Η άνοιξη μπήκε δυναμικά για 33 μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους, όπου εφαρμόζεται από το ΥΠΠΟ το Εθνικό Πιλοτικό Πρόγραμμα αναβάθμισης.
Οι συγκεκριμένοι χώροι και μουσεία συγκεντρώνουν το 95% της επισκεψιμότητας και περιλαμβάνουν προορισμούς όπως η Ακρόπολη, οι Δελφοί, η Κνωσός, η Ολυμπία αλλά και η Σπιναλόγκα, η Δήλος, η Λίνδος, το Ακρωτήρι, οι βασιλικοί τάφοι των Αιγών κ.ά. Από σήμερα (έως τις 31 Οκτωβρίου)
και με την πρόσληψη 1.122 εποχικών υπαλλήλων (με τη μέθοδο του ΑΣΕΠ), οι συγκεκριμένοι χώροι θα λειτουργούν με νέο διευρυμένο ωράριο (8 το πρωί με 8 το βράδυ) καθημερινά, επτά ημέρες την εβδομάδα.
«Ο στόχος του ΥΠΠΟ είναι αυτός ο κατάλογος να συμπεριλάβει πολλούς ακόμη αρχαιολογικούς και μουσειακούς χώρους και να τους καλύψουμε ει δυνατόν όλους. Αλλά από κάπου έπρεπε να ξεκινήσουμε. Ας δούμε μπροστά κι ας είναι ο πιλότος γι' αυτά που θα ακολουθήσουν», τόνισε χθες ο υπουργός Πολιτισμού, Πάνος Παναγιωτόπουλος. «Δεν έχουμε ψευδαισθήσεις. Μας ενδιαφέρει να λειτουργήσει από σήμερα το ωράριο. Τα υπόλοιπα θα γίνουν. Τα παρακολουθούμε ένα προς ένα», υποστήριξε, για να προσθέσει ότι 500 ακόμη εποχικοί θα καλύψουν τις ανάγκες των υπόλοιπων αρχαιολογικών χώρων.
Ωστόσο, η έλλειψη προσωπικού δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι αρχαιολογικοί μας χώροι. Τα πωλητήρια υπολειτουργούν και υπάρχει έλλειψη στα προϊόντα που διαθέτουν. Ηδη γίνεται προσπάθεια στους 33 αυτούς χώρους για την αναμόρφωση και την επέκταση των πωλητηρίων (όπως π.χ. στην Ακρόπολη που έχει συμβεί ήδη) αλλά και την επιλογή και προβολή των κατάλληλων πωλητέων ειδών. Αυτό γίνεται σε συνάρτηση με την επέκταση, την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων. Παράλληλα, αναγνωρίζοντας ότι πολλοί χώροι στερούνται βασικών υποδομών, όπως οι χώροι υγιεινής στη Δήλο και στο Ακρωτήρι, έχει συγκροτηθεί από τον υπουργό ομάδα η οποία διενεργεί αυτοψίες ανά την Ελλάδα για την καταγραφή των ελλείψεων.
Η αναμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου, η βελτίωση της πρόσβασης, η ενιαία ενδυμασία των υπαλλήλων απασχολούν το υπουργείο. Οπως και η καλύτερη λειτουργία των εκδοτηρίων αλλά και των ακυρωτικών μηχανημάτων. Σε 13 χώρους τα μηχανήματα λειτουργούν ήδη, αφού έχουν κατασκευαστεί ειδικά στέγαστρα, ώστε να τα προστατεύουν από τον ήλιο, ενώ ξεκινά και η δημιουργία πλατφόρμας για το e-ticketing. «Ολα αυτά τα έχουμε καταγράψει. Αντιμετωπίζονται. Δεν θα σας πω ότι θα είναι αύριο έτοιμα. Ηδη όμως έχει ξεκινήσει διεργασία», εξήγησε ο κ. Παναγιωτόπουλος. Επιπλέον θα υπάρχει, έως το καλοκαίρι, Wi-Fi σε 88 μουσεία προκειμένου να μπορούν οι επισκέπτες να αυτοξεναγούνται με το κινητό τους.
Η επέκταση και η αναμόρφωση των αναψυκτηρίων, η εφαρμογή του νέου πολιτιστικού μάρκετινγκ, η αναβάθμιση της προβολής μέσω του Διαδικτύου είναι κινήσεις που σχεδιάζονται, όπως και η εφαρμογή μέτρων κοινωνικής πολιτικής που να διευκολύνουν την πρόσβαση των οικονομικά αδύναμων κοινωνικών ομάδων.
Γεμάτη μελωδίες η πρώτη μέρα
Δεκαεπτά εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν σήμερα, πρώτη μέρα της εφαρμογής του Εθνικού Πιλοτικού Προγράμματος, σε χώρους οι οποίοι εντάσσονται στο πρόγραμμα. Συναυλίες γεμάτες μελωδίες κλασικής μουσικής, αλλά και παραδοασιακοί χοροί θα φιλοξενηθούν σε μουσεία και μνημεία.
Η λίστα
Τα πρώτα 33 σε επισκεψιμότητα μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι είναι: Ακρόπολη/Θέατρο Διονύσου/Αρχαία Αγορά, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθήνας, Ολυμπιείο Αθήνας, Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθήνας, Αρχαιολογικός χώρος Σουνίου, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, Αρχαιολογικός χώρος Επιδαύρου, Αρχαιολογικός χώρος Μυκηνών, Αρχαιολογικός χώρος Ολυμπίας, Μουσείο Ολυμπίας, Αρχαιολογικός χώρος Δελφών, Μουσείο Δελφών, Βασιλικοί Τάφοι Βεργίνας, Αρχαιολογικός χώρος Δήλου, Ακρωτήρι Θήρας, Αρχαιολογικός χώρος Λίνδου, Αρχαιολογικός χώρος Ασκληπιείου Κω, Κάστρο Κω, Αρχαία Κάμειρος, Αρχαιολογικό Μουσείο Ρόδου, Ακρόπολη Ιαλυσού, Αρχαιολογικός χώρος Κνωσού, Αρχαιολογικός χώρος Φαιστού, Σπήλαιο Ψυχρού στο Λασίθι, Αρχαιολογικός χώρος Αρχαίας Κορίνθου, Παλάτι Μεγάλου Μαγίστρου-Ιπποτών Ρόδου, Αρχαιολογικός χώρος Μυστρά, Σπιναλόγκα, Φρούριο Κέρκυρας, Αρχαιολογικός χώρος Παλαμηδίου, Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου.
ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ
akarali@pegasus.gr
Με βαθιά αγάπη για τη λογοτεχνία, σεβασμό για την Ιστορία, αφοπλιστικό
χιούμορ και τρυφερότητα, η συγγραφέας Αλκη Ζέη ξεφύλλισε τις σελίδες της
δικής της πολυτάραχης ζωής, στη χθεσινή εκδήλωση που πραγματοποίησαν
προς τιμήν της το ηλεκτρονικό περιοδικό «Ο Αναγνώστης» και οι εκδόσεις
Μεταίχμιο στο Μέγαρο Μουσικής.
Μιας ζωής με
βάσανα αλλά και ελπίδες που καταγράφεται στις 392 σελίδες της
μυθιστορηματικής αυτοβιογραφίας της «Με μολύβι φάμπερ νούμερο 2», το
δεύτερο βιβλίο της για ενηλίκους μετά την «Αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα»
που είχε επίσης πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία. «Οταν γράφεις μυθιστόρημα
μπορείς να κάνεις ό,τι θέλεις με τους ήρωές σου. Οταν όμως γράφεις
αυτοβιογραφία και υπάρχουν πρόσωπα ιστορικά δεν πρέπει να λαθέψεις
καθόλου. Γι' αυτό και αφιερώνω αυτή τη βραδιά στη Λενούλα, την αδερφή
μου, που χωρίς τη μνήμη ελέφαντα που έχει δεν θα ήμουν σίγουρη ότι όλα
αυτά που γράφω έγιναν ακριβώς έτσι», είπε η συγγραφέας.
Παρουσία μαθητών από τρία σχολεία και πλήθους κόσμου, στη βραδιά που οργάνωσε το Megaron Plus στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Πρόσωπα της Λογοτεχνίας», η συγγραφέας απάντησε στις ερωτήσεις της κριτικού παιδικής λογοτεχνίας Μαρίζας Ντεκάστρο, η οποία συντόνιζε τη συζήτηση, ενώ άκουσε αποσπάσματα των βιβλίων της από την Ξένια Καλογεροπούλου και τη Σοφία Κόκκαλη. «Οταν με ρωτάνε τα παιδιά τι χρειάζεται για να γίνει κανείς συγγραφέας, εγώ λέω πρώτον να διαβάζει βιβλία, δεύτερον να διαβάζει βιβλία και τρίτον να διαβάζει βιβλία», είπε η Αλκη Ζέη που αναφέρθηκε και σε ένα αστείο περιστατικό: «Είναι πολύ μπερδεμένα τα παιδιά με την Ιστορία και τις εποχές. Μπερδεύουν τον Πελοποννησιακό με τον Εμφύλιο. Σε ένα σχολείο στον Εύοσμο Θεσσαλονίκης ένα παιδάκι της Ε΄Δημοτικού είχε στενοχωρηθεί πολύ με το τέλος που είχα δώσει στον "Περίπατο του Πέτρου" και δεν του άρεσε που σκότωσε ο Γερμανός τον Σωτήρη που ήταν τόσο καλό παιδί. Μου είπε λοιπόν ένα δικό του τέλος όπου "την ώρα που βγάζει ο Γερμανός το πιστόλι, χτυπάει το κινητό του και ο Σωτήρης γλιτώνει". "Είχε κινητό ο Γερμανός;" τον ρωτάω. "Κυρία Ζέη", μου λέει, "αν δεν έχει ο Γερμανός κινητό, ποιος θα 'χει;"».
Η συγγραφέας αναφέρθηκε και στον νέο νόμο που θα αλλάξει προς το χειρότερο τα πράγματα για τους συγγραφείς που δεν θα μπορούν να ζήσουν από τα βιβλία τους. «Συναντιόμαστε πολύ συχνά υπερνικώντας τις στεναχώριες, καταφεύγοντας άλλοτε στο χιούμορ κι άλλοτε στον κυνισμό», είπε για τη φίλη του που συναντά με χαρά για εκατομμυριοστή φορά στη ζωή του, ο Τίτος Πατρίκιος, που αναφέρθηκε στην αυτοβιογραφία της.
«Τα βιβλία της Αλκης Ζέη διατρέχουν τον 20ό αιώνα με μια έμφυτη λεπτότητα, ακεραιότητα και ευαισθησία», είπε η συγγραφέας Λίλα Κονομάρα, η οποία μίλησε στο κοινό του Μεγάρου για το έργο της Αλκης Ζέη που αφορά την παιδική λογοτεχνία, ενώ για την «Αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα» μίλησε ο κριτικός λογοτεχνίας Βαγγέλης Χατζηβασιλείου.
«Οταν έγραψα το "Καπλάνι στη βιτρίνα", δεν ήξερα ότι έγραφα ιστορίες για παιδιά. Ηταν ιστορίες δικές μου και της αδελφής μου που πολλές φορές μας ζητούσαν τα παιδιά να τις ακούσουν. Το έστειλα τότε στην Αθήνα στον Δημήτρη Δεσποτίδη που είχε το Θεμέλιο. Το βιβλίο έγραφε πάνω -Βιβλίο για νέους-. Η κριτική ήταν έως και χλιαρή. Ομως τότε οι μεγάλοι κατάλαβαν πως υπάρχει τελικά τρόπος να πούμε στα παιδιά αυτά τα πράγματα». «Αυτά τα πράγματα», κυρίως τα γεγονότα μέχρι το '45 που σημάδεψαν τη ζωή της, έγραψε για ενηλίκους πια, με «Μολύβι φάμπερ Νούμερο 2».
ΝΑΤΑΣΑ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
natpapa@pegasus.gr
Το μέλλον του βιβλίου κρίνεται πλέον σε έναν κόσμο όπου το Ιντερνετ
κυριαρχεί. Στο ίδιο ιντερνετικό σύμπαν, το μέλλον των βιβλιοπωλείων
είναι αβέβαιο.
Χώροι ευάλωτοι στις σύγχρονες ευμετάβολες
συνθήκες, τα βιβλιοπωλεία αποτελούν και μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς
όπως αποδεικνύουν τα δέκα ωραιότερα του κόσμου.
Το «Polare», για παράδειγμα, στο Μάαστριχτ, δομινικανή εκκλησία του 13ου αιώνα που μετατράπηκε σε βιβλιοπωλείο το 2006, είναι ένα από αυτά. Μέρος μια αλυσίδας βιβλιοπωλείων στην Ολλανδία που κήρυξε πτώχευση τον Φεβρουάριο, παραμένει ανοιχτό στο Μάαστριχτ με την ονομασία «Boekhandel Dominicanen», ένας αληθινός «ναός» του βιβλίου.
Στην Αργεντινή, το «El ateneo» πρωτοστατεί σε όλες τις τέχνες. Χτισμένο το 1919 σαν θέατρο με την ονομασία «Teatro Grand Splendid», έγινε κινηματογράφος το 1929 για να κρατήσει ως σήμερα την αίγλη του, με τις τοιχογραφίες στο ταβάνι, τα περίτεχνα σκαλίσματα και τις κόκκινες κουρτίνες της σκηνής, ενώ οι πελάτες του μπορούν να καθίσουν στα θεωρεία του για να διαβάσουν με την ησυχία τους. Σε μια άλλη πόλη της Λατινικής Αμερικής, στην Πόλη του Μεξικού, το βιβλιοπωλείο Pendulo προσφέρει μια όαση δροσιάς. Φύλλα και φυτά κοσμούν τα ράφια του σε δύο επίπεδα, ενώ οι επισκέπτες μπορούν να απολαύσουν και ζωντανή μουσική στην καφετέριά του.
Ξεχωριστό φαινόμενο αποτελεί το υποβρύχιο βιβλιοπωλείο της Βενετίας «Libreria Acqua Alta». Δίπλα στο κανάλι και ευάλωτο στις πλημμύρες, εντούτοις συνεχίζει να υπάρχει καθώς ο ιδιοκτήτης φοράει τις γαλότσες και μετακινεί συνεχώς τα βιβλία σε ψηλά ράφια. Στην άλλη άκρη του κόσμου, στην πόλη Ναντζίνγκ της Κίνας, ο αναγνώστης συναντά την Ιστορία της Librairie Avant-Garde. Ιδιότυπο βιβλιοπωλείο χτίστηκε σε ένα πάρκινγκ που υπήρξε καταφύγιο κατά την περίοδο του πολέμου. Προκειμένου να βρουν τον δρόμο τους στον υπόγειο, 4.000 τετραγωνικών μέτρων, χώρο, κάτω από το Στάδιο Wutishan, οι επισκέπτες ακολουθούν τον κίτρινο διάδρομο.
Στην Πορτογαλία, το βιβλιοπωλείο Lelo άνοιξε στην πρώην βιβλιοθήκη Chardron στο τέλος του 19ου αιώνα. Χώρος διακοσμημένος με τις επιταγές της art nouveau διαθέτει μια στριφογυριστή σκάλα με ξύλινα σκαλίσματα, ενώ θυμίζει εκκλησία με τα αρχικά του ιδρυτή της Χοσέ Λέλο να διακρίνονται στον φεγγίτη. Το «Shakespeare & Company» στην Αριστερή Οχθη του Παρισιού φέρει την ονομασία του από ένα βιβλιοπωλείο στο οποίο σύχναζαν θρυλικοί συγγραφείς σαν τους Εζρα Πάουντ, Ερνεστ Χέμινγουεϊ και Τζέιμς Τζόις. Τα φαντάσματα παλιών λογοτεχνών στοιχειώνουν τους τοίχους του, καθώς υπήρξε σημείο συνάντησης και για τους συγγραφείς της Μπιτ Γενιάς από το 1951 που το άνοιξε ο Αμερικανός Τζον Γουίτμαν.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες εκπροσωπούνται με το «Bart's books» της Καλιφόρνιας, το «μεγαλύτερο υπαίθριο βιβλιοπωλείο». Ιδρύθηκε το 1964 από τον Ρίτσαρντ Μπάρτινσντεϊλ και σήμερα αριθμεί 1 εκατομμύριο βιβλία.
Στην Ευρώπη, υπάρχουν και τα Corso Como στο Μιλάνο καθώς και το Honesty bookshop στην ουαλική πόλη Χέι-ον-Γουάι. Στο πρώτο, το ντιζάιν συναντάει τη λογοτεχνία χάρη στην έμπνευση της ιδρύτριάς του Κάρλα Σοζάνι, πρώην αρχισυντάκτριας του ιταλικού Vogue, ενώ στο δεύτερο ανθεί ένα πραγματικό βιβλιοφάγο μελίσσι στο εσωτερικό του μεσαιωνικού κάστρου Νόρμαν.
ΑΝΤΑ ΔΑΛΙΑΚΑ
adaliaka@pegasus.gr
Την τελευταία της πνοή, σε ηλικία 84 ετών, άφησε η παλιά δόξα του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου Μαργαρίτα Γεράρδου.
Πρωταγωνίστησε στην ταινία-σταθμό του ελληνικού κινηματογράφου, τα
«Αρραβωνιάσματα», σε ηλικία μόλις 20 ετών μαζί με τον Αιμίλιο Βεάκη και
τον Νίκο Τζόγια. Στη συνέχεια είχε συνεχή παρουσία στον ελληνικό
κινηματογράφο με πρωταγωνιστικούς ρόλους σε περισσότερες από 60 ταινίες
δίπλα σε κορυφαίους Ελληνες ηθοποιούς, όπως οι Μάνος Κατράκης, Ντίνος
Ηλιόπουλος, Παντελής Ζερβός, Θανάσης Βέγγος, Νίκος Ξανθόπουλος, Βασίλης
Αυλωνίτης, Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, Αλέκος Τζανετάκος και πολλοί
άλλοι.
Τελευταία της κινηματογραφική παρουσία ήταν το 2001 στην ταινία «Αλεξάνδρεια» της Μαρίας Ηλιού.
Επίσης είχε σημαντική παρουσία στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος με πρωταγωνιστικούς ρόλους σε έργα όπως: «Ετσι είναι αν έτσι νομίζετε», «Το σπίτι της Μπερνάρντα Αλμπα», «Ρινόκερος» κ.ά.
Στην τηλεόραση έπαιξε στο «Μια Αθηναία στην Αθήνα», στο «Ο άνθρωπος δίχως πρόσωπο», «Οι Πανθέοι» και «Το τρίτο στεφάνι». Παράλληλα συμμετείχε στο «Θέατρο της Δευτέρας» παίζοντας στο «Λίβινγκ ρουμ» του 1976 σε σκηνοθεσία Γιώργου Θεοδοσιάδη και στο «Δίλημμα» του 1977, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Κωστελέτου.
Οι συγκεκριμένοι χώροι και μουσεία συγκεντρώνουν το 95% της επισκεψιμότητας και περιλαμβάνουν προορισμούς όπως η Ακρόπολη, οι Δελφοί, η Κνωσός, η Ολυμπία αλλά και η Σπιναλόγκα, η Δήλος, η Λίνδος, το Ακρωτήρι, οι βασιλικοί τάφοι των Αιγών κ.ά. Από σήμερα (έως τις 31 Οκτωβρίου)
και με την πρόσληψη 1.122 εποχικών υπαλλήλων (με τη μέθοδο του ΑΣΕΠ), οι συγκεκριμένοι χώροι θα λειτουργούν με νέο διευρυμένο ωράριο (8 το πρωί με 8 το βράδυ) καθημερινά, επτά ημέρες την εβδομάδα.
«Ο στόχος του ΥΠΠΟ είναι αυτός ο κατάλογος να συμπεριλάβει πολλούς ακόμη αρχαιολογικούς και μουσειακούς χώρους και να τους καλύψουμε ει δυνατόν όλους. Αλλά από κάπου έπρεπε να ξεκινήσουμε. Ας δούμε μπροστά κι ας είναι ο πιλότος γι' αυτά που θα ακολουθήσουν», τόνισε χθες ο υπουργός Πολιτισμού, Πάνος Παναγιωτόπουλος. «Δεν έχουμε ψευδαισθήσεις. Μας ενδιαφέρει να λειτουργήσει από σήμερα το ωράριο. Τα υπόλοιπα θα γίνουν. Τα παρακολουθούμε ένα προς ένα», υποστήριξε, για να προσθέσει ότι 500 ακόμη εποχικοί θα καλύψουν τις ανάγκες των υπόλοιπων αρχαιολογικών χώρων.
Ωστόσο, η έλλειψη προσωπικού δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι αρχαιολογικοί μας χώροι. Τα πωλητήρια υπολειτουργούν και υπάρχει έλλειψη στα προϊόντα που διαθέτουν. Ηδη γίνεται προσπάθεια στους 33 αυτούς χώρους για την αναμόρφωση και την επέκταση των πωλητηρίων (όπως π.χ. στην Ακρόπολη που έχει συμβεί ήδη) αλλά και την επιλογή και προβολή των κατάλληλων πωλητέων ειδών. Αυτό γίνεται σε συνάρτηση με την επέκταση, την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων. Παράλληλα, αναγνωρίζοντας ότι πολλοί χώροι στερούνται βασικών υποδομών, όπως οι χώροι υγιεινής στη Δήλο και στο Ακρωτήρι, έχει συγκροτηθεί από τον υπουργό ομάδα η οποία διενεργεί αυτοψίες ανά την Ελλάδα για την καταγραφή των ελλείψεων.
Η αναμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου, η βελτίωση της πρόσβασης, η ενιαία ενδυμασία των υπαλλήλων απασχολούν το υπουργείο. Οπως και η καλύτερη λειτουργία των εκδοτηρίων αλλά και των ακυρωτικών μηχανημάτων. Σε 13 χώρους τα μηχανήματα λειτουργούν ήδη, αφού έχουν κατασκευαστεί ειδικά στέγαστρα, ώστε να τα προστατεύουν από τον ήλιο, ενώ ξεκινά και η δημιουργία πλατφόρμας για το e-ticketing. «Ολα αυτά τα έχουμε καταγράψει. Αντιμετωπίζονται. Δεν θα σας πω ότι θα είναι αύριο έτοιμα. Ηδη όμως έχει ξεκινήσει διεργασία», εξήγησε ο κ. Παναγιωτόπουλος. Επιπλέον θα υπάρχει, έως το καλοκαίρι, Wi-Fi σε 88 μουσεία προκειμένου να μπορούν οι επισκέπτες να αυτοξεναγούνται με το κινητό τους.
Η επέκταση και η αναμόρφωση των αναψυκτηρίων, η εφαρμογή του νέου πολιτιστικού μάρκετινγκ, η αναβάθμιση της προβολής μέσω του Διαδικτύου είναι κινήσεις που σχεδιάζονται, όπως και η εφαρμογή μέτρων κοινωνικής πολιτικής που να διευκολύνουν την πρόσβαση των οικονομικά αδύναμων κοινωνικών ομάδων.
Γεμάτη μελωδίες η πρώτη μέρα
Δεκαεπτά εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν σήμερα, πρώτη μέρα της εφαρμογής του Εθνικού Πιλοτικού Προγράμματος, σε χώρους οι οποίοι εντάσσονται στο πρόγραμμα. Συναυλίες γεμάτες μελωδίες κλασικής μουσικής, αλλά και παραδοασιακοί χοροί θα φιλοξενηθούν σε μουσεία και μνημεία.
Η λίστα
Τα πρώτα 33 σε επισκεψιμότητα μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι είναι: Ακρόπολη/Θέατρο Διονύσου/Αρχαία Αγορά, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθήνας, Ολυμπιείο Αθήνας, Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθήνας, Αρχαιολογικός χώρος Σουνίου, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, Αρχαιολογικός χώρος Επιδαύρου, Αρχαιολογικός χώρος Μυκηνών, Αρχαιολογικός χώρος Ολυμπίας, Μουσείο Ολυμπίας, Αρχαιολογικός χώρος Δελφών, Μουσείο Δελφών, Βασιλικοί Τάφοι Βεργίνας, Αρχαιολογικός χώρος Δήλου, Ακρωτήρι Θήρας, Αρχαιολογικός χώρος Λίνδου, Αρχαιολογικός χώρος Ασκληπιείου Κω, Κάστρο Κω, Αρχαία Κάμειρος, Αρχαιολογικό Μουσείο Ρόδου, Ακρόπολη Ιαλυσού, Αρχαιολογικός χώρος Κνωσού, Αρχαιολογικός χώρος Φαιστού, Σπήλαιο Ψυχρού στο Λασίθι, Αρχαιολογικός χώρος Αρχαίας Κορίνθου, Παλάτι Μεγάλου Μαγίστρου-Ιπποτών Ρόδου, Αρχαιολογικός χώρος Μυστρά, Σπιναλόγκα, Φρούριο Κέρκυρας, Αρχαιολογικός χώρος Παλαμηδίου, Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου.
ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ
akarali@pegasus.gr
Τα παιδιά είναι μπερδεμένα με την ιστορία και τις εποχές
Με βαθιά αγάπη για τη λογοτεχνία, σεβασμό για την Ιστορία, αφοπλιστικό
χιούμορ και τρυφερότητα, η συγγραφέας Αλκη Ζέη ξεφύλλισε τις σελίδες της
δικής της πολυτάραχης ζωής, στη χθεσινή εκδήλωση που πραγματοποίησαν
προς τιμήν της το ηλεκτρονικό περιοδικό «Ο Αναγνώστης» και οι εκδόσεις
Μεταίχμιο στο Μέγαρο Μουσικής.
Μιας ζωής με
βάσανα αλλά και ελπίδες που καταγράφεται στις 392 σελίδες της
μυθιστορηματικής αυτοβιογραφίας της «Με μολύβι φάμπερ νούμερο 2», το
δεύτερο βιβλίο της για ενηλίκους μετά την «Αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα»
που είχε επίσης πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία. «Οταν γράφεις μυθιστόρημα
μπορείς να κάνεις ό,τι θέλεις με τους ήρωές σου. Οταν όμως γράφεις
αυτοβιογραφία και υπάρχουν πρόσωπα ιστορικά δεν πρέπει να λαθέψεις
καθόλου. Γι' αυτό και αφιερώνω αυτή τη βραδιά στη Λενούλα, την αδερφή
μου, που χωρίς τη μνήμη ελέφαντα που έχει δεν θα ήμουν σίγουρη ότι όλα
αυτά που γράφω έγιναν ακριβώς έτσι», είπε η συγγραφέας.Παρουσία μαθητών από τρία σχολεία και πλήθους κόσμου, στη βραδιά που οργάνωσε το Megaron Plus στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Πρόσωπα της Λογοτεχνίας», η συγγραφέας απάντησε στις ερωτήσεις της κριτικού παιδικής λογοτεχνίας Μαρίζας Ντεκάστρο, η οποία συντόνιζε τη συζήτηση, ενώ άκουσε αποσπάσματα των βιβλίων της από την Ξένια Καλογεροπούλου και τη Σοφία Κόκκαλη. «Οταν με ρωτάνε τα παιδιά τι χρειάζεται για να γίνει κανείς συγγραφέας, εγώ λέω πρώτον να διαβάζει βιβλία, δεύτερον να διαβάζει βιβλία και τρίτον να διαβάζει βιβλία», είπε η Αλκη Ζέη που αναφέρθηκε και σε ένα αστείο περιστατικό: «Είναι πολύ μπερδεμένα τα παιδιά με την Ιστορία και τις εποχές. Μπερδεύουν τον Πελοποννησιακό με τον Εμφύλιο. Σε ένα σχολείο στον Εύοσμο Θεσσαλονίκης ένα παιδάκι της Ε΄Δημοτικού είχε στενοχωρηθεί πολύ με το τέλος που είχα δώσει στον "Περίπατο του Πέτρου" και δεν του άρεσε που σκότωσε ο Γερμανός τον Σωτήρη που ήταν τόσο καλό παιδί. Μου είπε λοιπόν ένα δικό του τέλος όπου "την ώρα που βγάζει ο Γερμανός το πιστόλι, χτυπάει το κινητό του και ο Σωτήρης γλιτώνει". "Είχε κινητό ο Γερμανός;" τον ρωτάω. "Κυρία Ζέη", μου λέει, "αν δεν έχει ο Γερμανός κινητό, ποιος θα 'χει;"».
Η συγγραφέας αναφέρθηκε και στον νέο νόμο που θα αλλάξει προς το χειρότερο τα πράγματα για τους συγγραφείς που δεν θα μπορούν να ζήσουν από τα βιβλία τους. «Συναντιόμαστε πολύ συχνά υπερνικώντας τις στεναχώριες, καταφεύγοντας άλλοτε στο χιούμορ κι άλλοτε στον κυνισμό», είπε για τη φίλη του που συναντά με χαρά για εκατομμυριοστή φορά στη ζωή του, ο Τίτος Πατρίκιος, που αναφέρθηκε στην αυτοβιογραφία της.
«Τα βιβλία της Αλκης Ζέη διατρέχουν τον 20ό αιώνα με μια έμφυτη λεπτότητα, ακεραιότητα και ευαισθησία», είπε η συγγραφέας Λίλα Κονομάρα, η οποία μίλησε στο κοινό του Μεγάρου για το έργο της Αλκης Ζέη που αφορά την παιδική λογοτεχνία, ενώ για την «Αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα» μίλησε ο κριτικός λογοτεχνίας Βαγγέλης Χατζηβασιλείου.
«Οταν έγραψα το "Καπλάνι στη βιτρίνα", δεν ήξερα ότι έγραφα ιστορίες για παιδιά. Ηταν ιστορίες δικές μου και της αδελφής μου που πολλές φορές μας ζητούσαν τα παιδιά να τις ακούσουν. Το έστειλα τότε στην Αθήνα στον Δημήτρη Δεσποτίδη που είχε το Θεμέλιο. Το βιβλίο έγραφε πάνω -Βιβλίο για νέους-. Η κριτική ήταν έως και χλιαρή. Ομως τότε οι μεγάλοι κατάλαβαν πως υπάρχει τελικά τρόπος να πούμε στα παιδιά αυτά τα πράγματα». «Αυτά τα πράγματα», κυρίως τα γεγονότα μέχρι το '45 που σημάδεψαν τη ζωή της, έγραψε για ενηλίκους πια, με «Μολύβι φάμπερ Νούμερο 2».
ΝΑΤΑΣΑ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
natpapa@pegasus.gr
ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΓΕΝΤΙΝΗ ΩΣ ΤΟ ΜΙΛΑΝΟ
Βιβλιοπωλεία... έργα τέχνης
Το μέλλον του βιβλίου κρίνεται πλέον σε έναν κόσμο όπου το Ιντερνετ
κυριαρχεί. Στο ίδιο ιντερνετικό σύμπαν, το μέλλον των βιβλιοπωλείων
είναι αβέβαιο.
Χώροι ευάλωτοι στις σύγχρονες ευμετάβολες
συνθήκες, τα βιβλιοπωλεία αποτελούν και μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς
όπως αποδεικνύουν τα δέκα ωραιότερα του κόσμου.Το «Polare», για παράδειγμα, στο Μάαστριχτ, δομινικανή εκκλησία του 13ου αιώνα που μετατράπηκε σε βιβλιοπωλείο το 2006, είναι ένα από αυτά. Μέρος μια αλυσίδας βιβλιοπωλείων στην Ολλανδία που κήρυξε πτώχευση τον Φεβρουάριο, παραμένει ανοιχτό στο Μάαστριχτ με την ονομασία «Boekhandel Dominicanen», ένας αληθινός «ναός» του βιβλίου.
Στην Αργεντινή, το «El ateneo» πρωτοστατεί σε όλες τις τέχνες. Χτισμένο το 1919 σαν θέατρο με την ονομασία «Teatro Grand Splendid», έγινε κινηματογράφος το 1929 για να κρατήσει ως σήμερα την αίγλη του, με τις τοιχογραφίες στο ταβάνι, τα περίτεχνα σκαλίσματα και τις κόκκινες κουρτίνες της σκηνής, ενώ οι πελάτες του μπορούν να καθίσουν στα θεωρεία του για να διαβάσουν με την ησυχία τους. Σε μια άλλη πόλη της Λατινικής Αμερικής, στην Πόλη του Μεξικού, το βιβλιοπωλείο Pendulo προσφέρει μια όαση δροσιάς. Φύλλα και φυτά κοσμούν τα ράφια του σε δύο επίπεδα, ενώ οι επισκέπτες μπορούν να απολαύσουν και ζωντανή μουσική στην καφετέριά του.
Ξεχωριστό φαινόμενο αποτελεί το υποβρύχιο βιβλιοπωλείο της Βενετίας «Libreria Acqua Alta». Δίπλα στο κανάλι και ευάλωτο στις πλημμύρες, εντούτοις συνεχίζει να υπάρχει καθώς ο ιδιοκτήτης φοράει τις γαλότσες και μετακινεί συνεχώς τα βιβλία σε ψηλά ράφια. Στην άλλη άκρη του κόσμου, στην πόλη Ναντζίνγκ της Κίνας, ο αναγνώστης συναντά την Ιστορία της Librairie Avant-Garde. Ιδιότυπο βιβλιοπωλείο χτίστηκε σε ένα πάρκινγκ που υπήρξε καταφύγιο κατά την περίοδο του πολέμου. Προκειμένου να βρουν τον δρόμο τους στον υπόγειο, 4.000 τετραγωνικών μέτρων, χώρο, κάτω από το Στάδιο Wutishan, οι επισκέπτες ακολουθούν τον κίτρινο διάδρομο.
Στην Πορτογαλία, το βιβλιοπωλείο Lelo άνοιξε στην πρώην βιβλιοθήκη Chardron στο τέλος του 19ου αιώνα. Χώρος διακοσμημένος με τις επιταγές της art nouveau διαθέτει μια στριφογυριστή σκάλα με ξύλινα σκαλίσματα, ενώ θυμίζει εκκλησία με τα αρχικά του ιδρυτή της Χοσέ Λέλο να διακρίνονται στον φεγγίτη. Το «Shakespeare & Company» στην Αριστερή Οχθη του Παρισιού φέρει την ονομασία του από ένα βιβλιοπωλείο στο οποίο σύχναζαν θρυλικοί συγγραφείς σαν τους Εζρα Πάουντ, Ερνεστ Χέμινγουεϊ και Τζέιμς Τζόις. Τα φαντάσματα παλιών λογοτεχνών στοιχειώνουν τους τοίχους του, καθώς υπήρξε σημείο συνάντησης και για τους συγγραφείς της Μπιτ Γενιάς από το 1951 που το άνοιξε ο Αμερικανός Τζον Γουίτμαν.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες εκπροσωπούνται με το «Bart's books» της Καλιφόρνιας, το «μεγαλύτερο υπαίθριο βιβλιοπωλείο». Ιδρύθηκε το 1964 από τον Ρίτσαρντ Μπάρτινσντεϊλ και σήμερα αριθμεί 1 εκατομμύριο βιβλία.
Στην Ευρώπη, υπάρχουν και τα Corso Como στο Μιλάνο καθώς και το Honesty bookshop στην ουαλική πόλη Χέι-ον-Γουάι. Στο πρώτο, το ντιζάιν συναντάει τη λογοτεχνία χάρη στην έμπνευση της ιδρύτριάς του Κάρλα Σοζάνι, πρώην αρχισυντάκτριας του ιταλικού Vogue, ενώ στο δεύτερο ανθεί ένα πραγματικό βιβλιοφάγο μελίσσι στο εσωτερικό του μεσαιωνικού κάστρου Νόρμαν.
ΑΝΤΑ ΔΑΛΙΑΚΑ
adaliaka@pegasus.gr
ΣΤΑ 84 ΤΗΣ
"Εφυγε" η ηθοποιός Μαργαρίτα Γεράρδου
Την τελευταία της πνοή, σε ηλικία 84 ετών, άφησε η παλιά δόξα του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου Μαργαρίτα Γεράρδου.
Πρωταγωνίστησε στην ταινία-σταθμό του ελληνικού κινηματογράφου, τα
«Αρραβωνιάσματα», σε ηλικία μόλις 20 ετών μαζί με τον Αιμίλιο Βεάκη και
τον Νίκο Τζόγια. Στη συνέχεια είχε συνεχή παρουσία στον ελληνικό
κινηματογράφο με πρωταγωνιστικούς ρόλους σε περισσότερες από 60 ταινίες
δίπλα σε κορυφαίους Ελληνες ηθοποιούς, όπως οι Μάνος Κατράκης, Ντίνος
Ηλιόπουλος, Παντελής Ζερβός, Θανάσης Βέγγος, Νίκος Ξανθόπουλος, Βασίλης
Αυλωνίτης, Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, Αλέκος Τζανετάκος και πολλοί
άλλοι.Τελευταία της κινηματογραφική παρουσία ήταν το 2001 στην ταινία «Αλεξάνδρεια» της Μαρίας Ηλιού.
Επίσης είχε σημαντική παρουσία στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος με πρωταγωνιστικούς ρόλους σε έργα όπως: «Ετσι είναι αν έτσι νομίζετε», «Το σπίτι της Μπερνάρντα Αλμπα», «Ρινόκερος» κ.ά.
Στην τηλεόραση έπαιξε στο «Μια Αθηναία στην Αθήνα», στο «Ο άνθρωπος δίχως πρόσωπο», «Οι Πανθέοι» και «Το τρίτο στεφάνι». Παράλληλα συμμετείχε στο «Θέατρο της Δευτέρας» παίζοντας στο «Λίβινγκ ρουμ» του 1976 σε σκηνοθεσία Γιώργου Θεοδοσιάδη και στο «Δίλημμα» του 1977, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Κωστελέτου.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου