Τι προκύπτει από την αξιολόγηση περίπου 112.000 υπογραφών – Πάνω από
οκτώ στους δέκα λένε ότι η θέση των κομμάτων στο εν λόγω νομοσχέδιο θα
επηρεάσει την ψήφο τους στις επερχομενες Ευρωεκλογές
Μαζική
αντίδραση των πολιτών έχει προκαλέσει το σχέδιο νόμου για τον αιγιαλό.
Μάλιστα, το «κίνημα» του Avaaz παρέδωσε την Τετάρτη στο υπουργείο
Οικονομικών, τεράστιο ψήφισμα υπογεγραμμένο από 111.930 πολίτες που
ζητούν από την κυβέρνηση να αποσύρει αμέσως το νομοσχέδιο. Το ψήφισμα
βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη και αυτή την ώρα έχει ξεπεράσει τις 121.000
υπογραφές, δείχνοντας την οργή του κόσμου απέναντι στις αλλαγές που θα
έρθουν αν το νομοσχέδιο για τον αιγιαλό και τις παραλίες δεν
τροποποιηθεί και περάσει από τη Βουλή.Στο μεταξύ, από διαδικτυακή δημοσκόπηση 12.152 μελών του Avaaz στην Ελλάδα προέκυψε πως το 99% αυτών διαφωνούν με το νομοσχέδιο και ζητούν την απόσυρσή του πριν τις Ευρωεκλογές.
Ακόμη, το συντριπτικό ποσοστό του 83% των ερωτηθέντων δήλωσαν πως η θέση των κομμάτων σχετικά με το νομοσχέδιο για τις παραλίες θα επηρεάσει το ποιους θα ψηφίσουν στις ερχόμενες Ευρωεκλογές.
Σημειώνεται ότι το Avaaz είναι ένα διεθνές «κίνημα» με 35 εκατ. μέλη παγκοσμίως το οποίο οργανώνει δράσεις για να διασφαλίσει ότι οι απόψεις και αξίες των πολιτών επηρεάζουν παγκόσμιες, πολιτικές αποφάσεις.
Η λέξη «Avaaz» σημαίνει «φωνή» ή «τραγούδι» σε πολλές γλώσσες. Τα μέλη του βρίσκονται σε κάθε χώρα του κόσμου και λειτουργεί σε 17 γλώσσες.
Ο Λούης Μοράγκο, διευθυντής εκστρατειών στο Avaaz δήλωσε: «Οι παρθένες, Ελληνικές παραλίες είναι ένας εθνικός θησαυρός που πρέπει να προστατευτεί και όχι να ξεπουληθεί σε πλειοδότες. Το μήνυμα των πολιτών προς τους πολιτικούς δεν θα μπορούσε να είναι πιο ξεκάθαρο: “σώστε τις παραλίες μας ή αλλιώς θα αντιμετωπίσετε τις συνέπειες στην κάλπη”».
Μετά τις ευρωεκλογές -και αναθεωρημένο- το σχέδιο νόμου για τον αιγιαλό
Παίρνουν πίσω τις σχεδιαζόμενες ρυθμίσεις και «παγώνουν» την κατάθεση του νομοσχεδίου για τον αιγιαλό - 110.000 ηλεκτρονικές υπογραφές πολιτών ενάντια στον νόμο - Δείτε αναλυτικά τι αλλάζει - Ρεκόρ αρνητικών σχολίων στο opengov.gr
Αλλαγές στο σχέδιο νόμου για τον αιγιαλό έρχονται έπειτα από τις έντονες αντιδράσεις περιβαλλοντικών οργανώσεων, αντιπολίτευσης αλλά και στελέχη του κυβερνητικού συνασπισμού ενώ το όλο νομοθέτημα αναμένεται να παρουσιαστεί εκ νέου -και αναθεωρημένο- μετά τις ευρωεκλογές.Mε την συλλογή περίπου 110.000 ηλεκτρονικών υπογραφών στην πλατφόρμα της AVAAZ που τάσσονται ανοιχτά κατά του νομοσχεδίου για τον αιγιαλό και την παραλία, πέφτει προσωρινά η αυλαία των διατάξεων που προκάλεσαν σαρωτικές αντιδράσεις από βουλευτές, κόμματα, περιβαλλοντικές οργανώσεις και επιστήμονες. Η κυβέρνηση μετά τα πύρινα βέλη που δέχτηκε ακόμη και εκ των έσω αναδιπλώθηκε χθες δια μέσω του υπουργού Επικρατείας κ. Δημήτρη Σταμάτη ο οποίος με εντολή του Πρωθυπουργού ανακοίνωσε ότι οριστικές αποφάσεις θα ληφθούν για το νομοσχέδιο μετά τις ευρωεκλογές και αφού διερευνηθούν όλες οι πτυχές του θέματος.
Πληροφορίες δεν αποκλείουν το νομοσχέδιο να υποστεί σημαντικές βελτιώσεις πριν κατατεθεί στην Βουλή, τουλάχιστον σε ότι αφορά την παραχώρηση της χρήσης αιγιαλού και παραλίας ώστε να διευκολύνεται η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών ενώ αλλαγές δεν αποκλείονται και στο θέμα της νομιμοποίησης αυθαίρετων κατασκευών για επιχειρηματικούς σκοπούς που αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες ανατροπές του νομοσχεδίου.
Το υπουργείο Οικονομικών που υποστηρίζει πάντως μέχρι κεραίας τις αλλαγές σημειώνει ότι οι διατάξεις του νόμου απλοποιούν τις γραφειοκρατικές διαδικασίες και αντικειμενικοποιούν το τίμημα παραχώρησης ενώ επισημαίνουν την πρόβλεψη νέου τρόπου χάραξης του αιγιαλού. Όπως αναφέρουν με τον τρόπο αυτό θα γίνει ο καθορισμός του συνόλου της ακτογραμμής σε όλη τη χώρα, καθώς μέχρι σήμερα έχει χαραχθεί μόνο το 8%-10%.
Οι σχεδιαζόμενες αλλαγές
Σύμφωνα με «Τα Νέα», μία βασική αλλαγή αφορά στις ομπρέλες και τις ξαπλώστρες στις παραλίες, καθώς σκοπός είναι να μην εμποδίζεται η πρόσβαση στη θάλασσα όσων πολιτών δεν επιθυμούν να πληρώσουν.
Έτσι, μία από τις σημαντικότερες αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Οικονομικών είναι ότι τουλάχιστον το 50% του εμβαδού κάθε παραλίας της χώρας θα πρέπει να παραμένει ελεύθερο από ομπρέλες, ξαπλώστρες, κανό και θαλάσσια ποδήλατα, προκειμένου να μην εμποδίζεται η πρόσβαση των πολιτών και να εξασφαλίζεται ικανός χώρος για όσους δεν επιθυμούν να πληρώσουν.
Χθες, Τρίτη, έληξε η δημόσια διαβούλευση για το νομοσχέδιο με την κατάθεση 1.088 σχολίων, αριθμού-ρεκόρ για το opengov.gr.
Πάντως, η ρύθμιση για τις παραλίες πρόκειται να ισχύσει από του χρόνου αφού η κοινή υπουργική απόφαση που καθορίζει τα θέματα λειτουργίας των παραλιών εκδόθηκε το Φεβρουάριο για τη φετινή περίοδο και ήδη άρχισαν οι σχετικές μισθώσεις ενόψει της καλοκαιρινή σεζόν.
Παράλληλα, προωθούνται κι άλλες αλλαγές, οι οποίες αφορούν στην απόσταση που πρέπει να τηρούν δύο επιχειρηματίες που γειτνιάζουν.
Σήμερα η μέγιστη επιφάνεια που μπορεί να νοικιάσει ο επιχειρηματίας από το δήμο για να τοποθετήσει ομπρελοκαθίσματα είναι τα 500 τ.μ., με την υποχρέωση μία ελεύθερη ζώνη 100 μέτρων μεταξύ της επόμενης παραχώρησης με ομπρέλες. Το εμβαδόν των 500 τ.ν. Διατηρείται αλλά η απόσταση των 100 μέτρων εξετάζεται να μειωθεί στα 70 μ. Αφού οι ελληνικές παραλίες, λόγω μορφολογίας δεν έχουν τόσο μεγάλη έκταση.
Στελέχη του υπουργείου αναφέρουν ότι, ούτως ή άλλως, το μέτρο έχει αποδειχθεί ανεφάρμοστο λόγω της μορφολογίας της ελληνικής ακτογραμμής και στην πράξη δεν τηρείται από κανέναν.
Τα κριτήρια
Ειδικά για της μικρής επιφάνειας παραλίες που βρίσκονται σε προστατευμένες περιοχές, όπως όσες γειτνιάζουν με ιδιαίτερου αρχαιολογικού ή πολιτιστικού ενδιαφέροντος περιοχές- θα καθορίζονται περαιτέρω περιοριστικοί όροι και μπορεί το ελεύθερο ποσοστό του 50% να αυξάνεται.
Τα κριτήρια χαρακτηρισμού μίας παραλίας ως μικρής ή ευρισκόμενης σε προστατευόμενη περιοχή θα καθορίζονται με απόφαση του υπουργείου Οικονομικών.
Οριοθέτηση παραλίας
Επίσης, σύμφωνα με το δημοσίευμα, προκειμένου να επισπευσθεί η διαδικασία χάραξης του αιγιαλού -σήμερα λιγότερο από το 10% του αιγιαλού της χώρας είναι οριοθετημένο- θα αξιοποιηθεί πρόγραμμα της Κτηματολόγια ΑΕ με τους λεγόμενους «ορθοφωτοχάρτες». Σήμερα η χάραξη του αιγιαλού γίνεται κατά περίπτωση, συνήθως έπειτα από αίτηση ιδιώτη και είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα. Πίσω από την απουσία χάραξης αιγιαλού κρύβονται και οι δεκάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες αυθαιρέτων κατοικιών και κατασκευών πάνω στο κύμα.
Όσο για τη ζώνη της παραλίας, μπορεί να οριοθετείται ταυτόχρονα με τον αιγιαλό και μπορεί να φτάνει σε πλάτος τα 50 μέτρα, έναντι 10 μέτρων πλάτους που είναι σήμερα η συνήθης πρακτική.
Νομιμοποιούν τα έργα που έγιναν μέχρι και τις 28/7/2011
Το υπουργείο επιμένει ότι τα μοναδικά έργα που νομιμοποιούνται είναι μόνο όσα ούτως ή άλλως επιτρέπεται να γίνουν στον αιγιαλό και συγκεκριμένα τα λιμενικά, τα έργα κοινής ωφέλειας, οι προβλήτες βιομηχανικών εγκαταστάσεων και οι ιχθυοκαλλιέργειες.
Δηλαδή, νομιμοποιούνται παρανομίες που έγιναν κατά την κατασκευή τους και αφού προηγηθεί υποχρεωτικά περιβαλλοντική μελέτη και εφόσον τα έργα αυτά είχαν κατασκευαστεί το αργότερο μέχρι τις 28/7/2011.
Μέχρι την ημερομηνία αυτή πρέπει να έχει ανεγερθεί ένα ακίνητο προκειμένου να νομιμοποιηθεί με βάση και το νόμο του ΥΠΕΚΑ για την αυθαίρετη δόμηση.
«Παγώνει» το νομοσχέδιο
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με την «Καθημερινή», χθες απαιτήθηκε παρέμβαση σε ανώτατο επίπεδο, προκειμένου να μετριασθούν οι αντιδράσεις για το σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών σχετικά με τον αιγιαλό.Ο υπουργός Επικρατείας Δημ. Σταμάτης, με δήλωσή του, ουσιαστικά «πάγωσε» το σχέδιο νόμου, κατόπιν σχετικής συνεννόησης με τον πρωθυπουργό.
«Ο κ. Σαμαράς επιθυμεί η διαβούλευση να είναι εξαντλητική... ώστε, μετά τις ευρωεκλογές, να ενημερωθεί η κυβέρνηση για τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα αυτής της διαβούλευσης και να διαμορφωθεί η τελική θέση της».
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η δήλωση Σταμάτη ήρθε μετά το μπαράζ αρνητικών δηλώσεων ακόμη και βουλευτών της συμπολίτευσης, μεταξύ άλλων οι Ντόρα Μπακογιάννη, Φωτεινή Πιπιλή και Κυρ. Μητσοτάκης, αλλά και της έντονης αντίδρασης του ΠΑΣΟΚ, το οποίο και ζήτησε να μη δρομολογούνται αποφάσεις χωρίς να έχει υπάρξει συνεννόηση, πολλώ γε μάλλον κατά την κρίσιμη προεκλογική περίοδο.
Υποχώρηση με εντολή Σαμαρά
Η «Εφημερίδα των Συντακτών» γράφει ότι κάτω από τη γενική κατακραυγή η κυβέρνηση αναγκάστηκε να μεταθέσει για μετά τις ευρωεκλογές το νομοσχέδιο και αναφέρεται στη δήλωση του Δημήτρη Σταμάτη.
Πάντως, σύμφωνα με το δημοσίευμα το υπουργείο Οικονομικών δεν πήρε θέση και σε ερώτηση της εφημερίδας, εκπρόσωπός του περιορίστηκε να πει ότι «το υπουργείο καλύπτεται από τη δήλωση του Δ. Σταμάτη».
Οι πολίτες έστησαν στα έξι μέτρα το νομοσχέδιο-εκτρώμα
Το δημοσίευμα αναφέρεται επίσης στις έντονες αντιδράσεις, σημειώνοντας ότι συνολικά 1.064 επικριτικά σχόλια στην ανοιχτή διαβούλευση πίεσαν, μαζί με όλους τους άλλους φορείς, κόμματα και περιβαλλοντικές οργανώσεις στην προεκλογική απόσυρση του νομοσχεδίου.
Ενδεικτικά μερικά από τα σχόλια των πολιτών:
-«Είμαι αντίθετη με το νόμο γιατί θεωρώ ότι αντί να δώσει ώθηση στον τουρισμό, αξιοποιώντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του τόπου μας, αντίθετα θα τον υποβαθμίσει και θα καταστρέψει ανεπανόρθωτα τις παραλίες».
-«Είναι δυνατόν το υπ. Οικονομικών να νομοθετεί για θέματα περιβάλλοντος; και όμως, σε αυτή τη χώρα μπορεί να γίνει και αυτό! Το αποτέλεσμα; Ένα έκτρωμα που θα καταστρέψει 18.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής».
-«Δυστυχώς το Σχέδιο Νόμου διαπερνάται από πρακτική “μεσιτικού γραφείου” (real estate)».
- «Τουλάχιστον υπάρχει ακόμη το ΣτΕ που με συνέπεια απορρίπτει τις μύριες απόπειρες των εκάστοτε κυβερνήσεων να καταστρατηγήσουν με τερατούργημα, όπως αυτό το νομοσχέδιο».
ΥΠΟΙΚ: Θα εξαντληθεί κάθε περιθώριο «διαλόγου» για τον αιγιαλό
Μετά τις έντονες αντιδράσεις που προκλήθηκαν
Θα εξαντληθεί κάθε περιθώριο «διαλόγου» για τον αιγιαλό, τονίζει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Οικονομικών, η δημόσια διαβούλευση επί του εν λόγω νομοσχεδίου, ολοκληρώθηκε την Τρίτη.Όπως αναφέρει στην ανακοίνωση, με το νομοσχέδιο «Οριοθέτηση, διαχείριση και προστασία αιγιαλού και παραλίας», το υπουργείο Οικονομικών στοχεύει:
-Στον καθορισμό με σαφή και αντικειμενικά κριτήρια, εντός προθεσμίας 6 μηνών, της γραμμής αιγιαλού στο σύνολο της επικράτειας, προκειμένου να καταστεί πιο αποτελεσματική η προστασία της ακτογραμμής και να εξαλειφθούν φαινόμενα αδικαιολόγητης καθυστέρησης και αδιαφάνειας κατά τη χάραξη του αιγιαλού
-Στη θέσπιση ενός ορθολογικού και ταχέως πλαισίου παραχώρησης της χρήσης του αιγιαλού, με τήρηση στο ακέραιο της εκάστοτε ισχύουσας περιβαλλοντικής νομοθεσίας
-Στην απλοποίηση χρονοβόρων και γραφειοκρατικών διαδικασιών που ταλαιπωρούσαν τους πολίτες
-Στον καθορισμό δίκαιου και αντικειμενικού ανταλλάγματος για την παραχώρηση χρήσης αιγιαλού και παραλίας
-Στη διασφάλιση της καλύτερης δυνατής πρόσβασης του κοινού στον αιγιαλό και την παραλία, λαμβάνοντας υπόψη και την ιδιαίτερη μορφολογία των ελληνικών ακτών
«Το υπουργείο Οικονομικών ευχαριστεί όλους τους θεσμικούς φορείς που συμμετείχαν στην εκπόνηση του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου καθώς και τους κοινωνικούς εταίρους και ιδιώτες για τα εποικοδομητικά σχόλια που υπέβαλαν κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης», σχολιάζει ακόμα.
«Η συμμετοχή στη διαδικασία της διαβούλευσης υπήρξε ιδιαίτερα σημαντική και ουσιαστική, στην κατεύθυνση της επισήμανσης και υπόδειξης τροποποιήσεων, αλλαγών και προσθηκών στο σχέδιο νόμου, προκειμένου αυτό να καταστεί περισσότερο λειτουργικό και αποτελεσματικό. Τα σχόλια που υποβλήθηκαν εξετάζονται με προσοχή ώστε να γίνουν οι απαραίτητες διασαφηνίσεις και, όπου χρειαστεί, βελτιώσεις του νομοσχεδίου» προσθέτει.
Το υπουργείο Οικονομικών, όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση, «αντιλαμβανόμενο πλήρως τη σημασία του αιγιαλού και της παραλίας ως κοινωνικού αγαθού αλλά και ως κρίσιμου παράγοντα για την οικονομική ζωή της χώρας, προτίθεται να εξαντλήσει κάθε περιθώριο περαιτέρω διαβούλευσης με όλους τους συναρμόδιους φορείς και κοινωνικούς εταίρους και θα εργαστεί από κοινού με το ΥΠΕΚΑ, όπως έπραξε μέχρι τώρα, για τη διαμόρφωση του τελικού κειμένου».
πηγη
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου