Αρχικά οι ενώσεις καναλαρχών (ΕΙΤΗΣΕΕ), διαφημιστικών εταιρειών
(ΕΔΕΕ) και διαφημιζομένων (ΣΔΕ) εκδήλωσαν με κοινή ανακοίνωση την
αντίθεσή τους στην πρωτοβουλία του υπουργού Επικρατείας Νίκου Παππά να
δημιουργηθεί «Ηλεκτρονικό Σύστημα Διάθεσης Διαφημιστικού Χρόνου».
Τώρα όμως φαίνεται ότι επιχειρούν να…
πιέσουν και με διεθνή καμπάνια, με την ΕΙΤΗΣΕΕ να ενημερώνει (άτυπα) για σχετικά δημοσιεύματα σε μεγάλα ξένα μέσα ενημέρωσης όπως οι εφημερίδες «Financial Times», «Daily Mail», το πρακτορείο Reuters και το «Broadband magazine», ένα περιοδικό με επιρροή στην τηλεοπτική βιομηχανία.
Δημοσιεύματα που αναφέρονται στο θέμα της νομοθεσίας για τις διαφημίσεις στα κανάλια αλλά εμμέσως και στην επερχόμενη αδειοδότησή τους... Τώρα πώς ξαφνικά υπήρξε τέτοιο ενδιαφέρον για το θέμα από διεθνή ΜΜΕ είναι ένα άλλο μεγάλο θέμα για το πώς δρουν τα λόμπι και στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
Σε σχετική ερώτησή μας ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς επέμεινε ότι με το νομοσχέδιο που βρίσκεται σε διαβούλευση στο opengov.gr μέχρι και τις 15 Ιουλίου (13.59) επιτυγχάνεται «διαφάνεια στις συναλλαγές ενώ και τα τηλεοπτικά κανάλια απαλλάσσονται από ασήκωτα βάρη όπως οι επιστροφές», που συχνά ξεπερνούν ακόμα και το 60%.
Ξεκαθάρισε ότι «δεν υπάρχει καμία υπέρβαση αρμοδιοτήτων», άφησε... ανοικτό το θέμα της επιβάρυνσης 10% για το νέο σύστημα, έσπευσε όμως να τονίσει ότι το θέμα δεν βρίσκεται εκεί, αλλά στη διαφάνεια στις συναλλαγές ΜΜΕ, διαφημιστικών εταιρειών, media shops.
Διαφημιζόμενοι, καναλάρχες και διαφημιστικές εταιρείες με την κοινή ανακοίνωσή τους τόνισαν ότι έχουν ήδη αναθέσει σε νομικούς να γνωμοδοτήσουν και αναμένεται η νομική τεκμηρίωση για «όλα τα γενικά και επιμέρους ζητήματα που προκαλεί σωρευτικά αυτό το σχέδιο νόμου».
Παράλληλα, πρότειναν και… «συναινετική λύση» με τη θέσπιση ολοκληρωμένου «συστήματος monitoring, δηλαδή καταγραφής της διαφημιστικής δαπάνης - και όχι διαχείρισής της και μάλιστα χωρίς την επιβάρυνση μεσάζοντος…».
Στα δημοσιεύματα πάντως φαίνεται, όπως σημειώνει η ΕΙΤΗΣΕΕ, να επισημαίνεται ότι η προαναφερόμενη παρέμβαση θα στείλει «αρνητικό μήνυμα σε υφιστάμενους και δυνητικούς νέους επενδυτές», ενώ υπάρχει και ενδεχόμενη παραβίαση του Δικαίου «της Ε.Ε. και θα βλάψει τη βιομηχανία της τηλεόρασης, που ήδη βρίσκεται αντιμέτωπη με την οικονομική ύφεση και τα αυστηρά μέτρα λιτότητας, καθώς και τη μαζική στροφή προς την online διαφήμιση, παράγοντες που θα μπορούσαν να αναγκάσουν τους τηλεοπτικούς σταθμούς να κλείσουν».
Γίνονται μάλιστα αναφορές στα όσα επιχειρήθηκαν και επιχειρούνται από άλλες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις που «προσπαθούν επίσης να πατάξουν την ελευθερία των Μέσων Ενημέρωσης.
Ο Ούγγρος πρωθυπουργός Βίκτορ Ορμπαν εισήγαγε νέους κανόνες το 2011 που επέτρεψαν στην κυβέρνηση να τιμωρήσει τις εταιρείες ΜΜΕ για δήθεν μη ισορροπημένη ή προσβλητική κάλυψη. Στην Πολωνία, η κυβέρνηση πιέζει για μεγαλύτερο έλεγχο στην κρατική τηλεόραση».
Τονίζεται επίσης ότι με το νομοσχέδιο επιδιώκεται επιβολή υψηλότερων φόρων, ενώ «θα αφαιρέσει κάθε έννοια της αναγκαίας εμπιστευτικότητας που απαιτείται για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.
Θέτει σε πραγματικό επιχειρηματικό κίνδυνο τις επιχειρήσεις των Μέσων Ενημέρωσης που λειτουργούν στη χώρα καθώς όλοι, διαφημιζόμενοι, διαφημιστικές εταιρείες, οργανισμοί Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, τηλεοπτικοί σταθμοί και τα υπόλοιπα ΜΜΕ θα γνωρίζουν λεπτομερώς το κόστος της κάθε διαφήμισης, τον τηλεοπτικό προϋπολογισμό κάθε διαφημιζόμενου και τα έσοδα».
Στα δημοσιεύματα βεβαίως γίνεται και αναφορά στην ευρεία αντίθεση προς το νομοσχέδιο «από όλους τους σχετικούς ραδιοτηλεοπτικούς φορείς και τους διαφημιστές».
Πρόκειται για… στοιχεία που υπάρχουν και στην κοινή ανακοίνωση ΣΔΕ, ΕΔΕΕ και ΕΙΤΗΣΕΕ που προαναφέρθηκε και στην οποία σημείωναν ότι επιχειρείται μέσω της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας «υπέρβαση των αρμοδιοτήτων εποπτείας των ΜΜΕ που παρέχει ο νόμος και έρχεται να εκχωρήσει σε μοναδικό ιδιώτη (ανώνυμη εταιρεία) και πιθανούς υπεργολάβους ιδιώτες μια αρμοδιότητα που δεν έχει».
Εκαναν λόγο για μεθόδευση που έρχεται σε σύγκρουση με σειρά διατάξεων του εθνικού και κοινοτικού Δικαίου, περί ανεξαρτησίας των ΜΜΕ, ελευθερίας των συναλλαγών και ανταγωνισμού, και αποτελεί «πρωτοφανή για τα ευρωπαϊκά και διεθνή δεδομένα απόπειρα παρέμβασης και κρατικού ελέγχου πάνω στην ιδιωτική οικονομία αφενός και τη λειτουργία των ιδιωτικών ΜΜΕ αφετέρου».
Τώρα όμως φαίνεται ότι επιχειρούν να…
πιέσουν και με διεθνή καμπάνια, με την ΕΙΤΗΣΕΕ να ενημερώνει (άτυπα) για σχετικά δημοσιεύματα σε μεγάλα ξένα μέσα ενημέρωσης όπως οι εφημερίδες «Financial Times», «Daily Mail», το πρακτορείο Reuters και το «Broadband magazine», ένα περιοδικό με επιρροή στην τηλεοπτική βιομηχανία.
Δημοσιεύματα που αναφέρονται στο θέμα της νομοθεσίας για τις διαφημίσεις στα κανάλια αλλά εμμέσως και στην επερχόμενη αδειοδότησή τους... Τώρα πώς ξαφνικά υπήρξε τέτοιο ενδιαφέρον για το θέμα από διεθνή ΜΜΕ είναι ένα άλλο μεγάλο θέμα για το πώς δρουν τα λόμπι και στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
Σε σχετική ερώτησή μας ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς επέμεινε ότι με το νομοσχέδιο που βρίσκεται σε διαβούλευση στο opengov.gr μέχρι και τις 15 Ιουλίου (13.59) επιτυγχάνεται «διαφάνεια στις συναλλαγές ενώ και τα τηλεοπτικά κανάλια απαλλάσσονται από ασήκωτα βάρη όπως οι επιστροφές», που συχνά ξεπερνούν ακόμα και το 60%.
Ξεκαθάρισε ότι «δεν υπάρχει καμία υπέρβαση αρμοδιοτήτων», άφησε... ανοικτό το θέμα της επιβάρυνσης 10% για το νέο σύστημα, έσπευσε όμως να τονίσει ότι το θέμα δεν βρίσκεται εκεί, αλλά στη διαφάνεια στις συναλλαγές ΜΜΕ, διαφημιστικών εταιρειών, media shops.
Διαφημιζόμενοι, καναλάρχες και διαφημιστικές εταιρείες με την κοινή ανακοίνωσή τους τόνισαν ότι έχουν ήδη αναθέσει σε νομικούς να γνωμοδοτήσουν και αναμένεται η νομική τεκμηρίωση για «όλα τα γενικά και επιμέρους ζητήματα που προκαλεί σωρευτικά αυτό το σχέδιο νόμου».
Παράλληλα, πρότειναν και… «συναινετική λύση» με τη θέσπιση ολοκληρωμένου «συστήματος monitoring, δηλαδή καταγραφής της διαφημιστικής δαπάνης - και όχι διαχείρισής της και μάλιστα χωρίς την επιβάρυνση μεσάζοντος…».
Στα δημοσιεύματα πάντως φαίνεται, όπως σημειώνει η ΕΙΤΗΣΕΕ, να επισημαίνεται ότι η προαναφερόμενη παρέμβαση θα στείλει «αρνητικό μήνυμα σε υφιστάμενους και δυνητικούς νέους επενδυτές», ενώ υπάρχει και ενδεχόμενη παραβίαση του Δικαίου «της Ε.Ε. και θα βλάψει τη βιομηχανία της τηλεόρασης, που ήδη βρίσκεται αντιμέτωπη με την οικονομική ύφεση και τα αυστηρά μέτρα λιτότητας, καθώς και τη μαζική στροφή προς την online διαφήμιση, παράγοντες που θα μπορούσαν να αναγκάσουν τους τηλεοπτικούς σταθμούς να κλείσουν».
Γίνονται μάλιστα αναφορές στα όσα επιχειρήθηκαν και επιχειρούνται από άλλες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις που «προσπαθούν επίσης να πατάξουν την ελευθερία των Μέσων Ενημέρωσης.
Ο Ούγγρος πρωθυπουργός Βίκτορ Ορμπαν εισήγαγε νέους κανόνες το 2011 που επέτρεψαν στην κυβέρνηση να τιμωρήσει τις εταιρείες ΜΜΕ για δήθεν μη ισορροπημένη ή προσβλητική κάλυψη. Στην Πολωνία, η κυβέρνηση πιέζει για μεγαλύτερο έλεγχο στην κρατική τηλεόραση».
Τονίζεται επίσης ότι με το νομοσχέδιο επιδιώκεται επιβολή υψηλότερων φόρων, ενώ «θα αφαιρέσει κάθε έννοια της αναγκαίας εμπιστευτικότητας που απαιτείται για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.
Θέτει σε πραγματικό επιχειρηματικό κίνδυνο τις επιχειρήσεις των Μέσων Ενημέρωσης που λειτουργούν στη χώρα καθώς όλοι, διαφημιζόμενοι, διαφημιστικές εταιρείες, οργανισμοί Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, τηλεοπτικοί σταθμοί και τα υπόλοιπα ΜΜΕ θα γνωρίζουν λεπτομερώς το κόστος της κάθε διαφήμισης, τον τηλεοπτικό προϋπολογισμό κάθε διαφημιζόμενου και τα έσοδα».
Στα δημοσιεύματα βεβαίως γίνεται και αναφορά στην ευρεία αντίθεση προς το νομοσχέδιο «από όλους τους σχετικούς ραδιοτηλεοπτικούς φορείς και τους διαφημιστές».
Πρόκειται για… στοιχεία που υπάρχουν και στην κοινή ανακοίνωση ΣΔΕ, ΕΔΕΕ και ΕΙΤΗΣΕΕ που προαναφέρθηκε και στην οποία σημείωναν ότι επιχειρείται μέσω της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας «υπέρβαση των αρμοδιοτήτων εποπτείας των ΜΜΕ που παρέχει ο νόμος και έρχεται να εκχωρήσει σε μοναδικό ιδιώτη (ανώνυμη εταιρεία) και πιθανούς υπεργολάβους ιδιώτες μια αρμοδιότητα που δεν έχει».
Εκαναν λόγο για μεθόδευση που έρχεται σε σύγκρουση με σειρά διατάξεων του εθνικού και κοινοτικού Δικαίου, περί ανεξαρτησίας των ΜΜΕ, ελευθερίας των συναλλαγών και ανταγωνισμού, και αποτελεί «πρωτοφανή για τα ευρωπαϊκά και διεθνή δεδομένα απόπειρα παρέμβασης και κρατικού ελέγχου πάνω στην ιδιωτική οικονομία αφενός και τη λειτουργία των ιδιωτικών ΜΜΕ αφετέρου».
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου