«Κάλλιο αργά ποτέ!» Με αυτή τη φράση ξεκίνησε τη συνέντευξη τύπου ο Γιώργος Λούκος, για την πολυαναμενόμενη και ιδιαίτερα καθυστερημένη παρουσίαση του προγράμματος του φετινού φεστιβάλ Αθηνών. Το πρόγραμμα κρύβει αρκετές ευχάριστες ειδήσεις με παραστάσεις που θα μας κάνουν καλή παρέα και φέτος το καλοκαίρι. Οι εκδηλώσεις ξεκινούν την 1η Ιουνίου και ολοκληρώνονται στις 17 Ιουλίου, στην Αθήνα, ενώ το φεστιβάλ Επιδαύρου ξεκινά στις 5 Ιουλίου και κλείνει στις 31/8, καλύπτοντας 8 σαββατοκύριακα.
Το στίγμα του διοργάνωσης του 2013 περιλαμβάνει λίγες εκλεκτές παραστάσεις από το εξωτερικό, επανάληψη δύο μεγάλων περσινών επιτυχιών και μεγάλη αύξηση των ελληνικών παραγωγών, στις οποίες συμμετέχουν κυρίως νέοι σκηνοθέτες και ηθοποιοί. Ο λόγος προφανής, όπως επισήμανε και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεσμού, Γιώργος Λούκος: η δύσκολη οικονομική συγκυρία. Ο προϋπολογισμός του Φεστιβάλ Αθηνών για το 2013 είναι κατά τι μικρότερος από τον αντίστοιχο του 2012. 2.700.000 Ευρώ είναι το συνολικό ποσό που διατέθηκε φέτος σε σχέση με 2.907.000 πέρσι και 3.100.000 Ευρώ πρόπερσι. Επίσης ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ ανακοίνωσε ότι πέρσι πουλήθηκαν 159.000 εισιτήρια έναντι 167.000 εισιτηρίων το 2011.
Πάμε να δούμε τι ξεχωρίζει από το φετινό πρόγραμμα.
ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΞΕΝΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ
Κανείς μας δεν περίμενε να δούμε σπουδαία ονόματα στις φετινές
εκδηλώσεις, καθώς μέχρι πριν λίγο καιρό, όλα ήταν στον αέρα: όχι μόνο το
πρόγραμμα του φεστιβάλ αλλά και το ίδιο το πρόσωπο του καλλιτεχνικού
διευθυντή. Κι όμως τελικά κατέστη δυνατό. Όπως τόνισε και ο Γιώργος
Λούκος, πολλοί ξένοι καλλιτέχνες άλλαξαν το πρόγραμμά τους για να έρθουν
στην Ελλάδα.
Το πιο ηχηρό γεγονός του φετινού φεστιβάλ δυστυχώς δεν έχει ακόμη
επιβεβαιωθεί, αφού αναζητούνται οι ημερομηνίες, ο χώρος που θα το
φιλοξενήσει και βέβαια η οικονομική συμφωνία. Ο λόγος βέβαια για το
project «Old Woman» του Ρόμπερτ Ουίλσον με τους Γουίλιαμ Νταφόε και
Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ που στηρίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του ρώσου
συγγραφέα, Daniil Kharms.
Εχθρός του Λαού
Στα μεγάλα ονόματα κι ένας τακτικός επισκέπτης του φεστιβάλ. Ο Τόμας
Όστερμαϊερ με τη γερμανική Σαουμπίνε θα παρουσιάσουν τον «Εχθρό του
Λαού» του Ερρίκου Ίψεν. Η παράσταση έκλεψε πραγματικά τις εντυπώσεις στο
περσινό φεστιβάλ της Αβινιόν (3-5/7, Πειραιώς 260).
Ρινόκερος
Ο Εμμανουέλ Ντεμαρσύ-Μοττά, σκηνοθέτης και διευθυντής του Theatre de
la Ville, θα μας δείξει τη δική του εκδοχή πάνω στον «Ρινόκερο» του
Ευγένιου Ιονέσκο (30/6-1/7, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών). Τέλος ο γάλλος
σκηνοθέτης και ηθοποιός Ολιβιέ Πι, που μας προσέφερε το εξαιρετικό
βιτριόλι στο Εθνικό Θέατρο, μεταμορφώνεται σε γυναίκα και παρουσιάζει
μια μουσικοθεατρική παράσταση με τίτλο «Miss Knife», πρωταγωνιστή τον
ίδιο και θέμα τη γυναικεία αμφίεση (9-10/7 Πειραιώς 260).
Στη μουσική, έχουμε την άφιξη δύο μεγάλων κυριών οι οποίες
αντιπροσωπεύουν διαφορετικές γενιές και διαφορετικά μουσικά είδη. Η Πάτι
Σμιθ θα βρίσκεται στο Ηρώδειο στις 22 Ιουνίου, ενώ στον ίδιο χώρο, την
1η Ιουλίου θα έχουμε την ευκαιρία να ακούσουμε τη μεγάλη ντίβα της τζαζ,
Νταϊάνα Κρολ.
Στο χορό, επιστρέφει η χορογράφος που άλλαξε το τοπίο του σύγχρονου
γαλλικού χορού Μαγκί Μαρέν με το τελευταίο της έργο,«Nocturnes»
(22-23/6, Πειραιώς 260).
A louer
Η βελγική χοροθεατρική κολλεκτίβα Peeping Tom, που έχουμε απολαύσει
στην Καλαμάτα θα μας παρουσιάσει το έργο «A louer (Ενοικιάζεται)»,
αποτυπώνοντας έναν κόσμο όπου όλα είναι προς ενοικίαση (12-14/6,
Πειραιώς 260).
Στην κλασική μουσική, δύο σπουδαίες ορχήστρες από το εξωτερικό, η
MusicAeterna από τη Ρωσία και «Ο Κύκλος της Αρμονίας» από τη Γαλλία, με
λαμπρούς νέους μαέστρους επικεφαλής, τον Έλληνα Θεόδωρο Κουρεντζή και
τον Γάλλο Ζερεμί Ρορέρ αντίστοιχα, αποτελούν ένα από τα πλέον σημαντικά
γεγονότα του φετινού κλασικού προγράμματος.
Θ. Κουρεντζής
ΤΑ ΔΥΝΑΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΑΡΤΙΑ
Δημήτρης Παπαϊωάννου και Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφουν με τις
περσινές παραστάσεις τους, οι οποίες είχαν ξεπεράσει τη «στενή έννοια»
του sold out. Όλοι έψαχναν το μαγικό χαρτάκι για να μπουν σε μία από τις
δύο παραγωγές.
Πρώτη Ύλη
Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου παρουσιάζει μια ανανεωμένη «Πρώτη Ύλη» από 1-14
Ιουνίου στο χώρο της Πειραιώς 260 και το ενδιαφέρον του κοινού
αναμένεται να είναι το ίδιο έντονο, αν κρίνουμε από τη δήλωση του
καλλιτέχνη στο facebook ότι ένας μικρός αριθμός προκρατήσεων για φίλους
εξαντλήθηκαν εν ριπή οφθαλμού μέσω internet, μέσα σε λίγες ώρες. Η
αλλαγή του συμπρωταγωνιστή του στην παράσταση (τη θέση του Ταντέου
Λίζενφελντ παίρνει ο Μιχάλης Θεοφάνους) έχει δώσει στο έργο, σύμφωνα με
τον χορογράφο, μια αίσθηση πιο ωμή και τραχιά, που γειτνιάζει με τον
κόσμο του Τσαρούχη και του Φράνσις Μπέικον.
Insenso
Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επαναλαμβάνει το «Insenso» του Δημήτρη
Δημητριάδη στον χώρο-ρωγμή στο αστικό τοπίο (όπως το χαρακτήρισε ο
ίδιος) πίσω από την Πειραιώς που ανήκει στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού
και μοιάζει σαν μισοτελειωμένο πάρκο, καθώς και στο χώρο της Πειραιώς
260. Ο σκηνοθέτης βγάζει κανονική βόλτα τους θεατές της παράστασης,
μυώντας τους στον κόσμο του Λουκίνο Βισκόντι, καθώς ο Δημητριάδης έχει,
ως συγγραφική του αφετηρία, το κινηματογραφικό του αριστούργημα, Σένσο
(12-15/7, Πειραιώς 260). Πρόκειται για δύο παραστάσεις που δεν πρέπει να
χάσετε σε καμιά περίπτωση.
Βερολίνο Αλεξάντερπλατς
Περιμένουμε με ενδιαφέρον να δούμε τη δουλειά της Μαρίας Μαγγανάρη
και των Κανιγκούντα πάνω στο κλασικό μυθιστόρημα του Άλφρεντ Ντέμπλιν
«Βερολίνο Αλεξάντερπλατς», που έχει ως θέμα του το φασισμό, το
μεσοπόλεμο και την οικονομική κρίση (22-23/6, Πειραιώς 260), τη Μαρία
Πρωτόπαππα, που έσκισε φέτος ως Λαβίνια Μάνον στο «Πένθος ταιριάζει στην
Ηλέκτρα», στην πρώτη της σκηνοθετική απόπειρα πάνω στην «Ιφιγένεια εν
Αυλίδι» του Ευριπίδη (5-6/7 Πειραιώς 260) και τέλος τη συνεργασία της
πολυτάλαντης Λένας Κιτσοπούλου με τη Λένια Ζαφειροπούλου σε μια μουσική
παράσταση, που στηρίζεται στην «Μονομαχία» του Κλάιστ (6-7/7, Πειραιώς
260).
Επίσης αναμένουμε να δούμε ποια θα είναι η κατάληξη των πολύμηνων
προβών του Στάθη Λιβαθινού πάνω στην ομηρική Ιλιάδα, που από ότι
μαθαίνουμε θα είναι τελικά εξάωρη παράσταση (4-8/6 Πειραιώς 260), αλλά
και την αναπάντεχη 24ωρη μελέτη του Γιάννη Κακλέα πάνω στον Μπέκετ και
το έργο του «Μερσιέ και Καμιέ», που θα ξεκινήσει στις 12 το βράδυ! (29/6
Πειραιώς 260).
Εκδηλώσεις στη μνήμη του Λευτέρη Βογιατζή
Τιμώντας τον μεγάλο σκηνοθέτη, το φεστιβάλ ενέταξε στο πρόγραμμά του
την παράσταση που επρόκειτο ν’ ανεβάσει ο ίδιος στο θέατρό του. Το
«Θερμοκήπιο» του Πίντερ θα παρουσιαστεί με νέα διανομή και τον Γιώργο
Γάλλο στον πρωταγωνιστικό ρόλο – που κρατούσε ο Λευτέρης Βογιατζής – στο
θέατρο της Οδού Κυκλάδων. Παράλληλα, έχει προγραμματιστεί και ένα
τριήμερο με ταινίες στις οποίες πρωταγωνίστησε ο Λευτέρης Βογιατζής
καθώς και ένα ντοκιμαντέρ για το έργο του. Οι ημερομηνίες θα
ανακοινωθούν σύντομα.
Επίδαυρος
Το πρόγραμμα της Επιδαύρου έχει ανακοινωθεί εδώ και καιρό. Η έκπληξη
που προστέθηκε είναι η παράσταση της «Γκόλφως» του Εθνικού Θεάτρου, σε
σκηνοθεσία του Νίκου Καραθάνου τον Δεκαπενταύγουστο, ως μια θεατρική
γιορτή. Η Γκόλφω ήταν μία από τις κορυφαίες θεατρικές στιγμές της
φετινής χρονιάς και θα ζωντανέψει για άλλη μια φορά στα ερείπια του
θεάτρου στις 17 Αυγούστου. Ο Σίμος Κακάλας ετοιμάζει επίσης ένα
ενδιαφέρον θεατρικό πείραμα πάνω σε σπαράγματα των τριών τραγικών
ποιητών τα οποία θα αναμιχθούν με αποσπάσματα από το εξαιρετικό Σύσσημον
του Νίκου Παναγιωτόπουλου (31/8).
Τραχίνιες
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι δύο δουλειές του Εθνικού: ο Κύκλωπας
του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου (2-3/8) και οι Τραχίνιες
του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου (9-10/8). Τέλος, αξίζει να
δούμε ποιο θα είναι το τελικό αποτέλεσμα της δουλειάς του Διονύση
Σαββόπουλου στον Πλούτο, ο οποίος δοκιμάζεται όχι μόνο μουσικά αλλά και
σκηνοθετώντας ένα εξαιρετικό καστ ηθοποιών (Μουτούση, Λούλης, Κουρής, Μ.
Παπαδημητρίου) (12-13/7).
Η προπώληση των εισιτηρίων ξεκινά στις 20 Μαΐου.
Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα του φεστιβάλ εδώ
Για περισσότερες πληροφορίες σύντομα στον διαδικτυακό τόπο του φεστιβάλ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου