H κινεζική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι απαγόρευσε στις αεροπορικές
εταιρείες της χώρας να συμμετέχουν στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων..
Επικαλούμενη απόφαση του υπουργικού συμβουλίου, η κινεζική Υπηρεσία
Πολιτικής Αεροπορίας ανακοίνωσε ότι χωρίς την έγκριση της κυβέρνησης δεν
επιτρέπεται στις αεροπορικές εταιρίες της χώρας να πληρώσουν το φόρο ή
να τον μετακυλήσουν στους επιβάτες αυξάνοντας π.χ. τις τιμές των
εισιτηρίων. Η ανακοίνωση αυτή, σημειώνουν αναλυτές, ισοδυναμεί
ουσιαστικά με μποϋκοτάζ του ευρωπαϊκού μέτρου που έχει στόχο τη μείωση
των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Από την 1η Ιανουαρίου όλες οι αεροπορικές εταιρίες που πετούν από και προς τα αεροδρόμια των «27» υποχρεούνται να συμμετέχουν στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων ρύπων. Κίνα, Ρωσία και ΗΠΑ αρνούνται να καταβάλουν τον ειδικό αυτό φόρο άνθρακα. Η κινεζική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας μάλιστα υποστηρίζει ότι το ευρωπαϊκό αυτό σύστημα παραβιάζει διεθνείς συμφωνίες.
Ο επικεφαλής της ευρωπαϊκής αντιπροσωπείας στο Πεκίνο Μάρκους Έντερερ εξέφρασε πάντως την ελπίδα να επιλυθεί το ζήτημα μέσα από διαπραγματεύσεις.
«Πιστεύω ότι έχουμε ακόμη χρόνο για να συζητήσουμε το θέμα στον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO). O οργανισμός έχει πάρει ήδη σχετικές πρωτοβουλίες. Θα χαιρετίζαμε μια διεθνή λύση».
Η απόφαση των Κινέζων δεν θα έχει καταρχήν άμεσες επιπτώσεις στις αερομεταφορές. Το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων δίνει άλλωστε στις αεροπορικές εταιρίες το περιθώριο να υπολογίσουν μέχρι τον Απρίλιο του 2013 το κόστος των εκπομπών τους και να αγοράσουν αναδρομικά τα δικαιώματα εκπομπών που χρειάζονται.
Τι προβλέπει το ευρωπαϊκό σύστημα
Από την 1η Ιανουαρίου όλες οι αεροπορικές εταιρίες που πετούν από και προς τα αεροδρόμια των «27» υποχρεούνται να συμμετέχουν στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων ρύπων. Κίνα, Ρωσία και ΗΠΑ αρνούνται να καταβάλουν τον ειδικό αυτό φόρο άνθρακα. Η κινεζική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας μάλιστα υποστηρίζει ότι το ευρωπαϊκό αυτό σύστημα παραβιάζει διεθνείς συμφωνίες.
Ο επικεφαλής της ευρωπαϊκής αντιπροσωπείας στο Πεκίνο Μάρκους Έντερερ εξέφρασε πάντως την ελπίδα να επιλυθεί το ζήτημα μέσα από διαπραγματεύσεις.
«Πιστεύω ότι έχουμε ακόμη χρόνο για να συζητήσουμε το θέμα στον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO). O οργανισμός έχει πάρει ήδη σχετικές πρωτοβουλίες. Θα χαιρετίζαμε μια διεθνή λύση».
Η απόφαση των Κινέζων δεν θα έχει καταρχήν άμεσες επιπτώσεις στις αερομεταφορές. Το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων δίνει άλλωστε στις αεροπορικές εταιρίες το περιθώριο να υπολογίσουν μέχρι τον Απρίλιο του 2013 το κόστος των εκπομπών τους και να αγοράσουν αναδρομικά τα δικαιώματα εκπομπών που χρειάζονται.
Τι προβλέπει το ευρωπαϊκό σύστημα
Η απόφαση των Κινέζων δεν θα έχει καταρχήν άμεσες επιπτώσεις στις αερομεταφορές.
Σύμφωνα με το ευρωπαϊκό δίκαιο όλες οι αεροπορικές εταιρίες έχουν το
δικαίωμα να εκπέμπουν συγκεκριμένες ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα με
τα αεροσκάφη τους. Για το 2012 το 85 % των έως τώρα εκπομπών τους
παραμένει δωρεάν ενώ το 2013 το 80 %. Για τις ποσότητες που ξεπερνούν
αυτά τα όρια οι αεροπορικές θα πρέπει να αγοράζουν δικαιώματα ρύπων. Ως
εκ τούτου το πραγματικό κόστος θα είναι μηδαμινό για τις εταιρίες,
υποστηρίζει ο Μάρκους Έντερερ:«Το πραγματικό κόστος για τις αεροπορικές εταιρίες θα ήταν 1,90 €. Αυτό θα ήταν το επιπρόσθετο κόστος για ένα εισιτήριο από Πεκίνο προς Βρυξέλλες. Το αφήνω στην κρίση σας για το εάν αυτό είναι πολύ για να σώσουμε τον πλανήτη και να αντιμετωπίσουμε την αλλαγή του κλίματος».
Η Ένωση Αερομεταφορών Κίνας εκτιμά ότι μόνο φέτος ο φόρος άνθρακα θα στοίχιζε στις αεροπορικές της χώρας 123 εκατομμύρια δολάρια. Η κινεζική κυβέρνηση έχει προειδοποιήσει μάλιστα με τη λήψη μέτρων για να υπερασπιστεί τα συμφέροντα των επιχειρήσεων της χώρας.
πηγη
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου