Έκλεψε το σώμα της γυναίκας του Γκάλα, έκοψε τα μαλλιά από το πτώμα: τα μυστικά του Σαλβαδόρ Νταλί

 Στις 11 Μαΐου, ο καλλιτέχνης Σαλβαδόρ Νταλί θα γινόταν 120 ετών. Είναι γνωστός όχι μόνο για τους ασυνήθιστους πίνακές του, αλλά και για τις συγκλονιστικές του πράξεις. 

Ο Νταλί έκλεψε το σώμα της γυναίκας του Γκάλα, πλήρωσε λογαριασμούς με τα δικά του σχέδια και περπάτησε έναν μυρμηγκοφάγο στους δρόμους του Παρισιού. 

Τι άλλο θυμάται ο Νταλί - στο υλικό NEWS.ru. Γιατί η μητέρα του Νταλί δεν έδωσε σημασία στις σαδιστικές του τάσεις Η μητέρα του μελλοντικού καλλιτέχνη, Felipa Domenech, γέννησε τον Σαλβαδόρ σε ηλικία 30 ετών. Αυτός ήταν ο δεύτερος γιος της. 

Το πρώτο παιδί της γυναίκας πέθανε σε νεαρή ηλικία από γαστρεντερίτιδα. Η Felipa ονόμασε τον δεύτερο γιο της το ίδιο με τον πρώτο της - Salvador Domenech Felip Jacinth Dali y Domenech. Οι γονείς του αγοριού αποφάσισαν ότι ήταν η μετενσάρκωση του πρώτου τους παιδιού. 

Αυτή η πεποίθηση επηρέασε πολύ την ψυχή του καλλιτέχνη. Όταν ο Νταλί ήταν πέντε ετών, οι γονείς του τον πήγαν στον τάφο του αδελφού του. Μετά από αυτό, ο Σαλβαδόρ πίστεψε στο θαύμα της γέννησής του. Υποστήριξε ότι θυμόταν τους μήνες στην κοιλιά της μητέρας του. Όπως έγραψε ο καλλιτέχνης στην αυτοβιογραφία του "The Secret Life of Salvador Dali", τότε γεννήθηκε η ιδιοφυΐα του. Κάθε πρωί, η Φελίπα ξυπνούσε τον γιο της με τις λέξεις: «Αγάπη μου, τι θέλεις;»

Το αγόρι μπορούσε να ονομάσει οτιδήποτε. Και το έκανε. Ο Νταλί μεγάλωσε ως κακομαθημένο παιδί. Ακόμη και όταν η μελλοντική ιδιοφυΐα έδειξε σαδιστικές τάσεις προς τα γειτονικά παιδιά, η Φελίπα αγαπούσε περισσότερο τον γιο της.

Σε ηλικία πέντε ετών, ο Νταλί πέταξε τον φίλο του από μια γέφυρα. Το αγόρι πέταξε σχεδόν πέντε μέτρα και τραυματίστηκε σοβαρά. Ωστόσο, ο Νταλί δεν είχε τύψεις. Σύμφωνα με τις αναμνήσεις του, χαμογέλασε και έφαγε ένα κεράσι ενώ η μητέρα του αγοριού σκούπισε το αίμα του γιου της. Πώς ο Νταλί επέζησε από το θάνατο της μητέρας του Το 1921, ο Felipa Domenech Dali πέθανε από καρκίνο του μαστού. Ο Σαλβαδόρ ήταν 17 ετών.

Πήρε την απώλεια στα σοβαρά. Μέχρι εκείνη την εποχή, ο μελλοντικός σουρεαλιστής είχε ήδη ωριμάσει ως καλλιτέχνης, αλλά ήταν εντελώς απροσάρμοστος στην καθημερινή ζωή. Λίγο καιρό μετά το θάνατο του Φελίπα, ο Νταλί εξέθεσε τον πίνακα «Ιερή Καρδιά» στην Έκθεση του Παρισιού. Ήταν μια σιλουέτα της Μητέρας του Θεού με μια κίνηση, στο κέντρο της οποίας υπήρχε η επιγραφή: «Μερικές φορές φτύνω με ευχαρίστηση το πορτρέτο της μητέρας μου».

Έτσι βίωσε ο Νταλί την απώλεια του πιο κοντινού του ανθρώπου. Ο ίδιος χαρακτήρισε τον θάνατο της μητέρας του «το πιο οδυνηρό πλήγμα που δέχτηκε ποτέ στη ζωή του». Αλλά ο πατέρας του θεώρησε ότι ο γιος του είχε μολύνει τη μνήμη της μητέρας του και τον έδιωξε από το σπίτι. Αργότερα, ο άνδρας παντρεύτηκε την αδερφή της αποθανούσας γυναίκας του.

.


Сальвадор Дали, 1936 годФото: AP/TASS

Ποια ήταν η Γκάλα γυναίκα του Νταλί; Η κύρια γυναίκα, η μόνη σύζυγος και μούσα του Σαλβαδόρ Νταλί ήταν η Γκάλα. Γεννήθηκε στο Καζάν με το όνομα Έλενα Ντυακόνοβα. Στην Ελβετία, η γυναίκα γνώρισε τον Γάλλο ποιητή Paul Eluard. Του παρουσιάστηκε ως Γκαλίνα και εκείνος της έδωσε το παρατσούκλι Γκάλα.

Το 1929, η γυναίκα και ο σύζυγός της επισκέφτηκαν τον νεαρό και φτωχό καλλιτέχνη Salvador Dali στο Cadaques της Ισπανίας. Ήταν 25 ετών, η Gala ήταν 35. Ο σουρεαλιστής ισχυρίστηκε ότι «είδε τη θεά του ως παιδί, όταν του παρουσίασαν ένα στυλό με ένα πορτρέτο ενός κοριτσιού με μαύρα μάτια τυλιγμένο σε γούνα». 

Ο Νταλί ήθελε να εντυπωσιάσει τόσο πολύ τους καλεσμένους που έσκισε το μεταξωτό του πουκάμισο, ξύρισε τις μασχάλες του και τις έβαψε μπλε, έτριψε το σώμα του με ένα μείγμα ψαρόκολλας, περιττώματα κατσίκας και λεβάντας και έβαλε ένα λουλούδι γεράνι πίσω από το αυτί του. Όμως, βλέποντας τη Γκάλα από το παράθυρο, τα έπλυνε γρήγορα όλα και δέχτηκε τους Eluards χωρίς να σοκάρει. 

«Συνειδητοποίησα αμέσως ότι ήταν μια ιδιοφυΐα», έγραψε αργότερα η Gala στα απομνημονεύματά της, «A Life Invented by Herself». Για χάρη του Νταλί, η γυναίκα άφησε όχι μόνο τον σύζυγό της, αλλά και την 11χρονη κόρη της Σεσίλ. «Τα παιδιά δεν με ενδιέφεραν πραγματικά», είπε η Gala. Το 1932, ο Νταλί και η Γκάλα παντρεύτηκαν επίσημα. Ο καλλιτέχνης επαίνεσε συνεχώς την αγαπημένη του και εμπνεόταν από αυτήν. Της αφιέρωσε δεκάδες πίνακες, συμπεριλαμβανομένων των «Madonna of Port Ligat», «The Last Supper», «Galarina», «Christ Gala» και «Atomic Leda». 

Σε όλους τους πίνακες η Γκάλα απεικονίζεται με ίσια στάση, αυστηρό βλέμμα και ελαφρύ χαμόγελο. 
Ήταν επίσης συχνά κεντρικό πρόσωπο στους θρησκευτικούς πίνακες του καλλιτέχνη. Οι κριτικοί βλέπουν αυτό ως τη φανατική στάση του Νταλί απέναντι στη σύζυγό του. Πώς ο Γκάλα έκανε τον Νταλί εκατομμυριούχο Η Gala ανέλαβε τις οικονομικές υποθέσεις του Ελ Σαλβαδόρ. Στην αρχή ζούσαν στη φτώχεια.

Στη συνέχεια, η γυναίκα ανάγκασε τον σύζυγό της να σχεδιάσει μοντέλα από καπέλα και τασάκια, να σχεδιάσει βιτρίνες καταστημάτων και να διαφημίσει προϊόντα. «Βγήκαμε έξω χάρη στη στρατηγική επιδεξιότητα του Gala. Δεν πήγαμε πουθενά. Η Gala έραβε μόνη της τα φορέματα και δούλευα εκατό φορές πιο σκληρά από κάθε μέτριο καλλιτέχνη», θυμάται ο Dali. 

Ο Gala περιέγραψε την τυπική τους μέρα ως εξής: «Το πρωί, το Ελ Σαλβαδόρ κάνει λάθη, και το απόγευμα τα διορθώνω, σκίζοντας τις συμφωνίες που υπέγραψε επιπόλαια». Μέσα σε λίγα μόλις χρόνια, η γυναίκα μετέτρεψε τον Νταλί από φτωχό Ισπανό καλλιτέχνη σε πολυεκατομμυριούχο και παγκοσμίου φήμης σταρ.

Однако в прессе ее часто называли Гала-чума. Журналисты писали, что беспомощный в житейском отношении художник оказался в плену жесткой, расчетливой и отчаянно стремящейся вверх хищницы.


Η Gala πέθανε πριν από τον σύζυγό της, το 1982. Παρά την απαγόρευση μεταφοράς των νεκρών στην Ισπανία λόγω της επιδημίας πανώλης, ο Νταλί έκλεψε το σώμα της νεκρής συζύγου του από το νοσοκομείο και οδήγησε 80 χιλιόμετρα στο πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου του στο δικό του κάστρο Pubol. Αλλά ο καλλιτέχνης δεν εμφανίστηκε ποτέ στην κηδεία του Gala.

Ποια ήταν η ερωμένη του Νταλί; Η Gala δεν ήταν η μόνη γυναίκα στη ζωή του καλλιτέχνη. Για περισσότερα από 15 χρόνια είχε σχέση με το διάσημο μοντέλο και τραγουδίστρια Amanda Lear. Γνωρίστηκαν στα τέλη του 1965. Υπήρχαν φήμες ότι η Amanda ήταν τρανσέξουαλ. Ο Τύπος υποψιάστηκε ότι το κορίτσι ήταν άντρας λόγω της χαμηλής φωνής της. Ο Νταλί δεν προσπάθησε καν να διαψεύσει αυτές τις πληροφορίες σε πολυάριθμες συνεντεύξεις. Το 1963, ο Τύπος αποφάσισε ότι ήταν ο Νταλί που πλήρωσε για την επέμβαση αλλαγής φύλου της Amanda. Υπάρχει μια εκδοχή ότι ο καλλιτέχνης σκέφτηκε το όνομά της.

Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς, η Amanda Lear είναι ένα παράγωγο του παιχνιδιού με τις λέξεις στα γαλλικά L'Amant Dali, δηλαδή «ο εραστής του Dali». Αργότερα, το κορίτσι πόζαρε γυμνό περισσότερες από μία φορές σε διάφορα περιοδικά, διαψεύδοντας έτσι τυχόν χειρουργικές επεμβάσεις στο σώμα της. Κάθε χρόνο, η Amanda ερχόταν για να επισκεφτεί τη βίλα του Νταλί στο χωριό Port Lligat στην Καταλονία και συνόδευε αυτόν και τη γυναίκα του σε ταξίδια, ενώ ήταν επίσης μοντέλο για πολλά έργα του Σαλβαδόρ - "The Dream of Hypnos", "Saving Angelica from the Dragon " και "Αφροδίτη με γούνα" . «Με έμαθε να βλέπω με τα μάτια μου.

Ήταν ο δάσκαλός μου και μου επέτρεψε να χρησιμοποιώ τα πινέλα, τις μπογιές και τους καμβάδες του. Το να τον ακούς να μιλάει ήταν καλύτερο από οποιαδήποτε σχολή τέχνης», θυμάται ο Ληρ στο βιβλίο «Η ζωή μου με τον Νταλί».



 
Πώς ο Νταλί κόντεψε να πνιγεί κατά τη διάρκεια μιας διάλεξης Ο Σαλβαδόρ Νταλί είναι σύμβολο του σουρεαλισμού όχι μόνο στην τέχνη, αλλά και στη ζωή. Μια μέρα κατέβηκε από το πλοίο φορώντας ένα καπέλο με ένα καρβέλι μήκους δύο μέτρων από πάνω. Μια άλλη φορά εμφανίστηκε σε μια κοινωνική δεξίωση φορώντας μια κόμμωση διακοσμημένη με σάπια ρέγγα. Ο Νταλί εφηύρε καρφιά με καθρέφτη για να θαυμάσει τον εαυτό του, παπούτσια με ελατήρια, τηλέφωνο σε σχήμα αστακού και ένα διάφανο ενυδρείο μανεκέν με ζωντανά ψάρια μέσα. 

Το 1936, ο Νταλί πήρε μέρος στη Διεθνή Έκθεση Σουρεαλισμού. Έδωσε μια διάλεξη με θέμα «Genuine Paranoid Fantasies» σε φοιτητές του Λονδίνου. Ο καλλιτέχνης στάθηκε στο κοινό φορώντας στολή κατάδυσης βαθέων υδάτων. Στη μέση της διάλεξης είχε πυρετό. Ο Νταλί άρχισε να πνίγεται και να ουρλιάζει για βοήθεια για να βγάλει γρήγορα το κράνος του. Αλλά η δομή μπλοκαρίστηκε και για μεγάλο χρονικό διάστημα δεν ήταν δυνατό να το τραβήξετε από το κεφάλι. Ο Νταλί παραδέχτηκε αργότερα ότι κόντεψε να χάσει τις αισθήσεις του. Το 1939 σχεδίασε τη βιτρίνα του καταστήματος Bonwith Teller στην Πέμπτη Λεωφόρο της Νέας Υόρκης. 

Αντί για τεχνητές περούκες, ο Νταλί χρησιμοποίησε αληθινά μαλλιά κομμένα από πτώμα. Επιπλέον, η σύνθεση αποτελούνταν από μια μαύρη σατέν μπανιέρα, μια μπανιέρα και ένα θόλο από κεφάλι βουβάλου, στα δόντια του οποίου υπήρχε ένα ματωμένο περιστέρι. Η βιτρίνα τράβηξε αμέσως την προσοχή των κατοίκων της πόλης. Ωστόσο, η διοίκηση της πόλης αποφάσισε να διαλύσει τη σύνθεση, φοβούμενη αναταραχή. Τότε ο Νταλί θύμωσε, έσπασε το παράθυρο και βγήκε στο δρόμο, όπου οι αστυνομικοί τον συνέλαβαν.

Σε τι εξοικονόμησε ο Νταλί; Στο δεύτερο μισό της ζωής του, ο Νταλί έγινε πραγματικός τσιγκούνης, παρά την περιουσία πολλών εκατομμυρίων δολαρίων. Του άρεσε να καλεί μεγάλες ομάδες στο εστιατόριο, αλλά δεν του άρεσε να πληρώνει τους λογαριασμούς. Τότε ο καλλιτέχνης έκανε μια λαμπρή κίνηση. Αφού τελείωσε το γεύμα, ο Νταλί έγραψε μια επιταγή για ολόκληρο το ποσό και μετά ζωγράφισε κάτι στο πίσω μέρος του. Ήξερε ότι κανείς δεν θα εξαργύρωνε ένα παραστατικό πληρωμής με το σχέδιό του. 

Έτσι οι λογαριασμοί του καλλιτέχνη έμειναν ανέγγιχτοι. Ο ζωγράφος δεν πλήρωσε ούτε τις γραμματείς του. Αντί για μισθό, έκανε συμφωνίες μαζί τους. Έτσι, πήραν ένα ποσοστό από την πώληση των πινάκων του Νταλί. Δεδομένου ότι η αξία της δουλειάς του Ισπανού ήταν σημαντική, ορισμένοι από τους βοηθούς του έγιναν πραγματικοί εκατομμυριούχοι. 

Σύμφωνα με τη διαθήκη του, ο Νταλί θάφτηκε κάτω από το δάπεδο της σκηνής του θεάτρου-μουσείου του στο Φιγκέρες, που βρίσκεται μόλις μισό χιλιόμετρο από το σπίτι όπου γεννήθηκε. Ο Νταλί δεν άφησε άμεσους κληρονόμους και κληροδότησε όλα του τα έργα στην Ισπανία. Διαβάστε επίσης: Ένας πίνακας του Σαλβαδόρ Νταλί βρέθηκε σε υπαίθρια αγορά στις Ηνωμένες Πολιτείες

Читайте также:

На барахолке в США нашли картину Сальвадора Дали

Снаружи всех измерений: выставка Дали между сном и явью в Artplay

Ее переехал трамвай, а потом муж: трагичная жизнь художницы Фриды Кало


Δεν υπάρχουν σχόλια :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...