Ενώ οι κριτικοί υποκλίνονται στον μεγάλο σκηνοθέτη... "Δεν έτρεχα, ήταν σκοτεινά, είδα μια σκιά, δεν πρόλαβα..."

Συγκίνηση συνεχίζει να προκαλεί ο θάνατος του σκηνοθέτη Θόδωρου Αγγελόπουλου σε τροχαίο το βράδυ στη Δραπετσώνα, όπου βρισκόταν για γύρισμα ταινίας του..
Ο σκηνοθέτης της ευρωπαϊκής μελαγχολίας, όπως τον χαρακτηρίζουν ξένα μέσα ενημέρωσης έφυγε προκαλώντας πόνο και λύπη σε όσους ανθρώπους τον γνώρισαν, δούλεψαν μαζί του ή απλώς είχαν απολαύσει τα κινηματογραφικά του δημιουργήματα.

Σοκαρισμένος από τον τραγικό θάνατο του Θόδωρου Αγγελόπουλου είναι και ο 24χρονος ειδικός φρουρός ο οποίος οδηγούσε την μοτοσικλέτα με την οποία παρέσυρε το διάσημο σκηνοθέτη. Ο νεαρός άνδρας περιγράφοντας τις συνθήκες κάτω από τις οποίες συνέβη το θανατηφόρο τροχαίο είπε μεταξύ άλλων «το μόνο που είδα ήταν μια σκιά. Δεν έφταιγα εγώ. Λυπάμαι». «Δεν έτρεχα, αλλά είχε κακό φωτισμό. Το μόνο που είδα ήταν μια σκιά. Δεν έφταιγα».


Ο 24χρονος μετά την απολογία του στον εισαγγελέα αφέθηκε ελεύθερος, ενώ σε βάρος του ασκήθηκε δίωξη για ανθρωποκτονία από αμέλεια.


Για τον μεγάλο χαμό του σπουδαίου σκηνοθέτη συνεχίζουν να μιλάνε γνωστοί κριτικοί από όλο τον κόσμο:


Κριτικός κινηματογράφου Michael Wilmington


«Στην Ελλάδα λέγεται ότι οι απλοί άνθρωποι μιλάνε για την αγάπη και την ποίηση. Ο Αγγελόπουλος παραδόξως, βρίσκει ποίηση μέσα στην διαφθορά, την προδοσία και παρουσιάζει τις μαρτυρίες : παιδιών που έχουν αποξενωθεί από τον πατέρα τους, μιας χώρας που έχει αποξενωθεί από την κληρονομιά της, της αγάπης που παραλύει, της αδυνατότητας της τέχνης, τις σκιές του θανάτου…Πάνω από όλα όμως ο Αγγελόπουλος παρουσιάζει μέσα από μια πλούσια και εκκωφαντική σιωπή: την σιωπή της Ιστορίας, της Γης, των βουνών, των Ωκεανών, του Ουρανού…όλα μέσα από ένα έντονο βλέμμα μέσα από το όποιο όπως ο Joseph Conrad, μας αναγκάζει να δούμε».


Γάλλος κριτικός κινηματογράφου Michel Ciment


“Δεν πρέπει να μας κάνει εντύπωση που στην Ελλάδα εμφανίζεται ένας σκηνοθέτης για τον οποίο ποίηση και φιλοσοφία είναι ένα, για τον οποίο η γνώση ζωντανεύει μέσα από την αισθητική εμπειρία, για τον οποίο τελικά ο κινηματογράφος είναι ταυτόχρονα μια αμφισβήτηση και μια επιβεβαίωση. Αλλά είναι πολύ όμορφο ένας καλλιτέχνης να μπορεί να τραγουδάει για τον κόσμο αλλά να τον αμφισβητεί.»


Σεναριογράφος και καθηγήτρια στο τμήμα κινηματογράφου του Πανεπιστημίου ΝΥU Yvette Biro


Η ιστορία και η εξουσία είναι στο κέντρο του σύμπαντος του Αγγελόπουλου, όπου τα δεινά όλων των ειδών των απολυταρχικών ιδεολογιών εμφανίζονται. Παρ’ όλα αυτά η ειρωνική σοφία δεν είναι πατροναριστική αλλά αντίθετα ένας προσωπικός ποιητικός διαλογισμός, μια επική και λυρική αναπαράσταση της ιστορίας της Ελλάδας.  


Andrew Horton συγγραφέας και καθηγητής κινηματογράφου


Ο Αγγελόπουλος μπορεί να είναι από τους ελάχιστους σκηνοθέτες των πρώτων 100 χρόνων του κινηματογράφου που μπορεί να μας κάνει να ανακαθορίσουμε αυτό που αισθανόμαστε ότι είναι και ότι μπορεί να γίνει το σινεμά.


Μετά την είδηση του θανάτου του το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου στη Θεσσαλονίκη ανακοίνωσαν ότι καθιερώνουν Διεθνές Βραβείο Θόδωρος Αγγελόπουλος ως ελάχιστο φόρο τιμής, που θα απονέμεται κάθε Νοέμβριο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ.


Στα διεθνή πρακτορεία ενημέρωσης συνεχίζουν και σήμερα να κάνουν αφιερώματα στην τραγική αυτή είδηση με την γαλλική Figaro να κάνει εκτενή ρεπορτάζ στο Μεγάλο Δημιουργό αναφερόμενη στις μεγαλύτερες επιτυχίες του, αλλά και στον Χρυσό Φοίνικα. Με τον ίδιο χαρακτηρισμό σχολιάζει την πορεία του Θ.Αγγελόπουλου και η Stampa που όπως αναφέρει αφηγήθηκε την πιο αληθινή Ελλάδα, με ένστικτο και ευαισθησία.


Η κηδεία του θα τελεστεί με δημοσία δαπάνη αύριο στις 16:00, από το Α’ Νεκροταφείο Αθηνών.

ΠΗΓΗ 

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...