Αυτή είναι η πρώτη απεικόνιση του τάφου της Αμφίπολης - Τι αποκαλύπτει η σεισμική τομογραφία του μνημείου (δείτε φωτογραφίες)

Την πρώτη απεικόνιση του τάφου της Αμφίπολης επιχειρεί να πραγματοποιήσει ο αρχιτέκτονας του υπουργείου Πολιτισμού, Μ. Λεφαντζής, χρησιμοποιώντας μια αξονομετρική σχεδιαστική αναπαράσταση του ταφικού μνημείου. Στην εικόνα που σχεδιάστηκε φαίνονται οι δύο διαφραγματικοί τοίχοι καθώς και η τοποθέτηση των Σφιγγών και των Καρυάτιδων.


Οπως αναφέρει το www.thetoc.gr που δημοσίευσε την εικόνα, συνεχίζονται οι εργασίες τεκμηρίωσης του συνόλου των αρχαιολογικών ανασκαφικών εργασιών, με ψηφιακά και συμβατικά μέσα.

Η αφαίρεση των αμμωδών χωμάτων συνεχίζεται οριζόντια και σε όλη την έκταση του χώρου, ανάμεσα στον διαφραγματικό τοίχο με τις Καρυάτιδες και τον τρίτο τοίχο, ώστε να επιτυγχάνεται η εξισορρόπηση των πιέσεων και να διασφαλίζεται σταθερά η στατική επάρκεια του μνημείου, σύμφωνα με τις αποφάσεις της διεπιστημονικής τεχνικής ομάδας.

Τα λευκά σημεία της τομογραφίας (με τη σήμανση Η) δείχνουν τις λίθινες κατασκευές. Κάτι που σημαίνει ότι υπάρχουν πολλά ακόμη που δεν έχουν δει οι αρχαιολόγοι
Τα λευκά σημεία της τομογραφίας (με τη σήμανση Η) δείχνουν τις λίθινες κατασκευές. Κάτι που σημαίνει ότι υπάρχουν πολλά ακόμη που δεν έχουν δει οι αρχαιολόγοι
Εν τω μεταξύ, έναν τάφο τεραστίων διαστάσεων από τον οποίο δεν έχουμε δει ακόμη τίποτε, είναι αυτός στην Αμφίπολη, κάτι που οι αρχαιολόγοι το γνώριζαν από το 2003. Εκείνη τη χρονιά αρχαιολόγος Χάιδω Κουκούλη, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πατρών και την επιστημονική ομάδα του Λάζαρου Πολυμενάκο δουλεύοντας με τη μέθοδο της σεισμικής τομογραφίας επιχείρησαν να καταγράψουν ότι υπάρχει μέσα στον τύμβο Καστά στην Αμφίπολη.
Οπως αναφέρεται στην μελέτη που δημοσιεύει η ηλεκτρονική εφημερίδα http://www.xronometro.com, η μέθοδος που εφαρμόστηκε είναι αυτή της ακτινωτής τομογραφίας.
Φωτογραφία του Λόφου Καστά από δορυφόρο
Φωτογραφία του Λόφου Καστά από δορυφόρο
«Σε τεχνητό λόφο (πιθανό τύμβο) στη θέση Καστά Μεσολακκιάς Σερρών στην περιοχή της Αρχαίας Αμφίπολης έγινε διερεύνηση για τη λιθολογική δομή και τον εντοπισμό αρχαιολογικών δομών στο εσωτερικό του λόφου. Το περιβάλλον εφαρμογής αποτελείται από πιθανά κατάλοιπα κλασσικών ή ελληνιστικών κατασκευών σε μέτρια έως ασθενώς συνεκτικό εδαφικό υλικό μέγιστου πάχους 15m. Το γεωλογικό υπόβαθρο είναι στιφρή άργιλος και βρίσκεται σε μέσο βάθος 5.0 m. Η τοποθεσία βρίσκεται σε κοιλάδα, με μικρή μορφολογική κλίση. Ερευνήθηκε έκταση κυκλικής διατομής με ακτίνα 90 m και πάχος 6-8 m».
Όπως αναφέρεται στο πόρισμα, το ταφικό οικοδόμημα έχει κατεύθυνση νοτιοδυτική – προς την αρχαία Αμφίπολη – και οι διαστάσεις του οικοδομήματος σύμφωνα με τα αποτελέσματα των μετρήσεων είναι 20 μέτρα μήκος, 5 μέτρα πλάτος, 5 μέτρα ύψος και περιλαμβάνει μια ράμπα – από την ανασκαφή αποδείχθηκε ότι είναι σκαλάκια – και ένα ταφικό μνημείο. Η επιφάνεια που καλύπτει φθάνει τα 100 τ.μ. και το ύψος του τα 5 μέτρα, το οποίο είναι μέσα σε ένα τύμβο, ενώ ο μαρμάρινος περίβολος έχει μήκους 497 μέτρα. Αυτό σημαίνει ότι οι αρχαιολόγοι βρίσκονται ακόμη στην αρχή της ανακάλυψης καθώς είναι μόλις λίγα μέτρα (από τα συνολικά 20 του μήκους) μέσα στον τάφο. Η απάντηση για το τι κρύβει ο νεκρικός ή οι νεκρικοί θάλαμοι θα δοθεί σύντομα. Πάντως, με βάση την έρευνα αυτή που έγινε το 2003 και δημοσιεύτηκε το 2004, είναι ξεκάθαρο ότι οι αρχαιολόγοι δεν έψαχναν στα «τυφλά» για τον τάφο, αλλά γνώριζαν ότι έχουν μπροστά τους ένα μοναδικό μνημείο.
Η κάτοψη του λόφου με τα σημεία από τα οποία έγιναν οι μετρήσεις περιμετρικά. Ο μαρμάρινος περίβολος, ο τάφος και οι χώροι του ήταν καταγεγραμμένα στην σεισμική τομογραφία
Η κάτοψη του λόφου με τα σημεία από τα οποία έγιναν οι μετρήσεις περιμετρικά. Ο μαρμάρινος περίβολος, ο τάφος και οι χώροι του ήταν καταγεγραμμένα στην σεισμική τομογραφία
Όπως φαίνεται από την εικόνα, με το σύμβολο «Η» περιγράφονται οι μεγάλες λίθινες κατασκευές αλλά και ένα μεγάλο κενό στα έγκατα του λόφου που προσδιορίζει την ύπαρξη του τάφου, στη δεύτερη εικόνα.
Tι λένε καθηγητές
Εν τω μεταξύ, φουντώνουν τα σενάρια για το αν ο τάφος έχει συληθεί ή όχι μετά την ανακάλυψη των ακρωτηριασμένων Καρυάτιδων αλλά και των οπών που βρέθηκαν στους τοίχους σφράγισης.
Αυτή είναι η πρώτη απεικόνιση του τάφου της Αμφίπολης - Τι αποκαλύπτει η σεισμική τομογραφία του μνημείου (δείτε φωτογραφίες)
Μιλώντας στο Star ο Σαράντος Καργάκος, ιστορικός-συγγραφέας αναφέρει: «Από την πρώτη εικόνα που είδα σχημάτισα την εντύπωση ότι ο τάφος έχει συληθεί κι αυτό που με έκανε να το πιστεύω είναι πρώτον, οι ακρωτηριασμένες Σφίγγες, αλλά περισσότερο το κακό χτίσιμο του τοίχου που είναι κάτω από τις Σφίγγες. Επειδή μπορεί να είναι δύο επιπέδων και δίνω έμφαση σ' αυτό - δύο επιπέδων - μπορεί να είχαν συλήσει το 1ο επίπεδο , αλλά το δεύτερο επίπεδο να είναι ασύλητο. Ας ελπίσουμε πως οι αρχαιολόγοι θα βρεθούν σ' αυτό το δεύτερο επίπεδο που δεν έχει συληθεί και που θα μας προσφέρει εκπληκτικά ευρήματα.»
«Οι φθορές στις Καρυάτιδες πιθανώς οφείλονται σε γήρανση των υλικών.» τόνισε η Λίνα Μενδώνη, γ.γ.πολιτισμού-αρχαιολόγος, στο Mega.
Βέβαιος για τη σύληση του τύμβου, εμφανίστηκε στον ΣΚΑΙ και ο αρχαιολόγος Παναγιώτης Φάλαρης.
Αυτή είναι η πρώτη απεικόνιση του τάφου της Αμφίπολης - Τι αποκαλύπτει η σεισμική τομογραφία του μνημείου (δείτε φωτογραφίες)
«Οι τυμβωρύχοι ίσως προσπάθησαν να αποσπάσουν το πρόσωπο χτυπώντας το, αλλά απέτυχε η προσπάθεια και τα τραυμάτισαν έτσι. Είναι καθαρά έργο των τυμβωρύχων αυτό. Όπως είναι και στα κεφάλια των Σφιγγών.»
Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος Γιώργος Λεκάκης, αποκαλύπτει επίσης το εύρος της αρχαιοκαπηλίας που έχει υποστεί η Αμφίπολη, σε βάθος χρόνων.
«Φανταστείτε ότι στη γύρω περιοχή υπάρχουν περισσότεροι από 1000 τάφοι. Μάλιστα πάρα πολλά μουσεία στο εξωτερικό είναι περήφανα που έχουν αρχαίους θησαυρούς από την Αμφίπολη, η οποία έκοψε τα πιο όμορφα νομίσματα στην αρχαιότητα.»
Ο καθηγητής της Κλασσικής Αρχαιολόγίας Π. Βαλαβάνης μιλώντας στον Ελεύθερο Τύπο διατυπώνει την άποψη ότι ακόμη έχουμε πολλά να δούμε.
Εκφράζει μάλιστα μια διαφορετική άποψη από αυτή που ακούσαμε για το ρόλο που έπαιζαν στο ταφικό μνημείο οι δύο κόρες, οι “Καρυάτιδες” όπως ονομάστηκαν λόγω των γνωστών γλυπτών στον ιερό βράχο της ακρόπολης των Αθηνών, κατά τον καθηγητή δεν είχαν ρόλο “φύλακα”, αυτόν λέει ο Π. Βαλαβάνης τον είχαν στην πρώτη είσοδο οι Σφίγγες.
Αντίθετα, λέει ο κ. Βαλαβάνης οι δύο κόρες είχαν τα χέρια τους σε γωνία 90 μοιρών προς τα επάνω λειτουργώντας εκτός από διακοσμητικό στοιχείο και ως μέτρο στήριξης του θόλου του μνημείου.
Παράλληλα είχαν το συμβολικό χαρακτήρα ένδειξης ζωοποιού έκφρασης του νεκρού, όπως και στην περίπτωση του Ερεχθείου στην Αθήνα.
Κατά τον καθηγητή οι ενδείξεις που έχουμε ως σήμερα οδηγούν στο συμπέρασμα πως και τον επόμενο θάλαμο στην είσοδο του ταφικού θόλου αναμένεται να εντοπιστούν και νέα γλυπτά, αλλά πιθανότατα και όπως στους περισσότερους μακεδονικούς τάφους, ζωγραφιστός διάκοσμος.
Ως προς τον “ένοικο” του αρχαίου τάφου ο κ. Βαλαβάνης τονίζει την ύπαρξει του λέοντα στην κορυφή του μνημείου που παραπέμπει σε πρόσωπο που απέδειξε την αξία του σε πόλεμο και έτσι δύσκολα θα εντοπιστούν ίχνη πως ανήκε σε γυναίκα.
Φυσικά ο καθηγητής αποφεύγει να αναφερθεί σε ονόματα, πιθανολογεί ότι πρόκειται για ισχυρό αλλά και πλούσιο πρόσωπο, ωστόσο πολύ δύσκολα, λέει, θα μάθουμε καθώς είναι σπάνιες οι γραπτές αναφορές για το ποιος είναι ενταφιασμένος στους τάφους ενώ η ταυτοποίηση ενέχει πάντα μεγάλο ρίσκο.
Απίθανο να είναι “ένοικος” του τάφου ο Μέγας Αλέξανδρος, λέει μιλώντας στο Έθνος ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας, ακαδημαϊκός, Μιχάλης Τιβέριος, ενώ κτιμά ότι δεν θα μπορούσε να φιλοξενεί την Ρωξάνη και τον γιο της Αλέξανδρο, καθώς για τον μεν πρώτο οι πηγές αναφέρουν ότι τάφηκε στην Αλεξάνδρεια για τον δε Αλέξανδρο Δ' η ταφή του θα γινόταν στις Αιγές, στους τάφους των βασιλιάδων της Μακεδονίας.

“Η εμβληματική παρουσία του Λέοντα της Αμφίπολης δείχνει προς την κατεύθυνση κάποιου σημαντικού στρατηγού της εποχής, καθώς ο Λέων εκείνη την εποχή αποτελούσε σύμβολο της πολεμικής αρετής» λέει. Μεταξύ των ονομάτων που το τελευταίο διάστημα έχουν ακουστεί, ο κ. Τιβέριος ξεχωρίζει αυτό του Νέαρχου, αρχηγού του στόλου του Μεγάλου Αλεξάνδρου και παιδικού του φίλου. Οπως αναφέρει, ο Νέαρχος είχε στενούς δεσμούς με την Αμφίπολη, που ήταν η ναυτική βάση των Μακεδόνων, καθώς εκεί τον είχε εξορίσει ο Φίλιππος Β΄, μαζί με άλλους φίλος του Αλέξανδρου.

Ολος ο κόσμος υποκλίνεται στις Καρυάτιδες της Αμφίπολης - Εκτενή ρεπορτάζ για την αποκάλυψη - Γιατί είναι σπασμένο το πρόσωπο του ενός αγάλματος

Η πανέμορφη Καρυάτιδα στα χέρια των ειδικών
Η πανέμορφη Καρυάτιδα στα χέρια των ειδικών
Καρυάτιδες δεν έχουν βρεθεί σε κανέναν άλλον μακεδονικό τάφο. Στον εν λόγω τάφο το σίγουρο είναι ότι χρησιμοποιούνται ως μοτίβο στήριξης, κάτι το οποίο κατά ορισμένους μπορεί να σημαίνει κάτι ιδιαίτερο, αλλά κατ' άλλους να μην έχει κάποια ιδιαίτερη σημασία.
Αυτά τονίζουν αρχαιολόγοι μετά τη σπουδαία ανακάλυψη στον τάφο της Αμφίπολης και επισημαίνουν ότι είναι θέμα χρόνου να αποκαλυφθεί το μεγάλο μυστικό του ''ενοίκου'' του σπουδαίου αυτού μνημείου.
Η μία από τις Καρυάτιδες διατηρείται σε άψογη κατάσταση όμως στη δεύτερη λείπει το πρόσωπό της.
Η γενική γραμματέας του υπ. Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη εξέφρασε τη βεβαιότητα της πως η απουσία μέρους του προσώπου της μίας Καρυάτιδας οφείλεται σε γήρανση των υλικών και όχι σε αρπαγή τμημάτων των αγαλμάτων από τυμβορίχους αρχαιοκάπηλους.
Η δεύτερη Καρυάτιδα που δυστυχώς έχει αποκοπεί το πρόσωπό της
Η δεύτερη Καρυάτιδα που δυστυχώς έχει αποκοπεί το πρόσωπό της
Μιλώντας στην πρωινή εκπομπή του Mega, χαρακτήρισετην αποκάλυψη των Καρυάτιδων, που έχουν εντυπωσιάσει την διεθνή κοινότητα και τους αρχαιολόγους, ως ένα επιπλέον χαρακτηριστικό για την σημαντικότητα του ταφικού μνημείου της Αμφίπολης.
Αναφορικά με την απουσία μέρους του προσώπου στη μια καρυάτιδα, η κ. Μενδώνη τόνισε ότι κατά πάσα πιθανότητα οφείλεται στη γήρανση των υλικών και καθώς φαίνεται ότι υπάρχει πτώση λίθων από πάνω.
Οι νέες αποκαλύψεις έχουν κάνει το γύρο του κόσμου με εκτενείς αναφορές στις Καρυάτιδες.
Το άνοιγμα που ανακαλύφθηκε μετά την αφαίρεση των χωμάτων
Το άνοιγμα που ανακαλύφθηκε μετά την αφαίρεση των χωμάτων
Με φωτογραφίες και δημοσιεύματα, διεθνή μέσα ενημέρωσης αναφέρονται στην ανακάλυψη των δύο Καρυάτιδων στον προθάλαμο του τάφου που ανασκάπτεται στον τύμβο Καστά στην Αμφίπολη. Τα διεθνή ΜΜΕ παρακολουθούν με ζωηρό ενδιαφέρον την πορεία της ανασκαφής του "μεγαλύτερου αρχαίου τάφου που έχει ποτέ ανακαλυφθεί στην Ελλάδα".
Το δίκτυο ABC News της Αυστραλίας φιλοξενεί στην ηλεκτρονική του έκδοση εκτεταμένο δημοσίευμα υπό τον τίτλο "Εξοχα αγάλματα της αλεξανδρινής περιόδου ανακαλύφθηκαν να φυλούν την είσοδο αρχαίου τάφου στην Αμφίπολη", ενώ κάτω από την φωτογραφία του προσώπου της ανέπαφης Καρυάτιδας ακολουθεί λεπτομερής περιγραφή των ευρημάτων.
Εντυπωσιακά σχέδια με κόκκινο και κυανό χρώμα στο χώρο που βρέθηκαν οι Καρυάτιδες
Εντυπωσιακά σχέδια με κόκκινο και κυανό χρώμα στο χώρο που βρέθηκαν οι Καρυάτιδες
"Ο πυρετός ανεβαίνει με την ανακάλυψη εξαιρετικών αγαλμάτων σε αρχαίο ελληνικό τάφο", είναι ο τίτλος του δημοσιεύματος στην ηλεκτρoνική σελίδα του γαλλικού ενημερωτικού δικτύου France 24, το οποίο αναφέρεται στο ότι η πιθανότητα ο τάφος να παραμένει ανέπαφος κερδίζει έδαφος.
"Οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν δύο μαρμάρινα γυναικεία αγάλματα καθώς με αργούς ρυθμούς εισχωρούν στον τάφο της αλεξανδρινής περιόδου που ανακαλύφθηκε πρόσφατα στην βορειο-ανατολική Ελλάδα", γράφει η βρετανική Telegraph, η οποία φιλοξενεί επίσης εκτενή περιγραφή των δύο Καρυάτιδων αλλά και της μέχρι σήμερα πορείας των ερευνών.
Ολος ο κόσμος υποκλίνεται στις Καρυάτιδες της Αμφίπολης - Εκτενή ρεπορτάζ για την αποκάλυψη - Γιατί είναι σπασμένο το πρόσωπο του ενός αγάλματος
Εν τω μεταξύ, το θέμα της ανακάλυψης των δύο περίτεχνων καρυάτιδων στον τάφο της Αμφίπολης απασχολεί και τα καναδικά μέσα ενημέρωσης, τα οποία αναπαράγουν την είδηση από τα διεθνή πρακτορεία ειδήσεων. Αναφέρουν ότι πρόκειται για ευρήματα που σηματοδοτούν ότι η αρχαιολογική σκαπάνη βρίσκεται κόντρα στην αποκάλυψη του τάφου ενός, μεγίστης σημασίας, προσώπου, ενώ σημειώνουν ότι πρόκειται για τον μεγαλύτερο τάφο που έχει βρεθεί στην Ελλάδα.
Σε άλλα σημεία των ανταποκρίσεων επισημαίνεται πως σχεδόν αποκλείεται το ενδεχόμενο να είναι ο τάφος του Μεγάλου Αλεξάνδρου, καθώς ο Μακεδόνας στρατηλάτης τάφηκε κατ' αρχήν στην Μέμφιδα και μεταφέρθηκε αργότερα στην Αλεξάνδρεια, όπως αναφέρει ο Πλούταρχος.
Ολος ο κόσμος υποκλίνεται στις Καρυάτιδες της Αμφίπολης - Εκτενή ρεπορτάζ για την αποκάλυψη - Γιατί είναι σπασμένο το πρόσωπο του ενός αγάλματος
Στα ρεπορτάζ τονίζεται τέλος πως το πιθανότερο είναι ο τάφος να ανήκει σε στρατηγό του Μεγάλου Αλεξάνδρου, στη γυναίκα του Ρωξάνη ή στη μητέρα του Ολυμπιάδα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών.
Τι είναι οι Καρυάτιδες
Καρυάτις ονομάζονται τα γλυπτά που έχουν γυναικεία μορφή και χρησιμεύουν στην στήριξη κτιρίων. Η λέξη Καρυάτις στα αρχαία Ελληνικά σημαίνει Κόρη από τις Καρυές, μια πόλη κοντά στην Σπάρτη. Είναι μια παραλλαγή της Κόρης και χρησιμοποιείται στην αρχιτεκτονική αντί για κίονες ως διακοσμητικό στήριγμα σε πύλες, προσόψεις, γείσα, ζωφόρους, σκεπές και λοιπά. Το αντίστοιχο αρχιτεκτονικό στοιχείο που έχει ανδρική μορφή ονομάζεται Ατλας.
Στην αρχαία αρχιτεκτονική τέχνη, ιδίως στον Ιωνικό ρυθμό οι κίονες συχνά αντικαθίσταντο με αναπαράσταση λυγερής γυναικείας μορφής. Στον Δωρικό ρυθμό αντίθετα, προτιμούσαν τα γεροδεμένα ανδρικά κορμιά.
Οι Καρυάτιδες έχουν τα χέρια ελεύθερα, ενώ το βάρος στηρίζεται απλά και ανάλαφρα με το κεφάλι. Οι Άτλαντες αντίθετα χρησιμοποιούν τους ώμους, την πλάτη και τα χέρια δίνοντας την εντύπωση ιδιαίτερου φόρτου βάρους. Η κλασική μορφή της Καρυάτιδας είναι ντυμένη με απλούς μα και κολακευτικούς πέπλους και χιτώνες. Έχει ευθύγραμμη και λυγερή κορμοστασιά, και τα πόδια ή κλειστά ή το δεξί ή το αριστερό πόδι ελαφριά εμπρός, χωρίς να βαδίζει. Τα χέρια είναι στο πλάι και προς τα κάτω, ενώ μερικές φορές στο ένα χέρι κρατούν ένα αφιέρωμα. Οι δίπλες στα ρούχα τους εναρμονίζουν με τα αυλάκια των κιόνων, κάνουν όμως παραλλαγές, καθώς ακολουθούν τις καμπύλες του σώματος. Οι Καρυάτιδες ήταν επιφανειακά ζωγραφισμένες στην αρχαία εποχή, αλλά τα χρώματα χάθηκαν με το πέρασμα του χρόνου.
Οι Καρυάτιδες στο Ερέχθειο της Ακρόπολης ανήκουν στην καλλιτεχνική σχολή του πλούσιου στιλ και επηρέασαν καλλιτεχνικά την αρχιτεκτονική διακοσμητική τέχνη μέχρι και το τέλος του 19ου αιώνα.
Εκτός από το Ερέχθειο συναντάμε Καρυάτιδες το 525 π.χ. στον απλό ναό του Θησαυροφυλακίου των Σιφναίων στους Δελφούς, όπου δύο Κόρες με ιωνική ενδυμασία στηρίζουν το αέτωμα.
Καρυάτιδες επίσης βρίσκονταν και στα μικρά προπύλαια της Ελευσίνας. Οι δύο υπερμεγέθεις κόρες αντικαθιστούσαν τους κίονες. Μια από αυτές κατοικεί στο μουσείο της Ελευσίνας ενώ η δεύτερη βρίσκεται στο Fitzwilliam Museum του Cabridge.
Η σημασία των Καρυάτιδων φαίνεται να είναι μεγάλη για τον τάφο καθώς είχαν το ρόλο των ''φυλάκων'' όπως και οι Σφίγγες ενώ και οι ρόδακες που έχουν βρεθεί παραπέμπουν πιθανότατα σε βασιλικό τάφο.
Η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη μιλώντας στο ΣΚΑΪ και σχολιάζοντας τα νέα ευρήματα μιλά για σημαντικό μνημείο. «Υπάρχει ένας τοίχος ακόμη, ο τρίτος, φέρει οπή όπως ο προηγούμενος, ωστόσο η πρόσβαση σε αυτόν ακόμη είναι δύσκολη... Οπωσδήποτε όμως θα υπάρχει μια ακόμη είσοδος αν η είσοδος είναι χωρίς θύρα ή με κανονική θύρα είναι πολύ νωρίς για να πούμε οτιδήποτε» δήλωσε και συνέχισε:
«Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σημαντικό και εξαίρετο μνημείο και η καινούργια αποκάλυψη ενισχύει αυτή την άποψη» επισήμανε η κ. Μενδώνη, κάτι το οποίο τονίζεται και στην ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού όπου αναφέρεται ότι η «διάταξη της δεύτερης εισόδου με τις Καρυάτιδες αποτελεί σημαντικό εύρημα, το οποίο συνηγορεί στην άποψη ότι πρόκειται για εξέχον μνημείο, ιδιαίτερης σπουδαιότητας».
Παράλληλα, η κυρία Μενδώνη πρόσθεσε ότι για τη δημιουργία των Καρυατιδών έχει ακολουθηθεί η ίδια ακριβώς η ίδια τεχνική με τις σφίγγες, ειδικά στα κεφάλια των σφιγγών και στα φτερά τους. «Κάθε ανασκαφή είναι μια μαγεία, κάθε καινούργιο εύρημα, ακόμη και μικρό και ασήμαντο για τον κόσμο, δημιουργεί συναισθήματα συγκίνησης και ιδιαίτερης χαράς, από 'κει και πέρα ο αρχαιολόγος πρέπει να είναι ψύχραιμος και να αφήνει περισσότερο τη σκέψη και λιγότερο το συναίσθημα να λειτουργεί», κατέληξε η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού.
Πάντως, ο αρχαιολόγος Πέτρος Θέμελης που μίλησε στο δελτίο ειδήσεων της ΝΕΡΙΤ ανέφερε ότι οι Καρυάτιδες είναι ένα στοιχείο που έχει βρεθεί πέραν του Ερεχθείου και στους Δελφούς, ενώ όσον αφορά τα κομμένα χέρια τα οποία ήταν ένθετα πιθανότατα να φανερώνουν ότι έχουν βγει από κάποιους που μπήκαν στον τάφο με σκοπό να αφαιρέσουν το μόλυβδο, το σίδερο που είχε χρησιμοποιηθεί για να στηριχθούν τα χέρια στα σώματα των Καρυάτιδων.
Κάτι επίσης που κάνει εντύπωση είναι ότι για πρώτη φορά βρίσκονται σε μακεδονικό τάφο Καρυάτιδες, κάτι που παραπέμπει στην αρχαία Αθήνα. Και ίσως είναι μια μεγάλη απόδειξη ότι οι Μακεδόνες είναι Ελληνες όσο και οι αρχαίοι Αθηναίοι και οι Σπαρτιάτες.
Οι Καρυάτιδες της Αμφίπολης
Οι δύο πανέμορφες Καρυάτιδες που βρέθηκαν στην Αμφίπολη ήταν κάτι σαν «φύλακες» του τάφου και με τα προτεταμένα χέρια τους ήθελαν να διώξουν τους επισκέπτες. Πρόκειται για μια δεύτερη ουσιαστικά φύλαξη του μεγάλου μυστικού μετά από τις Σφίγγες.
Οι Καρυάτιδες είναι φτιαγμένες από το ίδιο εντυπωσιακό θασίτικο μάρμαρο ενωμένες σε κολόνα, διατομής 0,20Χ0,60 μ. που δείχνουν ότι πρόκειται για μνημείο ιδιαίτερης σπουδαιότητας.
Οι Καρυάτιδες έχουν σγουρά μαλλιά και μπούκλες που καλύπτουν τους ώμους τους, φέρουν σκουλαρίκια, και φορούν χιτώνα με μανίκια. Το δεξί χέρι της μιας και το αριστερό της άλλης ήταν προτεταμένα, ώστε με την κίνηση τους να αποτρέπουν συμβολικά εκείνους οι οποίοι θα επιχειρούσαν την είσοδο στον τάφο και ήταν ένθετα. Ακολουθείται, δηλαδή, η ίδια τεχνική, όπως στις κεφαλές και στα φτερά των Σφιγγών.

Οι μορφές, επί των οποίων σώζονται ίχνη κόκκινου και μπλε χρώματος, παραπέμπουν στον τύπο της Κόρης. Ανάμεσα στα αμμώδη χώματα βρέθηκαν θραύσματα των γλυπτών, όπως τμήμα παλάμης και μικρότερα θραύσματα από τα δάκτυλα τους. Η διάταξη της δεύτερης εισόδου με τις Καρυάτιδες αποτελεί σημαντικό εύρημα, το οποίο συνηγορεί στην άποψη ότι πρόκειται για εξέχον μνημείο, ιδιαίτερης σπουδαιότητας.phgh

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...