Χωρίς αύξηση το ανταποδοτικό τέλος - Θα επαναπροσληφθούν όσοι είχαν σύμβαση την 11η Ιουνίου 2013 - Δεν προσλαμβάνονται οι ειδικοί σύμβουλοι και όσοι πήραν σύνταξη - Παραμένουν όσοι υπέγραψαν σύμβαση αορίστου χρόνου με τη ΝΕΡΙΤ - Στα επίπεδα των 3 ευρώ ανά παροχή ηλεκτρικού ρεύματος το τέλος - Από την καταβολή του εξαιρούνται όσοι ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες
Την πλήρη επαναλειτουργία της ΕΡΤ χωρίς αύξηση του ανταποδοτικού τέλους με επιστροφή των απολυμένων προβλέπει το νομοσχέδιο που καταθέτει η κυβέρνηση.
Σύμφωνα με πληροφορίες από κυβερνητικές πηγές το νομοσχέδιο προβλέπει “εξοικονόμηση πόρων, κατάργηση προνομίων, περικοπή της σπατάλης των μεικτών και εξωτερικών παραγωγών, των κρυφών αμοιβών, και ουσιαστικό οικονομικό έλεγχο των πεπραγμένων του παρελθόντος επαναλειτουργεί σε πλήρη ανάπτυξη με μουσικά σύνολα, διαδικτυακούς ιστότοπους και οπτικοακουστικό αρχείο”. Η ΕΡΤ καλύπτει γεωγραφικά το σύνολο της Επικράτειας και απευθύνεται και προς τον απόδημο ελληνισμό.
Όσον αφορά το εργασιακό οι συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου που ίσχυαν στις 11 Ιουνίου 2013 αναβιώνουν. “Η επαναφορά αυτή δεν προκαλεί δημοσιονομική επιβάρυνση ούτε επιβαρύνει τον πολίτ”υποσηρίζει η κυβέρνηση και προσθέτει ότι “το ανταποδοτικό τέλος παραμένει στο σημερινό ύψος των τριών (3,00) ευρώ μηνιαίως ενώ υπάρχει για πρώτη φορά και μέριμνα για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες”.
Παράλληλα διατηρούνται οι συμβάσεις εργασίας στη ΝΕΡΙΤ.
Όσον αφορά στην διοίκηση προβλέπεται: Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΡΤ διορίζεται από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Απαρτίζεται από 7 μέλη: α) Πρόεδρο, β) Διευθύνοντα Σύμβουλο, γ) τρία (3) μέλη, με ειδικές γνώσεις και πείρα που μπορούν να συμβάλλουν στην εκπλήρωση του σκοπού της ΕΡΤ Α.Ε., δ) δύο (2) μέλη, που εκπροσωπούν τους εργαζομένους της ΕΡΤ Α.Ε. Τα πρώτα 5 μέλη του Δ.Σ. επιλέγονται μετά από δημόσια πρόσκληση, ενώ τα 2 μέλη εκ των εργαζομένων εκλέγονται με άμεση, μυστική, καθολική ψηφοφορία. Για το πρώτο, μεταβατικό έτος ορίζεται ΔΣ, με μονοετή θητεία, με παρόμοια σύνθεση και συμμετοχή εκπροσώπου της ΠΟΕΣΥ. Η ιδιότητα του μέλους του ΔΣ της ΕΡΤ Α.Ε. είναι ασυμβίβαστη με άλλο δημόσιο αξίωμα, θέση στον ευρύτερο δημόσιο τομέα ή σε διοίκηση συνδικαλιστικών ενώσεων.
Τέλος αναφέρουν οι κυβερνητικές πηγές θεσμοθετείται κοινωνικός έλεγχος της ΕΡΤ καθώς για πρώτη φορά προβλέπεται υποχρεωτική συγκρότηση των Συμβουλίων Κοινωνικού Ελέγχου ανά περιφέρεια.
Την Πέμπτη ολοκληρώνεται η διαβούλευση
Για δημόσια διαβούλευση αναρτήθηκε το νομοσχέδιο για την επανίδρυση της ΕΡΤ, του οποίου η κατάθεση στη Βουλή δεν αναμένεται πριν από την ερχόμενη Πέμπτη. Ο τίτλος του νομοσχεδίου είναι «Ρυθμίσεις Θεμάτων Δημόσιου Ραδιοτηλεοπτικού Φορέα, Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση Ανώνυμη Εταιρεία και τροποποίηση του άρθρου 48 του Ν2190_1920» ενώ το παραπεμπτικό κείμενο αναφέρει:
«Η αιφνίδια κατάργηση της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. και συνακόλουθα η διακοπή της συνεχούς και αδιάλειπτης παροχής της δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας που συντελέστηκε τον Ιούνιο του 2013, συνιστά σοβαρό ρήγμα στην αρχή της συνέχειας της παροχής δημόσιας υπηρεσίας με ουσιαστική έννοια. Οι νομικές ενέργειες που έλαβαν χώρα και οι πολιτικές που ακολουθήθηκαν κατά την περίοδο εκείνη προκάλεσαν ισχυρότατες αντιδράσεις, οι οποίες προήλθαν όχι μόνο από το θιγόμενο προσωπικό του μέχρι τότε λειτουργούντος δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα, αλλά και από όλες τις αντιπροσωπευτικές κοινωνικές ομάδες και τους φορείς που σχετίζονται με τη δημόσια ραδιοτηλεόραση τόσο εντός, όσο και εκτός των ελληνικών συνόρων. Οι ενέργειες και πολιτικές αυτές έχουν δημιουργήσει ένα εξαιρετικά προβληματικό καθεστώς στη λειτουργία της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης σε εργασιακά ζητήματα καθώς και οικονομικά/νομικά θέματα που ανέκυψαν κατά την εκκαθάρισή του.
Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου και μέσα από την αναβίωση της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. διασφαλίζεται η απρόσκοπτη παροχή της δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας χωρίς ασυνέχεια, η οποία θα λειτουργεί με πιστή τήρηση των συνταγματικών αρχών (όπως αυτές αποτυπώνονται στην παρ. 2 του άρθρου 15 του Συντάγματος), και η επίλυση των εργασιακών, οικονομικών και άλλων προβλημάτων που δημιούργησαν οι πολιτικές που ακολουθήθηκαν ως τώρα.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, ο Υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για θέματα Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης καλεί τους πολίτες και κάθε ενδιαφερόμενο να συνεισφέρει στη βελτίωση των διατάξεων του προτεινόμενου σχεδίου νόμου καταθέτοντας τις προτάσεις του στη διαβούλευση.
Η διάρκεια της διαβούλευσης αρχίζει σήμερα και θα περατωθεί την Πέμπτη και ώρα 10.00».
Σύμφωνα με τις προωθούμενες διατάξεις, η επωνυμία της νέας εταιρείας είναι «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.) ενω ο διακριτικός τίτλος θα καθοριστεί με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας.
Τι ισχύει για το ανταποδοτικό τέλος
Ως αντιστάθμισμα για την εκπλήρωση των σκοπών της δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας του άρθρου 2 του παρόντος, επιβάλλεται και εισπράττεται υπέρ της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. ανταποδοτικό τέλος ύψους τριών ευρώ (3,00 ευρώ) μηνιαίως ανά παροχή ηλεκτρικού ρεύματος. Το ανταποδοτικό τέλος υπολογίζεται και χρεώνεται σε κάθε λογαριασμό ηλεκτρικού ρεύματος των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας για τη χρονική περίοδο στην οποία αυτός αναφέρεται. Οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας παρακρατούν προμήθεια 0,5% επί των εισπράξεων για τον υπολογισμό, ενσωμάτωση σε λογαριασμό, είσπραξη, και απόδοση του αναλογούντος ποσού στη Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.. Τα ποσά που εισπράττονται, μετά την αφαίρεση της προμήθειας 0,5%, αποδίδονται στη Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. εντός του δεύτερου μήνα από τη λήξη του μήνα στον οποίο ανήκει λογιστικώς η κάθε είσπραξη λογαριασμού ηλεκτρικού ρεύματος. Υποχρέωση για την καταβολή αυτού του τέλους έχει κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο για κάθε παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα για την οποία υπάρχει σύμβαση προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας.
Από την υποχρέωση καταβολής του ανταποδοτικού τέλους απαλλάσσονται:
α) Το Ελληνικό Δημόσιο,
β) τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου,
γ) οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης και οι αμιγείς επιχειρήσεις τους, τα αμιγή ιδρύματά τους και οι ενώσεις τους,
δ) οι κάτοχοι μετρητών κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για την κατανάλωση ρεύματος που χρησιμοποιείται σε αρδευτικές, κτηνοτροφικές και πτηνοτροφικές μονάδες,
ε) οι κάτοχοι μετρητών, για όσο χρονικό διάστημα καταναλώνουν ηλεκτρική ενέργεια αξίας μέχρι και δέκα ευρώ μηνιαίως,
στ) οι πάσης φύσεως ναοί και χώροι λατρείας των κατά το άρθρο 13 παρ. 2 του Συντάγματος γνωστών θρησκειών, καθώς και τα νεκροταφεία.
Δεν εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής του ανταποδοτικού τέλους νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που ανήκουν στο Κράτος ή που έχουν τα προνόμια του Δημοσίου ή εξομοιώνονται με το Δημόσιο.
Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Υπουργού Επικρατείας, αρμόδιου για θέματα Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης ρυθμίζεται η περίπτωση εξαίρεσης από την καταβολή του ανταποδοτικού τέλους της παραγράφου 3 του παρόντος, ή της αναπροσαρμογής αυτού για όσους καταναλωτές ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού και καθορίζονται τα κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια για την εξαίρεση αυτών. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Υπουργού Επικρατείας, αρμόδιου για θέματα Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης, ύστερα από εισήγηση του Διοικητικού Συμβουλίου της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε., το ποσό του ανταποδοτικού τέλους μπορεί να αναπροσαρμόζεται, λαμβάνοντας υπόψη το καθαρό κόστος και την προϋπολογιζόμενη δαπάνη για την παροχή της δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας, όπως τα μεγέθη αυτά αποτυπώνονται στα σχετικά επίσημα οικονομικά στοιχεία της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. και με την επιφύλαξη της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τις κρατικές ενισχύσεις στη δημόσια ραδιοτηλεόραση.
Επαναπρόσληψη όσων απολύθηκαν τον Ιούνιο του 2013
Σύμφωνα με το άρθρο 16 όλες οι συμβάσεις που λύθηκαν με το «λουκέτο» «αναβιώνουν» από την ψήφιση του νομοσχεδίου και συγκεκριμένα από την ημερομηνία που θα πάρει ΦΕΚ.
Με Κοινή υπουργική απόφαση που θα ακολουθήσει θα ρυθμιστούν ζητήματα όπως:
α) Μισθούς υπερημερίας του Προσωπικού της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε που καταργήθηκε με την αναφερόμενη στην παράγραφο 1 Κοινή Υπουργική Απόφαση,
β) συμψηφισμούς αυτών με τους κάθε είδους μισθούς, αποδοχές, επιδόματα και κάθε είδους αποζημιώσεις που ελήφθησαν, καθώς και συμψηφισμούς με τις ασφαλιστικές εισφορές του προσωπικού για την περίοδο μέχρι την αναβίωση των συμβάσεων σύμφωνα με την παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου.
γ) κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια του προσωπικού τούτου.
Ωστόσο δεν θα «αναβιώσουν» οι συμβάσεις για:
α) το προσωπικό ειδικών θέσεων και οι ειδικοί σύμβουλοι.
β) όσοι με έγγραφη δήλωση τους η οποία υποβάλλεται στο ΔΣ εντός αποκλειστικής προθεσμίας 20 ημερών από τη δημοσίευση του παρόντος γνωστοποιήσουν στο ΔΣ ότι δεν επιθυμούν την αναβίωση της Σύμβασης εργασίας τους, ή όσοι δεν εμφανιστούν εντός της προθεσμίας αυτής.
γ) όσοι έχουν λάβει πλήρη σύνταξη με οριστική απόφαση οποιουδήποτε ασφαλιστικού φορέα και όσοι έχουν καταθέσει ήδη κατά την δημοσίευση του παρόντος αίτηση για τη λήψη αντίστοιχης σύνταξης.
Οι συμβάσεις αορίστου χρόνου που έχουν συναφθεί με τη ΝΕΡΙΤ Α.Ε. εργαζομένων που δεν εμπίπτουν στην παράγραφο 1 του παρόντος παραμένουν σε ισχύ.
Διαβάστε το σχέδιο νόμου εδώ.
Διαβάστε την αιτιολογική έκθεση εδώ.
"Το νομοσχέδιο που κατέθεσε η κυβέρνηση για την επαναλειτουργία της ΕΡΤ είναι ψυχρολουσία για τους αγωνιζόμενους της ΕΡΤ. Είναι ακόμη πιο πίσω και απο την αρχική τοποθέτηση ότι «η ΕΡΤ θα ανοίξει απο μηδενική βάση», μια που στο σχέδιο νόμου η βάση δεν είναι μηδενική αλλά η ΝΕΡΙΤ. Ολα τα προεκλογικά λόγια για τον «σεβασμό στον αγώνα των είκοσι μηνών» μετατράπηκαν σε μια απλή αλλαγή του ονόματος απο ΝΕΡΙΤ σε ΕΡΤ ΑΕ, στο νομοσχέδιο που χρησιμοποίησαν οι τροικανοί για να στήσουν το έκτωμα της ΝΕΡΙΤ.
Στο νομοσχέδιο που δόθηκε στη δημοσιότητα:
Συντάκτης: Κατερίνα Σαρικάκη*
Η «περίπτωση» ΕΡΤ επιστρέφει στην κοινοβουλευτική δημόσια σφαίρα, ώστε να αποφασιστεί, δημοκρατικά, το νομικό πλαίσιο που θα διέπει την επαναλειτουργία της. Ομως το «πρόβλημα» ΕΡΤ προέκυψε από την έλλειψη δημοκρατικότητας, τόσο στην παύση της λειτουργίας της όσο και στην αντικατάστασή της από έναν φορέα χωρίς τα βασικά στοιχεία ή αξίες του ζητούμενου δημόσιου χαρακτήρα. Η «περίπτωση» ΕΡΤ συμβολίζει την κατάρρευση των Θεσμών που καλούνται να προστατεύσουν και να εγγυηθούν ελάχιστα θεμελιώδη δικαιώματα στην εξάσκηση της ιδιότητας του πολίτη.
Στην Ελλάδα η κατάρρευση συντελέστηκε με βίαιο και ραγδαίο τρόπο και στην περίπτωση ΕΡΤ αντικαθρεφτίστηκαν αντιδημοκρατικές ιδεολογικές τοποθετήσεις και μίσος ενάντια στην πολυφωνία, την κριτική και ό,τι δεν είναι γερά ελεγχόμενο από ιδιωτικά και πολιτικά συμφέροντα. Σε πολλά μέρη της Ευρώπης, όμως, η εικόνα φανερώνει με ψηφιδωτό τρόπο τι ακριβώς επιφυλάσσει το μέλλον για τις δημόσιες ραδιοτηλεοράσεις. Η αφορμή της οικονομικής κρίσης έχει χρωματίσει τις πολιτικές ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, αλλά τα κίνητρα δεν είναι πάντα η διάσωση του δημόσιου μέσου.
Η τηλεόραση της Βαλένθια στην Ισπανία είχε την ίδια μοίρα και, μολονότι πρόκειται για έναν περιφερειακό, αλλά σημαντικό σταθμό, το κλείσιμό της δεν είναι του ίδιου μεγέθους με την ΕΡΤ. Στην Πορτογαλία, η σταδιακή διάσπαση της δημόσιας ΡΤ πραγματοποιείται, με σκοπό να παραχωρηθούν οι παραγωγές πολιτισμικού περιεχομένου και ψυχαγωγίας στον ιδιωτικό τομέα, που ελέγχει τα καλωδιακά και ψηφιακά συστήματα μετάδοσης, συμπεριλαμβανομένων σταδιακά και των οπτικοακουστικών αρχείων.
Το «όραμα» της νέας, «μοντέρνας» λιτής δημόσιας ΡΤ θα είναι ένας σκελετός ειδησεογραφικών εκπομπών –γιατί σωστή δημοσιογραφία απαιτεί χρηματοδότηση και δεν αποφέρει άμεσα κέρδη, με τον τρόπο που αποφέρει το ψυχαγωγικό πρόγραμμα. Οι αλλαγές αυτές στην τηλεόραση της Πορτογαλίας δεν είναι κάτι καινούργιο, αλλά μια μακρόχρονη προσπάθεια αποδυνάμωσης και ακόμα κατάργησής της και βασίζονται στην ιδιωτικοποίηση λειτουργιών της RTP, την οικονομική διαχείριση στα χέρια του κράτους και την κατάργηση σταθερών εργασιακών συμβολαίων. Οι συζητήσεις μου με δημοσιογράφους και ανθρώπους των τεχνών συγκλίνουν στο ότι επικρατεί ένα κλίμα φόβου οικονομικής καταστροφής για όσους τολμούν να εκφράσουν κριτική στα σχέδια αυτά. Κάποιοι από όσους μου μίλησαν βιώνουν την εκδικητικότητα του συστήματος.
Η φλαμανδική τηλεόραση VRT αναγκάστηκε να ιδιωτικοποιήσει την ψηφιοποίηση των αρχείων της και με αυτόν τον τρόπο να δώσει μέρος της κυριαρχίας της σε ιδιωτική εταιρεία. Συνδυασμένη αυτή η εξέλιξη με τη δραστική μείωση προσωπικού και την πρόσθετη επιβάρυνση να καλύψει 75% της παραγωγής με λιγότερο προσωπικό, καθώς και τη χρηματοδότησή της μέσω του κρατικού μηχανισμού δημιουργούν ιδιαίτερα σημεία πίεσης. Η ολλανδική δημόσια ραδιοτηλεόραση ΝΡΟ, υπό τη δικαιολογία της λιτότητας, βίωσε το κλείσιμο 13 σταθμών μέχρι φέτος από το 2011, έχοντας φέρει πλήγμα μείωσης του προϋπολογισμού της κατά το ένα τρίτο.
Το Ισραήλ ακολούθησε στα χνάρια της ΕΡΤ, τον Μάιο 2014, πρώτα καταργώντας τη δημόσια χρηματοδότηση μέσω του φόρου τηλεόρασης κι έπειτα ανακοινώνοντας το κλείσιμο της Ισραηλινής Ραδιοτηλεοπτικής Αρχής. Σε ανακοίνωσή του, ο πρωθυπουργός του Ισραήλ, Μπ. Νετανιάχου, δήλωσε ότι τα «σωματεία είχαν γίνει αφεντικά». Οι δηλώσεις αυτές απροκάλυπτης μεροληψίας ενάντια σε νόμιμα όργανα και ιδεολογίες ηχούν και στον λόγο του τέως πρωθυπουργού Σαμαρά, όταν αναφερόταν στους εργαζόμενους της ΕΡΤ ως «αριστερούς». Τα πολιτικά και οικονομικά κίνητρα πίσω από τις διάφορες μεθόδους αποδυνάμωσης των δημόσιων ραδιοτηλεοράσεων στην Ευρώπη και αλλού δείχνουν ένα ανησυχητικό φαινόμενο συστημικής καταστροφής δημοσίων χώρων επικοινωνίας.
Σημαντικές πτυχές της επαναλειτουργίας της ΕΡΤ πηγάζουν από τη γνώση μας των βιωμάτων άλλων φορέων. Πρώτιστα, η παραγωγή και διεύθυνση περιεχομένου πρέπει να παραμείνει στα χέρια της ΕΡΤ ως φορέας προστασίας πολιτισμικής κληρονομιάς και πολιτισμικού γίγνεσθαι. Η αυτόνομη παραγωγή πολιτισμικού προγράμματος, η επανένταξη των οπτικοακουστικών αρχείων υπό τη διεύθυνση της ΕΡΤ, η συνέχεια σταθερών εργασιακών συμβολαίων και η χρηματοδότησή της από κοινό χαμηλό φόρο με σκοπό την αυτόνομη οικονομική διαχείριση, είναι τα βασικά μαθήματα που λαμβάνουμε από τη μοίρα άλλων δημόσιων ραδιοτηλεοράσεων.
Ολα αυτά αποτελούν τα δομικά αναγκαία χαρακτηριστικά που οφείλει να έχει η ΕΡΤ.Αλλά όχι τα μόνα. Το ελληνικό κράτος οφείλει να στηρίξει το άνοιγμα που συνετέλεσαν η τηλεόραση της Θεσσαλονίκης ΕΡΤ3 και τα ραδιόφωνα σε Αθήνα και όλη την Ελλάδα. Συμβούλια πολιτών και ειδικών έχουν μια ειδική θέση στο να καταστήσουν στην πράξη την ΕΡΤ δημοκρατικά υπόλογη στην κοινωνία –και όχι στον λαϊκισμό ή τη δημαγωγία.
Με βάση αυτά τα στοιχεία, η τωρινή προσπάθεια θεσμοθέτησης μιας ανεξάρτητης,φερέγγυας και περήφανης δημόσιας ραδιοτηλεόρασης είναι ακόμα πιο σημαντική. Δεν πρόκειται απλώς πλέον για την επαναλειτουργία ενός εθνικού μέσου, αλλά για ένα παραδειγματικό μήνυμα που αφορά το μέλλον των χώρων έκφρασης και πολιτισμού που πρέπει να ανήκουν στους πολίτες.
* καθηγήτρια Διακυβέρνησης των ΜΜΕ στο Ινστιτούτο Επικοινωνίας, Πανεπιστήμιο της Βιέννης
πηγή:www.efsyn.gr
Την πλήρη επαναλειτουργία της ΕΡΤ χωρίς αύξηση του ανταποδοτικού τέλους με επιστροφή των απολυμένων προβλέπει το νομοσχέδιο που καταθέτει η κυβέρνηση.
Σύμφωνα με πληροφορίες από κυβερνητικές πηγές το νομοσχέδιο προβλέπει “εξοικονόμηση πόρων, κατάργηση προνομίων, περικοπή της σπατάλης των μεικτών και εξωτερικών παραγωγών, των κρυφών αμοιβών, και ουσιαστικό οικονομικό έλεγχο των πεπραγμένων του παρελθόντος επαναλειτουργεί σε πλήρη ανάπτυξη με μουσικά σύνολα, διαδικτυακούς ιστότοπους και οπτικοακουστικό αρχείο”. Η ΕΡΤ καλύπτει γεωγραφικά το σύνολο της Επικράτειας και απευθύνεται και προς τον απόδημο ελληνισμό.
Όσον αφορά το εργασιακό οι συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου που ίσχυαν στις 11 Ιουνίου 2013 αναβιώνουν. “Η επαναφορά αυτή δεν προκαλεί δημοσιονομική επιβάρυνση ούτε επιβαρύνει τον πολίτ”υποσηρίζει η κυβέρνηση και προσθέτει ότι “το ανταποδοτικό τέλος παραμένει στο σημερινό ύψος των τριών (3,00) ευρώ μηνιαίως ενώ υπάρχει για πρώτη φορά και μέριμνα για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες”.
Παράλληλα διατηρούνται οι συμβάσεις εργασίας στη ΝΕΡΙΤ.
Όσον αφορά στην διοίκηση προβλέπεται: Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΡΤ διορίζεται από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Απαρτίζεται από 7 μέλη: α) Πρόεδρο, β) Διευθύνοντα Σύμβουλο, γ) τρία (3) μέλη, με ειδικές γνώσεις και πείρα που μπορούν να συμβάλλουν στην εκπλήρωση του σκοπού της ΕΡΤ Α.Ε., δ) δύο (2) μέλη, που εκπροσωπούν τους εργαζομένους της ΕΡΤ Α.Ε. Τα πρώτα 5 μέλη του Δ.Σ. επιλέγονται μετά από δημόσια πρόσκληση, ενώ τα 2 μέλη εκ των εργαζομένων εκλέγονται με άμεση, μυστική, καθολική ψηφοφορία. Για το πρώτο, μεταβατικό έτος ορίζεται ΔΣ, με μονοετή θητεία, με παρόμοια σύνθεση και συμμετοχή εκπροσώπου της ΠΟΕΣΥ. Η ιδιότητα του μέλους του ΔΣ της ΕΡΤ Α.Ε. είναι ασυμβίβαστη με άλλο δημόσιο αξίωμα, θέση στον ευρύτερο δημόσιο τομέα ή σε διοίκηση συνδικαλιστικών ενώσεων.
Τέλος αναφέρουν οι κυβερνητικές πηγές θεσμοθετείται κοινωνικός έλεγχος της ΕΡΤ καθώς για πρώτη φορά προβλέπεται υποχρεωτική συγκρότηση των Συμβουλίων Κοινωνικού Ελέγχου ανά περιφέρεια.
Την Πέμπτη ολοκληρώνεται η διαβούλευση
Για δημόσια διαβούλευση αναρτήθηκε το νομοσχέδιο για την επανίδρυση της ΕΡΤ, του οποίου η κατάθεση στη Βουλή δεν αναμένεται πριν από την ερχόμενη Πέμπτη. Ο τίτλος του νομοσχεδίου είναι «Ρυθμίσεις Θεμάτων Δημόσιου Ραδιοτηλεοπτικού Φορέα, Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση Ανώνυμη Εταιρεία και τροποποίηση του άρθρου 48 του Ν2190_1920» ενώ το παραπεμπτικό κείμενο αναφέρει:
«Η αιφνίδια κατάργηση της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. και συνακόλουθα η διακοπή της συνεχούς και αδιάλειπτης παροχής της δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας που συντελέστηκε τον Ιούνιο του 2013, συνιστά σοβαρό ρήγμα στην αρχή της συνέχειας της παροχής δημόσιας υπηρεσίας με ουσιαστική έννοια. Οι νομικές ενέργειες που έλαβαν χώρα και οι πολιτικές που ακολουθήθηκαν κατά την περίοδο εκείνη προκάλεσαν ισχυρότατες αντιδράσεις, οι οποίες προήλθαν όχι μόνο από το θιγόμενο προσωπικό του μέχρι τότε λειτουργούντος δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα, αλλά και από όλες τις αντιπροσωπευτικές κοινωνικές ομάδες και τους φορείς που σχετίζονται με τη δημόσια ραδιοτηλεόραση τόσο εντός, όσο και εκτός των ελληνικών συνόρων. Οι ενέργειες και πολιτικές αυτές έχουν δημιουργήσει ένα εξαιρετικά προβληματικό καθεστώς στη λειτουργία της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης σε εργασιακά ζητήματα καθώς και οικονομικά/νομικά θέματα που ανέκυψαν κατά την εκκαθάρισή του.
Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου και μέσα από την αναβίωση της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. διασφαλίζεται η απρόσκοπτη παροχή της δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας χωρίς ασυνέχεια, η οποία θα λειτουργεί με πιστή τήρηση των συνταγματικών αρχών (όπως αυτές αποτυπώνονται στην παρ. 2 του άρθρου 15 του Συντάγματος), και η επίλυση των εργασιακών, οικονομικών και άλλων προβλημάτων που δημιούργησαν οι πολιτικές που ακολουθήθηκαν ως τώρα.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, ο Υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για θέματα Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης καλεί τους πολίτες και κάθε ενδιαφερόμενο να συνεισφέρει στη βελτίωση των διατάξεων του προτεινόμενου σχεδίου νόμου καταθέτοντας τις προτάσεις του στη διαβούλευση.
Η διάρκεια της διαβούλευσης αρχίζει σήμερα και θα περατωθεί την Πέμπτη και ώρα 10.00».
Σύμφωνα με τις προωθούμενες διατάξεις, η επωνυμία της νέας εταιρείας είναι «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.) ενω ο διακριτικός τίτλος θα καθοριστεί με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας.
Τι ισχύει για το ανταποδοτικό τέλος
Ως αντιστάθμισμα για την εκπλήρωση των σκοπών της δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας του άρθρου 2 του παρόντος, επιβάλλεται και εισπράττεται υπέρ της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. ανταποδοτικό τέλος ύψους τριών ευρώ (3,00 ευρώ) μηνιαίως ανά παροχή ηλεκτρικού ρεύματος. Το ανταποδοτικό τέλος υπολογίζεται και χρεώνεται σε κάθε λογαριασμό ηλεκτρικού ρεύματος των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας για τη χρονική περίοδο στην οποία αυτός αναφέρεται. Οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας παρακρατούν προμήθεια 0,5% επί των εισπράξεων για τον υπολογισμό, ενσωμάτωση σε λογαριασμό, είσπραξη, και απόδοση του αναλογούντος ποσού στη Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.. Τα ποσά που εισπράττονται, μετά την αφαίρεση της προμήθειας 0,5%, αποδίδονται στη Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. εντός του δεύτερου μήνα από τη λήξη του μήνα στον οποίο ανήκει λογιστικώς η κάθε είσπραξη λογαριασμού ηλεκτρικού ρεύματος. Υποχρέωση για την καταβολή αυτού του τέλους έχει κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο για κάθε παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα για την οποία υπάρχει σύμβαση προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας.
Από την υποχρέωση καταβολής του ανταποδοτικού τέλους απαλλάσσονται:
α) Το Ελληνικό Δημόσιο,
β) τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου,
γ) οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης και οι αμιγείς επιχειρήσεις τους, τα αμιγή ιδρύματά τους και οι ενώσεις τους,
δ) οι κάτοχοι μετρητών κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για την κατανάλωση ρεύματος που χρησιμοποιείται σε αρδευτικές, κτηνοτροφικές και πτηνοτροφικές μονάδες,
ε) οι κάτοχοι μετρητών, για όσο χρονικό διάστημα καταναλώνουν ηλεκτρική ενέργεια αξίας μέχρι και δέκα ευρώ μηνιαίως,
στ) οι πάσης φύσεως ναοί και χώροι λατρείας των κατά το άρθρο 13 παρ. 2 του Συντάγματος γνωστών θρησκειών, καθώς και τα νεκροταφεία.
Δεν εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής του ανταποδοτικού τέλους νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που ανήκουν στο Κράτος ή που έχουν τα προνόμια του Δημοσίου ή εξομοιώνονται με το Δημόσιο.
Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Υπουργού Επικρατείας, αρμόδιου για θέματα Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης ρυθμίζεται η περίπτωση εξαίρεσης από την καταβολή του ανταποδοτικού τέλους της παραγράφου 3 του παρόντος, ή της αναπροσαρμογής αυτού για όσους καταναλωτές ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού και καθορίζονται τα κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια για την εξαίρεση αυτών. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Υπουργού Επικρατείας, αρμόδιου για θέματα Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης, ύστερα από εισήγηση του Διοικητικού Συμβουλίου της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε., το ποσό του ανταποδοτικού τέλους μπορεί να αναπροσαρμόζεται, λαμβάνοντας υπόψη το καθαρό κόστος και την προϋπολογιζόμενη δαπάνη για την παροχή της δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας, όπως τα μεγέθη αυτά αποτυπώνονται στα σχετικά επίσημα οικονομικά στοιχεία της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. και με την επιφύλαξη της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τις κρατικές ενισχύσεις στη δημόσια ραδιοτηλεόραση.
Επαναπρόσληψη όσων απολύθηκαν τον Ιούνιο του 2013
Σύμφωνα με το άρθρο 16 όλες οι συμβάσεις που λύθηκαν με το «λουκέτο» «αναβιώνουν» από την ψήφιση του νομοσχεδίου και συγκεκριμένα από την ημερομηνία που θα πάρει ΦΕΚ.
Με Κοινή υπουργική απόφαση που θα ακολουθήσει θα ρυθμιστούν ζητήματα όπως:
α) Μισθούς υπερημερίας του Προσωπικού της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε που καταργήθηκε με την αναφερόμενη στην παράγραφο 1 Κοινή Υπουργική Απόφαση,
β) συμψηφισμούς αυτών με τους κάθε είδους μισθούς, αποδοχές, επιδόματα και κάθε είδους αποζημιώσεις που ελήφθησαν, καθώς και συμψηφισμούς με τις ασφαλιστικές εισφορές του προσωπικού για την περίοδο μέχρι την αναβίωση των συμβάσεων σύμφωνα με την παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου.
γ) κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια του προσωπικού τούτου.
Ωστόσο δεν θα «αναβιώσουν» οι συμβάσεις για:
α) το προσωπικό ειδικών θέσεων και οι ειδικοί σύμβουλοι.
β) όσοι με έγγραφη δήλωση τους η οποία υποβάλλεται στο ΔΣ εντός αποκλειστικής προθεσμίας 20 ημερών από τη δημοσίευση του παρόντος γνωστοποιήσουν στο ΔΣ ότι δεν επιθυμούν την αναβίωση της Σύμβασης εργασίας τους, ή όσοι δεν εμφανιστούν εντός της προθεσμίας αυτής.
γ) όσοι έχουν λάβει πλήρη σύνταξη με οριστική απόφαση οποιουδήποτε ασφαλιστικού φορέα και όσοι έχουν καταθέσει ήδη κατά την δημοσίευση του παρόντος αίτηση για τη λήψη αντίστοιχης σύνταξης.
Οι συμβάσεις αορίστου χρόνου που έχουν συναφθεί με τη ΝΕΡΙΤ Α.Ε. εργαζομένων που δεν εμπίπτουν στην παράγραφο 1 του παρόντος παραμένουν σε ισχύ.
Διαβάστε το σχέδιο νόμου εδώ.
Διαβάστε την αιτιολογική έκθεση εδώ.
Εργατική Αλληλεγγύη: Πιο πίσω από τη "μηδενική βάση" το νομοσχέδιο για την ΕΡΤ
Με ανακοίνωσή της η "εργατική αλληλεγγύη" εργαζομένων στην
ΕΡΤ, τονίζει για το νομοσχέδιο για την ΕΡΤ ότι είναι πιο πίσω και απο
την «μηδενική βάση». Αναλυτικά η ανακοίνωση:
"Το νομοσχέδιο που κατέθεσε η κυβέρνηση για την επαναλειτουργία της ΕΡΤ είναι ψυχρολουσία για τους αγωνιζόμενους της ΕΡΤ. Είναι ακόμη πιο πίσω και απο την αρχική τοποθέτηση ότι «η ΕΡΤ θα ανοίξει απο μηδενική βάση», μια που στο σχέδιο νόμου η βάση δεν είναι μηδενική αλλά η ΝΕΡΙΤ. Ολα τα προεκλογικά λόγια για τον «σεβασμό στον αγώνα των είκοσι μηνών» μετατράπηκαν σε μια απλή αλλαγή του ονόματος απο ΝΕΡΙΤ σε ΕΡΤ ΑΕ, στο νομοσχέδιο που χρησιμοποίησαν οι τροικανοί για να στήσουν το έκτωμα της ΝΕΡΙΤ.
Στο νομοσχέδιο που δόθηκε στη δημοσιότητα:
- Δεν υπάρχει σαφή αναφορά στο πότε ανοίγει η ΕΡΤ και στο αν ανοίγει με όλες τις δομές, τις υπηρεσίες, τους σταθμούς. Αντίθετα το νέο ΔΣ θα «προβαίνει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την έναρξη λειτουργίας..» όπου θα «δύνανται να ενταχθούν στον ενιαίο φορέα το σύνολο των τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών σταθμών (εθνικών και περιφερειακών) που λειτουργούσαν την 11η Ιουνίου 2013 (ΕΤ 1, ΝΕΤ, ΕΤ 3)".»
- Το ανταποδοτικό τέλος παραμένει στα 3 ευρώ, και μπορεί να αυξηθεί μόνο με κοινή υπουργική απόφαση. Το ανταποδοτικό τέλος αυτό, είναι κατάλληλο για μια «μικρή ΕΡΤ», ή για μια ΝΕΡΙΤ των 1000 εργαζόμενων και των πολλών σκανδάλων αλλά όχι για την ΕΡΤ που έχει όλους τους εργαζόμενους, όλες τις υπηρεσίες, που καλύπτει τα κενά συνταξιοδοτήσεων κλπ.
- Αυτά τα δύο μαζί οδηγούν με ασφάλεια στο συμπέρασμα ότι η ΕΡΤ που ανοίγει, αφού δεν θα έχει τους πόρους, και θα πρέπει να λειτουργεί με «ισοσκελισμένους προυπολογισμούς», δεν θα έχει όλες τις υπηρεσίες και τις δομές που υπήρχαν πρίν τις 11 Ιούνη του 2013. Ακόμη και η θετική διάταξη για τους συμψηφισμούς μπαίνει σε αμφισβήτηση για το αόριστο μέλλον και την καλή διάθεση του εκάστοτε υπουργού, αν, πότε και πόσα χρήματα θα πάρουμε.
- Για τον κόσμο που θα δουλέψει στην ΕΡΤ, η δικαίωση είναι για όσους πήγαν στη ΝΕΡΙΤ και όχι για τους αγωνιζόμενους. Οι συμβασιούχοι που δούλευαν στην ΕΡΤ πρίν το «μαύρο» και έκαναν την επιλογή να παραμείνουν στον αγώνα, δεν έχουν θέση στην ΕΡΤ. Οι δεκάδες αλληλέγγυοι πανελλαδικά που κρατούν ανοιχτή την ΕΡΤ δεν υπάρχουν πουθενά, η ΕΤ και οι περιφερειακοί σταθμοί με την ζωντανή λειτουργία τους δεν υπάρχουν.
- Και για να μη υπάρχει αμφιβολία ότι θα υλοποιηθεί απο την πρώτη ημέρα αυτη η κουτσουρεμένη λειτουργία υπάρχει προσπάθεια να μπούν στο πλάι τα σωματεία μας. Το σχέδιο νόμου προβλέπει, ότι οι αρχικοί κανονισμοι λειτουργίας και οι κανονισμοί προσωπικού με τους οποίους θα μπούμε μέσα για δουλειά, «καταρτίζονται απο το Διευθύνοντα Σύμβουλο» ΧΩΡΙΣ συζήτηση με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις μας. Αυτό λοιπόν το νέο και ταυτόχρονα προσωρινό (για ένα χρόνο) διοικητικό συμβούλιο θα έχει δύο εκπροσώπους των εργαζόμενων απο αυτούς που δούλευαν στην ΕΡΤ πρίν το μαύρο και θα οριστούν απο το υπουργό, χωρίς να υπάρχει καμία δέσμευση ότι θα είναι απο τους αγωνιζόμενους της ΕΡΤ που απέδειξαν και το ηθικό τους ανάστημα, αλλά και τη δυνατότητα να παράγουν πραγματική ενημέρωση και όχι προπαγάνδα.
- Αλλά έχουμε και συνέχεια μια που οι εκπρόσωποι των εργαζόμενων που θα εκλεγούν στη συνέχεια, δεν θα μπορούν να είναι ταυτόχρονα και μέλη ΔΣ συνδικαλιστικών οργανώσεων. Πρόκειται για μια αποδοχή της δεξιάς προπαγάνδας ότι για τη διαφθορά και τα σκάνδαλα ευθύνη έχουν οι συνδικαλιστές και όχι οι εξωτερικές παραγωγές, οι αναθέσεις κλπ.
Η «περίπτωση» ΕΡΤ και η διάλυση της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης στην Ευρώπη
Η «περίπτωση» ΕΡΤ επιστρέφει στην κοινοβουλευτική δημόσια σφαίρα, ώστε να αποφασιστεί, δημοκρατικά, το νομικό πλαίσιο που θα διέπει την επαναλειτουργία της. Ομως το «πρόβλημα» ΕΡΤ προέκυψε από την έλλειψη δημοκρατικότητας, τόσο στην παύση της λειτουργίας της όσο και στην αντικατάστασή της από έναν φορέα χωρίς τα βασικά στοιχεία ή αξίες του ζητούμενου δημόσιου χαρακτήρα. Η «περίπτωση» ΕΡΤ συμβολίζει την κατάρρευση των Θεσμών που καλούνται να προστατεύσουν και να εγγυηθούν ελάχιστα θεμελιώδη δικαιώματα στην εξάσκηση της ιδιότητας του πολίτη.
Στην Ελλάδα η κατάρρευση συντελέστηκε με βίαιο και ραγδαίο τρόπο και στην περίπτωση ΕΡΤ αντικαθρεφτίστηκαν αντιδημοκρατικές ιδεολογικές τοποθετήσεις και μίσος ενάντια στην πολυφωνία, την κριτική και ό,τι δεν είναι γερά ελεγχόμενο από ιδιωτικά και πολιτικά συμφέροντα. Σε πολλά μέρη της Ευρώπης, όμως, η εικόνα φανερώνει με ψηφιδωτό τρόπο τι ακριβώς επιφυλάσσει το μέλλον για τις δημόσιες ραδιοτηλεοράσεις. Η αφορμή της οικονομικής κρίσης έχει χρωματίσει τις πολιτικές ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, αλλά τα κίνητρα δεν είναι πάντα η διάσωση του δημόσιου μέσου.
Η τηλεόραση της Βαλένθια στην Ισπανία είχε την ίδια μοίρα και, μολονότι πρόκειται για έναν περιφερειακό, αλλά σημαντικό σταθμό, το κλείσιμό της δεν είναι του ίδιου μεγέθους με την ΕΡΤ. Στην Πορτογαλία, η σταδιακή διάσπαση της δημόσιας ΡΤ πραγματοποιείται, με σκοπό να παραχωρηθούν οι παραγωγές πολιτισμικού περιεχομένου και ψυχαγωγίας στον ιδιωτικό τομέα, που ελέγχει τα καλωδιακά και ψηφιακά συστήματα μετάδοσης, συμπεριλαμβανομένων σταδιακά και των οπτικοακουστικών αρχείων.
Το «όραμα» της νέας, «μοντέρνας» λιτής δημόσιας ΡΤ θα είναι ένας σκελετός ειδησεογραφικών εκπομπών –γιατί σωστή δημοσιογραφία απαιτεί χρηματοδότηση και δεν αποφέρει άμεσα κέρδη, με τον τρόπο που αποφέρει το ψυχαγωγικό πρόγραμμα. Οι αλλαγές αυτές στην τηλεόραση της Πορτογαλίας δεν είναι κάτι καινούργιο, αλλά μια μακρόχρονη προσπάθεια αποδυνάμωσης και ακόμα κατάργησής της και βασίζονται στην ιδιωτικοποίηση λειτουργιών της RTP, την οικονομική διαχείριση στα χέρια του κράτους και την κατάργηση σταθερών εργασιακών συμβολαίων. Οι συζητήσεις μου με δημοσιογράφους και ανθρώπους των τεχνών συγκλίνουν στο ότι επικρατεί ένα κλίμα φόβου οικονομικής καταστροφής για όσους τολμούν να εκφράσουν κριτική στα σχέδια αυτά. Κάποιοι από όσους μου μίλησαν βιώνουν την εκδικητικότητα του συστήματος.
Η φλαμανδική τηλεόραση VRT αναγκάστηκε να ιδιωτικοποιήσει την ψηφιοποίηση των αρχείων της και με αυτόν τον τρόπο να δώσει μέρος της κυριαρχίας της σε ιδιωτική εταιρεία. Συνδυασμένη αυτή η εξέλιξη με τη δραστική μείωση προσωπικού και την πρόσθετη επιβάρυνση να καλύψει 75% της παραγωγής με λιγότερο προσωπικό, καθώς και τη χρηματοδότησή της μέσω του κρατικού μηχανισμού δημιουργούν ιδιαίτερα σημεία πίεσης. Η ολλανδική δημόσια ραδιοτηλεόραση ΝΡΟ, υπό τη δικαιολογία της λιτότητας, βίωσε το κλείσιμο 13 σταθμών μέχρι φέτος από το 2011, έχοντας φέρει πλήγμα μείωσης του προϋπολογισμού της κατά το ένα τρίτο.
Το Ισραήλ ακολούθησε στα χνάρια της ΕΡΤ, τον Μάιο 2014, πρώτα καταργώντας τη δημόσια χρηματοδότηση μέσω του φόρου τηλεόρασης κι έπειτα ανακοινώνοντας το κλείσιμο της Ισραηλινής Ραδιοτηλεοπτικής Αρχής. Σε ανακοίνωσή του, ο πρωθυπουργός του Ισραήλ, Μπ. Νετανιάχου, δήλωσε ότι τα «σωματεία είχαν γίνει αφεντικά». Οι δηλώσεις αυτές απροκάλυπτης μεροληψίας ενάντια σε νόμιμα όργανα και ιδεολογίες ηχούν και στον λόγο του τέως πρωθυπουργού Σαμαρά, όταν αναφερόταν στους εργαζόμενους της ΕΡΤ ως «αριστερούς». Τα πολιτικά και οικονομικά κίνητρα πίσω από τις διάφορες μεθόδους αποδυνάμωσης των δημόσιων ραδιοτηλεοράσεων στην Ευρώπη και αλλού δείχνουν ένα ανησυχητικό φαινόμενο συστημικής καταστροφής δημοσίων χώρων επικοινωνίας.
Σημαντικές πτυχές της επαναλειτουργίας της ΕΡΤ πηγάζουν από τη γνώση μας των βιωμάτων άλλων φορέων. Πρώτιστα, η παραγωγή και διεύθυνση περιεχομένου πρέπει να παραμείνει στα χέρια της ΕΡΤ ως φορέας προστασίας πολιτισμικής κληρονομιάς και πολιτισμικού γίγνεσθαι. Η αυτόνομη παραγωγή πολιτισμικού προγράμματος, η επανένταξη των οπτικοακουστικών αρχείων υπό τη διεύθυνση της ΕΡΤ, η συνέχεια σταθερών εργασιακών συμβολαίων και η χρηματοδότησή της από κοινό χαμηλό φόρο με σκοπό την αυτόνομη οικονομική διαχείριση, είναι τα βασικά μαθήματα που λαμβάνουμε από τη μοίρα άλλων δημόσιων ραδιοτηλεοράσεων.
Ολα αυτά αποτελούν τα δομικά αναγκαία χαρακτηριστικά που οφείλει να έχει η ΕΡΤ.Αλλά όχι τα μόνα. Το ελληνικό κράτος οφείλει να στηρίξει το άνοιγμα που συνετέλεσαν η τηλεόραση της Θεσσαλονίκης ΕΡΤ3 και τα ραδιόφωνα σε Αθήνα και όλη την Ελλάδα. Συμβούλια πολιτών και ειδικών έχουν μια ειδική θέση στο να καταστήσουν στην πράξη την ΕΡΤ δημοκρατικά υπόλογη στην κοινωνία –και όχι στον λαϊκισμό ή τη δημαγωγία.
Με βάση αυτά τα στοιχεία, η τωρινή προσπάθεια θεσμοθέτησης μιας ανεξάρτητης,φερέγγυας και περήφανης δημόσιας ραδιοτηλεόρασης είναι ακόμα πιο σημαντική. Δεν πρόκειται απλώς πλέον για την επαναλειτουργία ενός εθνικού μέσου, αλλά για ένα παραδειγματικό μήνυμα που αφορά το μέλλον των χώρων έκφρασης και πολιτισμού που πρέπει να ανήκουν στους πολίτες.
* καθηγήτρια Διακυβέρνησης των ΜΜΕ στο Ινστιτούτο Επικοινωνίας, Πανεπιστήμιο της Βιέννης
πηγή:www.efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου