Oι κινεζικές επενδύσεις στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας αυξάνουν κατακόρυφα την παραγωγική δυνατότητα του Πειραιά που εξελίσσεται σε Ρότερνταμ της Νότιας Ευρώπης, ενώ η έλευση του ισχυρού άνδρα της Cosco κάπτεν Γουέι Τζιαφού στην Αθήνα την ερχόμενη εβδομάδα, ανεβάζει το «θερμόμετρο» των εξελίξεων για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ.
Η έλευση του προέδρου της κινεζικής εταιρείας κάπτεν Γουέι γίνεται
με αφορμή τα εγκαίνια των εγκαταστάσεων του προβλήτα ΙΙΙ στο Νέο Ικόνιο,
ωστόσο η παρουσία του στην Ελλάδα ανοίγει νέο κύκλο συζητήσεων για την
ιδιωτικοποίηση του λιμένα Πειραιά. Αλλωστε, η απόφαση της κυβέρνησης για
επιτάχυνση των διαδικασιών πώλησης του ΟΛΠ θεωρείται ειλημμένη, καθώς
αποτελούσε ευθύς εξαρχής το εναλλακτικό σχέδιο σε περίπτωση υστέρησης
των εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις, βάσει των μνημονιακών
υποχρεώσεων. Ετσι, μετά τις τελευταίες επαφές της τρόικας με τον πρόεδρο
του ΤΑΙΠΕΔ Στέλιο Σταυρίδη και τον υπουργό Οικονομικών Γιάννη
Στουρνάρα, τίθεται σε εφαρμογή η εναλλακτική λύση για την κάλυψη του
κενού στα έσοδα που άφησε το ναυάγιο της ΔΕΠΑ, με την αποκρατικοποίηση
του ΟΛΠ.
To σχέδιο του Πεκίνου
Ο ερχομός
λοιπόν του κάπτεν Γουέι Τζιαφού την επόμενη Τετάρτη στην Αθήνα εύλογα
φέρνει ακόμα πιο κοντά τις εξελίξεις στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων,
καθώς οι Κινέζοι έχουν καταστήσει σαφές στην ελληνική πλευρά ότι θέλουν
να επεκτείνουν την παρουσία τους στο λιμάνι του Πειραιά. Στη διάρκεια
μάλιστα του πρόσφατου ταξιδιού του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στην Κίνα,
αυτό που τόνισε η ηγεσία της Cosco είναι ότι επιθυμούν να συνεχίσουν
τις επενδύσεις στην Ελλάδα, μέχρις ότου ο Πειραιάς καταστεί ένα από τα
μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης.
Η Cosco, βλέποντας την
εκρηκτική άνοδο διακίνησης φορτίων εν μέσω κρίσης στο λιμάνι του
Πειραιά, εύλογα επιδιώκει διεύρυνση της παρουσίας της στο μεγαλύτερο
λιμάνι της χώρας. Βέβαια, οι Κινέζοι επιθυμούν να αποκτήσουν τον απόλυτο
έλεγχο του Πειραιά και όλα δείχνουν ότι η κυβέρνηση έχει καταλήξει στο
μοντέλο της ολικής παραχώρησης με πώληση μετοχών. Αλλωστε, στην κινεζική
εταιρεία θεωρούν ότι η παραχώρηση με την πώληση μετοχών αποτελεί την
ενδεδειγμένη μέθοδο για την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων τους στον
Πειραιά και γι' αυτό επιθυμούν διακαώς να αποκτήσουν τον μετοχικό
έλεγχο. Οι μέχρι στιγμής μάλιστα πληροφορίες κάνουν λόγο για προσφορά
που κινείται στα επίπεδα του 1 δισ. ευρώ για την εξαγορά πλειοψηφικού
πακέτου μετοχών.
Στο τραπέζι βέβαια των διαπραγματεύσεων οι
Κινέζοι της Cosco έχουν βάλει και την κατάργηση του εγγυημένου
ανταλλάγματος ύψους 3,4 δισ. ευρώ, το οποίο προβλέπει η σημερινή 35ετής
σύμβαση παραχώρησης του προβλήτα ΙΙ. Ενα αίτημα που δεν αποδέχεται η
κυβέρνηση. Το αίτημα αυτό προέκυψε με την ενεργοποίηση της οψιόν για
πρόσθετες επενδύσεις στο δυτικό κομμάτι του προβλήτα ΙΙΙ ύψους 280 εκ.
ευρώ.
Οι Κινέζοι πρότειναν στην ελληνική κυβέρνηση να προχωρήσει η Cosco σε
νέες επενδύσεις με την ενεργοποίηση σχετικής οψιόν για επέκταση του
προβλήτα ΙΙΙ, ζητώντας όμως παράλληλα την κατάργηση του εγγυημένου
ανταλλάγματος.
Αυτό που υποστηρίζουν οι Κινέζοι είναι ότι η
διατήρηση του εγγυημένου ανταλλάγματος θα οδηγήσει σε συρρίκνωση της
δραστηριότητάς τους και σε υψηλά τιμολόγια, διότι περιορίζει την
ευελιξία στον προσδιορισμό των τιμών, ενώ η υπάρχουσα λιμενική υποδομή
δεν επιτρέπει τους επιθυμητούς ρυθμούς ανάπτυξης. Το κινεζικό αίτημα
μπορεί να συνδέεται άμεσα με τη προτεινόμενη επένδυση, ωστόσο ενδέχεται
να επηρεάσει την πορεία των συζητήσεων για την ενίσχυση της παρουσίας
της Cosco στον Πειραιά.
ΜΕΣΑ ΣΕ ΕΝΑ 24ΩΡΟ
Γερανογέφυρες που ξεφορτώνουν 4.000 κοντέινερ
Ραγδαία αύξηση της παραγωγικής ικανότητας του Πειραιά «φέρνουν» οι
πέντε νέες γερανογέφυρες που εγκαταστάθηκαν στον προβλήτα ΙΙΙ. Προ
εβδομάδων κατέπλευσε στο λιμάνι του Πειραιά φορτηγό πλοίο από τη Σαγκάη
μεταφέροντας πέντε νέες γερανογέφυρες προκειμένου η θυγατρική της Cosco,
ΣΕΠ, να θέσει σε πλήρη λειτουργία τον προβλήτα ΙΙΙ, ταχύτερα μάλιστα
απ' ό,τι προβλέπεται στις συμβατικές της υποχρεώσεις με το ελληνικό
Δημόσιο.
Με την εγκατάστασή τους στο λιμάνι η κινεζική εταιρεία
θα μπορεί να εξυπηρετεί πλοία έως και 360 μέτρα και να ξεφορτώνουν περί
τα 4.000 κοντέινερ μέσα σε 24 ώρες. Με την ολοκλήρωση της πλήρους
λειτουργίας του προβλήτα ΙΙΙ, αναμένονται ακόμα δύο σύγχρονες
γερανογέφυρες ιδίου τύπου. Η ανυψωτική ικανότητα των νέων γερανογεφυρών
είναι από 65-85 τόνους και κάθε μία ζυγίζει περίπου 2.000 τόνους.
Μάλιστα, εκτιμάται ότι με τη λειτουργία των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ οι
Κινέζοι θα μπορούν να διαχειριστούν περίπου 4,3 εκατομμύρια
εμπορευματοκιβώτια, έως το τέλος του 2013.
Aναπτυξιακό ράλι
Τρία χρόνια μετά τη συμφωνία παραχώρησης του Σταθμού
Εμπορευματοκιβωτίων στην Cosco, ο Πειραιάς επιδεικνύει εντυπωσιακούς
ρυθμούς ανάπτυξης. Συγκεκριμένα, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στον
Πειραιά υπερδιπλασιάστηκε την τελευταία τριετία προσεγγίζοντας τα 2,7
εκ. κοντέινερ το 2012 από 0,85 εκ. εμπορευματοκιβώτια το 2010, όταν η
διακίνηση στα υπόλοιπα ανταγωνιστικά μεσογειακά λιμάνια αυξήθηκε μόνο
κατά 20% κατά την ίδια περίοδο.
Η ξέφρενη πορεία του μεγαλύτερου
λιμανιού της χώρας που καταγράφηκε το 2011 με άνοδο της τάξης του 73,5%
σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, συνεχίστηκε και το 2012,
υπερβαίνοντας κατά 700.000 κοντέινερ περίπου τις συμβατικές υποχρεώσεις
του που απορρέουν από τη σύμβαση παραχώρησης. Σήμερα ο κινεζικός
κολοσσός απασχολεί στην Ελλάδα περίπου 1.000 Ελληνες εργαζομένους.
Περίπου 273 είναι υπάλληλοι της Cosco και άλλοι 700 εργαζόμενοι από
εργολαβικά συνεργεία. Η ΣΕΠ διαθέτει τέσσερις υπάρχουσες αποβάθρες στον
προβλήτα ΙΙ, οι οποίες θα επεκταθούν σε έξι αποβάθρες, όταν ολοκληρωθούν
τα έργα του προβλήτα ΙΙΙ.
Η Cosco στην Ευρώπη, πέραν του
Πειραιά, ελέγχει τμήματα και των εμπορικών λιμανιών στη Νάπολη της
Ιταλίας, στην Αμβέρσα του Βελγίου και στο νέο λιμάνι που λειτουργεί στην
περιοχή του Σουέζ.
Η αναπτυξιακή πορεία του Πειραιά συνεχίζεται
και το 2013, αφού παρά την πτώση όγκου στο παγκόσμιο εμπόριο, το πρώτο
τρίμηνο του 2013 διακίνησε 535.326 κοντέινερ, έναντι 504.645 το
αντίστοιχο τρίμηνο του 2012. Για μια ακόμη φορά, ο Σταθμός
Εμπορευματοκιβωτίων της Cosco κατάφερε να αυξήσει τη διακίνηση
εμπορευματοκιβωτίων, όταν κάποια από τα υπόλοιπα container terminals της
Cosco είδαν τα φορτία τους να μειώνονται.
Κώστας Νάνος
nanos@pegasus.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου