Ο Επίτροπος της ΕΕ που είναι αρμόδιος για θέματα Ενέργειας Γκίντερ Έτινγκερ χαιρέτισε σήμερα την υπογραφή κατ' αρχήν συμφωνίας ανάμεσα στην Ιταλία, την Ελλάδα και την Αλβανία για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου TransAdriatic Pipeline (TAP) που θα συνδέει τη βορειοανατολική Ελλάδα με τη νότια Ιταλία μέσω Αλβανίας. Η συμφωνία αυτή συνιστά..
"άλλο ένα σημαντικό στάδιο προς τον στόχο μας για την απευθείας παροχή φυσικού αερίου από την περιοχή της Κασπίας Θάλασσας", σημειώνει ο Έτινγκερ σε ανακοίνωσή του.
Οι τρεις χώρες υπέγραψαν χθες στη Νέα Υόρκη, στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ, μια συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου TAP, ο οποίος, αν γίνει, θα παρέχει στις τρεις χώρες φυσικό αέριο από την Κασπία Θάλασσα στο Αζερμπαϊτζάν.
Οπως έγραφε χτες η Ημερησία, ο αγωγός ΤΑΡ είναι το ένα από τα δύο πρότζεκτ που διεκδικούν τη μεταφορά του αερίου του Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη και η επίσημη διακήρυξη της πολιτικής στήριξης των τριών χωρών προς το έργο θεωρείται κρίσιμης σημασίας, δεδομένου ότι εντός των επόμενων μηνών το Αζερμπαϊτζάν θα προχωρήσει στην τελική του επιλογή.
Τελευταία πάντως κυκλοφόρησαν φήμες ότι δεν αποκλείεται το Μπακού να κρατήσει και τους δύο αγωγούς στο παιχνίδι, τον ΤΑΡ και τον «Δυτικό Ναμπούκο», το άλλο υποψήφιο πρότζεκτ, το οποίο αποτελεί εκδοχή του κλασικού «Ναμπούκο» αλλά σε μικρότερη κλίμακα. Ο «μικρός» Ναμπούκο παρακάμπτει πλήρως την Ελλάδα, καθώς θα μεταφέρει το αέριο στην Αυστρία μέσω Τουρκίας και Βουλγαρίας. Αντίθετα ο ΤΑΡ καταλήγει στην Ιταλία μέσω Ελλάδας και Αλβανίας.
Μέτοχοι του ΤΑΡ είναι η ελβετική ΕGL με 42,5%, η νορβηγική Statoil με 42,5% και η γερμανική E.ON με 15%.
Με ΔΕΠΑ
Eκπρόσωποι του ΤΑΡ έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για συνεργασία με τη ΔΕΠΑ, ενώ και ο υφυπουργός Περιβάλλοντος-Ενέργειας Μάκης Παπαγεωργίου έχει ταχθεί υπέρ της ενεργού συμμετοχής της ΔΕΠΑ στο πρότζεκτ.
Αλλά και η απουσία ιταλικής εταιρείας από το μετοχικό σχήμα του ΤΑΡ μπορεί να αποτελεί εμπόδιο. Πρόσφατα η Enel εξέφρασε το ενδιαφέρον της για το έργο, καθώς υπήρξαν Ιταλοί αναλυτές που υποστήριξαν ότι αγωγός εντός ιταλικού εδάφους στον οποίο δεν συμμετέχει ιταλική εταιρεία, δεν πρόκειται ποτέ να εξασφαλίσει την πολιτική στήριξη της Ρώμης.
Η κοινοπραξία στο Σαχ Ντενίζ ΙΙ, όπως ονομάζεται το νέο κοίτασμα αερίου στο Αζερμπαϊτζάν, σχεδιάζει από το 2017 ή το 2018 να αρχίσει τις εξαγωγές φορτίων στην Ευρώπη, της τάξης των 16 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως. Ηγέτες στην κοινοπραξία είναι οι εταιρείες BP και Statoil.
Φήμες
Τελευταία πάντως κυκλοφόρησαν φήμες ότι δεν αποκλείεται το Μπακού να κρατήσει και τους δύο αγωγούς στο παιχνίδι, τον ΤΑΡ και τον «Δυτικό Ναμπούκο», το άλλο υποψήφιο πρότζεκτ, το οποίο αποτελεί εκδοχή του κλασικού «Ναμπούκο» αλλά σε μικρότερη κλίμακα. Ο «μικρός» Ναμπούκο όμως παρακάμπτει πλήρως την Ελλάδα.
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου