Η Αζοφική θάλασσα κλειδί στα σχέδια της Ρωσίας

 Μέσα στην ομίχλη και την καταρρακτώδη βροχή, το συνήθως πολύβουο λιμάνι του Ταγκανρόγκ, γενέτειρα του Άντον Τσέχοφ ,στη νοτιοδυτική Ρωσία έχει ερημώσει. Η Αζοφική Θάλασσα, συνήθως ήρεμη, έχει γίνει ένα συμβολικό έπαθλο στον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Μονάχα ένας γερανός κινείται αργά πάνω από έναν γιγαντιαίο σωρό άνθρακα, πιθανότατα από την κοντινή περιοχή εξόρυξης του Ντονμπάς. Το λιμάνι έχει κλείσει από την αρχή της κρίσης, όπως και τα περισσότερα αεροδρόμια σε αυτήν την περιοχή κοντά στα σύνορα με την Ουκρανία.

Στρατιωτικά ελικόπτερα και αεροπλάνα πετούν χαμηλά πάνω από την περιοχή, με κατεύθυνση προς τα σύνορα, τα οποία είναι πλέον αποκλεισμένα.

Από εκεί ακούγονται οι μακρινές εκρήξεις από τη Μαριούπολη, το κύριο λιμάνι στη νοτιοανατολική Ουκρανία, όπου μισό εκατομμύριο κάτοικοι βρίσκονται τώρα υπό πολιορκία από τις ρωσικές δυνάμεις.

Από την έναρξη της εισβολής στη Ρωσία την περασμένη Πέμπτη, η Μαριούπολη ήταν στόχος. Αυτό που συμβαίνει στην άκρη αυτής της ρηχής θάλασσας, είναι ζωτικής σημασίας για τον πόλεμο.

Από τη Ρωσία, η Μαριούπολη βρίσκεται στη διαδρομή μεταξύ της προσαρτημένης από τη Ρωσία χερσονήσου της Κριμαίας προς τα δυτικά και των δυνάμεων της αυτοαποκαλούμενης φιλορωσικής αυτονομιστικής δημοκρατίας του Ντονιέτσκ στα ανατολικά.

Τα ρωσικά στρατεύματα έχουν πλέον αποκλείσει τη Μαριούπολη και στην πόλη δεν έχει ηλεκτρική ενέργεια.

Εάν η Μόσχα καταφέρει να καταλάβει τη Μαριούπολη και τη γύρω περιοχή, θα κερδίσει τον έλεγχο της Αζοφικής Θάλασσας, η οποία ανοίγεται στη Μαύρη Θάλασσα, καθώς περικυκλώνεται εξ ολοκλήρου από τη Ρωσία.

«Στην πραγματικότητα, η Ρωσία ελέγχει ήδη αυτή τη θάλασσα (Αζοφική) καθώς ελέγχει το μοναδικό σημείο εισόδου, το στενό του Κερτς», δήλωσε ο Ιγκόρ Ντελανόε, αναπληρωτής διευθυντής του Γαλλο-ρωσικού Παρατηρητηρίου στη Μόσχα.

«Από το 2014, όταν η Ρωσία προσάρτησε την Κριμαία, επιδιώκει στη θεωρία της “εδαφικής συνέχειας”, να συνδέσει τη χερσόνησο της Μαύρης Θάλασσας με τα αυτονομιστικά εδάφη στην ανατολική Ουκρανία, τα οποία η Μόσχα πρόσφατα αναγνώρισε ως ανεξάρτητα» πρόσθεσε.

Η Ρωσία κατασκεύασε μια γέφυρα που εκτείνεται στο στενό του Κερτς τον Μάιο του 2018, συνδέοντας φυσικά τη χερσόνησο της Κριμαίας με τη Ρωσία και έτσι περικυκλώνει την Αζοφική Θάλασσα.

Από τότε, οι εντάσεις έχουν αυξηθεί.

Στα τέλη του 2018, το ρωσικό ναυτικό άνοιξε πυρ και στη συνέχεια κατέλαβε τρία στρατιωτικά σκάφη της Ουκρανίας που προσπαθούσαν να φτάσουν στη Μαριούπολη μέσω του στενού του Κερτς.

Το ΝΑΤΟ απαίτησε μάταια από τη Ρωσία να εγγυηθεί την ελευθερία διέλευσης στα ουκρανικά λιμάνια μέσω της Αζοφικής Θάλασσας.

Τέτοια αιτήματα για μια θάλασσα που η Μόσχα θεωρεί δική της – καθώς και η παρουσία πλοίων του ΝΑΤΟ στη Μαύρη Θάλασσα – έχουν εξοργίσει τη Ρωσία.

Ωστόσο, εάν η Ρωσία ελέγχει ήδη στην πράξη την Αζοφική Θάλασσα, γιατί χρειάζεται να ελέγχει το ουκρανικό έδαφος που συνορεύει με αυτήν;

«Αυτά είναι συμβολικά», είπε ο πολιτικός αναλυτής Αλεξέι Μαλασένκο του Ινστιτούτου Έρευνας του Διαλόγου των Πολιτισμών.

«Ό,τι συμβαίνει τώρα έχει συμβολικό νόημα, υπάρχει όλο και λιγότερο σκεπτικό. Ο στόχος είναι να δείξουμε ότι η Ρωσία είναι μια μεγάλη δύναμη. Η Ουκρανία είναι το τελευταίο μέρος όπου είναι δυνατόν να αποδειχθεί αυτό».

Εάν η Ρωσία καταφέρει να πάρει τον έλεγχο της Αζοφικής Θάλασσας, «δεν θα είναι υπόλογη σε κανέναν, μπορεί να εγκαταστήσει οτιδήποτε εκεί – πυρηνικά υποβρύχια, για παράδειγμα», πρόσθεσε.

Προς το παρόν, τόσο η τοπική όσο και η παγκόσμια οικονομία υποφέρουν από την κατάσταση στην Αζοφική Θάλασσα.

Μέχρι το 2017, όταν ήταν διαθέσιμα τα τελευταία στοιχεία – τρία χρόνια μετά την προσάρτηση της Κριμαίας, το λιμάνι του Ταγκανρόγκ έλεγε ότι περισσότερο από το ένα τέταρτο των εξαγωγών του κατευθύνονταν στην Ουκρανία, την πηγή περισσότερων από τις μισές εισαγωγές του.

Σύμφωνα με ανακοίνωση των ρωσικών ναυτικών αρχών τη Δευτέρα, περισσότερα από 40 πλοία περιμένουν να εισέλθουν στην Αζοφική Θάλασσα.

Σχεδόν 170 πλοία είναι καθηλωμένα σε όλα τα λιμάνια της Ρωσίας, ορισμένα με φορτία σιτηρών, προκαλώντας αρνητικές επιπτώσεις στις παγκόσμιες τιμές σιταριού καθώς η Ουκρανία και η νοτιοδυτική Ρωσία είναι και οι δύο κύριοι παραγωγοί.

«Η ναυσιπλοΐα διακόπτεται προσωρινά εν αναμονή περαιτέρω ειδοποίησης», δήλωσαν οι ρωσικές ναυτικές αρχές, επικαλούμενες «την εφαρμογή αντιτρομοκρατικών μέτρων στα ύδατα της Αζοφικής Θάλασσας».

Πηγή: Associated Press

Μετάφραση: Γρηγόρης Τάτσης

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr



Δεν υπάρχουν σχόλια :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...