Αλεξάντρ Σοκούροφ: «Ολοι είµαστε Φάουστ»

Παράγει µια ενέργεια που µπορεί να οδηγήσει σε πράξεις όχι απαραιτήτως αρεστές. Νοµίζω ότι ο Γκαίτε αποτύπωσε αυτή την προσµονή για εξουσία, ακόµη και αν οι πιο αδιάκριτες σκιές της µπορεί να σχετίζονται µε αυτό που ο ίδιος θεωρεί φως. Σε κάποιες χώρες, βεβαίως, ο ουµανισµός είναι ισχυρότερος και δεν νιώθεις αυτή την ποιητική διάθεση της εξουσίας. Πώς µπορείς να φανταστείς έναν µη Γερµανό Φάουστ;».
– Αυτός ήταν ο λόγος που διατηρήσατε τη γερμανική γλώσσα στο έργο;
«Ναι, και επειδή µόνο µέσω της..
πρωτότυπης γλώσσας µπορείς να εκφράσεις την κατάρα του Φάουστ. Επρεπε να πλησιάσουµε τη γερµανική γλώσσα σχεδόν µε χειρουργική ακρίβεια, διότι περιέχει τόσο πολλές εθνικές, αισθητικές και ηθικές διαστάσεις. Ακόµη και οι Ρώσοι δεν έχουν τόσες διαστάσεις».
 Βλέπετε τον Φάουστ στον εαυτό σας;
«Τον νιώθω, όπως νοµίζω ότι τον νιώθει κάθε άνδρας. ∆υστυχώς αυτό το πάθος για εξουσία είναι τυπικό χαρακτηριστικό του ανδρικού γένους και νοµίζω ότι είναι ένα λάθος του Θεού. Γιατί το πάθος εύκολα µπορεί να οδηγήσει στον φόνο, στον θάνατο. Μπορείς να το δεις και στο ζωικό βασίλειο. Η πείνα είναι πάθος και τα ζώα αλληλοσπαράζονται. Ο Φάουστ βρίσκεται σε µένα, όπως σε όλους µας, αλλά δεν νιώθω ότι είµαι σαν αυτόν, διότι δεν έχω την πολυπλοκότητά του. Ακόµη και ο δηµιουργός της “Τζιοκόντα”, ο Ντα Βίντσι, δεν ήταν τόσο σύνθετος όσο το έργο του.
Αν η ζωή βρισκόταν τόσο κοντά στην τέχνη, θα ήταν εντελώς διαφορετική από αυτήν που ζούµε. ∆υστυχώς η τέχνη δεν είναι κληρονοµιά της ζωής, εποµένως δεν µπορεί να λειτουργήσει κατ’ αυτόν τον τρόπο».
–Ξαναδιαβάζοντας τον «Φάουστ» σε ποιο συμπέρασμα καταλήξατε;
«Οτι η εξουσία δεν έρχεται από τον Θεό, αλλά από τον άνθρωπο.
Το έχουµε µάθει καλά ακόµη και στη Ρωσία, ακόµη και όταν κάποιοι προσπαθούν να µας πείσουν για το αντίθετο. Μετά την Ιερά Εξέταση,τι καινούργιο µπορεί να υπάρξει για την ανθρώπινη βαρβαρότητα; Πόσο περισσότερο µπορούµε να γονατίσουµε και να πονέσουµε; Ο Α' Παγκόσµιος, ο Β’ Παγκόσµιος Πόλεµος, η δικτατορία του Στάλιν είναι όλα παραλλαγές επάνω σε αυτό που η Ιερά Εξέταση ξεκίνησε».
Ο ΕΝΕΧΥΡΟΔΑΝΕΙΣΤΗΣ ΚΑΙ Ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ
Ο «Faust» του Αλεξάντρ Σοκούροφ αποτελεί ελεύθερη απόδοση του πρώτου (και πιο διάσημου) μέρους του έπους του Γκαίτε. Δεν πρόκειται για μια απλή κινηματογραφική διασκευή του μυθικού ποιήματος, αλλά για μια ανατρεπτική ερμηνεία του, μια φιλοσοφική μελέτη των θεμάτων της τραγωδίας του.Στην ταινία του Σοκούροφ ο διάβολος Μεφιστοφελής δεν παρουσιάζεται ως μυθολογικό αλλά ως ζωντανό πρόσωπο, ένας ενεχυροδανειστής ( Αντον Αντασίνσκι ). Η καινοτομία της προσέγγισης Σοκούροφ βρίσκεται στο ότι ο Φάουστ ( Γιοχάνες Τσάιλερ ), ένας οραματιστής επιστήμονας του 19ου αιώνα, είναι εκείνος που προτείνει την ανταλλαγή της ψυχής του με τον Διάβολο. Και το κάνει με την ελπίδα ενός πραγματικού διαφωτισμού.
ΠΟΤΕ & ΠΟΥ
Η ταινία «Faust» θα κάνει πανελλήνια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης την Τρίτη 8 Νοεμβρίου στο Ολύμπιον (20.15). Από την Πέμπτη 10 Νοεμβρίου θα παίζεται στις αίθουσες Απόλλων, Ταινιοθήκη της Ελλάδας και Capitol Ζέφυρος της Αθήνας σε διανομή New Star.


ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...