομικό καθεστώς με το οποίο λειτουργεί η ναυτιλία στην Ελλάδα, τότε σίγουρα θα υπάρξει μία μαζική έξοδος από τους πλοιοκτήτες. Αυτό θα κάνω και εγώ» δηλώνει στη Wall Street Journal ο Μιχάλης Βοδούρογλου, επικεφαλής ενός στόλου 25 πλοίων ξηρού φορτίου και μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Οι εταιρείες του Box Ships και Paragon Shipping είναι εισηγμένες στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Morgan Stanley, η κρίση στην ελληνική οικονομία, τόσο τα προηγούμενα χρόνια όσο και τώρα με την επιβολή capital controls, δεν έχει επηρεάσει την ποντοπόρο ναυτιλία και τις εταιρείες των Ελλήνων εφοπλιστών, οι οποίες είναι εισηγμένες σε ξένα χρηματιστήρια και δη στη Wall Street. Χαρακτηριστικό είναι ότι την Παρασκευή 10 Ιουλίου και ενώ είχαν επιβληθεί τα capital controls και η διαπραγμάτευση για την παραμονή της χώρας στην Ευρωζώνη βρισκόταν στην κόψη του ξυραφιού, η αξία των μετοχών 24 ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών που είναι εισηγμένες στις αγορές των ΗΠΑ παρέμεινε τελείως ανεπηρέαστη. Το γεγονός αυτό αποδεικνύει την ευρωστία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων ελληνικών συμφερόντων, η οποία θα επηρεαστεί σε τελευταία ανάλυση ελάχιστα, από την αύξηση της φορολόγησής τους στην Ελλάδα. Παρόλα αυτά, δηλώνουν έτοιμοι να δραπετεύσουν προς φορολογικούς παραδείσους και να ενισχύσουν τα νηολόγια άλλων χωρών.
Όπως είχε γράψει το Newsbomb.gr, Έλληνες εφοπλιστές έχουν ήδη καταστρώσει σχέδια μεταφοράς εταιρειών και πλοίων στην Κύπρο,
ώστε να αποφύγουν μία ενδεχόμενη αύξηση της φορολογίας τους,
αποδεικνύοντας για μία ακόμη φορά, ότι ο πατριωτισμός τους φτάνει μέχρι
εκεί που δεν θίγονται τα συμφέροντά τους.
Έχουν δε συνηθίσει από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, να ικανοποιούνται στο έπακρο οι απαιτήσεις τους –με αποκορύφωμα τη συμβολή Βαρβιτσιώτη και τη μετατροπή της υποχρεωτικής συνεισφοράς τους ξανά σε «εθελοντική». Γι’ αυτό άλλωστε, ο κ. Βοδούρογλου δηλώνει στη «Wall Street Journal» ότι θα περιμένουν και θα δουν... πώς θα εξελιχθεί η διαπραγμάτευση.
Πάντως, η κυβέρνηση φέρεται να επιμένει ότι η ναυτιλιακή κοινότητα πρέπει και αυτή να σηκώσει το βάρος που της αναλογεί ώστε να βοηθήσει τη χώρα να εξέλθει της κρίσης.
«Η ναυτιλιακή κοινότητα πρέπει να ετοιμάζεται να σηκώσει το μεγαλύτερο βάρος στον αγώνα εξόδου της χώρας από την ύφεση» είχε πει ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας, Θόδωρος Δρίτσας, σε συνάντηση με εφοπλιστές, λίγο μετά τη νίκη του ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές.
Το ζήτημα είναι να μην υποχωρήσει και από αυτή τη θέση του ο ΣΥΡΙΖΑ, την ώρα που χαρίζει στους δανειστές σειρά εργασιακών και συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων των εργαζομένων, μειώνει το λαϊκό εισόδημα μέσω των αυξήσεων στο ΦΠΑ και θέτει εν αμφιβόλω ακόμα και την προστασία της πρώτης κατοικίας.
Έχουν δε συνηθίσει από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, να ικανοποιούνται στο έπακρο οι απαιτήσεις τους –με αποκορύφωμα τη συμβολή Βαρβιτσιώτη και τη μετατροπή της υποχρεωτικής συνεισφοράς τους ξανά σε «εθελοντική». Γι’ αυτό άλλωστε, ο κ. Βοδούρογλου δηλώνει στη «Wall Street Journal» ότι θα περιμένουν και θα δουν... πώς θα εξελιχθεί η διαπραγμάτευση.
Πάντως, η κυβέρνηση φέρεται να επιμένει ότι η ναυτιλιακή κοινότητα πρέπει και αυτή να σηκώσει το βάρος που της αναλογεί ώστε να βοηθήσει τη χώρα να εξέλθει της κρίσης.
«Η ναυτιλιακή κοινότητα πρέπει να ετοιμάζεται να σηκώσει το μεγαλύτερο βάρος στον αγώνα εξόδου της χώρας από την ύφεση» είχε πει ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας, Θόδωρος Δρίτσας, σε συνάντηση με εφοπλιστές, λίγο μετά τη νίκη του ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές.
Το ζήτημα είναι να μην υποχωρήσει και από αυτή τη θέση του ο ΣΥΡΙΖΑ, την ώρα που χαρίζει στους δανειστές σειρά εργασιακών και συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων των εργαζομένων, μειώνει το λαϊκό εισόδημα μέσω των αυξήσεων στο ΦΠΑ και θέτει εν αμφιβόλω ακόμα και την προστασία της πρώτης κατοικίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου