Μέχρι σήμερα οι φήμες έλεγαν ότι ο σεΐχης αγόρασε ένα νησί 4.200 στρεμμάτων αντί περίπου 5 εκατ. ευρώ προκειμένου να χτίσει εκεί ένα εξοχικό παλάτι. Η αλήθεια, ωστόσο, είναι εντελώς διαφορετική και η επένδυση που σχεδιάζεται για την Οξυά μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα για όλη την Ελλάδα και να στρέψει τους προβολείς ανά τον πλανήτη στη χώρα μας.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής», το πανέμορφο, αλλά άγονο αυτό νησί του Ιονίου ο Χαμάντ μπιν Χαλίφα αλ-Τάνι σχεδιάζει να το μετατρέψει σε ένα παγκοσμίου εμβέλειας «art island». Δηλαδή σε ένα νησί τέχνης, πολιτισμού και φιλοξενίας το οποίο θα είναι σημείο αναφοράς σε όλο τον κόσμο.
H επένδυση θα είναι της τάξης των 300 εκατ. ευρώ και με πλήρη σεβασμό στο περιβάλλον θα κατασκευαστούν βιοκλιματικά κτίρια που θα είναι μουσείο, αίθουσες εκδηλώσεων, εκθετήρια, αμφιθέατρο αλλά και χώροι φιλοξενίας για διάσημους καλλιτέχνες που θα έρχονται στο νησί.
Το σχέδιο είναι εντυπωσιακό και μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα για ολόκληρη την Ελλάδα και να βοηθήσει στην αύξηση του τουρισμού καθώς πολλοί θα θέλουν να επισκεφτούν το μοναδικό αυτό νησί τέχνης.
Ολο το έργο έχει αναλάβει το αρχιτεκτονικό γραφείο «aa ASSOCIATES του γνωστού αρχιτέκτονα Στέλιου Αγιοστρατίτη». Μια ομάδα πήγε πρόσφατα στην Οξυά για τις πρώτες μελέτες ενώ στην περιοχή τον Ιούλιο βρέθηκε και ο ίδιος ο εμίρης του Κατάρ.
EΠΕΝΔΥΣΗ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΕΜΒΕΛΕΙΑΣ
Αrt island στην Οξυά από τον εμίρη και την κόρη του
Μια μεγάλη ανατροπή στο σχέδιο αξιοποίησης του νησιού Οξυά στις
Εχινάδες νήσους, το οποίο αγόρασε πρόσφατα ο παραιτηθείς εμίρης του
Κατάρ, σεΐχης Χαμάντ μπιν Χαλίφα αλ-Τάνι, παρουσιάζει αποκλειστικά το
«Εθνος της Κυριακής».
Μέχρι σήμερα οι φήμες έλεγαν ότι ο σεΐχης αγόρασε ένα νησί 4.200
στρεμμάτων αντί περίπου 5 εκατ. ευρώ προκειμένου να χτίσει εκεί ένα
εξοχικό παλάτι. Η αλήθεια, ωστόσο, είναι εντελώς διαφορετική και η
επένδυση που σχεδιάζεται για την Οξυά μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα για
όλη την Ελλάδα και να στρέψει τους προβολείς ανά τον πλανήτη στη χώρα
μας.Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής», το πανέμορφο, αλλά άγονο αυτό νησί του Ιονίου ο Χαμάντ μπιν Χαλίφα αλ-Τάνι σχεδιάζει να το μετατρέψει σε ένα παγκοσμίου εμβέλειας «art island». Δηλαδή σε ένα νησί τέχνης, πολιτισμού και φιλοξενίας το οποίο θα είναι σημείο αναφοράς σε όλο τον κόσμο.
Η μεγάλη αυτή επένδυση, λένε οι πληροφορίες, θα έχει προϋπολογισμό της τάξης των 250-300 εκατομμυρίων ευρώ και θα προσφέρει τουλάχιστον 200 θέσεις εργασίας. Το σχέδιο του εμίρη του Κατάρ για «νησί τέχνης» τελεί υπό την αιγίδα της κόρης του, Μαγιάσα Μπιντ Χαμάντ αλ-Τάνι, η οποία έχει ήδη ξοδέψει εκατομμύρια ευρώ για αγορά σπάνιων έργων τέχνης με σκοπό να βάλει το εμιράτο στον παγκόσμιο πολιτιστικό χάρτη.
Το κόνσεπτ το οποίο εγκρίθηκε από τον αλ-Τάνι και δόθηκε στους αρχιτέκτονες για να ξεκινήσουν οι μελέτες προβλέπει τα εξής:
Το νησί θα μετατραπεί σε ένα διεθνές κέντρο τέχνης και πολιτισμού, το οποίο θα μπορεί να φιλοξενήσει καλλιτέχνες και εκθέσεις παγκοσμίου ενδιαφέροντος.
Θα δημιουργηθούν: μουσείο, χώροι έκθεσης των έργων, αίθουσες εκδηλώσεων και αμφιθέατρο.
Επίσης, θα αναπτυχθούν χώροι φιλοξενίας των καλλιτεχνών, οι οποίοι θα μπορούν να μείνουν στο νησί, να δημιουργούν και να εκθέτουν τα έργα τους.
Ολα τα κτίρια που θα χτιστούν θα γίνουν με απόλυτο σεβασμό στις φυσικές ιδιαιτερότητες του νησιού αλλά και στα πολιτιστικά και αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά της περιοχής και της χώρας. Θα είναι όλα βιοκλιματικά και εναρμονισμένα με το φυσικό περιβάλλον. Θα υπάρξει ήπια ανάπτυξη χωρίς υπερβολές καθώς θα δοθεί προτεραιότητα στον απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον, με ιδιαίτερη μέριμνα στο οικοσύστημα της περιοχής Natura.
Συμπερασματικά, ο στόχος είναι να γίνει μια αξιοποίηση που θα είναι μοναδική στον κόσμο, καθώς ένα εντελώς άγονο νησί, από το μηδέν θα μεταμορφωθεί σε ένα εκπληκτικό κέντρο τέχνης, πολιτισμού και φιλοξενίας.
Οπως γίνεται αντιληπτό, το μεγαλόπνοο σχέδιο του εμίρη του Κατάρ θα προσφέρει πολλαπλά οφέλη, όχι μόνο στην περιοχή αλλά και σε ολόκληρη την Ελλάδα. Ηδη τα νησιά του Ιονίου αποτελούν πόλο έλξης διάσημων επιχειρηματιών και ηθοποιών οι οποίοι έρχονται κάθε καλοκαίρι στην περιοχή. Τα φώτα της δημοσιότητας έχουν πέσει άλλωστε στον «Σκορπιό» τον οποίο αγόρασε ο Ρώσος μεγιστάνας, Ντ. Ριμπολόβλεφ, ενώ κινήσεις για αγορές και άλλων μικρών νησιών κοντά στη Λευκάδα γίνονται και από άλλους ξένους «Κροίσους».
Τουριστική προβολή.
Η δημιουργία ενός «art island» στην Οξυά δημιουργεί ασφαλώς τις προϋποθέσεις για περαιτέρω τουριστική προβολή όλης της Ελλάδας, αφού η χώρα μας θα γίνει πόλος έλξης σημαντικών ανθρώπων από τον χώρο της τέχνης και του πολιτισμού.
Πριν από περίπου έναν μήνα ο σεΐχης του Κατάρ έκανε βόλτες με το πολυτελές σκάφος του στο Ιόνιο και επιθεώρησε το νέο του απόκτημα.
Μάλιστα, όπως αναφέρουν πληροφορίες από την Ιθάκη, σε μια από τις εξόδους του σε ταβέρνα κοντά στο Βαθύ, «έκανε μεγάλη ζημιά» αφού προσέφερε στην πολυπληθή συνοδεία του ένα λουκούλλειο γεύμα με αστακούς. Κάτοικοι του Αστακού, επίσης, λένε ότι ο αλ-Τάνι κατέβηκε στο λιμάνι, έκανε αγορές τοπικών προϊόντων και ψαριών, γεγονός που συνέπεσε με την παρουσία των αρχιτεκτόνων που βρέθηκαν στην περιοχή.
Γνωστή φιλότεχνη η 28χρονη κόρη του αλ-Τάνι
Στα χέρια της Μαγιάσα το φιλόδοξο πρότζεκτ
Η 28χρονη κόρη του εμίρη, Μαγιάσα Μπιντ Χαμάντ αλ-Τάνι, θα έχει την υψηλή εποπτεία της μεταμόρφωσης της Οξυάς σε ένα παγκόσμιο κέντρο τέχνης, πολιτισμού και φιλοξενίας. Η Μαγιάσα έχει κάνει σπουδές στις ΗΠΑ στον τομέα των πολιτικών επιστημών και της λογοτεχνίας και έχει εμπειρία στην εθελοντική εργασία για λογαριασμό των Ηνωμένων Εθνών, ακόμη δε από τα φοιτητικά της χρόνια, διορίστηκε πρόεδρος των μουσείων του Κατάρ, όπου συγκεντρώνονται πολιτιστικοί θησαυροί από όλο τον κόσμο.
Η Μαγιάσα αλλά και όλη η βασιλική οικογένεια έχουν στραφεί εδώ και πολλά χρόνια στο παγκόσμιο χρηματιστήριο της τέχνης.
Σπάνια αριστουργήματα
Μάλιστα, ο σεΐχης Σαούντ αλ-Τάνι, μέλος του Πολιτιστικού Συμβουλίου της χώρας και ξάδελφος του εμίρη, θεωρούνταν ο πιο ισχυρός συλλέκτης στον κόσμο επενδύοντας δισ. για να αγοράσει σπάνια αριστουργήματα, με αποκορύφωμα τα 5 εκατ. λίρες που είχε δώσει το 2002 σε δημοπρασία για να αποκτήσει ένα αβγό με την υπογραφή Φαμπερζέ. Και ο ίδιος ο εμίρης του Κατάρ, όμως, είχε καταβάλει 50 εκατ. ευρώ για τον πίνακα «White Center» του Μαρκ Ρόθκο.
Πάταγο προκάλεσε, πάντως, η κίνηση της Μαγιάσα να αποκτήσει πριν από μερικούς μήνες τον διάσημο πίνακα «Χαρτοπαίκτες» του Πολ Σεζάν που είχε στην κατοχή του επί χρόνια ο εφοπλιστής Γιώργος Εμπειρίκος. Εδωσε μάλιστα το ποσό-ρεκόρ των 250 εκατ. ευρώ για τη συγκεκριμένη επένδυση.
Μέχρι πρότινος η ναυαρχίδα των μουσείων ήταν εκείνο της Ισλαμικής Τέχνης, το οποίο, σύμφωνα με την ίδια τη Μαγιάσα, λειτουργεί ως μια «γέφυρα» μεταξύ Ανατολής και Δύσης, παρόντος και παρελθόντος. Πέρα από τα εκθέματά του, το ίδιο το κτίριο είναι ένα κομψοτέχνημα.
Εντυπωσιακό είναι και το Αραβικό Μουσείο, όπου εκτίθενται έργα Αράβων, κυρίως, καλλιτεχνών, τα οποία αγόραζε σταδιακά επί δεκαετίες ο εμίρης. Πλέον, βέβαια, ο πίνακας του Σεζάν θα δώσει άλλη αίγλη και στις γκαλερί του Κατάρ, όπου φιλοξενούνται και άλλα διάσημα και σπάνια έργα τέχνης.
Το σχέδιο αξιοποίησης της Οξυάς και μετατροπής της σε «art island» θεωρείται μοναδικό και δύσκολο εγχείρημα διότι από το μηδέν θα φτιαχτεί το κέντρο πολιτισμού.
Κάτι ανάλογο υπάρχει μόνο στην Ιαπωνία και συγκεκριμένα στο νησί Ναοσίμα (Naoshima), το οποίο έχει ονομαστεί «Ο ιαπωνικός ναός της σύγχρονης τέχνης». Το Ναοσίμα έχει γίνει απαραίτητος τόπος επίσκεψης στους λάτρεις της τέχνης.
Ολα ξεκίνησαν πριν από περίπου 20 χρόνια, όταν η Benesse Corporation, μια ιαπωνική εταιρεία που ειδικεύεται στην εκμάθηση ξένων γλωσσών, άρχισε να χρηματοδοτεί το ένα art project μετά το άλλο.
Ο ιδιοκτήτης της εταιρείας, ο δισεκατομμυριούχος Σοϊχίρο Φουκουτάκε, με καταγωγή από την κοντινή Οκαγιάμα, έκανε τα πάντα για να δείξει την αγάπη του για την τέχνη. Σύντομα, το νησί, με κυρίως γηραιό πληθυσμό, έγινε η Μέκκα όσων λατρεύουν τη σύγχρονη γλυπτική, τις εγκαταστάσεις και την αρχιτεκτονική.
Εντυπωσιακό
Το μεγαλύτερο μουσείο του νησιού είναι το Benesse House and Museum, ένα κτίριο του πολυβραβευμένου Ταντάο Αντο που φιλοξενεί έργα γλυπτικής και τρισδιάστατα από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες παγκοσμίως.
Εξίσου εντυπωσιακό είναι και ένα άλλο κτίριο του Αντο, το Chichu Art Museum, το οποίο, παρότι είναι υπόγειο, εντυπωσιάζει με το φως που το διαπερνά. Υπάρχουν επίσης άλλα τρία μεγάλα μουσεία, με την τέχνη να είναι διάσπαρτη σε όλους τους χώρους του νησιού.
Επιασαν δουλειά
Το σχεδιάζουν Ελληνες μηχανικοί και αρχιτέκτονες
Σύμφωνα με πληροφορίες, τον σχεδιασμό της μεγάλης αυτής επένδυσης έχουν αναλάβει Ελληνες μηχανικοί και αρχιτέκτονες. Λέγεται μάλιστα ότι επικεφαλής της ομάδας η οποία θα κάνει τις μελέτες για ολόκληρη την επένδυση είναι το αρχιτεκτονικό γραφείο «aa ASSOCIATES», του γνωστού αρχιτέκτονα Στέλιου Αγιοστρατίτη, ο οποίος έχει βάλει την υπογραφή του σε σημαντικά κτίρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Πληροφορίες από κατοίκους του Αστακού και της Ιθάκης αναφέρουν ότι ομάδα αρχιτεκτόνων και άλλων ειδικών μετέβη πριν από μερικές εβδομάδες στην Οξυά προκειμένου να κάνει τις πρώτες μετρήσεις, να δει τη μορφολογία του εδάφους, τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν και τις ιδιαιτερότητες του νησιού. Τον Σεπτέμβριο - Οκτώβριο οι ειδικοί θα είναι σε θέση να ολοκληρώσουν τις μελέτες τους και να κάνουν τον τελικό σχεδιασμό και εφόσον ξεπεραστούν όλα τα γραφειοκρατικά εμπόδια, να προχωρήσει η αξιοποίηση της Οξυάς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τη νέα ΚΥΑ για τις περιοχές NATURA 2000, η χωροθέτηση οργανωμένων υποδοχέων είναι δυνατή στην περίπτωση που «η χρήση έχει προβλεφθεί από το ΠΔ προστασίας και η χωροθέτηση έχει αξιολογηθεί ως επιτακτικού δημόσιου οικονομικού ή κοινωνικού συμφέροντος, διασφαλίζει την προστασία και διατήρηση του προστατευτέου αντικειμένου, βάσει ειδικής οικολογικής αξιολόγησης, κατά τις προβλέψεις του Ν. 4014/2011, και έχουν προβλεφθεί όπου απαιτείται ικανά κατά περίπτωση αντισταθμιστικά μέτρα».
Βασίλης Σ. Κανέλλης
vkanel@pegasus.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου