Η ελληνική φέτα κερδίζει τους Αμερικανούς

Ύστερα από το στραγγιστό γιαούρτι, ένα ακόμη ελληνικό προϊόν κερδίζει την προτίμηση των καταναλωτών στις ΗΠΑ, αποδεικνύοντας πως τα καλά ελληνικά τρόφιμα έχουν τεράστιες προοπτικές στις διεθνείς αγορές εφόσον υποστηριχθούν κατάλληλα. Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του γραφείου οικονομικών και εμπορικών υποθέσεων της Ελληνικής Πρεσβείας στις ΗΠΑ οι εξαγωγές ελληνικής φέτας στην αμερικάνικη αγορά κατά το πρώτο εξάμηνο..
του τρέχοντος έτους αυξήθηκαν κατά 87,1% και ανήλθαν στα 5,03 εκατ. δολάρια έναντι 2,69 εκατ. δολ. την αντίστοιχη περίοδο του 2011. Όπως σημειώνεται στην έκθεση, οι λόγοι της μεγάλης απήχησης της ελληνικής φέτας στην άλλη άκρη του Ατλαντικού είναι πολλοί, με κυριότερους τη στροφή των καταναλωτών προς τη μεσογειακή διατροφή αλλά και τη χαμηλότερη περιεκτικότητά της σε λιπαρά σε σχέση με τα υπόλοιπα τυριά και ειδικά τα κίτρινα. Η χρονική συγκυρία φαίνεται να ευνοεί τους Έλληνες εξαγωγείς φέτας, οι οποίοι προσπαθούν απεγνωσμένα να βρουν νέες αγορές να διαθέσουν τα προϊόντα τους εξαιτίας της κρίσης που μαστίζει την χώρα μας αλλά και τις ευρωπαϊκές αγορές, οι οποίες απορροφούν τον κυριότερο όγκο των εξαγωγών φέτας. Περιθώρια πάντως υπάρχουν καθώς η αγορά των λευκών τυριών στις ΗΠΑ, όπου συμπεριλαμβάνεται και η φέτα αυξάνεται διαρκώς ενώ υπολογίζεται πως υπερβαίνει κατά πολύ τα 300 εκατ. δολάρια σε ετήσια βάση.
Φέτα όπως στραγγιστό γιαούρτι;
Μπορεί όμως η φέτα να σημειώσει στις ΗΠΑ ανάλογη επιτυχία με αυτή που εμφανίζει το στραγγιστό γιαούρτι; Για τους περισσότερους αναλυτές το ερώτημα δεν είναι εάν μπορεί, αλλά πότε θα συμβεί. Για να γίνει όμως αυτό οι ελληνικές τυροκομικές εταιρείες θα πρέπει να ξεπεράσουν ορισμένα σημαντικά εμπόδια. Καταρχάς, την αμερικάνικη νομοθεσία η οποία δεν προστατεύει τα αυθεντικά προϊόντα, όπως κάνει η ΕΕ που κατοχυρώνει την ονομασία προέλευσης σε συγκεκριμένες περιοχές και απαγορεύει σε άλλες χώρες να χρησιμοποιούν τη συγκεκριμένη ονομασία. Έτσι, τυρί με την ονομασία φέτα μπορούν να παράγουν και να διαθέτουν στην αμερικάνικη αγορά και άλλες εταιρείες τυροκομικών και όχι μόνο ελληνικές, καθιστώντας τον ανταγωνισμό εξαιρετικά σκληρό. Αυτό σημαίνει ότι τα ελληνικά τυροκομία καλούνται να ανταγωνιστούν όχι μόνο τις εγχώριες τυροκομικές μονάδες αλλά και τους πολυεθνικούς κολοσσούς που υπάρχουν στο χώρο, σε μια περίοδο που τα διαθέσιμα κεφάλαια και η ρευστότητα είναι εξαιρετικά περιορισμένα για τις ελληνικές επιχειρήσεις.
Τιμή
Ένα ακόμη πρόβλημα που αντιμετωπίζει η αυθεντική ελληνική φέτα στις Η.Π.Α., όπως επισημαίνεται στην έκθεση της Ελληνικής Πρεσβείας είναι η υψηλή τιμή της, ειδικά σε σχέση με τον εγχώριο ανταγωνισμό. Κατά συνέπεια, πολλά ξένα εστιατόρια και καταστήματα μαζικής εστίασης καθώς και ο κύριος όγκος της βιομηχανίας υπηρεσιών τροφίμων χρησιμοποιούν το πολύ φθηνότερο εγχώριο τυρί τύπου φέτας. Πρόσθετη δυσχέρεια αποτελεί η περιορισμένη πρόσβαση σε μεγάλα δίκτυα διανομής τροφίμων στα σούπερ μάρκετ ενώ ένα συμπληρωματικό, αν και μικρότερης βαρύτητας, εμπόδιο που καταγράφεται, αφορά στην πολυπλοκότητα των διαδικασιών και του μεγάλου όγκου πιστοποιητικών και συνοδευτικών εγγράφων και αναλύσεων που καλείται να υποβάλει ο εκάστοτε εισαγωγέας φέτας στον αμερικανικό αρμόδιο οργανισμό για θέματα τροφίμων και φαρμάκων (FDA: Food and Drug Administration).
Η αγορά φέτας στις ΗΠΑ
Σύμφωνα με στοιχεία του National Cheese Institute οι πωλήσεις φέτας σε μεγάλα σούπερ μάρκετ το 2011 έφθασαν τους 8 χιλ. τόνους (7,8 χιλ. τόνους) με συνολική αξία πωληθέντων τα 171,7 εκατ. δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 6,4% σε σχέση με το 2010. Η πλειοψηφία των πωλήσεων αφορά σε εγχωρίως παραχθείσα φέτα, η οποία κυριαρχεί στην εγχώρια κατανάλωση σε ποσοστό που φθάνει το 90%. Στην αμερικανική αγορά πρώτη σε πωλήσεις τυριού τύπου φέτας έρχεται η εταιρεία με την επωνυμία Athenos, θυγατρική της Kraft Foods με έδρα την πολιτεία του Wisconcin, και εν συνεχεία ακολουθούν η εταιρεία Boar's Head και η εταιρεία Klondike Cheese of Monroe. Γνωστές ελληνοαμερικανικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια παραγωγή και εμπορία φέτας είναι, μεταξύ άλλων, η Krinos, η Fantis Foods, η Kontos Foods, η Altamira foods και η Boboris Imports.
PHGH

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...