Πλήρως ενημερωμένος για την κρίση στην Ελλάδα, την οποία άλλωστε επισκέπτεται πολύ συχνά, ο Τζέρεμι Αϊρονς κάθε άλλο παρά φειδωλός ήταν χθες στις δηλώσεις του σε σχέση με τη χώρα μας. Προσκεκλημένος του ΕΟΤ και της εταιρείας Hollywood Entertainment μαζί με τον σκηνοθέτη Μπίλε Ογκαστ, για την επίσημη πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής της νέας τους ταινίας «Νυχτερινό τρένο για τη Λισαβόνα», που πραγματοποιήθηκε χθες σε συνεργασία με τις Νύχτες Πρεμιέρας, είχε ένα σχόλιο για όλα.
«Πρέπει οι άνθρωποι να εξετάσουν τα αποτελέσματα του εξτρεμισμού σε σχέση με την ιστορία για να δουν πως τελικά δεν λειτουργεί. Μία τέτοια ιδέα χρωματίζει την αφήγηση της ταινίας μας», συνεχίζει μιλώντας για το φιλμ που βασίζεται στο μπεστ σέλερ του Πασκάλ Μερσιέ.
Καθόλου τυχαία ο Αϊρονς, φιλέλληνας και γνώστης της ελληνικής κουλτούρας, δεν μας χαϊδεύει τα αυτιά, αλλά ταυτόχρονα δεν είναι και απαισιόδοξος. «Νομίζω ότι ο κίνδυνος είναι να βλέπουμε αδιέξοδο στην οικονομική κρίση, στην οποία έχει περιέλθει μεγάλο μέρος της Ευρώπης. Είναι σημαντικό να σηκωνόμαστε κάθε πρωί και να λέμε "ο ουρανός είναι γαλάζιος, ο καιρός είναι υπέροχος...". Μπορούμε να προσαρμόσουμε τους εαυτούς μας.», συμπληρώνει.
Μας είπαν ψέματα
Για να προσθέσει αμέσως μετά: «Οι πολιτικοί και οι οικονομικές αγορές μάς είπαν ψέματα. Οδηγηθήκαμε σε έναν ψεύτικο τρόπο ζωής με το να ζούμε πέρα από τις πραγματικές μας δυνατότητες. Είμαστε εν μέρει υπεύθυνοι γιατί δανειστήκαμε τα λεφτά για να ζήσουμε στην υπερβολή».
Ιδού και το σχόλιό του για την άνοδο του ναζισμού στην Ελλάδα: «Δεν πρέπει να συγχέουμε μία ολόκληρη χώρα με ένα περιστατικό που διαβάζουμε στην εφημερίδα. Σίγουρα υπάρχουν ηλίθιοι που ακολουθούν ένα συγκεκριμένο πολιτικό πρότυπο, ναι, δολοφονούν ανθρώπους αλλά αυτό συμβαίνει σε όλο τον κόσμο. Αυτό δεν αντικατοπτρίζει την Ελλάδα που ξέρω. Η Ελλάδα είναι γεμάτη υπέροχους ανθρώπους. Είναι ένα από τα βασικότερα μέρη στον κόσμο, που χαίρομαι να βρίσκομαι. Δεν πρέπει να αισθανόμαστε ότι κρινόμαστε από τις πράξεις ηλίθιων εξτρεμιστών που σκοτώνουν».
Καυστικός αλλά και συμπάσχων με τους Ελληνες, ο Αγγλος ηθοποιός, που μόλις προχθές έκλεισε τα 65 του, καταλήγει: «Η ευρωπαϊκή οικονομία για μένα είναι σαν ένα ελικόπτερο του οποίου οι μηχανές χάλασαν και ο πιλότος -η Ανγκελα Μέρκελ και όποιον άλλον από τους πολιτικούς σας θέλετε- προσπαθούν να το ρίξουν. Αν πέσει, οι κοινωνικές αναταραχές θα χειροτερέψουν», τονίζει και μας προτρέπει: «Μας είπαν τα τελευταία 50-70 χρόνια ότι πρέπει να αγοράζουμε υλικά αγαθά. Ηταν μια μεγάλη προπαγάνδα. Αλλά πρέπει να δούμε πέρα από αυτό. Οι μεγάλοι οργανισμοί ζητούν από εμάς να αγοράζουμε. Εχουμε όμως επιλογή. Μπορούμε να πούμε ?όχι?. Αν θέλουμε να αλλάξουμε αυτήν την ιδέα, χρειάζεται απλώς να φροντίζουμε ο ένας τον άλλον και να απολαμβάνουμε τη ζωή».
Αντα Δαλιάκα
ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΑΥΡΙΟ
ΔΑΝΑΟΣ 1
- 6.00 μ.μ. «Λίγα μέτρα από τη διασημότητα» (ΗΠΑ)
- 8.00 μ.μ. «Gloria» (Χιλή / Ισπανία)
- 10.30 μ.μ. «Kon-Tiki» (Ηνωμένο Βασίλειο, Νορβηγία, Δανία, Γερμανία)
- 5.30 μ.μ. Μικρές ιστορίες Α'.
- 8.15 μ.μ. «Η μεγάλη πλημμύρα» (ΗΠΑ) «Κοσμικές λούπες» (ΗΠΑ). (Προηγείται της κύριας προβολής)
- 10.45 μ.μ.«Το κορίτσι της επανάστασης» (Γαλλία)
Δωρεάν προβολή του Athens Open Air Film Festival
- 5.45 μ.μ. «Το τσίρκο» (1928, ΗΠΑ) Αφιέρωμα στον Αλεξ Φαν Βαρμερντάμ
- 8.15 μ.μ. «Γκαρσόν!» (2006, Ολλανδία)
- 10.15 μ.μ. «Δύο μητέρες» (Γερμανία)
- 12.15 π.μ. «Ο εκδικητής φορούσε κιλοτάκι» (Ιαπωνία)
- 4.00 μ.μ. «Χίτλερ: Μια ταινία από τη Γερμανία» (1977, Δυτ. Γερμανία, Γαλλία, Ην. Βασίλειο)
- 5.30 μ.μ. Διαγωνιστικό ελληνικών ταινιών μικρού μήκους (Καναδάς)
- 8.00 μ.μ. «September» (Γερμανία, Ελλάδα) 10.30 μ.μ. «Η μεγάλη ομορφιά» (Ιταλία, Γαλλία)
- Αφιέρωμα στον Αρι Φόλμαν
- 7.00 μ.μ. «Συνέβη στο Ισραήλ» (2001, Ισραήλ) Carte blance στον Γ. Μπακογιαννόπουλο. Δωρεάν προβολή περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ
- 9.30 μ.μ. «Pather panchali» (Ινδία)
ΚΥΡΙΑΚΗ
ΔΑΝΑΟΣ 1
- 6.45 μ.μ. «Ανάμεσα...» (Καναδάς, Γαλλία)
- 8.00 μ.μ. «Illusion» (Ελλάδα)
- 10.15 μ.μ. «Σκότωσε τους αγαπημένους σου» (ΗΠΑ)
- 6.30 μ.μ. Short term 12 (ΗΠΑ)
- 8.45 μ.μ. «Λίγα μέτρα από τη διασημότητα» (ΗΠΑ)
- 9.00 μ.μ. «Φωνές από το υπόγειο» (Ελλάδα)
- 5.45 μ.μ. Δ' Διαγωνιστικό Ελληνικών Ταινιών Μικρού Μήκους.
- 8.00 μ.μ. «Echolot» (Γερμανία)
- 10.30 μ.μ. «Τα χρονικά του δρακοφοίνικα: Αδάμαστος» (Ελλάδα)
- Carte blance στον Γ. Μπακογιαννόπουλο
- 5.30 μ.μ. «Η αιχμάλωτος της ερήμου» (1956, ΗΠΑ) 8.00 μ.μ. «Πολύ κακό για το τίποτα» (ΗΠΑ)
- 10.15 μ.μ. «Fruitvale station» (ΗΠΑ)
- Αφιέρωμα στον Αλ. Φαν Βαρμερνταμ
- 8.00 μ.μ. «Γκαρσόν!» (Ολλανδία)
- 10.00 μ.μ. «Αμπελ» (Ολλανδία)
- PΗΓΗ
Τζέρεμι Αιρονς: «Στην Αγγλία γελάμε με τους ακραίους»
«Δεν μπορούμε να θεωρούμε ότι μια χώρα χαρακτηρίζεται συλλήβδην από ένα και μόνο περιστατικό, το οποίο είδαμε τις τελευταίες ημέρες στις εφημερίδες. Ναι, ασφαλώς υπάρχουν ηλίθιοι, οι οποίοι καλύπτονται κάτω από έναν πολιτικό τίτλο, ναι, δολοφονούν ανθρώπους μερικές φορές, ωστόσο τέτοια περιστατικά συμβαίνουν, δυστυχώς, ανά τον κόσμο».
Η δολοφονία του Παύλου Φύσσα, η έκρυθμη κατάσταση στην Ελλάδα, αλλά και γενικότερα η κρίση στην Ευρώπη, ήταν θέματα που μονοπώλησαν τη συνέντευξη Τύπου του Τζέρεμι Αϊρονς, με αφορμή τη νέα του ταινία «Νυχτερινό Τρένο για τη Λισαβόνα», η επίσημη πρεμιέρα της οποίας θα γίνει το βράδυ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών .
«Το συγκεκριμένο περιστατικό δεν αντιπροσωπεύει την Ελλάδα, τη χώρα την οποία γνωρίζω εγώ. Μια χώρα με έναν υπέροχο λαό, μια χώρα πανέμορφη, που δικαίως προσελκύει τεράστιο αριθμό τουριστών. Είναι ένα από τα πιο αγαπημένα μου μέρη στον κόσμο. Δεν πρέπει ολόκληρη η χώρα να κρίνεται από την πράξη ενός ηλίθιου εξτρεμιστή, ο οποίος σκότωσε έναν καλλιτέχνη» είπε ο δημοφιλής, βραβευμένος με όσκαρ, Βρετανός ηθοποιός και πρόσθεσε:
«Από τη στιγμή που σε οποιαδήποτε κοινωνία υπάρχει δυσχέρεια, οι εξτρεμιστές κερδίζουν έδαφος και δημοτικότητα. Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι οι ακραίες λύσεις είναι η απάντηση. Ιστορικά έχει αποδειχθεί ότι δεν βρίσκεται εκεί η απάντηση. Η μετριοπάθεια είναι τα πάντα. Στην Αγγλία γελάμε με τους ακραίους. Ελπίζω ότι θα έχετε την εξυπνάδα να δράσετε παρόμοια και στην Ελλάδα. Ωστόσο, είναι πολύ σημαντικό, ιδιαίτερα για τους νέους να έχουν γνώση της ιστορίας».
Σχετικά με την κατάσταση στην οποία βρίσκεται σήμερα η Ευρώπη ο Τζέρεμι Αϊρονς τόνισε: «Η Ευρώπη είναι σαν ένα ελικόπτερο που πέφτει. Η πτώση είναι δεδομένη. Ο ισχυρός της Ευρώπης (εν προκειμένω η Μέρκελ) που πιλοτάρει, προσπαθεί να το ρίξει με όσο το δυνατόν λιγότερες απώλειες. Αν πέσει άσχημα, θα γίνει ζημιά σε όλους μας».
Για τον ίδιο η ευθύνη για την οικονομική κρίση, πρέπει να μοιραστεί, για προχωρήσει ο κόσμος μπροστά. «Οι πολιτικοί μάς πρόδωσαν, οι οικονομολόγοι μάς είπαν ψέματα, οδηγηθήκαμε σε μια ζωή πέραν των δυνατοτήτων μας. Εν μέρει είναι και δική μας ευθύνη, αλλά κατά τη γνώμη μου είναι ευθύνη και όσων μας δάνεισαν τα χρήματα για να ζούμε πέραν των δυνατοτήτων μας. Πιστεύω ότι αν καταφέρουμε όντως να προχωρήσουμε μπροστά, θα ζήσουμε μια πολύ διαφορετική ζωή. Δεν νομίζω ότι είναι ανάγκη να ζούμε με τα δεδομένα που μας είχαν μάθει να ζούμε μέχρι σήμερα. Δεν χρειάζεται να αγοράζουμε όλα αυτά τα πράγματα, απλώς για να επιτρέπουμε στην οικονομία να προχωρά. Πρέπει να μάθουμε να ζούμε με λιγότερα» είπε.
Για την ταινία
Με χαλαρή διάθεση και κάζουαλ ντύσιμο ο δημοφιλής ηθοποιός απάντησε στις ερωτήσεις των Ελλήνων δημοσιογράφων για περισσότερο από μία ώρα, έχοντας πλάι του τον Δανό σκηνοθέτη της ταινίας, Μπίλι Όγκουστ.
Οι δυο τους συναντιούνται ξανά, είκοσι χρόνια μετά «Το Σπίτι των Πνευμάτων», για να διηγηθούν το ταξίδι ενός Ελβετού καθηγητή (Αϊρονς), που ενώ έχει ουσιαστικά παραιτηθεί από τη ζωή του, έπειτα από μία τυχαία και μυστηριώδη συνάντηση αποφασίζει να διασχίσει την Ευρώπη με ένα τρένο στην προσπάθεια του να εξιχνιάσει το μυστήριο του βιβλίου ενός Πορτογάλου συγγραφέα. Ο ήρωας καταλήγει στην Πορτογαλία όπου σιγά - σιγά ανακαλύπτει μεγάλα μυστικά της σκοτεινής περιόδου της δικτατορίας, τη δράση μιας ομάδας της αντίστασης και ένα απαγορευμένο ερωτικό τρίγωνο ανάμεσα σε δύο άνδρες και μια γυναίκα.
Η ταινία είναι βασισμένη στο ομότιτλο μπεστ σέλερ του βραβευμένου Ελβετού συγγραφέα, Πασκάλ Μερσιέ, που αποτελεί ένα από τα πιο επιτυχημένα γερμανόφωνα μυθιστορήματα των τελευταίων ετών.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου