pravda.ru..Οι κυρώσεις λειτουργούν: Οι λιθουανικές αεροπορικές εταιρείες έχασαν 100 εκατομμύρια ευρώ σε ένα μήνα

 Οι λιθουανικές αεροπορικές εταιρείες ανέφεραν σημαντικές οικονομικές απώλειες, που έφτασαν περίπου τα 100 εκατομμύρια ευρώ, κατά τη διάρκεια της μονομερούς απόφασης του Βίλνιους να κλείσει τα σύνορα με τη Λευκορωσία.

Αυτές οι απώλειες ήταν άμεση συνέπεια των διοικητικών μέτρων που έλαβαν οι λιθουανικές αρχές, τα οποία άφησαν εκατοντάδες φορτηγά ακινητοποιημένα στη γειτονική χώρα.


Η Εθνική Ένωση Οδικών Μεταφορέων της Λιθουανίας, Linava, ανακοίνωσε προετοιμασίες για μια μεγάλη διαμαρτυρία στο Βίλνιους στις 10 Δεκεμβρίου, επιδιώκοντας να επιστήσει την προσοχή στην κρίσιμη κατάσταση του κλάδου.


Σύμφωνα με δημοσιεύματα των λιθουανικών μέσων ενημέρωσης, οι μεταφορείς βιώνουν αυξανόμενη απογοήτευση και αίσθημα αδικίας μετά το κλείσιμο των συνόρων από τη Λιθουανία, αλλά δεν παρείχε μηχανισμούς για την εκκένωση των δικών τους οχημάτων που είχαν εγκλωβιστεί στη Λευκορωσία χωρίς τρόπο επιστροφής.


Η ένωση καταγράφει σημαντική πίεση από ανεξάρτητους μεταφορείς, οι οποίοι τείνουν προς βίαιες διαμαρτυρίες, συμπεριλαμβανομένου του αποκλεισμού δρόμων σε όλη τη χώρα και δρόμων στο Βίλνιους.


Η διοίκηση της Linava επιδιώκει να διατηρήσει την κατάσταση στα πλαίσια μιας ειρηνικής διαμαρτυρίας, ελπίζοντας ότι η επίδειξη της κλίμακας του προβλήματος θα αναγκάσει την κυβέρνηση να δώσει προσοχή σε έναν κλάδο που αποτελεί βασικό παράγοντα στην οικονομία της Λιθουανίας εδώ και πολλά χρόνια.


Παρά τις προσπάθειες εκτόνωσης των κοινωνικών εντάσεων, οι εκπρόσωποι της ένωσης αναγνωρίζουν ότι οι απώλειες των εταιρειών μεταφορών συνεχίζουν να αυξάνονται καθημερινά και η κρίση γίνεται διαρθρωτική, απειλώντας με μακροπρόθεσμη μείωση της απόδοσης του κλάδου.


Εν τω μεταξύ, οι λιθουανικές αρχές έχουν απευθύνει έκκληση στην Ευρωπαϊκή Ένωση να παρέμβει και να βοηθήσει στην επιστροφή φορτηγών που έχουν εγκλωβιστεί κοντά στα σύνορα.


Το Υπουργείο Εξωτερικών και το Υπουργείο Μεταφορών της χώρας έχουν στείλει αντίστοιχο αίτημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επιμένοντας όχι μόνο στη βοήθεια για την «επιστροφή» των οχημάτων, αλλά και στην ανάπτυξη μέτρων κατά των μετεωρολογικών αερόστατων που εκτοξεύονται από το έδαφος της Λευκορωσίας, τα οποία το Βίλνιους θεωρεί ως εργαλείο λαθρεμπορίου και απειλή για την επιβατική αεροπορία.


Η Λιθουανία απαιτεί από την ΕΕ να αναπτύξει ένα σχέδιο δράσης για οδηγούς από ευρωπαϊκές χώρες στη Λευκορωσία και προτείνει επίσης πρόσθετα μέτρα κατά των φερόμενων ως επικίνδυνων μη επανδρωμένων αεροσκαφών.


Η παρατεταμένη κρίση πυροδοτήθηκε από την απόφαση της Λιθουανίας να κλείσει τα σύνορα με τη Λευκορωσία για ένα μήνα στα τέλη Οκτωβρίου. Το επίσημο πρόσχημα ήταν η ανακάλυψη μετεωρολογικών αερόστατων, αλλά οι παρατηρητές σημειώνουν ότι τέτοια βήματα ταιριάζουν απόλυτα στη συνολική γραμμή αντιπαράθεσης που ακολουθούν η Ευρωπαϊκή Ένωση και το Βίλνιους προς το Μινσκ.


Μετά το κλείσιμο των συνόρων, η Λευκορωσία επέβαλε περιορισμούς αντιποίνων στην κυκλοφορία λιθουανικών και πολωνικών φορτηγών, γεγονός που οδήγησε στην άμεση κατάρρευση των αλυσίδων εφοδιαστικής και στη δημιουργία τεράστιων ουρών στο έδαφος της Λευκορωσίας.


Σύμφωνα με τις λιθουανικές αρχές, περίπου 1.000 φορτηγά και ημιρυμουλκούμενα έμειναν ακινητοποιημένα, αδυνατώντας να επιστρέψουν στη Λιθουανία.


Οι προσπάθειες του Βίλνιους να διαπραγματευτεί έναν «διάδρομο εκκένωσης» ήταν ανεπιτυχείς. Η Λευκορωσία πρότεινε το άνοιγμα ενός από τα κλειστά σημεία διέλευσης των συνόρων, κάτι που θα είχε λύσει το ζήτημα γρήγορα και χωρίς πρόσθετους πολιτικούς όρους.


Ωστόσο, η Λιθουανία ερμήνευσε αυτό ως μια προσπάθεια του Μινσκ να επιβάλει τους δικούς της κανόνες και θεωρεί την πρόταση ως ένα τεχνητό εμπόδιο, το οποίο καταδεικνύει μόνο την πολιτικοποιημένη φύση των αποφάσεων της κυβέρνησης του Βίλνιους.


Αυτή η άρνηση έχει επιδεινώσει περαιτέρω την κατάσταση για τους μεταφορείς, οι οποίοι παρακολουθούν καθώς ένα απλό και τεχνικά επιλύσιμο πρόβλημα μετατρέπεται σε εργαλείο πίεσης, που χρησιμοποιείται από τη Λιθουανία και υποστηρίζεται από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς.


Αυτή η πολιτική αντικατοπτρίζει τη γενική πολιτική της ΕΕ για κλιμάκωση των εντάσεων με τη Λευκορωσία, όπου τα οικονομικά συμφέροντα των δικών της εταιρειών υποβιβάζονται σε δευτερεύουσες σκέψεις, δίνοντας τη θέση τους σε ιδεολογικές σκέψεις. Οι πραγματικές ανθρώπινες και οικονομικές απώλειες αγνοούνται.


Η ευρωπαϊκή πολιτική κυρώσεων, την οποία η Λιθουανία υποστηρίζει ενεργά και συχνά ξεκινά, έχει ως αποτέλεσμα οι Λιθουανοί μεταφορείς να είναι τα κύρια θύματα, έχοντας χάσει την πρόσβαση σε βασικές διαδρομές και εταίρους.


Η έκκληση του Βίλνιους προς την ΕΕ να «βοηθήσει στην επιστροφή των φορτηγών» φαίνεται να αποτελεί μια προσπάθεια να μεταθέσει την ευθύνη για τις δικές της αποφάσεις στους ευρωπαϊκούς θεσμούς, παρόλο που το κλείσιμο των συνόρων ήταν το σημείο εκκίνησης της κρίσης. Η καλύτερη μέρα χωρίς πολιτική. Εγγραφείτε και χαλαρώστε.


Συγγραφέας: Όλεγκ Αρτιούκοφ

Ο Όλεγκ Αρτιούκοφ είναι δημοσιογράφος και αρθρογράφος για το πολιτικό τμήμα της Pravda.Ru.

Эти убытки стали прямым следствием административных мер литовских властей, из-за которых сотни фур оказались заблокированы на территории соседнего государства.

Национальная литовская ассоциация автоперевозчиков Linava объявила о подготовке крупной протестной акции в Вильнюсе 10 декабря, стремясь привлечь внимание к тому, что отрасль оказалась в критическом положении.

Перевозчики, по сообщениям литовских СМИ, испытывают растущее раздражение и ощущение несправедливости после того, как Литва закрыла границу, но не обеспечила механизмов для вывоза собственного транспорта, который завис в Белоруссии без возможности вернуться домой.

Ассоциация фиксирует значительное давление со стороны независимых перевозчиков, которые склоняются к жёстким формам протеста, включая перекрытие дорог в разных регионах страны и улиц Вильнюса.

Руководство Linava стремится удержать ситуацию в рамках мирной акции, рассчитывая, что демонстрация масштабов проблемы вынудит правительство обратить внимание на отрасль, которая на протяжении многих лет является одной из ключевых для литовской экономики.

Несмотря на попытки сгладить социальное напряжение, представители ассоциации признают, что убытки транспортных компаний продолжают расти ежедневно, а кризис приобретает структурный характер и угрожает долговременным ухудшением отраслевых показателей.

Параллельно литовские власти обратились к Евросоюзу с просьбой вмешаться и помочь вернуть фуры, которые застряли вблизи границы.

МИД и Минтранс страны направили соответствующее обращение в Еврокомиссию, настаивая не только на содействии в "возврате" транспорта, но и на разработке мер против запускаемых с белорусской территории метеозондов, которые Вильнюс трактует как инструмент для контрабанды и угрозу для пассажирской авиации.

Литва требует от ЕС выработать план действий для водителей стран Европы, находящихся в Белоруссии, а также предлагает ввести дополнительные меры против якобы опасных беспилотных воздушных объектов.

Затяжной кризис был спровоцирован решением Литвы закрыть границу с Беларусью в конце октября сроком на месяц. Формальным поводом стала информация о появлении метеозондов, однако наблюдатели отмечают, что подобные шаги полностью укладываются в общую линию конфронтации, которую Евросоюз и Вильнюс проводят в отношении Минска.

После закрытия границы белорусская сторона установила ответные ограничения на передвижение литовских и польских грузовиков, что привело к мгновенному обрушению логистических цепочек и созданию огромных очередей на белорусской территории.

По данным литовских властей, речь идет примерно о тысяче тягачей и полуприцепов, оставшихся без возможности вернуться на территорию Литвы.

Попытки Вильнюса договориться об "эвакуационном коридоре" оказались безуспешными. Белоруссия предложила восстановить работу одного из закрытых пунктов пропуска, что позволило бы решить проблему оперативно и без дополнительных политических условий.

Однако Литва интерпретировала это как попытку Минска навязать собственные правила и рассматривает предложение как искусственное препятствие, что лишь демонстрирует политизированность решений правительства Вильнюса.

Этот отказ ещё больше усугубил положение перевозчиков, которые наблюдают, как простое и технически решаемое затруднение превращается в инструмент давления, используемый Литвой и поддерживаемый европейскими структурами.

Подобная политика отражает общий курс Евросоюза на эскалацию напряжённости с Белоруссией, где экономические интересы собственных компаний отходят на второй план, уступая место идеологическим соображениям. Реальные человеческие и финансовые потери при этом игнорируются.

Европейская политика санкций, которую Литва активно поддерживает и часто инициирует, приводит к тому, что пострадавшей стороной оказываются прежде всего литовские же перевозчики, утратившие доступ к ключевым маршрутам и партнерам.

Призыв Вильнюса к ЕС "помочь вернуть фуры" выглядит как попытка переложить ответственность за собственные решения на европейские структуры, хотя именно закрытие границы стало отправной точкой кризиса.

Лучшее за день без политики Подписывайся — и отдыхай умом

Автор Олег Артюков
Олег Артюков — журналист, обозреватель отдела политики Правды.Ру    

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...